Höjdrädd i spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Nov 2010

Höjdrädd i spel.

Någon mer som får sån sjuk ångest av att falla ur kartan i ett spel? T ex att man på nåt sätt hoppat över något stängsel som man egentligen inte ska, sen vandra iväg och utforska banornas baksida, slutar till sist att man står vid the edge of doom och bara tittar ner. Självklart provar man att hoppa ner och jag får sånt pirr i magen och mår fan dåligt av att kolla upp och se hur banan bara försvinner.

Jag minns ett bilspel som jag spelade på datorn när jag var liten, ifall någon har nån idé om vad för spel det kan vara. Jag kommer ihåg att man inte bara kunde köra bil, man kunde köra flygplan och säkert nåt annat slags fordon. Redan då var jag livrädd när jag kom med bilen för när kanten och tippade över kartan.(Hela skyboxen var vit) Där faller jag med min bil och med ångesten i magen, tröck på space sen var jag på banan igen. Menyerna var mörka med lite silvrig text. En bana som jag minns så startar men på en bro och banan går runt en liten sjö. Nån som känner igen spelet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Jag hade samma känsla i Battlefield under en period. Fick blunda när jag hoppade ner från byggnader och det kittlade verkligen i magen. Många kan nog tycka att det låter som en härlig känsla men det begränsade hur jag kunde spela spelet.
Det handlade inte så mycket om alla falla ur kartan men det höll sig till rubriken i alla fall.

sweclockers prestandaindex

Kan ibland låta ofrivilligt otrevlig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vara
Registrerad
Dec 2007

Enda spelet jag vart höjdrädd är i dayz, mest för att man vrt att ett fall på 0,5 meter fullständigt dödar dig och allt gear du samlay i 2,5h

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Hablam:

Enda spelet jag vart höjdrädd är i dayz, mest för att man vrt att ett fall på 0,5 meter fullständigt dödar dig och allt gear du samlay i 2,5h

Haha ja då förstår jag xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2010

Kan känna igen det när jag spelar PUBG och jag hoppar från något som är såpass högt att jag tror att jag kommer ta skada när jag landar. Då får man en känsla i magen "detta kommer göra ont", och ibland blundar jag till och med lite =D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Vänta bara tills ni provar det i VR Där känns det verkligen som att man faller på riktigt.

3570k @ 4,4 // Zotac 980 ti Amp Edition // 16GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Sep 2015

nej men jag har blivit illamåande vid väldigt snabba spel alltså där du rör dig snabbt som i half life man springer fort som tusan och jag blir helt snurrig och illamåande kan inte spela skiten

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Man vänjer sig men första gången man körde flight simulator i 3D blev det ett härligt sug när man lågsniffa. I VR går det naturligtvis att fixa samma känsla men effektivare men tyvärr så blir man härdad och vänjer sig.

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
Palit Jetstream X 1080 ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2005

Intressant tråd, visste inte att vissa personer kunde få illamående av sånt ingame. Själv har jag aldrig upplevt sånt men är ju inte höjdrädd IRL heller och gillar typ att stirra rakt ner från 100m+ höjd och osv.

MEN det finns ett undantag, börjar kännas illa när jag ska stå på en såndär längre stege och ska måla en husvägg, så när man kommer till de sista trapp stegen då man börjar vara uppe vid takhöjd på två våningshus så då blir det plötsligt kuslig känsla för mig där det inte känns bekvämt alls att vara.

Skulle va intressant att veta mer var dessa rädslor kommer ifrån.

En sak är säker, personer med ingame höjdräddsla borde säkert inte spela detta spel (ska inte titta ner iallafall ):

Intel® Core i5-4670K @ 4.4GHz | ASRock Z87 Extreme 6 | G.Skill Sniper 2x8GB @ DDR3-1866 CL9 | Samsung 840 Pro 128GB + Evo 850 500GB | Gigabyte GTX 970 G1 (överklockat) | SuperFlower Titanium 1000W | BenQ ZOWIE XL2540 240Hz | Phanteks PH-TC14PE | M-Audio Q40 hörlurar | Logitech MX-518 | Razer Mantis Speed | Windows 10 x64 Professional

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

enda gången jag känt av höjd i sånna samanhang är med oculus rift demo där man kan stå på en bergskant och där kändes det högt på riktigt men är ändå inte besvärande men gav en verklig känsla av höjd vilket jag aldrig känner i spel annars

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Jonny Myran:

Vänta bara tills ni provar det i VR Där känns det verkligen som att man faller på riktigt.

Aldrig provat VR. Men damn, jag kan tänka mig att känslan kommer förstärkas en del xD

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2006

Haha jag har aldrig blivit höjdrädd, men däremot blir jag skiträdd/nojjig när något stort är nära och jagar mig. Typ en stor björn i Far Cry Primal som är sjukt jävla snabb! Haha, sitter och studsar i soffan

Stationär: Intel Core i5 4670k|Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 8GB|AMD Radeon R9 280X|Corsair SSD Force Series F80A, 80GB 2,5"|Corsair TX850M
Laptop: HP Elitebook 8530W 120GB Kingston SSD| Mobil: Motorola Moto G
Fraktfritt på Inet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av AndImLikeWTF:

Aldrig provat VR. Men damn, jag kan tänka mig att känslan kommer förstärkas en del xD

Skickades från m.sweclockers.com

Jag och en kompis spelade igen Mirror's edge i 3D vision (det är flawless) på min projektor här hemma. Jag njuter mest av det men min kompis hade problem lite då och då. Känndes verkligen som man stog på toppen av byggnaden. Att klättra på kranar var en intensiv upplevelse.

