Microsoft bekräftar avslutat stöd för Intels Clover Trail-familj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då är det du som tramsar, helt simpelt. Om du redan läst mina andra inlägg så borde du inte skriva "först sa du att.." eftersom mitt andra inlägg (som du påstår att du läst) handlar om att jag tycker att Microsoft borde lagt in en spärr, vilket de nu alltså gjort, och då är det logiskt att jag tycker att det är bra av Microsoft.

Du har aldrig förklarat vilket "större ansvar" Acer skulle ta i denna givna fråga. Exemplet med 286:an är bara löjligt. Att droppa stödet för en 2år gammal CPU är märkligt. Detta kommenterade du inte i över huvudtaget förän denna nyhet kom ut. Då var det helt plötsligt "konstigt" om det inte vore så.

Det du nämner ang inkompatibel hårdvara är för övrigt bara att uppgraderingen skall spärras. Inget om att den skall supporteras på andra sätt. Nu verkar MS gå en mellanväg, vilket verkar bra. Först då så hyllar du. När de gör ngt fel eller inte ger tillräckligt med info i en fråga håller du tyst eller snackar runt problemet. Möjligen ger extrema exempel som inte är applicerbara på verkligheten samt klagar diskussionsklimatet och hur missförstådd du är.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Du har aldrig förklarat vilket "större ansvar" Acer skulle ta i denna givna fråga. Exemplet med 286:an är bara löjligt. Att droppa stödet för en 2år gammal CPU är märkligt. Detta kommenterade du inte i över huvudtaget förän denna nyhet kom ut. Då var det helt plötsligt "konstigt" om det inte vore så.

Det du nämner ang inkompatibel hårdvara är för övrigt bara att uppgraderingen skall spärras. Inget om att den skall supporteras på andra sätt. Nu verkar MS gå en mellanväg, vilket verkar bra. Först då så hyllar du. När de gör ngt fel eller inte ger tillräckligt med info i en fråga håller du tyst eller snackar runt problemet. Möjligen ger extrema exempel som inte är applicerbara på verkligheten samt klagar diskussionsklimatet och hur missförstådd du är.

Jag skrev såhär angående vilket ansvar jag tycker de borde ta, vilket du hade sätt om du, som sagt, hade läst. "det är fullt rimligt att som tillverkare försöka försäkra sig om att processorerna i de produkter man säljer kommer vara kompatibla med den mjukvra som kan komma att köras på enheten."

Återigen från samma inlägg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag tycker det här är dåligt av MS, då det tydligt bryter den tradition som funnits med Windows av att kunna uppdateras i många år.
Det här visar också hur dumt det är att låsa OS vid en "siffra" och sedan bara kalla uppdateringarna vid namn. Jag har hört om inkompatibilitet med massor av hårdvara när det kommer till OSX (X = 10), vet dock ej om det rör den inre kärnan av hårdvara, eller om det bara gäller tilläggshårdvara. Det är mycket lättare att hålla koll på en siffra (eller bokstav) än namn för att veta vilken version som fungerar.

MS hade kunnat ta större ansvar. I alla fall i denna artikel så finns det inget som säger att MS skyller på Apple, om det nu är så att dom kommer köpa upp tillverkaren av grafikkretsen.
MS hade säkert kunnat få licensiera grafikkretsen och kunnat rekrytera några som hade kunnat skapa uppdatering för grafikkretsen så att uppdatering hade kunnat fortgå.
MS kan inte stödja all gammal hårdvara för hur lång tid som helst, det förstår jag. Men i det här fallet rör det sig om relativt ny hårdvara. Dessutom hårdvara som satt i många tidiga Windows tablets, en produktgrupp som MS försökte pusha. Så MS har helt klart varit med och sett till att många av dessa produkter hamnat i köpares händer.

Det skapar problem för Windows 10 som varumärke. Då det redan visar sig att Windows 10, inte är Windows 10, utan att det redan handlar om det namn som uppdateringen ges utöver Windows 10.

MS tvingas stödja en gammal Windows 10 version även i framtiden. Och som också nämnts i tråden, om personer med datorer på denna plattform köper någon extern hårdvara som är märkt att den fungerar med Windows 10 så är det inte säkert att den garanterat fungerar med en gammal version av Windows 10.

Datorer på den hårdvaran är inga prestandamonster, och har aldrig känts som några. Men dom har funkat för vardaglig bruk. Om batterierna är på väg att ge upp i dom produkter som körde batteri, så betyder inte det att dom inte går att köra kopplade till vägguttaget.

