Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Nedlagd tid på utbildningen är inte relevant för provets genomförande.

Det är dock HÖGST relevant för huruvida en faktiskt bilförare klarar av att göra om uppskrivning, eller uppkörning.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag antar att du inte är medveten om det här, men, ingen, som tog sitt körkort för 4 år sedan, klarar ett teoriprov i dag. Och ingen som har kört bil regelbundet i mer än ett år klarar en uppkörning. Fråga vilken körskolelärare som helst...

Självklart kan man LÄRA OM, men att utgå från att "Alla som har körkort ska göra om uppskrivning, och uppkörning för att bevisa att de fortfarande kan köra bil" är inte samma sak som "Alla som har körkort ska gå en påbyggnadskurs vart femte år, för att klara en uppskrivning och uppkörning."
Det är rätt stor skillnad.

Skrivet av Mizzarrogh:

Synprovet och reaktionstestet är gjort på ca 5 minuter vardera och kostar kanske motsvarande 150:- där, vilket betalas av den som gör testet, det gäller sedan fram till nästa tioårs period såvitt jag förstod.

Syntestet kunde gott vara obligatoriskt för alla, det är redan obligatoriskt för alla med ett känt synfel. Har du en gång fått ett körkort där det står att du ska ha glasögon eller motsvarande vid körning, så är det syntest som gäller, åtminstone tills de kan visa att du inte längre behöver det. (Operation eller positiv åldersförändring. Det senare händer nog sällan.) Och det skulle inte vara svårt att göra syntesten på plats när man förnyar körkortet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Stötte på en äldre dam som låg nedsjunken i förarsätet (så liten att hon knappt såg över ratten) och stod parkerad tvärs över 2-3 parkeringsplatser vid en bensinmack.

Hon undrade om jag kunde hämta personal som skulle hjälpa henne att tanka, eftersom hon kände sig lite svimfärdig och hade syrgas i bakluckan. Lät lagom säkert

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Nu får man väl säkert en massa arga kommentarer men jag kan tycka att man har gjort ett medvetet val när man bosätter sig i orter långt från civilisationen och där buss- eller tågförbindelser saknas. Det gäller visserligen alla samhällsfunktioner och det går inte att förneka det faktum att glesbygden kostar resten av oss väldigt mycket pengar och i de flestas ögon mer än det smakar.

Urbaniseringen ökar för varje dag och det finns inga nämnvärda nackdelar med det bortsett från uppenbara saker som t.ex. trångboddhet, detsamma kan inte sägas om små bruksorter som avfolkas samtidigt som kostnaderna kvarstår. Jag googlade lite snabbt och hittade en rapport från svenskt näringsliv där de spår en negativ befolkningstillväxt för samtliga kommuner i Norrbotten och i många fall med mer än 10% samtidigt som 25% av befolkningen tros bo i Stockholms län år 2035.

Det säger sig självt att man inte kan ha en väl fungerande och tät busstrafik i en ort som befolkningsmässigt är i paritet med halva Åkersberga samtidigt som ytan som ska täckas är både långt större (Sveriges största faktiskt) och mer svårtillgänglig (även jämfört med Österåker/Åkersberga).

Ett problem med att bosätta sig här i norr jämförelsevis med södra sverige är att någon som ska flytta hemifrån mest troligt inte har råd att bo nära själva centrum av staden, tar vi umeå är det bostadsbrist (som är nog billigt för student/nyutflyttad), piteå "bostadsbrist" (som är nog billigt för nyutflyttad), luleå bostadsbrist. Så det är inte lika mycket "val" som en nödvändighet, helt klart att mycket pengar och resurser går åt till att ha vissa former av glesbygd, men man tycker själv också att kommunerna kan dra lite dåliga val ibland (vem behöver bra asfalterade vägar, parkeringar, snöröjning och sjukvård när man kan lägga miljoner på blommor varje sommar ungefär).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd

Jag behöver inget från storstäderna.
Detdär är skitsnack, allt finns här, om inte storstäderna sög ut alla naturresurser som en stor äcklig fästing och lämnade skit kvar, exakt som andra parasiter gör.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag behöver inget från storstäderna.
Detdär är skitsnack, allt finns här, om inte storstäderna sög ut alla naturresurser som en stor äcklig fästing och lämnade skit kvar, exakt som andra parasiter gör.

