Ingen jord till datorn. Får i mig ström för jämnan....

Permalänk
Medlem

Ingen jord till datorn. Får i mig ström för jämnan....

Så jag har som många andra ett ojordat uttag till datorn.
Problemet är att varje gång jag ska kommer åt en usb kontakt, eller min DAC/AMP så får jag i mig ström.
Speciellt när jag sitter med fötterna mot elementet. (som jag ofta gör)
Vet inte hur onyttigt det är för just datorn,(?) men det är fett obehagligt iaf.

Finns det någon lösning till detta, utan att byta till jordade uttag i hela rummet?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Nej, jordat är det som gäller.

Eller så får du undvika att komma i kontakt med jord och datorn på samma gång.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@zOlid:

Låt bli att sitta med fötterna direkt mot elementet är väl det enklaste svaret?

Är det för värme/kylans skull eller är det bara en vanesak? Fotpall eller någon skiva mellan är väl idé annars.

Brukade också få stötar av min gamla Amiga-mus när jag kom åt elementet med armbågen XD
Har aldrig bott i hus/lägenhet med jordade uttag, så man får låta bli elementen helt enkelt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Ojordat i sig är inget problem för själva datorn om inget går/är fel, datorn har samma spänning men det kan ge stötar m.m. men inte heller detta bör vara något problem så länge inget är fel. Faran med att ha ojordat är just om något går fel och datorn inte kan leda ner laddningen i jord, speciellt som risken finns att du då tar i datorn och har fötterna på elementet och därmed blir ledaren vilket är livsfarligt.
Men i normala fall är det ingen fara, däremot måste du tänka på det så att du inte t.ex. kopplar in något som är jordat till datorn hur som helst då detta kan göra att laddningen går via den saken och den kanske inte kan hantera det.

Låt obehagskänslan leda dig, ha inte fötterna på elementet och ta i datorn samtidigt Skaffa tofflor ^^
Jag har min dator i ojordat uttag med pga att källaren är ojordad i huset jag bor i.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jorda datorn till elementet så är problemet löst

Skickades från m.sweclockers.com

Olagligt/livsfarligt tips /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Jorda datorn till elementet så är problemet löst

Skickades från m.sweclockers.com

NEJ! Detta får du ABSOLUT INTE göra, det kan vara livsfarlig och är olagligt då detta kan leda till alla möjliga problem

EDIT:
Det är även större risk att du skadar datorn då du troligen leder ström genom en väg som inte är designad för det och du vet inte vilka delar som tar stryk.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

NEJ! Detta får du ABSOLUT INTE göra, det kan vara livsfarlig och olagligt då detta kan leda till alla möjliga problem

Utveckla ... elementen är jordade till samma plint i elcentralen som dom jordade uttagen i ett hus ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Utveckla ... elementen är jordade till samma plint i elcentralen som dom jordade uttagen i ett hus ?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kopplar helt plötsligt alla kopplade element till en potential de inte är byggda för, leder ström genom olika material som inte är designade för det vilket kan leda till värme och i värsta fall brand, du riskerar att alla som rör/tar i elementet beroende på vart i systemet de står kan bli en kortare väg till jord och därmed riskera deras liv.

Jordat ska skötas på rätt sätt och det finns massa regelverk runt det av de skälen får du t.ex. inte som privatperson ge dig in och pilla i dina ledningar m.m. hur som helst.

EDIT:
Arbeten med el du för göra själv;
Byta propp
Byta glödlampor
Montera skarvsladd
Byta ut skarvsladd och elsladd på apparater
Byta ut ljusarmatur (ej i våtrum)

Du är personlig ansvarig för din el och blir något fel kan du råka riktigt illa ut om du varit framme och pillat, att koppla datorn till element räknas som en fast installation och därmed får enbart göras (inte för att de skulle göra just det) av någon med certifiering för det.

Mer info finns hos elsäkerhetsverket

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med att man känner stötarna? Jag har aldrig lyckats känna 12v men jag är inte så insatt på hur el fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Så jag har som många andra ett ojordat uttag till datorn.
Problemet är att varje gång jag ska kommer åt en usb kontakt, eller min DAC/AMP så får jag i mig ström.
Speciellt när jag sitter med fötterna mot elementet. (som jag ofta gör)
Vet inte hur onyttigt det är för just datorn,(?) men det är fett obehagligt iaf.

Finns det någon lösning till detta, utan att byta till jordade uttag i hela rummet?

Var glad att du har ojordade uttag, jag har det lite värre, jordade uttag och har ibland fått små stötar från chassit, då vet man att något antagligen är fel

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

@zOlid:

Låt bli att sitta med fötterna direkt mot elementet är väl det enklaste svaret?

Är det för värme/kylans skull eller är det bara en vanesak? Fotpall eller någon skiva mellan är väl idé annars.

Brukade också få stötar av min gamla Amiga-mus när jag kom åt elementet med armbågen XD
Har aldrig bott i hus/lägenhet med jordade uttag, så man får låta bli elementen helt enkelt.

Jag har fötterna på en pall, men fotsulorna hamnar på elementet. Kan inte dra ut skrivbordet längre heller så jag missar det tyvärr.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag har fötterna på en pall, men fotsulorna hamnar på elementet. Kan inte dra ut skrivbordet längre heller så jag missar det tyvärr.

