Permalänk
Inaktiv

Agerade Polisen rätt?

Det här har väl egentligen varit på tapeten förut. Men jag måste få ventilera lite om Polisen verkligen agerade korrekt.

Vad är era åsikter om gamla människor i trafiken? En del klagar på att dom kör långsamt, och därmed är en fara för andra. Själv är jag mer orolig för deras reaktionsförmåga.

Är det rimligt att en människa som är över 80 år får behålla sitt körkort utan några som helst tester? Går det verkligen ihop med nollvisionen?

Jag själv fick mitt körkort för bara 2 månader sen, idag kom det en äldre dam född på 30-talet och körde rakt in i mig, hon bromsade inte för fem öre, och hon måste sett mig på långt avstånd, var fri sikt. Min bil åkte ut en kort bit i gräset, främre delen av hennes bil var helt paj. Inga bromsspår, ingenting.

Polisen lät henne köra från platsen?? Bör tilläggas att tanten var extremt virrig, när jag bad henne dra på varningsblinkers satte hon igång motorn, vindrutetorkarna och började spruta spolarvätska. Hon höll på att virra ut i trafiken och Poliserna bara drog in henne igen mot kanten. Antagligen var hon lite chockad.

Polisen säger mer eller mindre direkt att hon är vållande, och då min bil tog krocken bra (dock finns såklart skador som måste repareras) kunde jag åka vidare. Till min extremt stora förvåning 100 meter längre ner på gatan i ett rödljus så ser jag tanten åka upp bakom mig igen, och då kände mig bara så jävla förbannad.

Agerade Polisen verkligen rätt?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej det tycker man kanske inte men jag vet ju inte hur pass bakbundna de är heller. Deras jobb är att se till att lagen åtföljs och har den här damen inte brutit mot någon lag har de ingen anledning att hålla kvar henne heller, oavsett om man personligen tycker att hon är olämplig på vägarna.

Jag kan egentligen hålla med att åldringar skulle behöva testa synen och reaktionsförmågan med jämna mellanrum. Nu krävs ju liknande intyg när man ska ta kortet från början, då borde det ju egentligen hållas uppdaterat också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan bara instämma, jag har flera gånger varit med om äldre förare som bl.a. kört mot trafiken i rondeller. När det gäller yrkestrafik och tyngre behörigheter måste man genomgå obligatoriska tester var femte år efter att man fyllt 45 vilket jag tycker gott kunde tillämpas för alla förare och behörigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Käpprätt åt helvete.

Men ja, jag har sett en helt färsk körkortsinnehavare skita i stopp vid en t-korsning på en 90 väg vilket orsakade en allvarlig olycka. Där tog poliserna kortet (eller lappen) direkt och sa åt honom att hans körkort var indraget i väntan på åklagare. Åklagaren i sin tur gav honom spärrtid i X antal år.

Så det är väl beroende på situation också, för Polisen har makt till att ta kortet direkt på plats vid olyckor.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

obligatoriska tester var femte år efter att man fyllt 45 vilket jag tycker gott kunde tillämpas för alla förare och behörigheter.

Wow. Du måste vara under 18 själv som tycker att 45 är jättehögt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Wow. Du måste vara under 18 själv som tycker att 45 är jättehögt.

Det har jag aldrig påstått så lägg inte ord i min mun, tack. Jag redogjorde bara för hur rutinerna ser ut vid annat än A/B-behörighet, 45 är en väldigt låg gräns om du frågar mig och uppåt 60-65 känns mer rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv

Tja.. Jag önskar väl att det var omprov samt testning för hela befolkningen årligen. Då skulle jag slippa tänka att varje förare är ute efter att ha ihjäl mig. Cyckelkörkort och gångtrafikanttillstånd skulle göra mig extra glad, men det är väl fel av mig att anse att det ska finnas krav på även dessa trafikfaror.
Jag tror dock att man låter gamlingarna köra för att många utav dem annars skulle bli tvungna att anlita hjälp för att handla mm. Det är inte riktigt önskvärt när de redan sitter på en pension som knappt täcker överlevnad.

@PointMan: Är väl i 1 eller 2 år som man måste vara väldigt försiktig. Har för mig att det kan bli indraget av nästan vad som under den perioden.

