Permalänk
Medlem

PoE

Står i stort sett och och velar mellan:
US-8-150W
ES-8-150W

Anledningen är att min ERPoe-5 blir skitvarm av att driva mina två UAP-AC-PRO via PoE och 48V. Eligt Ubiquiti så är det tydligen inget problem i sig...

Funderar på att skita i PoE helt och driva accesspunkterna med PoE adaptrarna istället. Men nu till frågan:

Är PoE generellt något som kommer mer och mer eller kommer att försvinna på sikt? Jag kan tycker att funktionen är bra, men kommer det i framtiden användas till annat än ren nätverksutrustning? AppleTV via PoE? etc.

Kanske skall snöa in mig på dessa två eftersom det är samma pengar som ovan:
US-24
eller
ES-24-LITE

P.S. För den som "inte förstår" så är det Ubiquiti:s alla produktförkortningar ovan

Visa signatur

Gammal signatur ;) -->>> MSI K8T NEO-FIS2R 754 3400+ Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024 Mb MSI NX6800GT Lian-Li PC75, HP Compaq nw8240 2gb

Permalänk
Avstängd

tror Poe mestadels används för företags bruk och ej för hemmabruk. Således tror jag starkt INTE på att apple tv eller liknande kommer strömföras via POE i framtiden, Där tror jag mer på att hemma användare vill använda sig av trådlöst.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Tror inte att PoE kommer att försvinna sålänge ethernet är standarden som används, däremot oklart om det är en växande marknad. I en företagsmiljö är det ett solklart val för drivning av accesspunkter, känns dock inte som att det finns samma behov på konsumentsidan.

Min gissning är att PoE kommer behålla sin ställning inom större företag, och att USB kommer förbli ett vanligt strömanslutningsalternativ för konsument.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Jag gissar att PoE är här för att stanna. Standarden kom 2003 så den är inte purfärsk. Används ju än idag så det finns anledning att tro att den används även imorgon och ett tag framöver.

Huruvida du kommer hitta produkter från Apple som går att driva med PoE låter jag vara osagt, man vet aldrig vad de hittar på för finurligt. Däremot vet jag att man redan idag kan köpa datorer som drivs via PoE.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Jag gissar att PoE är här för att stanna. Standarden kom 2003 så den är inte purfärsk. Används ju än idag så det finns anledning att tro att den används även imorgon och ett tag framöver.

Huruvida du kommer hitta produkter från Apple som går att driva med PoE låter jag vara osagt, man vet aldrig vad de hittar på för finurligt. Däremot vet jag att man redan idag kan köpa datorer som drivs via PoE.

Tunna klienter är långt ifrån "Datorer" Även om det är en Dator fysiskt sett.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Tunna klienter är långt ifrån "Datorer" Även om det är en Dator fysiskt sett.

Var går din gräns för vad som är en dator menar du? Genuint nyfiken.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

PoE är en underskattad teknik. Den är väldigt användbar för t ex kameror som kanske hamnar långt från ett el-uttag.
Det val du har är att köra trådlöst och dra fram el eller dra en nätverkskabel och använda PoE för strömmatningen. Notera att nätverkskabel får du dra själv medan el kräver behörighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Var går din gräns för vad som är en dator menar du? Genuint nyfiken.

En tunn klient kräver ju oftast att man ansluter mot t.ex Citrix eller liknande för att vara funktionell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Tunna klienter är långt ifrån "Datorer" Även om det är en Dator fysiskt sett.

Skrivet av wRRM:

En tunn klient kräver ju oftast att man ansluter mot t.ex Citrix eller liknande för att vara funktionell.

Ja, nä, tunna klienter kanske inte alltid lämpar sig som enda datorerna i ens nätverk.
Dock lär det finnas en del datorer som klarar av att stå på egna ben och drivas av PoE.
Ett bättre exempel.

Första länken jag postade var kanske ett dåligt val. Jag hittar ingenting om huruvida Cisco-klienten klarar av att boota från USB, känns som att det borde vara en möjlighet. Annars verkar RDP-programvaran vara inbyggd, således finns väl ett OS på klienten som med lite vilja skulle kunna modifieras till att köra ett "normalt" desktop?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Ja, nä, tunna klienter kanske inte alltid lämpar sig som enda datorerna i ens nätverk.
Dock lär det finnas en del datorer som klarar av att stå på egna ben och drivas av PoE.
Ett bättre exempel.

Första länken jag postade var kanske ett dåligt val. Jag hittar ingenting om huruvida Cisco-klienten klarar av att boota från USB, känns som att det borde vara en möjlighet. Annars verkar RDP-programvaran vara inbyggd, således finns väl ett OS på klienten som med lite vilja skulle kunna modifieras till att köra ett "normalt" desktop?

