AMD Ryzen 5 1400, Bra processor för priset?

Permalänk

AMD Ryzen 5 1400, Bra processor för priset?

Hej!

Vad tycker ni om AMD Ryzen 5 1400?

Jag vet att AMD's processorer tidigare klassats som sämre än Intel, men har även hört att de senare processorerna från AMD skall vara bättre än de tidigare.

Är den prisvärd eller är den så pass dålig att jag bör lägga ut med mer pengar för en bättre processor?

Är som ni antagligen märker ganska okunnig inom ämnet.

Permalänk
Hedersmedlem

Inom datorvärlden skall man se till att hålla sig uppdaterad då vindarna vänder fort. Det har de gjort här, AMDs nya processorer presterar väldigt bra till en bråkdel av priset av Intels motsvarigheter. Varianterna utan X (1400, 1600, 1700) tycker jag är de mest prisvärda processorerna som finns just nu om du är villig att prova på överklockning.

Permalänk
Medlem

För en allaround dator så hade jag nog använt mig utav en r5 1400, den kommer ju funka fint om du vill satsa på säg minst 60fps spelande. Den lär nog hålla minst lika länge som en i5/i7, dvs vara lika spelbar som dem, sen att fps:en inte är lika höga som säg 7600k/7700k från intel spelar la ingen roll om man förösker bygga en billig dator som kommer driva alla spel utan att ge användaren dålig upplevelse.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Inom datorvärlden skall man se till att hålla sig uppdaterad då vindarna vänder fort. Det har de gjort här, AMDs nya processorer presterar väldigt bra till en bråkdel av priset av Intels motsvarigheter. Varianterna utan X (1400, 1600, 1700) tycker jag är de mest prisvärda processorerna som finns just nu om du är villig att prova på överklockning.

Hm, har ingen direkt erfarenhet av överklockning, är inte helt säker på om jag är sugen att ge mig in på det.

Den jag nämnde rekommenderar du dock inte?

Permalänk
Skrivet av DST:

För en allaround dator så hade jag nog använt mig utav en r5 1400, den kommer ju funka fint om du vill satsa på säg minst 60fps spelande. Den lär nog hålla minst lika länge som en i5/i7, dvs vara lika spelbar som dem, sen att fps:en inte är lika höga som säg 7600k/7700k från intel spelar la ingen roll om man förösker bygga en billig dator som kommer driva alla spel utan att ge användaren dålig upplevelse.

Okej, tack!

Permalänk

Enligt opartiska tester är det en kanon-processor, jämfört med i3:an då som kostar ungefär lika.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-ryzen5-1400&num=1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheShipMunk:

Hm, har ingen direkt erfarenhet av överklockning, är inte helt säker på om jag är sugen att ge mig in på det.

Den jag nämnde rekommenderar du dock inte?

Jag vet inte om du missförstod vad jag skrev, jag sa att det är en av de mest prisvärda processorerna som finns just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Jag vet inte om du missförstod vad jag skrev, jag sa att det är en av de mest prisvärda processorerna som finns just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Fick för mig att du endast rekommenderade 1600+, My bad...

Permalänk
Avstängd

@TheShipMunk:
"Jag vet att AMD's processorer tidigare klassats som sämre än Intel, men har även hört att de senare processorerna från AMD skall vara bättre än de tidigare."

GROVT, understatement. De är ljusår bättre nu.

Permalänk
Medlem

Nja nu kommer R3 1300X för 1375kr den 27 Juli så även om den inte har SMT på sina 4 kärnor så klockar den 3.5/3.7GHz. Klart mer värt sina pengar än 1400 om man inte har råd med 1600

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Just 1400 är jag lite tveksam till då den har hälften så mycket L3-cache som de övriga R5- och R7-modellerna, vilket märks i vissa scenarion. Prisskillnaden upp till en 1500X är inte stor. Men visst, då är prisskillnaden till 1600 inte heller så stor, och så kan man hålla på... Det beror på hur tät budgeten är. Som nämnts ovan kommer Ryzen 3 väldigt snart som ger dig än fler alternativ.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FattarNiInte:

Enligt opartiska tester är det en kanon-processor, jämfört med i3:an då som kostar ungefär lika.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-ryzen5-1400&num=1

Fast i3 6300 kan du ju få upp i runt 5,8GHz så den har riktigt fin singel prestanda.

Permalänk
Medlem

Ja hade inte Intels nästa CPU kommit på sockel 1155 V2 så 170z och 270z blir inkompatibilitet i uppgraderings väg så hade de fortfarande varit ok med i3 och i5. Integrerad HD grafik ska min inte glömma att de har också.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Fast i3 6300 kan du ju få upp i runt 5,8GHz så den har riktigt fin singel prestanda.

Jaså? Hur då?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Skulle säga att Ryzen 1400 är sämsta valet i deras lineup, antingen kör man på 1500x eller 1600 om budgeten är begränsad. Och jag tycker inte du ska underskatta fördelarna man får med två extra kärnor (Ryzen 1600).

Med tanke på att 1600 erbjuder 6 kärnor 12 trådar för samma pris som i5 7600k som enbart har 4 kärnor/4 trådar så får man väldigt mycket mer för pengarna med Ryzen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

@anon200632: Visst, och med den typ av kylning som då krävs kan man få upp 1400 i 5 GHz. Dock knappast relevant för någon som faktiskt har för avsikt att använda sin CPU i mer än 15 minuter och som inte vill lägga enorma belopp på att kyla en budgetprocessor.

Personligen skulle jag rekommendera Ryzen 1600, den kostar några hundralappar mer men har ytterligare två kärnor och mer L3. 1400 räcker säkerligen till väl i dagsläget men varar knappast lika länge som 1600. I längden lönar det sig sällan att snåla på just CPU:n, den måste hålla en viss standard för att inte de pengar som läggs på övriga komponenter skall vara bortkastade.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Jaså? Hur då?

@GilbertG
En bit ner på sidan finns info.
Mvh
http://overclocking.guide/overclocking-non-k-intel-skylake-cp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Hittar bara 4485MHz som max eller är jag blind?

Edit:
Ser att Elmor fick upp sin i 5800MHz, men TS ska väl köra datorn 24/7 antar jag och då kör han inte i närheten av den hastigheten

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Fast i3 6300 kan du ju få upp i runt 5,8GHz så den har riktigt fin singel prestanda.

Samt att i3 får någon mer FPS i 4k en vad 1800x får i dom flesta spelen(Om inte, väldigt likvärdig). Räkna ut FPS/Kr där så...... Som sagt, det är ju bara pris/prestanda som räknas nu, släng dig i väggen 7700K, 7900X och 1800X i SPEL

Permalänk
Medlem

Jag skulle också titta på en Ryzen 5 1600, skiljer ca 400kr mot en 1400, men fler kärnor och bättre L3-cache. Betydligt mer framtidssäker än 1400, som även den är bra. Tycker dock att 1600 ligger i en bättre sweetspot prismässigt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

Tack för alla svar! Ser ut att bli en Ryzen 5 1600 istället då mitt allmäna intryck av det ni skrivit är att den är värd de extra hundralapparna.

Skickades från m.sweclockers.com