Permalänk
Medlem

Gamla människor har som du säger, sämre reaktionsförmåga. Då tycker inte jag att dom ska få framföra ett fordon i trafiken. Det är en potentiell fara dels för de själva, men även andra trafikanter. Nu körde hon på dig som sitter skyddat i bilen, hade hon kört på en oskyddad trafikant så hade det kunnat gå väldigt illa.

Angående polisen så agerade dom åt helvete fel, ursäkta språket. Om hon var virrig så ska polisen verkligen inte släppa iväg henne. Dessutom lär bilen vara olaglig att framföra om fronten är helt kvaddad, antar lysen osv gått sönder.. Kanske även värre grejer som fått sig en smäll i framvagnen, oljeläckage eller liknande. Däck till exempel brukar nästan alltid få sig en smäll när man krockar, så det är ren trafikfara att släppa iväg damen.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

I Sverige borde vi ha det som en självklar sak, att äldre människor kan bli farliga i trafiken. Det
är ju hur enkelt att fatta som helst? Alla kroppens funktioner blir sämre med åren, inkl synen, reaktionen samt att kunna tänka klart och sansat i stressiga situationer., något som är extremt viktigt för allas säkerhet i trafiken. Äldre människor blir tillslut farliga utan tvekan när man rör sig riktigt höga åldrar. Dra strecket vid 80 tycker jag och inför årliga kontroller/undersökningar vid 66.

Förhoppningsvis har vi de självstyrande bilarna snart.
All respekt åt äldre <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Nej det tycker man kanske inte men jag vet ju inte hur pass bakbundna de är heller. Deras jobb är att se till att lagen åtföljs och har den här damen inte brutit mot någon lag har de ingen anledning att hålla kvar henne heller, oavsett om man personligen tycker att hon är olämplig på vägarna.

Jag kan egentligen hålla med att åldringar skulle behöva testa synen och reaktionsförmågan med jämna mellanrum. Nu krävs ju liknande intyg när man ska ta kortet från början, då borde det ju egentligen hållas uppdaterat också.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast de blir ju olagligt att släppa iväg henne med kvaddad front, du kan ju tänka dig vad som gått sönder under krocken som dels är saker som måste fungera enligt lag, tex lysen, blinkers osv.

Men du har rätt, polisen har ingen anledning att hålla kvar henne men hon ska inte ta bilen hem.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk

Det är läkarnas ansvar att reda ut den biten, inte polisens. Problemet är att läkarna oftast inte har tid/orkar/vill reda ut det.
Det finns diskussioner i regeringen om hur det ska lösas men det kommer att hamna på läkarna.
Polisen genomdriver bara lagar så de gjorde rätt. Det finns många olämpliga förare i trafiken men inget poliserna i sig kan göra något åt.

Permalänk
Medlem

@Hoggaforfan:

På punkten med läkaren har du delvis rätt. Men det är även ditt som förares ansvar att bedöma om du är lämplig att framföra ett fordon. Har du tex medicin du ska ta och inte tagit det så är det ju inte olagligt att framföra ett fordon rent teoretiskt men det är ditt som förares ansvar att bedöma om du verkligen är lämplig att ge dig ut i trafiken.

Hur kan du säga att polisen gjorde rätt som släppte iväg en virrig dam i en krockad bil med kvaddad front?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Inaktiv

Som en paratens kan det väl nämnas att t.ex. läkare har inget "återkommande prov" får att påvisa kompetens vid "hög" ålder (medans t.ex. behöriga elinstallatörer ("ackrediterade" som det heter numera), måste förnya sin behörighet "efter pensionsåldern". )

Antagligen för att "elektriker" har med människoliv att göra, och läkare inte?

Permalänk
Medlem

Polisen kan väl hindra henne, om hon utgör en fara för andra?

Lite off-topic, men angränsar ändå:
Borde vara så att när man förnyar sitt körkort oavsett ålder, så måste man skriva om teoriprovet. Sedan vid någon ålder, exempelvis 50(taget från luften), så kortas tiden ner när man måste förnya.
Vid 65(taget från luften), så måste man även göra en uppkörning.

Misslyckas man, blir man av med kortet.

