Bygge av ny trotjänare 15-18k

Permalänk

Bygge av ny trotjänare 15-18k

Då va det dags att ställa undan reliken från 2011 och bygga nytt. Istället för att fälla en tår minns vi de goda stunder vi haft tillsammans.

Jag är på jakt efter en ny pc som klarar av det mesta som jag kan slänga på den i spelväg. Budget ligger i dagsläget mellan 15-18k och detta är till för burken. Skärm och kringutrustning har jag. Har även en 250GB SSD i min nuvarande som kommer att flyttas över.

Förhoppningen eller kanske planen är att få ihop något som står sig ett tag utan att behöva några större uppgraderingar. Har varit ute ur hårdvaruscenen några år så känner att jag behöver lite hjälp med att plocka ihop delar som tillsammans kan skapa något väldigt vackert.

I dagsläget kör jag 1080p men möjlighet till att kunna gå upp till 4K hade varit trevligt. När det kommer till utseende på chassi har det noll betydelse. Gärna så tyst och välkylt som möjligt, men den står under ett skrivbord så ju mindre flashigt desto bättre.

Alla förslag och råd tas emot med öppna armar.

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10559405/

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10559410/

För att komma ner lite i kostnad på båda så kan du ju ta en 1tb eller 2 tb mekanisk hårddisk.
Det låter mer med mekaniskt men eftersom chassit är ljuddämpat så + att du har den under skrivbordet så borde det inte höras nått ändå:)

Har du planer på att köra sli i framtiden så kör på ett x370 moderkort med amd isåfall då man inte kan köra sli med b350. B350 går att klocka med lika bra som x370

Det skulle också funka lika bra med en ryzen 5 1600 men den har 6 cores 12 threads mot ryzen 1700 8cores 16threads , så om du har planer på att streama eller redigera tunga saker så kör på ryzen 1700 annars så klarar ryzen 1600 redigering bra och spel lika bra som ryzen 1700:)

Permalänk
Avstängd

@Charlestheman: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10559440/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Tack för svar! Ser ju ganska snartlikt ut. Det jag funderar på är just Ryzen, har hört många säga att man ska satsa på det istället för en i7a. Är det bara positiva grejer med Ryzen eller finns det någon anledning att köra intel istället?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Charlestheman:

Tack för svar! Ser ju ganska snartlikt ut. Det jag funderar på är just Ryzen, har hört många säga att man ska satsa på det istället för en i7a. Är det bara positiva grejer med Ryzen eller finns det någon anledning att köra intel istället?

Intel, Ryzen är bättre för mer allround uppgifter.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10560139/

Hur ser det här ut?

En annan fråga, hur mycket tappar man i prestanda att gå ner till en i5 7600k? Är det lönt i denna prisklass eller kommer den bli en flaskhals?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charlestheman:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10560139/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10560139/

Hur ser det här ut?

En annan fråga, hur mycket tappar man i prestanda att gå ner till en i5 7600k? Är det lönt i denna prisklass eller kommer den bli en flaskhals?

i5or är helt värdelösa idag köp antingen en i7 7700k eller ryzen 1600 eller 1700.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@Charlestheman: Just nu kommer en 7600k inte flaska men i framtiden bör det se annorlunda ut då spel lär kunna utnyttja fler trådar. Planerar du att ha den lika länge som den förra hade jag helt klart satsat på i7 eller Ryzen.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk

@HallonsyltarN: Då får det bli en i7a helt enkelt. Uppgraderar hellre grafikkort i framtiden. Om man skippar 4K och nöjer sig med 1440p, hur långt räcker ett vanligt GTX 1080 då? Har svårt att komma under 18000 med ett ti.

Permalänk

Köp Ryzen 7 om du tänkt ha den lika länge, i7 7700k har bara 4 kärnor och det kommer inte mer Intel-processorer med socket 1151 sö du är fast med 4 kärnor. Skiljer inte så mycket mellan i7 och r7 i spelprestanda. Förmodligen kommer spel inframtiden utnyttja fler än 4 kärnor och då borde Ryzen prestera bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk

@byggadator03:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10560366/

Något sådant då med en ryzen 1700 istället för i7an? Eller ska man gå ner till 2400 minnen? Står att b350 kör 2400 standard och 3200 oc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av byggadator03:

Köp Ryzen 7 om du tänkt ha den lika länge, i7 7700k har bara 4 kärnor och det kommer inte mer Intel-processorer med socket 1151 sö du är fast med 4 kärnor. Skiljer inte så mycket mellan i7 och r7 i spelprestanda. Förmodligen kommer spel inframtiden utnyttja fler än 4 kärnor och då borde Ryzen prestera bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Trollar du? Coffe Lake är socket 1151 processorer http://www.sweclockers.com/nyhet/24136-intel-coffee-lake-uppg...

