Snabbare Windows Startup på Samungs 960 EVO

Permalänk
Medlem

Snabbare Windows Startup på Samungs 960 EVO

Hej! Har precis fixat windows 10 på min ssd efter jävligt mycket strul men det gick tillslut. Jag märker dock ingen speciell skillnad på min gamla ssd o min nya som är pci express när man startar, min förra va 500 mb/s o 960 är 3.2 gb/s.

Min polare sa att det finns något typ av msi fastboot för hans modekort men jag kör z170 asus o hittar inget liknande.

Tips på hur jag kan starta datorn fortare genom att tex skippa bios menyn (f2/delete o det där) så jag kommer in fortare?

help!

Det står enligt aktivitetshanteraren att jag startade upp "senaste bios-tid på 23.1 sek" vet inte hur snabbt det är?

Permalänk
Medlem

Har 20sek BIOS-tid.
Finns lite att fixa med Asus-kort. På mitt kan man ändra tider för logo med mera.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Melin95:

Hej! Har precis fixat windows 10 på min ssd efter jävligt mycket strul men det gick tillslut. Jag märker dock ingen speciell skillnad på min gamla ssd o min nya som är pci express när man startar, min förra va 500 mb/s o 960 är 3.2 gb/s.

Min polare sa att det finns något typ av msi fastboot för hans modekort men jag kör z170 asus o hittar inget liknande.

Tips på hur jag kan starta datorn fortare genom att tex skippa bios menyn (f2/delete o det där) så jag kommer in fortare?

help!

Det står enligt aktivitetshanteraren att jag startade upp "senaste bios-tid på 23.1 sek" vet inte hur snabbt det är?

Fast Boot bör finnas typ högst upp i Boot-menyn så länge du kör advanced mode och har en UEFI-installation av Windows.
Hur du än vrider och vänder på det kommer det nog inte bli särskilt stor skillnad i ex. boot från din gamla 500 MB/s SSD då det oftast är den låga söktiden man drar nytta av och inte absolut högsta överföringshastigheten.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Som Daemon skriver så är skillnaden i boot-tid mellan en normal bra SATA-ssd och en PCI-express ssd inte märkbar.

BIOS-tiden är boven i ditt fall. 23 sekunder är verkligen inte speciellt bra. Mitt första generationen Ryzen system, som väl har varit lite ökänt för lång BIOS-tid, har 15 sekunder. Min Intel HTPC har 10 sekunder.

Tyvärr är det så att lite mer lyxiga moderkort kan ge lång BIOS-tid eftersom det tar tid att initiera alla finesserna så att säga.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en evo disk som ska installeras in om en stund. Kan posta lite tester sen på hur de gick för mig.

Permalänk
Medlem

jag har 13.5 sekunder bios tid utan fastboot aktiverat

Permalänk
Medlem

Det är 0 skillnad mellan 960 evo, 830 pro, 850 evo gällande windows startup för mig.
Är man ute efter snabbaste bios start så kan man stänga av massa saker osv, men för mig är det rätt meningslöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Fast Boot bör finnas typ högst upp i Boot-menyn så länge du kör advanced mode och har en UEFI-installation av Windows.
Hur du än vrider och vänder på det kommer det nog inte bli särskilt stor skillnad i ex. boot från din gamla 500 MB/s SSD då det oftast är den låga söktiden man drar nytta av och inte absolut högsta överföringshastigheten.

Jag slog på fast boot i bios (vet inte hur jag missade det) men det gjorde ingen skillnad överhuvudtaget, lite besviken
Jag trodde att hårddisken skulle läsa in operativsystemet snabbare med den höga hastigheten o därefter komma in i windows snabbare.

Skrivet av BjornS:

Som Daemon skriver så är skillnaden i boot-tid mellan en normal bra SATA-ssd och en PCI-express ssd inte märkbar.

BIOS-tiden är boven i ditt fall. 23 sekunder är verkligen inte speciellt bra. Mitt första generationen Ryzen system, som väl har varit lite ökänt för lång BIOS-tid, har 15 sekunder. Min Intel HTPC har 10 sekunder.

Tyvärr är det så att lite mer lyxiga moderkort kan ge lång BIOS-tid eftersom det tar tid att initiera alla finesserna så att säga.