Ingenting? Inte ens mobiltelefon, dator eller internet som låter dig skriva detta? Allt kommer från storstäder, Sweclockers har sitt huvudkontor mitt i en av dem.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad folk har skrivit här innan men det som du beskriver är ju egentligen en bödmningsfråga. Jag tror inte man kan bli av med kortet hur som helst pga ålder ifall inte det är andra aspekter inblandade med (typ förmyndare/god man eller liknande) men vanligt är väl att släktingar när de tycker det har gått för långt tar ifrån personen dess körkort.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

För att det är de som får ta emot självsäkra föredetta körkortsinnehavare som de kan konstatera varken klarar uppkörning, eller teoriprov utan betydligt mer hjälp än vad en fullständig novis behöver?

Hur ska kontrollanten ha någon som helst aning om hur mycket, eller lite tid vederbörande har lagt på att lära om, menar du?

Skrivet av Molgorain:

Nedlagd tid på utbildningen är inte relevant för provets genomförande.
Kunskapsprov och uppkörning handlar om att du har rätt kunskap och det är ett prov för att testa det.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är dock HÖGST relevant för huruvida en faktiskt bilförare klarar av att göra om uppskrivning, eller uppkörning.

Det kan jag hålla med om och att den varierar från individ till individ. Körskolläraren gör den bedömningen om det är möjligt för individen att klara testet. Sedan för själva uppkörningen och den bedömningen hur mkt tid för att klara momentet behöver inte kontrollanten att titta på. Där är det ett eller noll.

Var tvungen att gå tillbaka och klippa in några citat och märkte att vi har skrivit förbi varandra, vilket blir tydligare i mitt andra svar nedanför.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Självklart kan man LÄRA OM, men att utgå från att "Alla som har körkort ska göra om uppskrivning, och uppkörning för att bevisa att de fortfarande kan köra bil" är inte samma sak som "Alla som har körkort ska gå en påbyggnadskurs vart femte år, för att klara en uppskrivning och uppkörning."
Det är rätt stor skillnad.

Skillnaden är inte så stor, skillnaden är att vi lagt vårt respektive fokus på olika ställen.
Körskolläraren och kontrollanten har två olika uppgifter att genomföra. Den förste ska utbilda dig, den andre ska verifiera att du har rätt kunskap. Men idag är du inte tvungen att gå via en körskola för att skaffa dig kunskapen om att köra bil. Därav mitt fokus på nästa steg, kunskapstestet.

Jag utgår från steget efter eventuell utbildning/praktiserande och fokuserar på kunskapstestet, för det är inte relevant för kunskapstestet hur du har lärt dig. För alla lär sig på olika sätt och/eller praktiserar sin kunskap i olika omfattningar.

Här finns ett problem, då man lägger över ansvaret på individen att utbilda sig enligt den metodiken som passar just denne.
Inte alla som vet hur de bäst införskaffar sig kunskaper, utan många chansar istället. Ett liknande problem får man om man istället säger att just denna utbildning ska gås, utan att ta hänsyn till hur olika människor införskaffar sig kunskaper.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Syntestet kunde gott vara obligatoriskt för alla, det är redan obligatoriskt för alla med ett känt synfel. Har du en gång fått ett körkort där det står att du ska ha glasögon eller motsvarande vid körning, så är det syntest som gäller, åtminstone tills de kan visa att du inte längre behöver det. (Operation eller positiv åldersförändring. Det senare händer nog sällan.) Och det skulle inte vara svårt att göra syntesten på plats när man förnyar körkortet.

Håller med!
Syntest borde vara obligatoriskt för alla.

Skrivet av -=Mr_B=-:

"Jag antar att du inte är medveten om det här...."

Efter din inledande mening, så var mitt intryck lite fördomsfullt och jag förväntade mig en annan diskussionsnivå/attityd från dig. Men efterhand så märkte jag att mitt intryck var fel mot din avsikt och jag tycker att diskussionen har varit saklig och vi verkar vara överens om den generella riktningen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roxkz:

Problemet där är ju att inte alla bilar stödjer sådant och kostnaden att eftermontera dylikt vore löjligt hög men förstår din poäng. Men ja, förarförsäkring vore något att ha i åtanke, dock är det ju så att 'ungdommar' även kan låna någon annans bil och vips är det problematiskt då hen inte behöver ha någon egen bil och därmed ingen försäkring. Dessutom skulle de straffa de som faktiskt sköter sig.