Permalänk
Rekordmedlem

Man borde börja med att höja körkortsåldern till en där man är mogen att framföra bil, dvs minst 25 år, tung mc har ju redan högre ålder så varför inte baka ihop det till 25 eller kanske 30 för att minska miljöpåverkan för vid 30 har man förhoppningsvis lärt sig att ta sig fram utan bil och det skulle troligen minska bilismen påtagligt och alla skulle tjäna på det, inte minst miljön.
Att helt eliminera förarna vore väldigt bra, självkörande bilar skulle öka trafiksäkerheten rejält för alla för generellt är det ju förare under 24 år som är de farligaste i trafiken och många yngre och medelålders män är direkt olämpliga som förare pga sin hetsighet i trafiken så det är dags att låta tekniken ersätta deras dåliga uppförande.

Polisen gjorde nog rätt för de styrs av lagarna och politikerna, ska man klaga så klagar man på riksdagen.och inte på de som utför vad riksdagen beslutat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

I 45 års åldern kör man som bäst..Efter 80 borde man ha på dispans precis som vid 18-25

Permalänk
Medlem

Kan inte svara på om polisen gjorde rätt eller ej då jag inte var där själv!

Visst finns det äldre som inte ska köra bil längre! Men det finns även många unga och medelålders som aldrig ens skulle fått körkort och där kan jag peka ut min bror och syster som jag aldrig skulle sätta mig i en bil med dem som förare.

Många av de äldre är rätt bra på att känna själva när det är stopp. Farsgubbens äldre bror, han är 86, beslutade för några år sen att "nu är det färdigkört" för hans del till exempel. Har genom farsgubben fler exempel på släkt och vänner som gjort likadant.

Min far är 84 och kör än. Han kör som han alltid kört. Håller hastigheter och avstånd, kanske sitter i än att han var yrkeschaufför merparten av sitt liv. Han kör inte stup i kvarten numer utan någon gång per vecka och han är aldrig ensam. Vi åker och veckohandlar.

Däremot har han egna observationer och jag håller med honom i många av dem. Bilkörandet överlag är så mycket brutalare nu!

Folk ligger som klistermärken i arslet på en för att pressa fram att man ska ut i vägrenen för att släppa fram dem. En hel del ligger och vinglar bakom en för att visa var vägrenen är. F-n, till och med blivit omkörd av en som körde om på insidan i vägrenen och det var en yngre tjej.

Sitter fartkameror utmed den vägen vi använder mest. Vi (både farsgubben och jag oavsett vem som kör) håller hastigheten plus någon km/t extra. 80väg så vi ligger på 81-82 och blir omkörda hela tiden. Men när folk kommer fram till fartkamerorna så lyser bromsljusen och några meter efter åker bakänden på bilarna ner och de bär iväg igen så folk vet om vad de gör.

Hur är det med folk som är sjuka? Rattfyllon? Ungdomar som tagit körkort nyligen och tycker de kör som gudar när de pressar skiten ur bilen? Men visst, vi skiljer ut de äldre!

Merparten av de som kör bil kör som idioter. Skiter i hastigheter, stoppskyltar, pressar fram omkörningar, ligger som frimärken gentemot andra bilister som inte släpper fram dem. Många har en "aggressiv" körstil.

Om det nu ska vara återkommande tester, då ska vi alla göra dem! Inte ta ut en specifik grupp att göra det på.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man borde börja med att höja körkortsåldern till en där man är mogen att framföra bil, dvs minst 25 år, tung mc har ju redan högre ålder så varför inte baka ihop det till 25 eller kanske 30 för att minska miljöpåverkan för vid 30 har man förhoppningsvis lärt sig att ta sig fram utan bil och det skulle troligen minska bilismen påtagligt och alla skulle tjäna på det, inte minst miljön.
Att helt eliminera förarna vore väldigt bra, självkörande bilar skulle öka trafiksäkerheten rejält för alla för generellt är det ju förare under 24 år som är de farligaste i trafiken och många yngre och medelålders män är direkt olämpliga som förare pga sin hetsighet i trafiken så det är dags att låta tekniken ersätta deras dåliga uppförande.

Polisen gjorde nog rätt för de styrs av lagarna och politikerna, ska man klaga så klagar man på riksdagen.och inte på de som utför vad riksdagen beslutat.

Hade jag inte haft körkort vid 18 så hade jag inte kunnat jobba. Fick ett jobb 6 mil ifrån mig, kollektivt gick onte då jag började 6 och arbetet var långt ifrån stadskärnan. Tänk lite innan du antar att alla kan åka kollektivt. Sverige är större än stockgolm malmö och göteborg.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det här har väl egentligen varit på tapeten förut. Men jag måste få ventilera lite om Polisen verkligen agerade korrekt.