Hmm så det är pga mitt moderkort det inte går fortare? 10 sekunder som du har verkar ju helt galet haha.
Är lång bios tid 15 sekunder så håller jag med att 23 inte är speciellt bra.. Jag är lite konfunderad över hur jag ska göra nu för att det ska gå fortare.

Jag hade en väldigt slö dator i x antal år så har fått lite tvångstankar nu att allt måste gå fort haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melin95:

Jag slog på fast boot i bios (vet inte hur jag missade det) men det gjorde ingen skillnad överhuvudtaget, lite besviken
Jag trodde att hårddisken skulle läsa in operativsystemet snabbare med den höga hastigheten o därefter komma in i windows snabbare.

Hmm så det är pga mitt moderkort det inte går fortare? 10 sekunder som du har verkar ju helt galet haha.
Är lång bios tid 15 sekunder så håller jag med att 23 inte är speciellt bra.. Jag är lite konfunderad över hur jag ska göra nu för att det ska gå fortare.

Jag hade en väldigt slö dator i x antal år så har fått lite tvångstankar nu att allt måste gå fort haha.

Om starttiden är så viktigt så stäng inte av datorn då. Eller använda sov läget istället.
Själv är det datorns post som tar tid. Men jag stänger aldrig av burken så det gör i get för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Melin95: Jag kollade BIOS-tiden på en gammal Intel-bestyckad NUC jag kör som server. 7 sekunder! Så ju simplare layout ju fortare kan det gå.

Frågan är hur stor roll det egentligen spelar - det handlar väl om några sekunder per dag. Skulle du sätta datorn i sleep i stället så är det möjligt PCI-express SSD:n verkligen skulle göra lite skillnad mot en vanlig SATA-disk. Jag tippar att själva uppläsningen av restore-filen från disk går mer eller mindre sekventiellt och då kan det gå undan med en 960 EVO!

Edit: min bärbara har tydligen 1.5 sekund. Det var ju lite chockerande...

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melin95:

Jag slog på fast boot i bios (vet inte hur jag missade det) men det gjorde ingen skillnad överhuvudtaget, lite besviken
Jag trodde att hårddisken skulle läsa in operativsystemet snabbare med den höga hastigheten o därefter komma in i windows snabbare.

Hmm så det är pga mitt moderkort det inte går fortare? 10 sekunder som du har verkar ju helt galet haha.
Är lång bios tid 15 sekunder så håller jag med att 23 inte är speciellt bra.. Jag är lite konfunderad över hur jag ska göra nu för att det ska gå fortare.

Jag hade en väldigt slö dator i x antal år så har fått lite tvångstankar nu att allt måste gå fort haha.

Som andra sagt, det beror på BIOS och moderkortets POST tid. Det du kan göra är att stänga av allt du inte behöver, som parallellportar, seriell-portar, USB portar (som du inte använder), nätverksboot (stäng av hela PXE), ta bort allt i boot ordningen som inte behövs, tex USB CD/DVD och stäng av de sata portar du inte använder.

Stäng av leagacy boot och kör ren UEFI (något du behöver dock ha OSet korrekt installerat för att kunna köra, annars är en ominstall kanske nödvändig. Stäng av auto på PCI-E sence, och bara tvinga den till att köra dGPU + stäng av iGPUn helt. Desto färre saker den måste detektera och desto mer som är avstängt, borde korta POST tiden.

Nackdelen är ju att du då måste in i BIOS om du ska tex boota på ett USB minne eller använda något som är avstängt. Men många saker ändrar man ju inte så ofta...

När det gäller SATA vs NVMe SSD i boot är det skit samma... en vettig SATA SSD är snabbare än behovet av data, så det hjälper inte mer. Ironiskt nog hade nog en SATA SSD kunnat detekteras snabbare än en PCI-E baserad, då du slipper PCI-E enheten ska detekteras också.

Skrivet av BjornS:

Edit: min bärbara har tydligen 1.5 sekund. Det var ju lite chockerande...

Detta är pga den är renodlad för en viss hårdvara och BIOS optimerad för det. Ett generellt moderkort måste detektera frekvenser, CPU, GPU, HDD, RAM och alla möjliga portar osv. Med laptop är det mer eller mindre samma hårdvara hela tiden, så enda den egentligen behöver detektera är USB portarnas innehåll. En UFEI bootat modern laptop behöver bara läsa in sin nuvarande konfig och intiera det som behövs, och baam... bootad.