Amd Ryzen 1700 - Är denna inköpslistan bra?

Permalänk

Amd Ryzen 1700 - Är denna inköpslistan bra?

Hej jag ska uppgradera min dator efter 6år och undrar om dessa komponenter funkar bra ihop eller om ni vet någon bättre setup i ungefär samma prisklass?
OBS Jag äger redan grafikkortet men lade till det i listan så det skulle synas vilket jag har.
Är det något annat jag bör köpa till för installationen?
Tex kylpasta? ESD armband?, Behöver jag köpa till någon kylare/fläkt?

Listan:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3419505&view=l

Ha det fint.

Permalänk
Skrivet av sladdavel:

Hej jag ska uppgradera min dator efter 6år och undrar om dessa komponenter funkar bra ihop eller om ni vet någon bättre setup i ungefär samma prisklass?
OBS Jag äger redan grafikkortet men lade till det i listan så det skulle synas vilket jag har.
Är det något annat jag bör köpa till för installationen?
Tex kylpasta? ESD armband?, Behöver jag köpa till någon kylare/fläkt?

Listan:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3419505&view=l

Ha det fint.

Ser bra ut.
Kylare och kylpasta följer med (det sitter förapplicerat på kylaren) men en liten tub kylpasta är aldrig fel att ha hemma ifall du ska montera om kylaren i framtiden.
Jag har kört med denna i många år https://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-... kanske finns bättre men den har alltid fungerat bra för mig.
Standard kylaren fungerar bra men ska du överklocka kan det vara värt att kika på en lite bättre.
ESD armband är bra att ha.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt
msi x370 krait istället samt CMK16GX4M2B3200C16. Du ka även kolla på CMK16GX4M2B3200C16W. Ibland är vita billigare än svarta ram minnen meb det känns värt 150:- att gå upp i hastighet med tanke på att ryzen gillar snabba minnen

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Ska du köra SLI? 750w är rejält overkill för ett grafikkort och så du kan gå ner i effekt och spara någon hundring.

Hur många hårddiskar planerar du att använda? Define C räcker för dom flesta.

Kylpasta följer med nya kylaren och jag skulle ta en rejäl luftkylare. Då vet du att den kommer hålla länge och tar du en Noctua kommer du kunna få nya fästen för att passa nästa dator om intel eller amd byter fäste.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

@jOnÄTÄn: Thx! Då får det bli en beställning.
Jag lär försöka överklocka lite i framtiden. Vore den en ide att köpa denna kylaren?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162

Permalänk

@Cruentusa:
Jag måste ha plats för en dvd läsare, 2 ssd och 2 st gamla 7200rpm hårddiskar. Angående nätagget kanske jag ska gå ner lite då för jag kommer inte att köra sli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sladdavel:

@jOnÄTÄn: Thx! Då får det bli en beställning.
Jag lär försöka överklocka lite i framtiden. Vore den en ide att köpa denna kylaren?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162

Jag skulle gå upp i storlek. Shadow Rock 2, Dark Rock Pro 3 eller Noctua NH-D15. Då har du god marginal och kan köra cpu-kylaren passivt i idle.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Man kan också spara in pengar på att välja ett billigare moderkort. X370-korten är mer eller mindre onödigt såvida man inte tänkt köra SLI i framtiden och/eller tänkt hålla på med extrem överklockning. Du kommer inte tappa någon prestanda på att välja ett B350-kort för 500kr mindre.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Byt till 3200 minnen istället för 3000, värt någon hundring i längden. Anser jag.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

@sladdavel: Är mycket bra, kör min 1700 i 3.7 i stock volt och minnen i 3200 och ett Gigabyte ax370 gaming 5 .

Permalänk

Tack för alla snabba svar. Jag kommer att beställa ikväll men vill inte stressa iväg innan jag är helt hundra på vad jag ska välja.
Jag har nu bytt till snabbare minnen, större kylare, och ett annat moderkort. Jag la in lite olika Nätagg i listan. Vilket av dem är bäst för mig eller har ni något annat tips på nätagg till mitt bygge? Jag vill kunna överklocka lite i framtiden om det påverkar valet.

Permalänk
Skrivet av sladdavel:

Tack för alla snabba svar. Jag kommer att beställa ikväll men vill inte stressa iväg innan jag är helt hundra på vad jag ska välja.
Jag har nu bytt till snabbare minnen, större kylare, och ett annat moderkort. Jag la in lite olika Nätagg i listan. Vilket av dem är bäst för mig eller har ni något annat tips på nätagg till mitt bygge? Jag vill kunna överklocka lite i framtiden om det påverkar valet.

Av de tre nätaggregaten du länkat så tycker inte jag det spelar någon roll vilket du väljer, kör på det du hittar billigast, alla tre är av bra kvalitet och 550w är mer än tillräckligt för att driva en dator med en R7 1700 och ett grafikkort. Kör själv en R7 1700 klockad till 3,9ghz R9 290 1hd 1ssd 2x8 DDR4 3,2ghz på ett 500w nätaggregat. Ett GTX 1070 är dessutom betydligt mer energieffektivt än mitt r9 290.
Kylaren är bra.
Moderkortet kan jag inte säga något om men det är säkert bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Nu är allt beställt. Tack för hjälpen