Skulle vilja påstå att den där Argus enheten är en bit ifrån "thin" eftersom det sitter ganska vass hårdvara i den med hyfsat mycket minne.

Den går ju att köra med vanligt operativ utan problem, då kan man lika gärna köra på en typ Lenovo dator som fästs på baksidan av skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Skulle vilja påstå att den där Argus enheten är en bit ifrån "thin" eftersom det sitter ganska vass hårdvara i den med hyfsat mycket minne.

Den går ju att köra med vanligt operativ utan problem, då kan man lika gärna köra på en typ Lenovo dator som fästs på baksidan av skärmen.

Precis, därav att den kanske hade varit en bättre länk att sätta i mitt första inlägg. Argus-maskinen går på ström via PoE, därför intressantare för denna tråden än Lenovo-lösningen som du nämner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Tror inte POE är något för hemmamarknaden. Blir mer trådlöst och att saker får ström via USB-C uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tror inte POE är något för hemmamarknaden. Blir mer trådlöst och att saker får ström via USB-C uttag.

Hur tänker du nu?? Om du har en kamera som sitter 20 m från närmaste el-uttag - hur ska den få ström via USB-C?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Hur tänker du nu?? Om du har en kamera som sitter 20 m från närmaste el-uttag - hur ska den få ström via USB-C?

Tänkte inte på just kameror. Men även där tror jag trådlöst kommer dominera, när man vill ha enstaka kameror hemma som man installerar själv. Troligtvis kopplar man den till närmaste eluttag, använder förlängningssladd på mindre snyggt sätt. Men såklart tar man hjälp av ett proffs kommer de dra nätverkskabel och köra POE eftersom det blir billigare och snyggare med bara 1 kabel.

Eller om man som oss är mer tekniskt lagda, inte vill belasta wifi med kameran, vill göra det snyggt som proffsen, köper dyrare kameror då kör vi POE. Men de som vill övervaka hundgården, garaget eller uppfarten de letar upp närmsta eluttaget, sätter kameran där och matar in lösenordet till wifi

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut på POE även hemma. För precis som det nämnts tidigare, Access Punkter, kameror å sådant.
Köpte själv en 24 portars POE switch så sent som igår för att driva 5st Access Punkter samt 6 st IP kameror, och har planer på att koppla in fler cams.
Framöver blir det att undersöka om jag kan driva tex MediaCenter PCs också den vägen.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tänkte inte på just kameror. Men även där tror jag trådlöst kommer dominera, när man vill ha enstaka kameror hemma som man installerar själv. Troligtvis kopplar man den till närmaste eluttag, använder förlängningssladd på mindre snyggt sätt. Men såklart tar man hjälp av ett proffs kommer de dra nätverkskabel och köra POE eftersom det blir billigare och snyggare med bara 1 kabel.

Eller om man som oss är mer tekniskt lagda, inte vill belasta wifi med kameran, vill göra det snyggt som proffsen, köper dyrare kameror då kör vi POE. Men de som vill övervaka hundgården, garaget eller uppfarten de letar upp närmsta eluttaget, sätter kameran där och matar in lösenordet till wifi

Varför skulle folk behöva anlita proffs för att dra nätverkskabel men klara att dra en förlängningssladd själva?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spawnstah:

Jag tror absolut på POE även hemma. För precis som det nämnts tidigare, Access Punkter, kameror å sådant.
Köpte själv en 24 portars POE switch så sent som igår för att driva 5st Access Punkter samt 6 st IP kameror, och har planer på att koppla in fler cams.
Framöver blir det att undersöka om jag kan driva tex MediaCenter PCs också den vägen.

Minoritet framför majoritet........ Ni måste tänka utanför ramarna, bara för att ett gäng "Nördar" använder Hemma AP:or med Poe Och massa Ip kameror så är ju inte marknaden direkt stor.. Därav så är Poe mestadels för företags bruk.

Är ganska intressant att se att vissa människor inte ser längre än sina egna intressen och alltid tycker att Majoriteten följer deras spår..

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Minoritet framför majoritet........ Ni måste tänka utanför ramarna, bara för att ett gäng "Nördar" använder Hemma AP:or med Poe Och massa Ip kameror så är ju inte marknaden direkt stor.. Därav så är Poe mestadels för företags bruk.

Är ganska intressant att se att vissa människor inte ser längre än sina egna intressen och alltid tycker att Majoriteten följer deras spår..

Ett rätt förvirrat inlägg. Vad vill du säga med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Minoritet framför majoritet........ Ni måste tänka utanför ramarna, bara för att ett gäng "Nördar" använder Hemma AP:or med Poe Och massa Ip kameror så är ju inte marknaden direkt stor.. Därav så är Poe mestadels för företags bruk.

Är ganska intressant att se att vissa människor inte ser längre än sina egna intressen och alltid tycker att Majoriteten följer deras spår..

