Hjälp att välja delar till 25000kr gaming dator

Permalänk
Medlem

Hjälp att välja delar till 25000kr gaming dator

Tar det kortfattat. Tänkte bygga en speldator för ca 25000 kr. Vill främst att den ska klara av 4k/widescreen och vara framtidssäker. Det är det viktigaste. Satte ihop denna på inet. Hur är den? Har redan en 2tb hårddisk så det behöver ni inte påpeka. Kanske vill fixa custom vattenkylning senare, därav chassit.
Ni får gärna komma med ändringar för att dra ner på priset lite. Aldrig något emot lite fickpengar
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10559180/

Permalänk
Medlem

Kylaren är för tung om datorn skall skickas

Permalänk
Skrivet av Zenifoo:

Tar det kortfattat. Tänkte bygga en speldator för ca 25000 kr. Vill främst att den ska klara av 4k/widescreen och vara framtidssäker. Det är det viktigaste. Satte ihop denna på inet. Hur är den? Har redan en 2tb hårddisk så det behöver ni inte påpeka. Kanske vill fixa custom vattenkylning senare, därav chassit.
Ni får gärna komma med ändringar för att dra ner på priset lite. Aldrig något emot lite fickpengar
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10559180/

Ser bra ut, finns inte särskilt mycket att ändra på men precis som ovanstående sa är kylaren för tung. Bästa alternativet är Noctua NH-U12S som är tillräckligt lätt för att skickas.

Permalänk
Avstängd

@Zenifoo: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10559276/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Grishnackh: Aha juste. Går det att ha med en tyngre kylare med i beställningen, bara att jag får montera den själv?

Permalänk
Skrivet av Zenifoo:

@Grishnackh: Aha juste. Går det att ha med en tyngre kylare med i beställningen, bara att jag får montera den själv?

Det är mycket möjligt, kolla med Inet. Om det funkar däremot kan de inte funktionstesta datorn det ska eftersom 7700k inte kommer med stockkylare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10561046/

ryzen, något sämre för gaming men framtidssäkert är det.

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem

Fast, Ryzen är väl inte sämre för gaming när man jämför med 7800x?
Just nu är väl dock 7700k bäst för gaming men om du ska spela i 4k så spelar det ingen roll.

Skulle köra på Ryzen 7 om jag vore du.

Permalänk
Medlem

AMD version

Gjort lite ändringar. Kanske blir såhär i stället https://www.inet.se/kundvagn/visa/10561477/
Får be min polare som kan lite mer om datorer att hjälpa till med monteringen. Köper också ett billigare windows eftersom vi monterar själva.
Kan passa på att fråga om det går att fixa allt utan något cd läsare? Får jag tillgång till internet om jag inte har moderkortets drivrutiner? Windows kommer jag ha på USB så just det är inga problem.
Tack för alla svar förresten!

Permalänk
Medlem

@Zenifoo: köp en 1700x istället för 1800x, 200 MHz lägre turbo och 1300kr billigare. Byt till ett x370 prime då det duger mer en väl till överklockning med luft. Köp ett msi gtx 1080ti gaming x och spara 700kr men få ett likvärdigt kort. Köp g.skill flare X ramminnen för optimal kompatibilitet med am4 plattformen. Gå ner lite i chassi och nätagg. Köp en bättre och billigare noctua kylare. Voila nu har du likvärdig prestanda och du får även in en 1 TB lagrings ssd i budgeten.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10561530/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@Zenifoo: köp en 1700x istället för 1800x, 200 MHz lägre turbo och 1300kr billigare. Byt till ett x370 prime då det duger mer en väl till överklockning med luft. Köp ett msi gtx 1080ti gaming x och spara 700kr men få ett likvärdigt kort. Köp g.skill flare X ramminnen för optimal kompatibilitet med am4 plattformen. Gå ner lite i chassi och nätagg. Köp en bättre och billigare noctua kylare. Voila nu har du likvärdig prestanda och du får även in en 1 TB lagrings ssd i budgeten.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10561530/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10561530/

Shit. Tack! Ser svinbra ut. Finns det något alternativ på ett vattenkylning system. All in one räcker. Bör moderkortet bytas då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zenifoo:

Shit. Tack! Ser svinbra ut. Finns det något alternativ på ett vattenkylning system. All in one räcker. Bör moderkortet bytas då?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför vill du ha aio, Noctua nh-d15 kyler lika bra och är tystare

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenifoo:

Tar det kortfattat. Tänkte bygga en speldator för ca 25000 kr. Vill främst att den ska klara av 4k/widescreen och vara framtidssäker. Det är det viktigaste. Satte ihop denna på inet. Hur är den? Har redan en 2tb hårddisk så det behöver ni inte påpeka. Kanske vill fixa custom vattenkylning senare, därav chassit.
Ni får gärna komma med ändringar för att dra ner på priset lite. Aldrig något emot lite fickpengar
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10559180/

Om du vill att den ska vara framtidssäker

* Byt ut OEM mot RETAIL då du annars blir tvungen att köpa en ny licens när du byter hårdvara, RETAIL plockar du med dig till nästa dator.