Jag tycker dock aldrig att man som köpare ska köpa en produkt och tro att man kommer få nya funktioner i framtiden. Men när det gäller OS, så handlar det inte bara om nya funktioner, det handlar om kompatibilitet med externa produkter, kompatibilitet med appar/programvara och säkerthetsuppdateringar.
Det kan till och med vara så illa att man tappar funktionalitet, just för att en app/programvara tappar stödet för den version av OSet man sitter på (inte lika stort problem i fallet Windows kanske som andra OS, då i synnerhet "mobila" OS).

MS kanske helt enkelt borde släppt Windows 9, testat den nya uppdaterings strategin ett par år, dragit slutsatser av det, för att sedan eventuellt lansera Windows 10, eller något annat namn.
Förslagsvis så hade dom upptäckt att en ny stor uppdatering per år som kan kräva nya drivrutiner är taket, och då hade dom kunnat döpa Windows till årtal.... kanske lagom till "Windows 2020", eller "Windows -20"

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag skrev såhär angående vilket ansvar jag tycker de borde ta, vilket du hade sätt om du, som sagt, hade läst. "det är fullt rimligt att som tillverkare försöka försäkra sig om att processorerna i de produkter man säljer kommer vara kompatibla med den mjukvra som kan komma att köras på enheten."

Återigen från samma inlägg.

Men i det här fallet är det ju irrelevant.
MS gjorde fel som låste sig vid namnet Windows 10, vilket skapar förvirring, när MS inte säkerställt att all hårvara som kan köra första versionen av Windows 10 kommer kunna köra framtida versioner av Windows 10.
Sen vet jag inte om det verkligen var så många produkter med just dom processorerna som verkligen märktes med kompatibla med Windows 10 av tillverkarna (observera att vad återförsäljare skriver ut på hemsidor, eller säger inte nödvändigtvis är information från tillverkare, men man har fullt rätt att upp till 3 år kräva en produkt som lever upp till det som återförsäljaren lovade, oavsett om information kommit från återförsäljaren eller tillverkaren, annars har man rätt att häva köpet och få pengar tillbaka).

Den här artikeln handlar inte om uppdatering till Windows 10, utan Windows 10 till en ny version av Windows 10.
Uppdateringar till Windows 10 har inte fungerat smärtfritt, och där kanske det finns viss kritik som kan läggas på tillverkarna om att dom aldrig försäkrat sig om kompatibilitet innan dom satte klistermärken på kartongerna till produkter som levererades med tidigare OS version. Men det är fortfarande inte det den här eller förra artikeln handlar om.
Men även där så hade MS kunnat göra mer, då det absolut låg i deras intresse att få så många datorer som möjligt uppdaterade till Windows 10, på grund av den stora kritik mot 8 och 8.1 som cirkulerade + att det stora missnöjet i många fall lett till att personer valde Windows 7 istället.

I en eventuell artikel som tog upp "fortfarande saknas fungerande drivrutiner för produkter märkta kompatibla med Windows 10", där hade det varit relevant att ta upp tillverkarnas ansvar. Jag vet inte om så är fallet, men kan tänka mig att det fortfarande finns produkter som märktes kompatibel med Windows 10, där drivrutiner strular.

Det finns många som hade problem med Acer W510 i alla fall i tidigt skede när Windows 10 kom. Jag har uppdaterat en sån själv, men när den uppdaterades så var det nära inpå att perioden för gratis uppdatering skulle gå ut. Den fungerade i alla fall att starta upp, och köra windows update på, efter uppdateringen, men sen har den mest varit avstängd, så jag har ingen aning om alla drivrutiner verkligen fungerar felfritt på den.
Men på dom stod det inte på kartongen att dom skulle få Windows 10.
Så om nu drivrutinerna löste sig till sist, så var det utrullningen av gratisuppdateringen som inte fungerade optimalt och i så fall MS fel, som försökte uppdatera ännu ej kompatibla enheter. Och som marknadsförde en uppdatering, som inte alls var kompatibel med all hårdvara.
Om det inte löste sig med drivrutinerna, så var det ju ändå MS fel, som redan då försökte uppdatera datorer som inte fungerade med Windows 10. I det fallet borde MS legat på komponenttillverkarna att ta fram nya drivrutiner, för att MS verkligen tyckte att det var viktigt att så många som möjligt skulle gå över till Windows 10. Eller så hade MS fått ta på sig själva att fixa fram uppdaterade drivrutiner.