Då är det väl isolering som gäller som sagt, ställa upp något skydd som inte är alltför värmekänsligt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Underbar tråd. Får jag lov att fråga hur det kommer sig att du inte har jordade uttag? Det var väldigt länge sedan jag själv såg sådana.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Underbar tråd. Får jag lov att fråga hur det kommer sig att du inte har jordade uttag? Det var väldigt länge sedan jag själv såg sådana.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på när huset är byggt och om systemet är omgjort.
Mina päron har inget jordat (förutom i kök och badrum) och man får ibland stötar från datorer eller element. Det är rätt vanligt i ojordade hus och jag ser denna typ av tråd dyka upp då och då

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Beror på när huset är byggt och om systemet är omgjort.
Mina päron har inget jordat (förutom i kök och badrum) och man får ibland stötar från datorer eller element. Det är rätt vanligt i ojordade hus och jag ser denna typ av tråd dyka upp då och då

Senast jag var i kontakt med ett ojordat eluttag var jag på landet, långt utanför civilisationen. Men när jag tänker på det står det förhållandevis få gamla hus där jag bor och de flesta har dessutom renoverats.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Har inga jordade uttag i min lägenhet från 1800-talet... allt är dock fräscht i lägenheten så antar att dom bara aldrig brytt sig om att göra om systemet.

Permalänk
Medlem

Min dator leder också ström så jag kollade upp lite.

Regeln att uttag i nya hus måste vara jordade kom 1994 och det är många hus som är byggda innan det som har gamla ledningar. T.ex. är huset jag bor i byggt 1988 och det är bara i köken som uttagen är jordade.
Om elledningarna byts ut så ska de bytas ut till jordade ... men det får inte finnas både jordade och ojordade uttag i samma rum. Man bör inte ens dra en förlängningssladd mellan rum med jordade och ojordade.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Senast jag var i kontakt med ett ojordat eluttag var jag på landet, långt utanför civilisationen. Men när jag tänker på det står det förhållandevis få gamla hus där jag bor och de flesta har dessutom renoverats.

Jag vill nog påstå att det finns fler hus med ojordade uttag än enbart jordade i helalandet.
Jordade uttag i badrum kök och tvättstuga.har dock varit standard.gode länge så det har väll dom flesta iaf just pga det är farligt utan i dom miljöerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Var glad att du har ojordade uttag, jag har det lite värre, jordade uttag och har ibland fått små stötar från chassit, då vet man att något antagligen är fel

Time to call the sparky.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Så jag har som många andra ett ojordat uttag till datorn.
Problemet är att varje gång jag ska kommer åt en usb kontakt, eller min DAC/AMP så får jag i mig ström.
Speciellt när jag sitter med fötterna mot elementet. (som jag ofta gör)
Vet inte hur onyttigt det är för just datorn,(?) men det är fett obehagligt iaf.

Finns det någon lösning till detta, utan att byta till jordade uttag i hela rummet?

Dra en sladd mellan datorns chassi och elementet så har du löst problemet.

Sen kan du ju komplettera med jordfelsbrytare på alla uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Jorda datorn till elementet så är problemet löst

Skickades från m.sweclockers.com

Mindre farligt än att sitta med fötterna mot elementet o ojordad dator.

Men bästa är ju som skrivits tidigare att ha jordade uttag.

Edit: Det som blir farligt är ju om du redan har en apparat i samma rum som har isolationsfel så att den har nätspänning på chassi och du får kontakt mellan den trasiga och den jordade. Det är samma problem även om du drar en lång skarvsladd till ett jordat uttag. (Då ditt element är jordat så har du redan det problemet)

Komplettera med jordfelsbrytare till alla apparater i rummet så ska du vara säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hur funkar det med att man känner stötarna? Jag har aldrig lyckats känna 12v men jag är inte så insatt på hur el fungerar.

Det är så för att klara EMC (störningar som nätagget i datorn sänder ut) finns ett filter på nätingången. I det filtret sitter det kondensatorer mellan inkommande ledningar och chassi vilket gör att du får närmare halva nätspänningen mellan chassi och jord (sådär 100-115V).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Mindre farligt än att sitta med fötterna mot elementet o ojordad dator.

Men bästa är ju som skrivits tidigare att ha jordade uttag.

Nej! Du har inte läst tråden.
Man får absolut inte fuljorda så!

Det man upplever som obehagligt är läckströmmen genom avstörningskondensatorerna. Dessa ska ha speciell klass, kallas Y-konding. Dessa är konstruerade för att vara säkra och inte ge farlig läckström. Dock är det så att om man använder en grendosa av jordat utförande i ett ojordat uttag, så summeras all läckström från dess inkopplade apparater. Detta kan ge farlig nivå på läckström. Sådan potentiellt farlig ihopkoppling med avseende på läckström, kan också uppstå när man kopplar ihop förstärkare, routrar etc med skärmad kabel..lite beroende av hur apparaterna i fråga är konstruerade. Dubbelisolerade apparater ska vara ofarliga.

Fuljordning i element skapar potentiellt farliga miljöer i andra rum. Elementets galvaniska koppling till skyddsjorden är inte av avsikt och kan inte garanteras över tid. Det riktigt farliga uppstår när apparat råkar ut för ett riktigt jordfel. Du vill inte att elementet i barnens sovrum ska ha 230V fas på sig.
Så koppla inte datorns jord till elementet.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Utveckla ... elementen är jordade till samma plint i elcentralen som dom jordade uttagen i ett hus ?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet du ens vad det jordade uttaget är för något? Du vet väl skillnaden på lik och växelström? Strömförande element är inte kul...för någon i huset.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Hade samma problem när jag var liten och bodde hemma. Huset är från 1900 och jord fanns bara i kök/badrum.
Tyckte att det drog lite konstigt i fingrarna/armarna när jag pillade med datorn och råkade komma emot järnelementen..
Mätte upp mellan 70-90 volt i krypström med multimetern.

Visa signatur

i9 9900K | NZXT Kraken Z73 | Asus Z-370 F | G.Skill Trident Z | XFX RX6900 XT 319 Blck Edt | Samsung G9 49"