Jag tror det beror på vilka man umgås med och vad man har för referensramar.
Om 10 av mina 15 närmaste vänner kör med POE switchar, så är det majoriteten. Det är klart jag håller med dig om att det inte är en majoritet av befolkningen som har behovet av POE, otroligt nog är det en majoritet av mina grannar som INTE valt att dra in fiber heller.

Men jag tror ändå att det är entusiasterna som börjar och sedan banar vägen. För 8 år sedan var jag ensam om att ha en självgående gräsklippare (robot) och då kunde man argumentera enligt ditt resonemang att det var nördar som hade en och en liten marknad. Idag är det i vårt område 50% som har robot, kanske fler än så.

Jag tror POE kommer leva kvar, och om 5-10år så finns det knappt några utan POE att köpa, lika lite som det är svårt att hitta en hubb eller 10/100mbit switch idag.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Ett rätt förvirrat inlägg. Vad vill du säga med det?

Inget förvirrat med inlägget, Ett konstaterande att några som är av "nördfaktor" faktiskt gör ett "riktigt jobb hemma med flertal accesspunkter och massa webcams som körs via "Just nu i detta samtalet" Poe kontakter så tror dom den att minoriteten som dom är, är majoriteten..

Faktum är att dom flesta människor inte kör med massor av utrustning hemma och oftast har, Bredbands leverantörens utrustning kopplad i väggen och eventuellt en "extender för att säljaren på elgiganten sa att det är det bästa när det trådlösa inte är så bra"

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Varför skulle folk behöva anlita proffs för att dra nätverkskabel men klara att dra en förlängningssladd själva?

Med att anlita proffs menar jag att man har behov av kameror, men varken har tid eller intresse att skaffa något själv. Så man vänder sig till en larm/säkerhetsfirma som tar fram en lösning åt dig. Dom vet fördelarna med POE och vet att hux flux har du en ny router från Telia med nytt lösenord på wifi:t och inga kameror fungerar.

Väljer man kamera själv väljer man en trådlös för att det låter enkelt. Med dra menade jag inte att man klamrar eller använder kabel-list för strömmen. Man gör såklart något halvdant, lägger nätadaptern på hatthyllan och hänger ner förlängningssladden till uttaget bakom byrån och liknande. Eller om man är mer händig, routern i andra ändan av huset och inte ser poängen med att spendera en dag på att dra kabel när ström finns meter bort på samma vägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tror inte POE är något för hemmamarknaden. Blir mer trådlöst och att saker får ström via USB-C uttag.

Driver min switch och två accesspunkter med PoE hemma :^)

Permalänk
Medlem

Faktum är att de som tror sig vara kunniga ofta underskattar "vanligt folk". Själva infallsvinkeln att dela upp i nördar och vanligt folk visar på en sned syn på andra människor. Jag har träffat en hel del människor som är kunniga men ändå inte är nördar. Är de "ovanligt folk"?

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd
Kan man koppla POE adaptern före en 5 ports switch så att man får ut POE på de andra 4.
Tänkte koppla in flera AP från Ubiquiti.
Hur ser man vilken styrka man ska ha på adaptern?

Permalänk
Medlem

@nazze: PoE in i en switch kan vara en dålig idé.
Switchen måste stödja detta.
Bättre om man sätter en switch med stöd för PoE direkt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

@SirMacke: OK
Tack för snabbt svar
Köper en sådan ist.

Permalänk
Thinlabs
Skrivet av wRRM:

Skulle vilja påstå att den där Argus enheten är en bit ifrån "thin" eftersom det sitter ganska vass hårdvara i den med hyfsat mycket minne.

Den går ju att köra med vanligt operativ utan problem, då kan man lika gärna köra på en typ Lenovo dator som fästs på baksidan av skärmen.

Hi folks,

Sorry about posting in English - I came across this post about our Argus product and thought I'd share information.

The Argus is a quad-core device with an AMD A4-5000 processor capable of supporting 16GB RAM. The reason why we've chosen to go with this processor is because the total device (22" 1080p screen, upto 16GB RAM and say 1 TB SSD) consumes about 25W on average. This means that it works with PoE+ which is available on almost all switches.

On special projects, we have devices featuring an Intel i5 processor however the power consumption is double - and will currently work with a Cisco UPOE switch or a PoE Injector.

One of the comments earlier did mention that PoE is mainly for work/office environments and that is what we think as well. These devices work best in virtualised environments, are faster to install and use much less energy. These are not constraints that a home buyer will have.

I'm happy to answer any questions about the PoE computers if you'd like.

Once again - apologies about posting in English.

Kind regards,
Ravi
(Thinlabs)

Visa signatur

Thinlabs Inc
Manufacturer of PoE Computers