Men MS verkar ha problem att få tillverkare att stödja deras uppdateringar, och detta gäller väl sedan Windows Vista.
Jag har en USB produkt som inte officiellt fungerar på Windows 10, men det verkar som allt som egentligen behövs är att signera drivrutinen. Tillverkaren finns kvar, och lever gott, och då talar vi om en tillverkare inom musikbranschen, där stöd för nya OS brukar fungera bra, då dom eftersträvar god kundlojalitet.
MS behöver helt klart förbättra sina relationer med hårdvarutillverkare efter Vista och 8/8.1 problemen, och verkligen övertyga om att drivrutiner för Windows 10 är något dom ska satsa på.
Men om det nu visar sig att kompatibilitet med Windows 10 i sin första version redan bryts, så verkar det ju inte så lovande för framtiden.

Permalänk
Medlem

Den stora grejen här är ju att MS förbehåller sig rätten att låsa ut hårdvara där dom anser att "produktens livslängd är över".
Tänk er om nu köpet av "Corsair" går igenom och nya ägarna tycker att dom inte vill lägga resurser på alla "gamla" produkter.
Då kan MS (enligt sig själva) helt enkelt förhindra OS uppdateringar när ditt headset är inkopplat, trots att drivrutinerna som redan finns fungerar perfekt.

Man kan ju undra exakt vad det är som MS tycker förhindrar att uppdateringen skall fungera på Clover Trail.
För dom fungerar ju nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Men i det här fallet är det ju irrelevant.
MS gjorde fel som låste sig vid namnet Windows 10, vilket skapar förvirring, när MS inte säkerställt att all hårvara som kan köra första versionen av Windows 10 kommer kunna köra framtida versioner av Windows 10.
Sen vet jag inte om det verkligen var så många produkter med just dom processorerna som verkligen märktes med kompatibla med Windows 10 av tillverkarna (observera att vad återförsäljare skriver ut på hemsidor, eller säger inte nödvändigtvis är information från tillverkare, men man har fullt rätt att upp till 3 år kräva en produkt som lever upp till det som återförsäljaren lovade, oavsett om information kommit från återförsäljaren eller tillverkaren, annars har man rätt att häva köpet och få pengar tillbaka).

Den här artikeln handlar inte om uppdatering till Windows 10, utan Windows 10 till en ny version av Windows 10.
Uppdateringar till Windows 10 har inte fungerat smärtfritt, och där kanske det finns viss kritik som kan läggas på tillverkarna om att dom aldrig försäkrat sig om kompatibilitet innan dom satte klistermärken på kartongerna till produkter som levererades med tidigare OS version. Men det är fortfarande inte det den här eller förra artikeln handlar om.
Men även där så hade MS kunnat göra mer, då det absolut låg i deras intresse att få så många datorer som möjligt uppdaterade till Windows 10, på grund av den stora kritik mot 8 och 8.1 som cirkulerade + att det stora missnöjet i många fall lett till att personer valde Windows 7 istället.

I en eventuell artikel som tog upp "fortfarande saknas fungerande drivrutiner för produkter märkta kompatibla med Windows 10", där hade det varit relevant att ta upp tillverkarnas ansvar. Jag vet inte om så är fallet, men kan tänka mig att det fortfarande finns produkter som märktes kompatibel med Windows 10, där drivrutiner strular.

Det finns många som hade problem med Acer W510 i alla fall i tidigt skede när Windows 10 kom. Jag har uppdaterat en sån själv, men när den uppdaterades så var det nära inpå att perioden för gratis uppdatering skulle gå ut. Den fungerade i alla fall att starta upp, och köra windows update på, efter uppdateringen, men sen har den mest varit avstängd, så jag har ingen aning om alla drivrutiner verkligen fungerar felfritt på den.
Men på dom stod det inte på kartongen att dom skulle få Windows 10.
Så om nu drivrutinerna löste sig till sist, så var det utrullningen av gratisuppdateringen som inte fungerade optimalt och i så fall MS fel, som försökte uppdatera ännu ej kompatibla enheter. Och som marknadsförde en uppdatering, som inte alls var kompatibel med all hårdvara.
Om det inte löste sig med drivrutinerna, så var det ju ändå MS fel, som redan då försökte uppdatera datorer som inte fungerade med Windows 10. I det fallet borde MS legat på komponenttillverkarna att ta fram nya drivrutiner, för att MS verkligen tyckte att det var viktigt att så många som möjligt skulle gå över till Windows 10. Eller så hade MS fått ta på sig själva att fixa fram uppdaterade drivrutiner.

