Orkar någon hjälpa en nybörjare med överklockning?

Permalänk
Medlem

Orkar någon hjälpa en nybörjare med överklockning?

Hej!

Jag vill börja med att erkänna att jag är rätt grön när det kommer till hårdvara. Har emigrerat från mac, där man ju köper färdiga paket i större utsträckning och alla delar är kompatibla och optimerade från början. Eftersom jag arbetar med 3D-grafik och spelmotorer, vilket är rätt så prestandakrävande och Apple inte verkar bry sig om sina “power users” längre, bytte jag till att (nästan) helt köra PC för något år sedan, och byggde då en hyfsad liten burk på mini-itx (mac-skadad:)). Denna uppgraderades nyligen med mer RAM och bättre GPU. Idag ser mitt system ut så här:

Chassi: Fractal Design Node 304
PSU: Fractal Design Integra M 550W
Moderkort: Gigabyte Z170N WIFI (rev. 1.0)
CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB (+ kylning: be quiet! Pure Rock)
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX
GPU: EVGA GeForce GTX 1080 8GB ACX 3.0 SC
Intern lagring: Samsung 850-Series EVO 500GB
Operativsystem: Windows 10 HOME (64bit)

Häromdagen tänkte jag ta tag i att överklocka min CPU, som jag haft redan från början. Eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet, läste jag lite här och där på nätet, tittade på några tutorials och kollade i manualen till moderkortet. Moderkortet jag har är visserligen inget super-kort, men stödjer ändå lite överklockning. Mina RAM-minnen ligger ju på 2666MHz, och moderkortet är per default inställt på att inte låta någon RAM gå högre än 2133, men detta skall kunna ökas till 3200, om man överklockar.

Så, för första gången i mitt liv öppnade jag så BIOS. Till min glädje fanns redan förinställda profiler att välja på för att överklocka CPU, kallade “Performance Upgrade”. Man kunde välja mellan 20, 40, 60, 80 och 100%, på en fastslagen skala. Detta var mycket enklare än jag föreställt mig, när jag läst om att tweaka lite här och lite där, med volt och frekvenser. Jag testade lite olika inställningar, och fann att 4,5 GHZ gick att pressa utan att temperaturen översteg 80°c (vilket jag läst ska vara “safe”), så jag tänkte att det får duga – jag är ju trots allt världens noob på sånt här. Minnena jag valt, hade jag läst att kunde pressas upp i 3000MHZ, så jag gick vidare till att kolla på det. Jag ville ju i alla fall minst få upp dem i den angivna frekvensen på 2666, istället för 2133, som de var begränsade till pga moderkortets inställningar. Jag upptäckte XMP profilen, och tänkte att det här var ju en barnlek:). Nu kommer jag upp i 2666 iaf, o det var ju ingen konst alls. Men icke. Istället fann jag att endast vid inställningarna 0 eller 100% under “Performance Upgrade” fick jag ut 2666. Alla andra inställningar SÄNKTE istället frekvensen till något på 1800MHz. (minns inte siffran exakt o är på jobbet vid annan dator, när jag skriver detta. Nu undrar jag om någon av er som kan sånt här har lust att berätta för mig hur jag ska göra för att lyckas få upp frekvensen på både CPU och RAM.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kom hem från jobbet och hittade iaf en lösning på hur jag kan få ut 2666. Som jag trodde, var det jag själv som var korkad o inte läste ordentligt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sailor77:

Kom hem från jobbet och hittade iaf en lösning på hur jag kan få ut 2666. Som jag trodde, var det jag själv som var korkad o inte läste ordentligt:)

Kul att höra att det löste sig. Du får jättegärna dela med dig av hur du gick tillväga och vad problemet berodde på, det underlättar om fler har samma problem och försöker att hitta en lösning.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: Självklart:) De inställningar jag justerade var någon slag "generell performance-booster". Ett par rader under stod det klart och tydligt ett alternativ där man enbart justerade CPU:n. Kan inte fatta att jag inte såg det igår kväll. Var väl för trött i kombination med nybörjar-nervositet över att sabba hela datorn:). Här fanns också förinställda profiler att välja bland, där den önskade frekvensen stod angiven istället för ett visst procents överklockning. Genom att välja 4,5GHz i denna meny kunde jag behålla mina RAM-inställningar (profile 1 (2666MHz)). Jag upptäckte även att temperaturen nu blev något lägre med dessa inställningar (ca74-76°), så jag provade även max-alternativet, som var 4,6Ghz, men det tyckte datorn inte om, och random problem uppstod, vilket slutade med att muspekaren försvann och jag inte lyckades avbryta mitt stresstest av CPU:n på annat sätt än att döda strömmen. Datorn verkade inte reagera på någonting, utan var helt fryst vad jag än provade. Jag ställde tillbaka till 4,5 och allt verkar nu fungera. Lite sugen på att föröka pressa upp RAM:en till 3000, men eftersom jag inte förväntar mig att märka någon skillnad förutom i bench marks, kanske jag låter det vara, nu när det är nöjd och tillräckligt sval och tyst.