* Byt ut din NVidia GPU mot AMD GPU med motiveringen att NVidia kör hårdare på egna tekniker/patent istället för standarder och det skapar en inlåsningseffekt. Samt att AMD generellt är billigare

* Byt ut din intel CPU mot en Ryzen 7 så får du 8C/16T till halva priset och att spel "borde" få bättre stöd för fler kärnor i framtiden.

* Fundera på m2 nvme pci-e SSD istället för 2.5" SSD med motiveringen att tekniken är nyare och snabbare (lär inte märkas om du inte skriver mycket data, typ video/3d renderingar) så egentligen onödigt.

Andra har säkert pratat överklockning, kapa även kostnader var du kan då det inte finns något som är framtidssäkert, du kommer antagligen att få uppgradera om 2-5år beroende på hur länge du vill vänta. Detta inkluderar skippa din custom vattenkylning om det nu inte är något som du vill ha bara för att. Luft är riktigt bra idag, och du behöver fortfarande fläktar som kyler vattnet. Detta beror på hur mycket plats du har ovanför CPU'n, i vissa fall kanske det är motiverat med ett slutet system.

Permalänk
Medlem

@lappen81:

Nej, köper du OEM så är det bara ringa till microsoft och berätta att du bytt ut komponenter så får du återaktivera din nyckel.

Fungerade galant med min kinguin w10 pro OEM nyckel för 275kr när jag bytte till Ryzen.
(bytte moderkort, cpu, minnen och hårdisk)

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av byggadator03:

Varför vill du ha aio, Noctua nh-d15 kyler lika bra och är tystare

Och håller flera generationer framöver En AIO vattenloop har en ''out of date''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@lappen81:

Nej, köper du OEM så är det bara ringa till microsoft och berätta att du bytt ut komponenter så får du återaktivera din nyckel.

Fungerade galant med min kinguin w10 pro OEM nyckel för 275kr när jag bytte till Ryzen.
(bytte moderkort, cpu, minnen och hårdisk)

Ska sälja min gamla dator, så kan tyvärr inte göra så. Windows följer med den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av byggadator03:

Varför vill du ha aio, Noctua nh-d15 kyler lika bra och är tystare

Fan, har luftkylare blivit så bra? Sorry, är inte jättekunnig över detta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@lappen81:

Nej, köper du OEM så är det bara ringa till microsoft och berätta att du bytt ut komponenter så får du återaktivera din nyckel.

Fungerade galant med min kinguin w10 pro OEM nyckel för 275kr när jag bytte till Ryzen.
(bytte moderkort, cpu, minnen och hårdisk)

Skitsnack, varför tror du dom säljer en RETAIL version? Ring till Microsoft och fråga vad det är för skillnad mellan OEM och RETAIL och om det verkligen var okej av din tidigare kontakt och att återaktivera nyckeln. Var tydlig med att du hade köpt en helt ny dator och ville flytta din 275:- OEM kingquin licens från din gamla dator till din nya.

Du kan också läsa i deras användaravtal där det bekräftas den finns tillgänglig på deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

* Byt ut din NVidia GPU mot AMD GPU med motiveringen att NVidia kör hårdare på egna tekniker/patent istället för standarder och det skapar en inlåsningseffekt. Samt att AMD generellt är billigare

Du glömde att AMDs bästa GPUer dessutomhar klart sämre prestanda än NVidias. Inte helt oviktigt om man vill bygga en gamingdator

Permalänk
Skrivet av Zenifoo:

Fan, har luftkylare blivit så bra? Sorry, är inte jättekunnig över detta

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, dom är rätt bra. Enda nackdelen är väl att tex Noctua nh-d15 väger så mycket så ska du flytta på datorn kan det vara en bra idé att montera bort kylaren först.

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Skrivet av improwise:

Du glömde att AMDs bästa GPUer dessutomhar klart sämre prestanda än NVidias. Inte helt oviktigt om man vill bygga en gamingdator

Vega gaming edition eller vad den heter släpps snart dock så amd kanske har något att komma med snart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ryzen burk för 25k njaa du får en bättre spel dator för dom pengarna med intel och nvidia.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du glömde att AMDs bästa GPUer dessutomhar klart sämre prestanda än NVidias. Inte helt oviktigt om man vill bygga en gamingdator

Nej det gjorde jag inte och du glömnde nämna att NVidia ofta är klart dyrare, men det var inte frågan, jag var rätt tydlig med att han skulle kapa kostnad för framtida uppgraderingar och sen kan man väll av idelogiska själ välja den ena eller den andra då han specifikt frågade om framtidssäkert så tror jag inte inlåsningseffekterer då det är dåligt för konsumenten så där ligger AMD bra till, sen kan man ju vrida och vända på det hur man vill.

