Permalänk
Medlem

Hjälp med RAM minnen!

Hej,
För ett år sedan köpte jag en klar dator med 8gb RAM där ramen heter ; sk hynix 8gb 2rx8 pc4-2133p
och hade tänkt att uppgradera till 16gb, men vet inte ifall jag måste köpa ett exakt likadant? eller om jag kan köpa vilket märke som?
Något annat jag måste tänka på?
Är super okunnig inom detta, och uppskattar hjälp!:)

MvH
Wolf

Permalänk
Medlem

Köp vad som helst, bara inte slöare än det du redan har, 16 gb borde väl inte vara helt fel.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

@Wolfziie:

Om du ska utöka mängden (ha kvar gamla stickorna) så rekommenderas det att köpa exakt samma modell.
Det kan fungera om du skaffar ett annat märke och sedan ställer in samma timings, volt etc, men det är ingen garanti att det fungerar ändå, ram är känsligt.

Är det en "märkesdator"?
Kolla så att du har lediga ram-platser först, köp sedan samma modell om det går att få tag i.
Den verkar ju inte finnas i svenska butiker efter en snabb googling, såg någon på Ebay..

Lättaste men dyraste lösningen är ju om du köper helt nya stickor (2x8) och dumpar den gamla.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd Jag har en accer predator, och sitter just nu och kikar i datorn. Vad jag ser så ser det ut som att jag har 3 st empty spots för att sätta ram minnen i.

Permalänk
Medlem

@D-Ryd Hittade en likadan som jag har på ebay; http://www.ebay.com/itm/SK-HYNIX-8GB-DDR4-2133MHz-Memory-2RX8... men det står att den är ;used condition. Frågan är om jag lär märka det? eller om det kommer till att gå bra? :):)