Ett scenario där spel nyttjar fler än 4 kärnor ligger minst 10år framåt i tiden.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Charlestheman:

Skulle snarare gått upp till 3200Mhz-minnen då Ryzen presterar/skalar bättre med snabba minnen.

De som du valt finns inte med på moderkortets QVL-lista så Inet hade inte monterat dem.

Skulle kört på dessa:
https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...
Finns med på QVL:
https://www.msi.com/Motherboard/support/B350-TOMAHAWK.html#su...
Har du tur är det dessutom Samsung B-die chip i dem. (version 4.31)

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

@D-ryd: Ah ok, tack! Hade jag garanterat missat annars.

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Trollar du? Coffe Lake är socket 1151 processorer http://www.sweclockers.com/nyhet/24136-intel-coffee-lake-uppg...

Ett scenario där spel nyttjar fler än 4 kärnor ligger minst 10år framåt i tiden.

Oj, hade missat att cofee lake ska ha socket 1151, har läst lite olika så visste inte säker. Bäst att vara på den säkra sidan....

Har både intel och amd haft konsumentprocessorer med mer än 4 kärnor länge? Därför som jag tror att spel kommer börja använda fler nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av byggadator03:

Har både intel och amd haft konsumentprocessorer med mer än 4 kärnor länge? Därför som jag tror att spel kommer börja använda fler nu

Skickades från m.sweclockers.com

Coffe Lake blir Intel´s första konsumentprocesor med fler än 4 kärnor. AMD har haft 6-8 kärniga processorer sen Thuban(socket939) tiden.

Så ditt argument med att spel kommer nyttja fler än 4 kärnor håller tyvärr inte, ytterst få speltitlar nyttjar 4 kärnor. Utan allt hänger på spelmotorn som spelutvecklarna använder.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Coffe Lake blir Intel´s första konsumentprocesor med fler än 4 kärnor. AMD har haft 6-8 kärniga processorer sen Thuban(socket939) tiden.

Så ditt argument med att spel kommer nyttja fler än 4 kärnor håller tyvärr inte, ytterst få speltitlar nyttjar 4 kärnor. Utan allt hänger på spelmotorn som spelutvecklarna använder.

Pga att intel kommer ha 6st kärnor är just varför jag tror att spel kommer utnyttja fler kärnor.

Edit: spelmotorerna som spelutvlecklare använder utvecklas väl och lär inte stanna kvar på fyra kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem

Tycker ryzen är väldigt intressant om man siktar på att bygga en dator som ska hålla länge. Tror absolut att vi kommer se i5or från intel med 6 kärnor snart. Sen är det en potentiell fördel att bygga en dator för am4 då amd inte byter sockel stup i kvarten så det kommer förhoppningsvis vara betydligt billigare att uppgradera processorn i framtiden.

Men det är en avvägning man själv får ta ställning till, framtiden är inte nu och intel presterar bättre per core. Själv kommer jag nog bygga min nästa dator kring ryzen 1600 .

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk

@Peppar2014: Moderna spelkonsoler har fått fler, lägre klockade, kärnor sedan den förra generationen (vilket i sig också innebär att spel anpassas för detta). Problemen med Dennard scaling och övriga svårigheter med att nå högre klockfrekvenser gör att fler kärnor är det enda rimliga sättet att öka beräkningskapaciteten givet en viss energiförbrukning. Notera exempelvis hur Ryzen 1700 (65 W TDP) står sig mot Intel 7700K (91 W TDP) i applikationer som faktiskt kan utnyttja all tillgänglig beräkningskraft. Visst, ökningar i IPC kan naturligtvis uppnås och kommer att fortsätta uppnås även i framtiden, dock känns det som att detta har gått ganska långsamt sedan Sandy Bridge. Avseende ren klockfrekvens har inte mycket hänt sedan just den tid då Dennard scaling havererade och lär inte göra det i framtiden heller. Detta var ungefär tio år sedan, strax efter vilket spel började bli optimerade för två kärnor. Sedan dess har övergången från två till (och bortom) fyra kärnor i konsumentprocessorer tagit ganska många år, till stor del på grund av misslyckandet med Bulldozer och Intels resulterande förmåga att ta hutlösa priser för allt med mer än fyra kärnor. Nu när AMD åter är konkurrenskraftiga och lanserar konsumentprocessorer som kan hantera upp till 16 trådar borde trycket på Intel att lansera sådana (vilket vi redan har börjat se) bli tillräckligt stort för att även de skall göra så, vilket i sin tur bör göra det mer relevant för spelutvecklare att optimera för just dessa.