Orkar nu inte med en debatt AMD vs NVidia tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Skitsnack, varför tror du dom säljer en RETAIL version? Ring till Microsoft och fråga vad det är för skillnad mellan OEM och RETAIL och om det verkligen var okej av din tidigare kontakt och att återaktivera nyckeln. Var tydlig med att du hade köpt en helt ny dator och ville flytta din 275:- OEM kingquin licens från din gamla dator till din nya.

Du kan också läsa i deras användaravtal där det bekräftas den finns tillgänglig på deras hemsida.

Njut av din CDskiva och fodral för 750kr.
3e datorn med samma w10 Pro OEM licens, inga problem alls.

Har du dock två datorer med samma nyckel samtidigt så sparkar båda bakut och säger att den inte är giltig.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Nej det gjorde jag inte och du glömnde nämna att NVidia ofta är klart dyrare, men det var inte frågan, jag var rätt tydlig med att han skulle kapa kostnad för framtida uppgraderingar och sen kan man väll av idelogiska själ välja den ena eller den andra då han specifikt frågade om framtidssäkert så tror jag inte inlåsningseffekterer då det är dåligt för konsumenten så där ligger AMD bra till, sen kan man ju vrida och vända på det hur man vill.

Orkar nu inte med en debatt AMD vs NVidia tack

TS skrev "Tänkte bygga en speldator för ca 25000 kr. Vill främst att den ska klara av 4k/widescreen och vara framtidssäker." så det är nog rätt givet att det är en NVidia GPU han ska ha i dagsläget. Att sen AMD förhoppningsvis snart får ut nya GPUer som är lika bra eller bättre förändrar inte vad som gäller idag.

Enklast är väl att titta på Sweclockers prestandaindex för GPUer så ser man vad som gäller:

http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

I ett val mellan Intel och AMD CPU kan jag däremot tycka att skillnaden mellan dom är så små att man mkt väl kan basera sitt beslut på annat än ren prestanda, men på GPU sidan är det inte så i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Njut av din CDskiva och fodral för 750kr.
3e datorn med samma w10 Pro OEM licens, inga problem alls.
http://i.imgur.com/oPGubmH.png
Har du dock två datorer med samma nyckel samtidigt så sparkar båda bakut och säger att den inte är giltig.

CDSkiva och fodral? Du kan köpa RETAIL digitalt baserat på vad du säger kan dom lika gärna sluta sälja det och enbart köra OEM.
Antingen vill man ha en OEM (levereras med och är knuten till hårdvaran) eller så kör man på en RETAIL och kan flytta med sig licensen.

Att du har valt att sitta med en ogiltig licens som nu ändå fungerar är ju en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

TS skrev "Tänkte bygga en speldator för ca 25000 kr. Vill främst att den ska klara av 4k/widescreen och vara framtidssäker." så det är nog rätt givet att det är en NVidia GPU han ska ha i dagsläget. Att sen AMD förhoppningsvis snart får ut nya GPUer som är lika bra eller bättre förändrar inte vad som gäller idag.

Enklast är väl att titta på Sweclockers prestandaindex för GPUer så ser man vad som gäller:

http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

I ett val mellan Intel och AMD CPU kan jag däremot tycka att skillnaden mellan dom är så små att man mkt väl kan basera sitt beslut på annat än ren prestanda, men på GPU sidan är det inte så i dagsläget.

Om en vecka så vet vi om VEGA är prisvärt, och som jag skrev det finns ingenting som är framtidssäkert bättre att ligga lite under så att man har råd att byta upp sig med jämna mellanrum.

Vill man ha det bästa idag så är det en helt annan sak, men det kanske var vad TS var ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Om en vecka så vet vi om VEGA är prisvärt, och som jag skrev det finns ingenting som är framtidssäkert bättre att ligga lite under så att man har råd att byta upp sig med jämna mellanrum.

Vill man ha det bästa idag så är det en helt annan sak, men det kanske var vad TS var ute efter.

Låt oss hur som helst hoppas att AMD släpper en riktigt vass GPU som kan konkurrera med NVidia på riktigt, håller helt med dig om att alla (utom NVidia) vinner på att det finns en rejäl konkurrens även på detta område. Hoppas verkligen AMD är tillbaka på riktigt nu på alla områden.

Permalänk
Medlem

Uppdatering

@Zenifoo: Uppdatering! Håller inte på med streaming/videoredigering etc, så trots att ryzen ser rätt noice ut så tror jag att jag kör på I7 7700k då den är bäst för gaming just nu. När det behövs så kan jag byta ut processorn och moderkortet (eftersom 1551 socket snart dör). Så skulle vilja ha tips på en bra build för GAMING med en i7 7700k.
Sorry för allt krångel, men tack för alla svar hittills! Min kompis som redigerar mer kommer tack vare er antagligen gå över till AMD.
Skulle också kunna tänka mig att köra med I7 7740x om det är samma prestanda då den har nyare socket?