Jag tror på ökat medvetande om riskerna och höjd ålder för körkortet i sig i kombination med ökad polisnärvaro, och obligatoriska kontroller av körkortet för de över 60 var femte år.

Jag ser inte problemet med förarförsäkringen, har man inte försäkringen så kör man inte oavsett om man har körkort eller inte, det går att lösa den biten. Ska du tex köra truck så räcker det ju inte heller bara med truckkortet om det ska ske på ett företag, man behöver ett uttryckligt tillstånd utöver de formella kraven och trucken, det är principiella likheter i proceduren där.

Skrivet av AndreaX:

nja, lite väl kanske. för ingen kommer ju ta kort ens med de begränsningarna du framför. och det är snarare så att som landet ligger vill det att många fler tar kort, inte färre.

en mellanvariant vore att ha så som på vissa platser där du går på prövotid ett bra tag med begränsningar. tex får du inte köra efter en viss tid, eller alls bilar av viss typ, vikt, motorstyrka, osv.

ja det vore bra om färre skaffade bil, speciellt i städerna borde det kraftigt begränsas och att dela ut färre körkort är en metod.

Skrivet av wowsers:

Mmmjaa det är lite svårare än så, ta t.ex. lite mer glesbygt som i norra sverige (norr/västerbotten).

Man får fixa samhällsplaneringen så att resandet minska samt att teknikutvecklingen går mot att ta bort föraren eftersom föraren och ägande av en privatbil är stora problem som måste bort, bilen måste börja ses som ett transportmedel och inte nått som alla ska kunna äga.

Skrivet av Hablam:

Jag ser också fram emot detta. Men du måste förstå att går det inga tåg i rätt tid samt inga bussar till arbets platsen så går det ju bara inte. Jag jobbade en bit utanför stad på en sophantering, finns inga bussar dit då ingen vill åka dit helt enkelt. Och även om det hade gått att ta sig dit så gick det inga tåg i rätt tid till staden. Tror inta att folk lägger 5-6 tusen i bensin som jag gjorde för att ha status, i väldigt många fall så går detdet helt enkelt inte med kollektiv trafik utanför störra städer.

Du har drabbats av dålig samhällsplanering, den går att göra bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av bicpenna:

Fast de blir ju olagligt att släppa iväg henne med kvaddad front, du kan ju tänka dig vad som gått sönder under krocken som dels är saker som måste fungera enligt lag, tex lysen, blinkers osv.

Men du har rätt, polisen har ingen anledning att hålla kvar henne men hon ska inte ta bilen hem.

Polisen vill bara rensa området.

Själv smacka jag in i arslet på en jävel som inte kunde använda blinkers utan bara tvärstannade.

Min bil saknade lyktor helt på höger sida, ingen blinkers, färdljus mm. och det var bläcksvart ute.. Dom bad mig köra hem.

För övrigt gick jag "fri" från det, utredning visade sig att personen inte använt blinkers

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag ser inte problemet med förarförsäkringen, har man inte försäkringen så kör man inte oavsett om man har körkort eller inte, det går att lösa den biten. Ska du tex köra truck så räcker det ju inte heller bara med truckkortet om det ska ske på ett företag, man behöver ett uttryckligt tillstånd utöver de formella kraven och trucken, det är principiella likheter i proceduren där.

ja det vore bra om färre skaffade bil, speciellt i städerna borde det kraftigt begränsas och att dela ut färre körkort är en metod.

Man får fixa samhällsplaneringen så att resandet minska samt att teknikutvecklingen går mot att ta bort föraren eftersom föraren och ägande av en privatbil är stora problem som måste bort, bilen måste börja ses som ett transportmedel och inte nått som alla ska kunna äga.

Du har drabbats av dålig samhällsplanering, den går att göra bättre.

Det kan jag hålla med om, men nu är den inte det så därför håller inte ditt argument att bilen bara är en status symbol.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!