[KÖPRÅD] Studiedator för Teknisk Design

Permalänk

[KÖPRÅD] Studiedator för Teknisk Design

Hej,

Jag ska till hösten börja plugga Teknisk Design på Chalmers och behöver en dator för studierna. Min budget ligger runt 15 000 kr och jag kan sträcka mig lite längre om det skulle vara värt det.

Användningsområde
Denna dator kommer (åtminståne) inom de närmsta 3 åren agera både studiedator och ''hemdator'' för mig, det kommer alltså vara den enda dator jag har. Det som jag huvudsakligen kommer göra på datorn är följande:

  • Sköta plugget på Teknisk Design. Detta innefattar förmodligen allt från att skriva uppsatser, jobba i CAD, jobba i Adobeprogrammen, till att programmera.

  • Behandla bilder i Photoshop samt titta på bilder. Jag fotar nämligen väldigt mycket och sitter mycket i Photoshop. Därför ska den ha en bra skärm och ha tillräckligt med kraft för att driva programmet smidigt.

  • CAD. Jag nämnde det i första punkten, men jag tror att jag kommer syssla såpass mycket i CAD att det förtjänar en egen punkt. Datorn ska alltså klara av ''normal'' användning av CAD-program utan några större problem. (Jag kommer inte rita upp några rymdraketer, lugn)

Teknisk kravlista
Jag har dragit några egna slutsatser av erfarenheter och efter det satt upp några krav för datorn. Dessa får ni gärna ha synpunkter på. Kravlista:

  • Minst 8 GB RAM (kanske i minsta laget, men det är ingen dealbreaker om det går att uppgradera)

  • Minst en i5a av senare generation.

  • Minst en 1440p-skärm. Den ska vara bra för bildbehandling.

  • Aluminiumkonstruktion och bra design! Den ska se bra ut.

  • Den ska gå att bära till och från skolan varje dag. Vikten tänkte jag på nu alltså.

Datorer jag tittat på

--> HP Spectre 360x 13-4280no

+ Möter mina tekniska kravspecifikationer
+ Snygg
+ Verkar vara en riktigt trevlig skärm med 1440p och OLED

- Ej uppgraderingsbar och känns därmed inte särskilt framtidssäkerm, särkilt med endast 8 GB RAM

--> ASUS ZenBook UX510UW

+ Möter gott och väl mina tekniska kravspecifikationer
+ Clean design
+ På pappret bra skärm (4K är ett stort plus)
+ Extern grafik

- Begränsad tillgänglighet (?)
- Lite smått dyr

Vad tror ni om allt detta samt vad skulle passa mig tror ni? Kom med förslag!

Tack på förhand.
Vänligen,
David

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Varför så hög upplösning? Har du använt riktigt högupplösta små skärmar förut? Det ser förjävligt ut. All text blir minimal och skalar man upp den blir det suddigt. Hade en QHD 13" för ett par år sen och det var bara jobbigt. Tycker till och med 1080 ser rätt kasst ut på 13-14" så 4k på den lille kommer inte vara nåt plus utan bara mer att rendera utan att ge dig nåt.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Skrivet av crumpets:

Varför så hög upplösning? Har du använt riktigt högupplösta små skärmar förut? Det ser förjävligt ut. All text blir minimal och skalar man upp den blir det suddigt. Hade en QHD 13" för ett par år sen och det var bara jobbigt. Tycker till och med 1080 ser rätt kasst ut på 13-14" så 4k på den lille kommer inte vara nåt plus utan bara mer att rendera utan att ge dig nåt.

I grund och botten handlar det om bildbearbetningen. Jag vill ha en skärm som faktiskt kan visa mina bilder i full storlek när jag jobbar med dem. Dock har jag ingen praktisk erfarenhet av så högupplösta laptopskärmar, så om det inte fungerar bra får gärna fler understryka detta.

Tack för ditt svar!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

I grund och botten handlar det om bildbearbetningen. Jag vill ha en skärm som faktiskt kan visa mina bilder i full storlek när jag jobbar med dem. Dock har jag ingen praktisk erfarenhet av så högupplösta laptopskärmar, så om det inte fungerar bra får gärna fler understryka detta.

Tack för ditt svar!

Tror jag sagt det I nån tidigare tråd också, men att använda ex en 13 tums Dell xps med 4k skärm gör att program som ex revit Autocad blir oanvändbara. De gillar tydligen inte att windows skalar upp. Blir även problem när man kopplar i en extern skärm.

Misstänker att dessa problem är smidigare att lösa /obefintliga på en fhd skärm...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av carlbanan:

Tror jag sagt det I nån tidigare tråd också, men att använda ex en 13 tums Dell xps med 4k skärm gör att program som ex revit Autocad blir oanvändbara. De gillar tydligen inte att windows skalar upp. Blir även problem när man kopplar i en extern skärm.

Misstänker att dessa problem är smidigare att lösa /obefintliga på en fhd skärm...

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du att 1440p fungerar bra då?

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Tror du att 1440p fungerar bra då?

Jag vet inte, har bara erfarenhet av just xps 13

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Var inne och kollade på en HP Spectre med 1440p OLED-skärm och den var sjukt trevlig. Den enda jag är skeptisk till är att det bara är 8gig RAM och inte någon USB typ C port

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4