AMD har aldrig haft någon riktigt konkurrenskraftig processor med mer än fyra (riktiga) kärnor, därav faller ditt resonemang på den punkten något.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10560822/

Här står jag nu, något som borde bytas ut eller läggas till?

Permalänk
Medlem

@Charlestheman:

Det ingår en helt ok kylare (Wraith Spire) med Ryzen 1700.

Den presterar ungefär som en 212 Evo som i sin tur är jämförbar med Pure rocken:
http://www.relaxedtech.com/reviews/amd/wraith-max-and-wraith-...
https://linustechtips.com/main/topic/589132-amds-wraith-coole...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

@D-ryd:

Oj det hade jag helt missat. Ingick ingen till i7an så därför jag fick för mig att jag behövde köpa en.

Men i övrigt ser det bra ut?

Permalänk
Medlem

@Charlestheman:

Ja det ser helt ok ut, men 250GB SSD är i minsta laget nuförtiden.
Slanten du sparar in på kylaren kanske du kan lägga på en 500GB istället?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

@D-ryd:

Ja, funderar på det. Har en 250 i min nuvarande burk som ska flyttas över men man fyller dom väldigt snabbt.

Permalänk
Avstängd

@Charlestheman

Ett tips är att sluta lyssna på dessa "noobs" som säger att du ska köra på Ryzen. Du är ute efter en mer modern speldator, då är det Intel som har gällt ifrån 2010 och kommer fortsätta att gälla. För låt oss göra en sak solklart speciellt för dessa "brajarökare", AMD varken har och kommer aldrig ha gamers som en målgrupp. Utan det är allround/entusiaster och servermarknaden som är deras primära målgrupper.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Charlestheman

Ett tips är att sluta lyssna på dessa "noobs" som säger att du ska köra på Ryzen. Du är ute efter en mer modern speldator, då är det Intel som har gällt ifrån 2010 och kommer fortsätta att gälla. För låt oss göra en sak solklart speciellt för dessa "brajarökare", AMD varken har och kommer aldrig ha gamers som en målgrupp. Utan det är allround/entusiaster och servermarknaden som är deras primära målgrupper.

Oj, hur kommenterar man detta?
Lever människan under en sten och hoppas att allt förblir som det är?
Det man sett av Intels nya processorer i spel är ju inte super än om man säger så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Oj, hur kommenterar man detta?
Lever människan under en sten och hoppas att allt förblir som det är?
Det man sett av Intels nya processorer i spel är ju inte super än om man säger så.

Om du syftar på socket 2066? Vilket är deras entusiastplattform, vilket riktar sig till en helt annan målgrupp och inte gamers.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Coffe Lake blir Intel´s första konsumentprocesor med fler än 4 kärnor. AMD har haft 6-8 kärniga processorer sen Thuban(socket939) tiden.

Till Socket 939 fanns det som mest två kärniga processorer. Thuban processorer passar AM3 och den socketen hade 941 hål.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@Peppar2014: @Cerb: Ser faktiskt ingen fakta att bemöta, lite talande. Ja, Intel har en viss ledning i vissa äldre titlar, dock väldigt sällan man överhuvudtaget ser någon märkbar skillnad. I nya titlar (som utnyttjar fler kärnor på ett mer effektivt sätt) är det väldigt jämnt. Gissa vilket håll utvecklingen kommer att gå åt framöver? Dessutom kommer AM4-plattformen leva kvar så länge att det inte blir några problem att byta CPU om 2-3 år om det skulle behövas, något som kräver byte av såväl moderkort som CPU om man istället köper en i7:a (jag bortser här från Coffee Lake då det knappast känns relevant för någon att gå från Kaby Lake till den, i synnerhet inte om man behåller sitt system så länge som TS).

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Avstängd

@Dorian Gray: Spel vill ha snabba individuella kärnor, inte medelmåttiga som Ryzen består av.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|