Molex kabel ger inte tillräckligt med ström, eller är det nätagget?

Permalänk
Medlem

Molex kabel ger inte tillräckligt med ström, eller är det nätagget?

Har en gammal dator som nu ska användas till mining med ett RX 480 och ett 290x. Moderkortet är ett Gigabyte GA-G41M-ES2L, nätagget ett (vet att det är gammalt) HX1000w.

290x är inkopplad i PCI x16, RX 480 via en 1x till x16 usb 3.0 riser som strömförsörjs av en molex 4pin. Den sjukt gamla hårddisken är även den inkopplad med en Molex 4pin.

Mitt första problem var att RX 480 var helt dött. Provade byta Molex kabel på risern med hårddisken och vips så snurrade fläkten på 480:t på 100% vid boot (verkar vara normalt för en del grafikkort trots att den aldrig gjort det förut).

Nu är dock problemet att hårddisken inte hittas alls. Kabeln som nu är ansluten till hårddisken består av 4st 4pin molex och någon annan slags anslutning. Har testat 2 likadana molex-kablar i olika uttag i agget samt alla de olika molex anslutningarna på kabeln, men samma problem kvarstår.

IDE kabeln som den 15 år gamla hårddisken använder sitter som den ska.

Vad ska jag göra? Agget har 6+2 blue connector för PCIe och svarta för SATA och peripherals, ska man testa att koppla in i ett av PCI uttagen?

Permalänk
Rekordmedlem

Du har inte funderat på att kolla vad nätdelen orkar ge ut för ström och hur den fördelas mellan olika anslutningar, det brukar stå på märkdekalen på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

HX1000 är mycket speciellt, det är i stort sett uppbyggt som 2 st separata 500w nätagg.
Jämn fördelning av lasten på 12V är därför extremt viktig.

"The outputs are laid out like two separate 500W power supplies where each +12V rail is completely separate from the other and paired up with either a +5V or +3.3V rail. This means there is no real “combined +12V rating” since in theory this layout could conceivably produce 480W on each +12V rail making this power supply capable of putting out 960W of +12V power."

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har inte funderat på att kolla vad nätdelen orkar ge ut för ström och hur den fördelas mellan olika anslutningar, det brukar stå på märkdekalen på dem.

Skrivet av FatherOfThree:

HX1000 är mycket speciellt, det är i stort sett uppbyggt som 2 st separata 500w nätagg.
Jämn fördelning av lasten på 12V är därför extremt viktig.

"The outputs are laid out like two separate 500W power supplies where each +12V rail is completely separate from the other and paired up with either a +5V or +3.3V rail. This means there is no real “combined +12V rating” since in theory this layout could conceivably produce 480W on each +12V rail making this power supply capable of putting out 960W of +12V power."

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Jag kan inte mycket om nätaggregat, men att det är två 500w i ett vet jag. Vad det innebär har jag dock ingen aning om, hur ska jag koppla? Har satt RX 480 (som kräver 6pin) i en av de blåa PCIe kontakterna, 290x i 6+2+6 av dem som icke är modulära.

Permalänk
Medlem

"The two rails are distributed like this:

+12V1: Motherboard main cable, EPS12V/ATX12V connector that comes from inside the power supply and auxiliary video card and EPS12V connectors from the modular cabling system.
+12V2: Peripheral and SATA connectors on the modular cabling system and auxiliary video card cables that come from inside the power supply."

http://www.hardwaresecrets.com/corsair-hx1000w-power-supply-r...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Fördela 50% mellan 12V1 och 12V2 och kolla om det löser problemet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

"The two rails are distributed like this:

+12V1: Motherboard main cable, EPS12V/ATX12V connector that comes from inside the power supply and auxiliary video card and EPS12V connectors from the modular cabling system.
+12V2: Peripheral and SATA connectors on the modular cabling system and auxiliary video card cables that come from inside the power supply."

http://www.hardwaresecrets.com/corsair-hx1000w-power-supply-r...

Skrivet av Veni:

Fördela 50% mellan 12V1 och 12V2 och kolla om det löser problemet.

Jag är verkligen skit på detta, men borde det inte vara hyfsat rätt då? RX är ansluten från modulär del, 290x från det inuti agget. 290x drar ju typ 300w eller mer, RX 200w och mobo runt 100w, eller är jag ute o cyklar? Det är väl så jämnt jag kan få det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Jag är verkligen skit på detta, men borde det inte vara hyfsat rätt då? RX är ansluten från modulär del, 290x från det inuti agget. 290x drar ju typ 300w eller mer, RX 200w och mobo runt 100w, eller är jag ute o cyklar? Det är väl så jämnt jag kan få det?

Om grafikkorten har dubbla strömförsörjningsportar så fördela även dessa nätt och fint.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Om grafikkorten har dubbla strömförsörjningsportar så fördela även dessa nätt och fint.

Aha, RX kräver bara 6 pin medans 290x har 6+8 men jag kör 6+2+6. Menar du att jag ska köra RX från modulär, sen en 6pin till 290x från den modulära delen? Eller va? Jag hänger inte med riktigt...

Permalänk
Medlem

Du fördelar lasten mellan 12V1 och 12V2. Håll dig så nära 50% per 12V vilket naturligtvis inte går till 100% att lyckas men det viktiga är att hålla en 12V lina under 75% belastning. Manualen eller google borde kunna hjälpa till med vilka kablar som ligger på respektive 12V lina.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Du fördelar lasten mellan 12V1 och 12V2. Håll dig så nära 50% per 12V vilket naturligtvis inte går till 100% att lyckas men det viktiga är att hålla en 12V lina under 75% belastning. Manualen eller google borde kunna hjälpa till med vilka kablar som ligger på respektive 12V lina.

Tror du verkligen det som är problemet då? Det är ju hårddisken som inte hittas, och jag kan inte tänka mig att grafikkorten använder maximalt med ström i BIOS direkt?

Edit: Tror inte det är agget som är problemet, snarare kabeln... Har testat med 1 gpu med olika kablar osv, disken hittas fortfarande inte

Permalänk
Medlem

Tror disken är död eller nåt, har testat allt nu men den ge inte ett ljud ifrån sig...

Permalänk
Medlem

Disken var som jag misstänkte död, den fick bra med ström och IDE kabeln funkade fint med en gammal dvd läsare. Har nu satt in en nyare och installerat Windows 7, men nu har jag nya problem med att få det andra grafikkortet inkopplat i pci x1 med riser att fungera...