Men MS verkar ha problem att få tillverkare att stödja deras uppdateringar, och detta gäller väl sedan Windows Vista.
Jag har en USB produkt som inte officiellt fungerar på Windows 10, men det verkar som allt som egentligen behövs är att signera drivrutinen. Tillverkaren finns kvar, och lever gott, och då talar vi om en tillverkare inom musikbranschen, där stöd för nya OS brukar fungera bra, då dom eftersträvar god kundlojalitet.
MS behöver helt klart förbättra sina relationer med hårdvarutillverkare efter Vista och 8/8.1 problemen, och verkligen övertyga om att drivrutiner för Windows 10 är något dom ska satsa på.
Men om det nu visar sig att kompatibilitet med Windows 10 i sin första version redan bryts, så verkar det ju inte så lovande för framtiden.

Jag tycker att det är bra att Windows 10 är sista versionen. Har man köpt en "Windows 10-retail"-nyckel så kommer man ju kunna ha den väldigt länge.

Om Windows 10 betett sig som Windows 8 och tidigare så hade det snart varit dags för Windows 11, vilket hade inneburit att man varit tvungen att köpa ny licens eller installera om (ifall man fått gratis uppgradering).

Detta är någonting som jag alltid kännt ett brinnande förakt inför och därför har jag hängt kvar med gamla versioner tills det vuxit mossa på dem. (hämde med Windows 98, XP. och 7). Men nu när en ny "version" kommer så levereras den via Windows update och alla ens program och inställningar och så är kvar och man behöver inte göra så mycket mer än att köra Windows update, vilket jag tycker är mycket smidigt och helt perfekt faktiskt.

Visst finns det även nackdelar men de flesta försvinner ju då det mest är företag som är jävla sega på att uppgradera men nu har de fått LTSB så IT-avdelningarna har gott om tid på sig att planera för uppgradering. Jag tycker det är bra som det är nu och jag skulle bli hemskt besviken om det någonsin kom ett "Windows 11" och förstörde det hela.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

IMG finns ett tag till, Intel har säkert tillgång till källkod, Imagination har säkert utvecklare och Microsoft hade kunnat patchat kerneln så den fungerar precis som med 1607. Finns hur många lösningar som helst, de vill helt enkelt bara inte.

Tillgång till källkod innebär kanske att man ibland kan, men absolut inte alltid att man "får" göra saker till sånt. Köps IMG upp av Apple så lär de vara ett minfält av IPs som Intel eller Microsoft inte vill ställa sig på. Visst finns de lösningar, och de valde den bästa lösningen "Hej, köp nytt, eller glöm support".

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Tillgång till källkod innebär kanske att man ibland kan, men absolut inte alltid att man "får" göra saker till sånt. Köps IMG upp av Apple så lär de vara ett minfält av IPs som Intel eller Microsoft inte vill ställa sig på. Visst finns de lösningar, och de valde den bästa lösningen "Hej, köp nytt, eller glöm support".

Fast Apple har inte med saken att göra överhuvudtaget, Intel har ett avtal som fortfarande gäller för deras gamla produkt, produkten var redan utan support sedan länge hos Intel. Den fick inte ordentligt stöd för 1507 till att börja med. Intel har inte släppt någon drivrutin sedan 2013 eller så. Det sagt, jag har utan problem installerat grafik-drivrutiner från 2010 på W10. Ansvaret här hamnade i princip på Microsoft då Intel gett upp produkten för 3 år sedan redan eller så, de hade kunnat arbeta fram en workaround, men nu strunta alla inblandade i ledet i det. Bästa lösningen för existerande kunder hade varit att tvinga de tillbaka till 8.1 via WU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag skrev såhär angående vilket ansvar jag tycker de borde ta, vilket du hade sätt om du, som sagt, hade läst. "det är fullt rimligt att som tillverkare försöka försäkra sig om att processorerna i de produkter man säljer kommer vara kompatibla med den mjukvra som kan komma att köras på enheten."

Återigen från samma inlägg.

Hur långt sträcker dig "förföka försäkra sig om"? - CPUn är 2år gammal. MS har satt OK på att den klarar Win8. MS har också satt OK på att den klarar Win10. Borde inte det räcka? Hur skall acer veta vad MS skall göra i nästa generation OS? Det är helt orimligt. Vi snackar inte 286:or, vi pratar nya datorer! Med den logiken så borde butikerna hållas ansvariga med. De säljer ju ändå skiten inkl windows!