Vad är era åsikter om gamla människor i trafiken? En del klagar på att dom kör långsamt, och därmed är en fara för andra. Själv är jag mer orolig för deras reaktionsförmåga.

Är det rimligt att en människa som är över 80 år får behålla sitt körkort utan några som helst tester? Går det verkligen ihop med nollvisionen?

Jag själv fick mitt körkort för bara 2 månader sen, idag kom det en äldre dam född på 30-talet och körde rakt in i mig, hon bromsade inte för fem öre, och hon måste sett mig på långt avstånd, var fri sikt. Min bil åkte ut en kort bit i gräset, främre delen av hennes bil var helt paj. Inga bromsspår, ingenting.

Polisen lät henne köra från platsen?? Bör tilläggas att tanten var extremt virrig, när jag bad henne dra på varningsblinkers satte hon igång motorn, vindrutetorkarna och började spruta spolarvätska. Hon höll på att virra ut i trafiken och Poliserna bara drog in henne igen mot kanten. Antagligen var hon lite chockad.

Polisen säger mer eller mindre direkt att hon är vållande, och då min bil tog krocken bra (dock finns såklart skador som måste repareras) kunde jag åka vidare. Till min extremt stora förvåning 100 meter längre ner på gatan i ett rödljus så ser jag tanten åka upp bakom mig igen, och då kände mig bara så jävla förbannad.

Agerade Polisen verkligen rätt?

Jag vill bara förvarna dig, att polisen säger att hon är vållande betyder absolut noll och ingenting för försäkringsbolagen. Har inte polisen sett själva krocken så väger inte deras ord med överhuvudtaget då det inte kan användas i en rätt. När du skickar in din anmälan till försäkringsbolaget, skriv noggrant vad som hände och skit i att säga "hon tog på sig vållandet på plats" eller "polisen sa att hon är vållande", det blir vi bara irriterade på.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Svårt med äldre i trafiken, finns ju egentligen inget direkt medicinskt krav eller ytterligare test av ens förmåga när man väl tagit körkortet, vilket kanske hade varit ganska lämpligt.

När min farmor närmade sig 80 och började bete sig förvirrat i trafiken - körde på cykelbanor, körde vilse etc. så tog min far och farbror helt enkelt och sålde hennes bil och betalade alla resor hon önskade göra med taxi istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Käpprätt åt helvete.

Men ja, jag har sett en helt färsk körkortsinnehavare skita i stopp vid en t-korsning på en 90 väg vilket orsakade en allvarlig olycka. Där tog poliserna kortet (eller lappen) direkt och sa åt honom att hans körkort var indraget i väntan på åklagare. Åklagaren i sin tur gav honom spärrtid i X antal år.

Så det är väl beroende på situation också, för Polisen har makt till att ta kortet direkt på plats vid olyckor.

att inte stanna vid stopplikt i en korsning och orsaka en olycka är grov vårdslöshet i trafik som resulterar i att kortet ryker, så det är inte konstigt att han blev av med det.
här är lite straffnivåer för detta.
www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/at...

I TS fall,vad var situationen mer exakt?
Var det på t.ex. på mindre landsväg så är det nästan alltid högerregel. Ifall tanten kom från höger i det läget så är det egentligen du som är vållande då du ej lämnat företräde.

Oavsett så skickas det en rapport till transportstyrelsen och de gör en bedömning om återkallande av körkort.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Finns folk som är 80 men ändå väldigt friska i både kropp och huvud!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Inaktiv

Det finns gott om olycksstatistik i ämnet och äldre är inte mer olycksdrabbade än andra och detta gäller hela vägen upp tills dom är så få att statistiken blir brusig. Rent statistiskt så är det ungdomarna som är det stora problemet.

Det är alltså inte den kognitiva förmågan som är problemet, det är omdömet. Har du gott omdöme kan du hanka dig fram i trafiken rätt långt in i gaggigheten/seniliteten innan det blir olyckor av det. Du kan irritera omgivningen men det blir faktiskt inte mer olyckor. Dom har också omdömet att sluta köra bil, eller så har anhöriga det.