What evah! i'll do what i want!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

mirrors edge hade jag gärna sett att de släppte i VR

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Höjdrädd? Nä, men konstigt nog får jag en "mindre version" av samma känsla som när jag hoppar fallskärm när jag hoppar från höjder i en del spel. Och inte riktigt de man förväntar sig i heller, utan Fallout/Skyrim osv.

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kebabens huvudstad
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Jonny Myran:

Lite det som är grejen med virtuell verklighet:)

TS; Japp, i flera spel...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av oqvist:

mirrors edge hade jag gärna sett att de släppte i VR

Går ju att spela i VR dock inte med motion kontroller men have at it ;D
https://www.vg247.com/2013/04/15/mirrors-edge-mod-adds-oculus...

http://www.mtbs3d.com/new-vireio-site
och sedan FOV mod

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Ferrat:

Går ju att spela i VR dock inte med motion kontroller men have at it ;D
https://www.vg247.com/2013/04/15/mirrors-edge-mod-adds-oculus...

http://www.mtbs3d.com/new-vireio-site
och sedan FOV mod

Gäller det även catalyst?

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Hablam:

Hahaaaaa, förstår precis.

Core i5 3570k 4,4GHz @ 1.23V - ASRock Z77 Extreme4 - Corsair Vengeance 16GB - Asus GTX 1070 ROG STRIX - Samsung 830 128GB/Samsung 850 Evo 500GB - Antec TP 650W - Fractal Design Define R4
Full spec

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Jag är inte höjdrädd men när jag faller höjt i spel där jag lever in mig så pirrar det i magen men det är inget obehagligt utan något jag gillar då det känns verkligare då.
Men ett spel där man bara hopar omkring och skjuter på varandra får jag aldrig den inlevelsen i som krävs.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
The Culture
Registrerad
Feb 2013

Jag kan lätt relatera till din höjdrädsla. Är inget som handikappar mig i normal tillvaro men jag kan utan tvekan bli "höjdrädd" i spel eller i film/TV. Vissa spel som jag älskar (Half Life 2) innehåller vissa moment som jag faktiskt har lite problem med. Å andra sidan kan man framhålla att spänningen ger en extra krydda till spelandet.

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840 Evo 250GB & 750GB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Kan testa face your fears demot på oculus home. Bara första jag fick lite behållning av i alla fall men det är gratis.

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Inte riktigt ett spel, men när Game of Thrones hade en liten mässa på Kungsträdgården här i Stockholm för några år sedan så kunde man få pröva en VR-upplevelse där man åker upp via hiss upp på The White Wall. Ljudet tillsammans med fläkten som blåste kall luft på en samt vyn gav sannerligen gåshud och man kände höjdskräcken krypa upp på en (åtminstone för min del)

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av RPGWiZaRD:

En sak är säker, personer med ingame höjdräddsla borde säkert inte spela detta spel (ska inte titta ner iallafall ):
https://www.youtube.com/watch?v=aAUx5K5tVYU

https://www.youtube.com/watch?v=aiiI8BmbBXg

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2011

har upplevt lite av det syndromet i vissa spel, däremot om det finns någon slags game mechanic som pysslar med fysiken så är det helt lungt.

( portal gun / blink i dishonored etc )

FX-8350 | 290 Tri-x | 2x8GB | Asus Crosshair V Formula-z | Corsair TX 650W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Jävlar va ni måste leva er in i spelen aldrig känt mig höjdrädd eller något liknande från ett spel hehe

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av AndImLikeWTF:

Jag minns ett bilspel som jag spelade på datorn när jag var liten, ifall någon har nån idé om vad för spel det kan vara. Jag kommer ihåg att man inte bara kunde köra bil, man kunde köra flygplan och säkert nåt annat slags fordon. Redan då var jag livrädd när jag kom med bilen för när kanten och tippade över kartan.(Hela skyboxen var vit) Där faller jag med min bil och med ångesten i magen, tröck på space sen var jag på banan igen. Menyerna var mörka med lite silvrig text. En bana som jag minns så startar men på en bro och banan går runt en liten sjö. Nån som känner igen spelet?

Måste ha varit Viper Racing!

Skrivet av oqvist:

Gäller det även catalyst?

Knappast länkarna där, men håll ögonen öppna. Modding-communityt för Catalyst har precis kommit igång på allvar (se http://www.nexusmods.com/mirrorsedgecatalyst/mods/latestmods/..., så vem vet vad som kan dyka upp i framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östra Götaland
Registrerad
Aug 2013

Du är inte ensam.. Även när man kör wow och hoppar ut för ett stup med fel Mount så kommer pirret..
Lösningen blev att börja lira demon Hunter som har en glider funktion om man hoppar ut för ett stup ^^

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tamriel
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av RPGWiZaRD:

Skulle va intressant att veta mer var dessa rädslor kommer ifrån.

Primitiv självbevarelsedrift bara?

Galleri: White Living [HTMPC]
Stationär: Bitfenix Prodigy Vit || Asus P8Z77-I Deluxe || i5 3570K + ArcticSilver + Noctua NH-U9B SE2 || R9 280X OC Windforce || Vengeance LP 8GB || SSD Intel 330 180GB || WD Caviar Black 1TB || FD Newton R3 600W Ljud: STR-DN1050 Dynavoice LCR-5 FX-4 SW-10EX || Denon AH-D510R || SoundMAGIC E30

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Drabbades faktiskt av lite höjdskräck i slutet av Dying Light...