"halvdefekt" Intel 4771 cpu bytes

Permalänk
Medlem

"halvdefekt" Intel 4771 cpu bytes

Hej

Jag har en Intel 4771 (ej klockbar) cpu som är lite av defekt då den enbart klarar av två ramstickor. Stoppar man i fler blir det en evig omstartssekvens innan BIOS. Jag har behov av mer än 16GB ram, men inte bättre cpu eller lust att byta moderkort så frågan är om det finns någon där ute som vill byta sin liknande processor mot min och kanske någon peng där emellan?

Kan även lägga med någon 2TB disk om det skulle vara intressant då jag i våras bytte ut mina två filservrar och satte i nya diskar

Finns i Örebro

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Tror inte din CPU är defekt, hade ett moderkort som orsakade dessa problem innan och efter moderkortsbyte kunde jag köra 4st ram stickor

CPU'er är i 99% av fallen aldrig defekta och i 99% av fallen är de moderkortet som felar eller något annat i datorn

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

är de möjligt att cpun bara klarar en av stickorna ifall den är trasig? & hur har din cpu gått sönder?

Permalänk
Medlem

Kan också vara värt att testa olika kombinationer av placeringar. Min förra dator vägrar att starta om jag byter plats på två av minnena, trots att de är av samma modell som köptes i par och inte lider av några problem utöver det.

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOS så testar du att klocka ner ram minnena.
Jag köpte nya ram som va de snabbaste ddr3 minnena på marknaden, gick ej köra dem i den hastigheten så jag fick klocka ner dem tråkigt nog. Men nu funkar det galant.
Hade samma problem att datorn starta om så fort man startat den.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk

@MsSmith:

Som de ovan säger så är det troligtvis ditt moderkort som strular. Jag har exakt samma problem efter att jag bytte moderkort. Då klarade kortet bara 3 stickor och inte 4(spelade ingen roll vilka 3 stickor jag använde). Om jag hade 4 i så blev det boot loop. Slutade med att jag uppgraderade till 2 stickor med mer gb.

Permalänk
Medlem

Aha beklagar men har redan bytt moderkort två gånger, har smackat i en annan cpu och då fungerar det - så med min högst ovetenskapliga undersökning tror jag det är processorn.

Hur den har gått sönder vet jag faktiskt inte, har länge kört med bara två stickor så felet har liksom aldrig visat sig. Sätter gärna i stickor med mer ram men har ännu inte hittat några DDR3 stickor med 16gb ram vardera och nu är det kanske lite för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Aha beklagar men har redan bytt moderkort två gånger, har smackat i en annan cpu och då fungerar det - så med min högst ovetenskapliga undersökning tror jag det är processorn.

Hur den har gått sönder vet jag faktiskt inte, har länge kört med bara två stickor så felet har liksom aldrig visat sig. Sätter gärna i stickor med mer ram men har ännu inte hittat några DDR3 stickor med 16gb ram vardera och nu är det kanske lite för sent.

https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B00GSII51Y/ref=mp_s_a_1_10?i...

Lite under 4000kr om nu ditt moderkort stödjer ECC 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.