Iofs duktiga bilförare med perfekt syn och utmärkt reaktionsförmåga men som tycker det är underhållande att köra bil, det är dom som orsakar olyckor.

Permalänk
Medlem

Statistiskt sett vore det säkrare om alla bilförare var mellan 45-75 än mellan 18-45 så jag har inga problem med äldre i trafiken. I ditt fall känns det mer tveksamt att bara låta en 80-åring fortsätta efter en olycka. Vet inte vad polisen har för handlingsutrymme här men det känns inte lämpligt iallfall.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Detta är så extremet olika från person till person.
Jag tycker att tester ska införas från 60. Sen test var 5:e år.

T.ex min farfar körde grymt bra hela vägen fram till hans död, han körde bil som 80+ utan problem!
Min mamma har redan börjat få dålig syn och hon är under 60. Hon kör fortfarande bil bra men kan klaga ibland att hon inte ser skyltar på längre avstånd.

Att införa tester från 60, och sen var 5:e år är väldigt rimligt.
Jag har sett äldre människor som kört ut i motsatt riktning på motorväg, kört mot stopplikt, kört mot rött m.m
Vissa ser knappt över instrumentpanelen.
Otroligt farliga i trafiken och finns inte en chans att en körskolelärare hade godkänt dessa vid ett nytt prov...

Permalänk
Medlem

Som polis gjorde de rätt. Som medmänniska helt tokfel.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bicpenna:

Gamla människor har som du säger, sämre reaktionsförmåga. Då tycker inte jag att dom ska få framföra ett fordon i trafiken. Det är en potentiell fara dels för de själva, men även andra trafikanter. Nu körde hon på dig som sitter skyddat i bilen, hade hon kört på en oskyddad trafikant så hade det kunnat gå väldigt illa.

Angående polisen så agerade dom åt helvete fel, ursäkta språket. Om hon var virrig så ska polisen verkligen inte släppa iväg henne. Dessutom lär bilen vara olaglig att framföra om fronten är helt kvaddad, antar lysen osv gått sönder.. Kanske även värre grejer som fått sig en smäll i framvagnen, oljeläckage eller liknande. Däck till exempel brukar nästan alltid få sig en smäll när man krockar, så det är ren trafikfara att släppa iväg damen.

Ja, du har helt rätt i det du säger. Lysena var helt sönder. Det låg glas över hela vägbanan, som polisen sparkade undan med fötterna åt sidan. Dom blev märkbart irriterade på tanten, dom bad henne inte röra glaset ändå skulle hon dit och röra glaset (och självklart skar sig på det).

Kan tilläggas att jag aldrig hann ringa Polisen själv, dom sa det aldrig men deras agerande och radiomeddelanden tydde på att dom egentligen var på väg till något annat men var väl tvugna att stanna när dom såg krocken. Dom låg kanske 200 m bakom oss.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Wow. Du måste vara under 18 själv som tycker att 45 är jättehögt.

Själv tycker jag, efter man har fyllt 60 bast ska man göra obligatoriska tester för att se om man är behörig att behålla sitt körkort..lite som att besikta sig själv.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bicpenna:

Fast de blir ju olagligt att släppa iväg henne med kvaddad front, du kan ju tänka dig vad som gått sönder under krocken som dels är saker som måste fungera enligt lag, tex lysen, blinkers osv.
Men du har rätt, polisen har ingen anledning att hålla kvar henne men hon ska inte ta bilen hem.

Jag tar det som det mest självklara i världen att de kollade allt detta innan de släppte iväg henne. Som sagt är det deras jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hablam:

Hade jag inte haft körkort vid 18 så hade jag inte kunnat jobba. Fick ett jobb 6 mil ifrån mig, kollektivt gick onte då jag började 6 och arbetet var långt ifrån stadskärnan. Tänk lite innan du antar att alla kan åka kollektivt. Sverige är större än stockgolm malmö och göteborg.

Jag bor på landet och är ganska övertygad om att resandet går att lösa i vilket fall, dels reser vi för mycket idag och det går att lösa via bättre samhällsplanering, sedan så ser jag också fram emot teknikutvecklingen som på sikt kommer att eliminera behovet av en mänsklig förare som ofta inte kan köra särskilt bra.
Bilen är ju tyvärr en statuspryl och fyller inte bara en transportfunktion idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.