Permalänk

Köpa ny dator vad tycks?

Hallå! Tänkte köpa en ny dator och kom in på den här. https://www.dustin.se/product/5011015001/anne-bonny-1070.
Är den värd priset? Spelar rätt mycket PUBG, CSGO och h1z1.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Pröva att plocka ihop delarna själv och låt komplett eller Inet bygga. Kanske blir billigare. Men annars ser den jättebra ut.

Permalänk
Hedersmedlem

i5 får automatiskt nej av mig. Hade aldrig köpt i dagens läge. Övriga delar verkar bra men jag tror du får billigare om du plockar ihop själv.

Permalänk
Medlem

Tror nog det är bättre att välja delar och bygga ihop själv. Det finns många fördelar med att bygga själv som t.ex. du vet hur du har dragit kablar och kan då lätt uppgradera i framtiden. Sedan är denna prebuilt INTE en Asus Strix kylare på grafikkortet enligt bilderna då strix kylaren har 3 fläktar inte två. Var försiktig då det ser ut som bilderna bifogade är på en annan build.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Skrivet av Jocke86:

Ser bra ut. Pröva att plocka ihop delarna själv och låt komplett eller Inet bygga. Kanske blir billigare. Men annars ser den jättebra ut.

Okej ska testa det!

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

i5 får automatiskt nej av mig. Hade aldrig köpt i dagens läge. Övriga delar verkar bra men jag tror du får billigare om du plockar ihop själv.

Vad rekommenderar du istället för i5?

Permalänk
Skrivet av patrikf1:

Tror nog det är bättre att välja delar och bygga ihop själv. Det finns många fördelar med att bygga själv som t.ex. du vet hur du har dragit kablar och kan då lätt uppgradera i framtiden. Sedan är denna prebuilt INTE en Asus Strix kylare på grafikkortet enligt bilderna då strix kylaren har 3 fläktar inte två. Var försiktig då det ser ut som bilderna bifogade är på en annan build.

Problemet är att jag inte kan bygga själv, eller aldrig testat om man säger så Okej missade det med bilden, tack!
Btw, här är sidan till pc:n http://corsairpc.com/

Permalänk
Skrivet av Jocke86:

Ser bra ut. Pröva att plocka ihop delarna själv och låt komplett eller Inet bygga. Kanske blir billigare. Men annars ser den jättebra ut.

Testade att bygga exakt likadant som i den burken, blev dyrare

Permalänk
Medlem

@Robban902: Då ser det ur som en bra deal. Har du funderat på Ryzen?

Permalänk
Skrivet av Jocke86:

@Robban902: Då ser det ur som en bra deal. Har du funderat på Ryzen?

Är inte så bra på dator delar, men är inte intel bäst för spel? Rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem

@Robban902: Jo typ. Ska du bara spela är Intel nog fortfarande bäst. Å andra sidan har cpu inte så stor roll om det är just spel som gäller. En Ryzen ligger inom några få fps på lägre upplösningar, men kör samma på högre upplösningar där gpu:n blir det viktigaste. Fördelen med Amd är att du får massor av billiga kärnor till Streaming och annat kul.

Permalänk

Folk måste sluta rekommendera i5an för spel. Hade personligen inte rekommenderat någon under 12 trådar för en spelburk idag men allmänt kan vi väl sluta rekommendera 4 trådar för spel i alla fall. Speciellt när alternativ finns.

Permalänk
Skrivet av [Andreen]:

Folk måste sluta rekommendera i5an för spel. Hade personligen inte rekommenderat någon under 12 trådar för en spelburk idag men allmänt kan vi väl sluta rekommendera 4 trådar för spel i alla fall. Speciellt när alternativ finns.

Okej, vilket är ditt tips istället för i5:an?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robban902:

Vad rekommenderar du istället för i5?

Ryzen 5 om det är ungefär där din budget ligger, annars Ryzen 7 eller möjligen i7-7700K. Det är sant att Intel är bättre i vissa spel men den skillnaden märker du bara om om du spelar i 144Hz och 1080p, och då vill du ändå ha 7700K. I alla andra fall ger Ryzen extremt mycket mer för pengarna än Intels motsvarigheter. i5 med fyra kärnor och fyra trådar känns död efter att du kan få sex kärnor och tolv trådar från AMD till samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Andreaz1: Hmmm okej svårt val, vill helst så klart ha en färdigbyggd dator då jag inte har byggt någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

i5 får automatiskt nej av mig. Hade aldrig köpt i dagens läge. Övriga delar verkar bra men jag tror du får billigare om du plockar ihop själv.

Till spel...why not, i dagens läge?
I7 bättre såklart, men vilka spel pallar inte I5?

Men som de flesta skriver, plocka själv från inet el.dyl.
Så mycket roligare att bygga själv och du väljer själv färger/ utseende/ kraft/ kylning till ditt eget pris.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Till spel...why not, i dagens läge?
I7 bättre såklart, men vilka spel pallar inte I5?