Uppenbarligen har MS tagit ett stort ansvar (läs tagit på sig skulden) i det här, då de faktiskt löste saken. Ngt som du själv säger vart konstigt om de inte skulle gjort. ÄNDÅ skall acer vara med och hållas lite/större/störst ansvariga.

I botten på det här ligger MS aggresiva utrullning av Win10. När då problemen kommer. Ja då är det datortillverkarna skall stå till svars, så sjuk argumentation.

En sak till. Försök svara på HELA inlägg man skriver. Du väljer ut delar eller en mening att svara på. Ser detta gång på gång. Otroligt störande.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Jag tycker det här är dåligt av MS, då det tydligt bryter den tradition som funnits med Windows av att kunna uppdateras i många år.
....text

Det är ju just denna "tradition" som MS vill bli av med, redan vid utvecklingen av Longhorn ville utvecklarna släppa nästan all bakåtkompabilitet med XP och bakåt för att få någon som helst struktur och ordning i programkoden.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Det här visar också hur dumt det är att låsa OS vid en "siffra" och sedan bara kalla uppdateringarna vid namn. Jag har hört om inkompatibilitet med massor av hårdvara när det kommer till OSX (X = 10), vet dock ej om det rör den inre kärnan av hårdvara, eller om det bara gäller tilläggshårdvara. Det är mycket lättare att hålla koll på en siffra (eller bokstav) än namn för att veta vilken version som fungerar.

Varje uppdatering har dock en siffra också utöver sitt namn. Creator's Update är t.ex. Version 1703, så det funkar precis på samma sätt som OSX. Ett namn och en siffra.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Vore det inte bra om Windows ihop med Intel och AMD kom överens om hur länge de ska stödja olika processorer? Låt säga att det är tre år med utvecklings- och säkerhetsuppdateringar plus två år med bara säkerhetsuppdateringar, bara för att ha en utgångspunkt. Då skulle Windows efter tre år kunna sluta ladda ner utvecklingsuppdateringar och enbart söka efter nya säkerhetsuppdateringar.

Jag är knappast kodknackare så jag vet inte hur svårt det är i praktiken men det skulle underlätta mycket för oss kunder, som vet vad vi har att vänta oss när vi köper en ny dator.

Finns varken behov eller logik i att göra sådär från ett rent tekniskt perspektiv. Det hade varit artificiellt kapande utav äldre processorer. Windows bryr sig inte vad du kör för processor så länge det är X86 samt har de kravlagda instruktions sätten samt inte är så seg att grundläggande OS saker slutar fungera.

Anledningen till att Clover Trail inte längre stöds är inte pga själva processorn i sig utan den integrerade grafikdelen. Både Intel och Imagination (Imagination som designade den och förser drivrutinerna) har förklarat end-of-life på den och släpper inte nya drivrutiner till den. Det MS har försökt göra är att fixa stöd trots den äldre drivrutinen men inte fått det att fungera och lagt ner arbetet på det. Om jag har förstått rätt däremot så har de aldrig skickat ut uppdateringen via Windows Update för Clover Trail utan de som har problem är de som manuellt installerat det.

Microsoft har däremot lagt in artificiella lås redan. De vägrar installera gamla OS på nya processorer. Det finns däremot skäl till att inte vilja göra det, gamla OS är inte byggda för att använda nyare instruktions sätt på nya CPUs och man får därmed sämre prestanda. Att den däremot vägrar installera är artificiellt. Däremot så gäller det enbart CPU'n. Själva chipset (Z270/B350 etc.) behöver däremot drivrutiner för att fungera. Rent tekniskt sett så är det chipset tillverkarna som förser det men MS får en hel del jobb med det också. Samma gäller även för extra kretsar på själva moderkortet och så. Man brukar även ha en generell drivrutin ska fungera med så mycket som möjligt. Ett exempel på det är att grafikkort fungerar utan drivrutiner men prestandan blir rätt kass.

Sedan skulle aldrig MS vilja låsa ut äldre CPU'er. Det gynnar kanske CPU tillverkarna men de skulle bara skjuta sig själva i foten om de hindrar folk från att uppgradera till nyare versioner utav deras operativ system.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg Jo, att det är ett annat företag som står bakom grafikdelen har jag förstått. Men likväl är det Intel som ska ansvara för helheten. Precis som när Volvo tar ansvar för att deras underleverantörer levererar dåliga delar som sätts i Volvos bilar.

Kanske är det Intel som ska vara tydligare med hur länge de supportar sina processorer? Detsamma gäller väl för grafikkort och moderkort också?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att tvinga en installation av 1903 på Clover Trail? Behöver inte fungera helt perfekt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)