Men som de flesta skriver, plocka själv från inet el.dyl.
Så mycket roligare att bygga själv och du väljer själv färger/ utseende/ kraft/ kylning till ditt eget pris.

i5an pallar typ samma spel en Ryzen 5 gör. Bara du får bättre värde med en Ryzen 5 1600, då du får med 2 extra kärnor för samma pris. Och det ger bättre framtids säkring lite längre fram. Då fler spel, nu när Ryzen är populär, lär börja stödja fler kärnor.
Finns ingen som helst anledning att köpa en i5, så länge Ryzen 5 existerar..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att de spelen TS nämner är rätt speciella i hur de beter sig (dåligt optimerade/fungerar bäst vid mkt höga fps). Har en kompis med en i5 6400 tror jag, och den drar inte riktigt hela lasset på t.ex. Inferno. Han får definitivt inte stadig 300 fps, men om jag minns rätt tror inte ens han håller sig över 200 konstant. Kan bara vara tillfälligt dock, hade inte varit någon större överraskning för CSGO Skulle rekommendera en högt klockad i5 (?) eller en 7700K om du verkligen vill ha så hög fps som möjligt i CSGO. För de andra två nämnda spelen har jag dålig koll. Klart är dock att höga klockfrekvenser är rätt viktigt, så om du kör Ryzen kan en 1600X kanske vara att överväga, om du inte vill överklocka (överklockning är i regel väldigt enkelt om du följer guider, men felsökning kan ju variera i rolighetsgrad med hur intresserad du är, så att köra höga hastigheter vid stock är det ju inget fel på ¯\_(ツ)_/¯). Å andra sidan har flera tester, bl.a. av Digital Foundry visat på att minneshastigheter är betydligt viktigare för Ryzen (och Kaby Lake/Skylake) så det kanske är att prioritera istället? Blir ju dock svårt om du kör på ett färdigbyggt system, men det är värt att ha i omtanke om du försöker dig på att plocka en custom kundvagn.

Om inget av det där lät förståeligt så blir du nog nöjd med den dator du länkat också, även om det finns alternativ (som andra redan har förklarat och argumenterat för) som kan vara något mer prisvärda eller '''''''''framtidssäkra'''''''''

Permalänk
Skrivet av loodee:

Kan tillägga att de spelen TS nämner är rätt speciella i hur de beter sig (dåligt optimerade/fungerar bäst vid mkt höga fps). Har en kompis med en i5 6400 tror jag, och den drar inte riktigt hela lasset på t.ex. Inferno. Han får definitivt inte stadig 300 fps, men om jag minns rätt tror inte ens han håller sig över 200 konstant. Kan bara vara tillfälligt dock, hade inte varit någon större överraskning för CSGO Skulle rekommendera en högt klockad i5 (?) eller en 7700K om du verkligen vill ha så hög fps som möjligt i CSGO. För de andra två nämnda spelen har jag dålig koll. Klart är dock att höga klockfrekvenser är rätt viktigt, så om du kör Ryzen kan en 1600X kanske vara att överväga, om du inte vill överklocka (överklockning är i regel väldigt enkelt om du följer guider, men felsökning kan ju variera i rolighetsgrad med hur intresserad du är, så att köra höga hastigheter vid stock är det ju inget fel på ¯\_(ツ)_/¯). Å andra sidan har flera tester, bl.a. av Digital Foundry visat på att minneshastigheter är betydligt viktigare för Ryzen (och Kaby Lake/Skylake) så det kanske är att prioritera istället? Blir ju dock svårt om du kör på ett färdigbyggt system, men det är värt att ha i omtanke om du försöker dig på att plocka en custom kundvagn.

Om inget av det där lät förståeligt så blir du nog nöjd med den dator du länkat också, även om det finns alternativ (som andra redan har förklarat och argumenterat för) som kan vara något mer prisvärda eller '''''''''framtidssäkra'''''''''

Tack för ditt svar, jag känner mig rätt sugen på att bygga en egen kundvagn nu. Helst vill jag bygga för framtiden och då rekommenderar du alltså 7700k eller Ryzen. Vill nog bara lägga ut Max 12-13k och få ut Max av det priset, ska kolla runt lite i trådar här och se vad man får för det priset. Men har du något tips på en bra kundvagn så tar jag gärna emot tips! Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ingen prisvärd dator men nog fan får du ett välbyggt paket iallafall.. men som många andra nämner är CPU'n lite i klenaste laget för en dator i den prisklassen men för de spelen du spelar i dagsläget är det mer än tillräckligt med en i5 7600k och om du behöver uppgradera i framtiden kan du väl köpa dig en begagnad i7 7700k den dagen den inte orkar längre.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Robban902:

Den du länkade till ligger på 16K inkl. moms, inte så värst prisvärd med tanke på i5:an..

Men nu vill du alltså ha en 12-13K-dator som är bättre?
Eller hade du tänkt dra av moms (köpa på företaget) och det ska vara en 16K-dator?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@Robban902:

Den du länkade till ligger på 16K inkl. moms, inte så värst prisvärd med tanke på i5:an..

Men nu vill du alltså ha en 12-13K-dator som är bättre?
Eller hade du tänkt dra av moms (köpa på företaget) och det ska vara en 16K-dator?

Tänkte dra av moms med företag om min pappa har lust och landa på 12-13, annars kör jag på 12-13 med moms.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Det är ingen prisvärd dator men nog fan får du ett välbyggt paket iallafall.. men som många andra nämner är CPU'n lite i klenaste laget för en dator i den prisklassen men för de spelen du spelar i dagsläget är det mer än tillräckligt med en i5 7600k och om du behöver uppgradera i framtiden kan du väl köpa dig en begagnad i7 7700k den dagen den inte orkar längre.

Okej tack!

Skickades från m.sweclockers.com