Köpråd 1080 ti. Köpa eller ej ?

Permalänk

Köpråd 1080 ti. Köpa eller ej ?

Hej jag skulle vilja få köp råd kring 1080 ti om det är värt köpa de ? Min uppfattning är att Vega inte kommer prestera bättre än 1080? Vad tycker ni om i Strix modellen? Hur ser det ut inför volta? Tack för svar

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk

1080TI strix gaming är tyst, kallt och presterar bra (ingen skillnad i praktiken mellan luftkylda 1080ti i prestanda pga hur boost funkar).

Angående Vega så hoppas jag att den kommer prestera bra, men är tyvärr ganska tveksam. Dock hade jag ändå väntat på riktiga benchmarks, det är förhoppningsvis inte så länge kvar.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

@martincool: Vad använder du datorn till och i vilken upplösning samt frekvens på skärmen? Vilken skärm har du?

Volta kommer dyka upp nästa år, och 1080Ti är i slutet på sin livscykel innan nya kort tar vid, 1080Ti är inte det prisvärdaste ur denna gen utan isåfall är ett 1080 till REApris det kloka valet.

Vega hamnar nog mellan 1080 och Ti i prestanda.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Instämmer, bättre att vänta på Vega. Finns väl tyvärr en risk att den inte kommer att kunna prestera bättre än 1080Ti, dock kan ju priserna möjligtvis komma att justeras något.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@martincool: Vad använder du datorn till och i vilken upplösning samt frekvens på skärmen? Vilken skärm har du?

Volta kommer dyka upp nästa år, och 1080Ti är i slutet på sin livscykel innan nya kort tar vid, 1080Ti är inte det prisvärdaste ur denna gen utan isåfall är ett 1080 till REApris det kloka valet.

Vega hamnar nog mellan 1080 och Ti i prestanda.

Mvh

Jag vet inte vad för skärm de är för jobbar just nu men är en 24 tums 1080 p. Det skiljer 2000 kr mellan 1080 och 1080 ti i strixmodelen då känns de som jag lika gärna kan köpa den värre modellen då pengar inte är ett problem. Volta med eftermarknadskylare kommer ju dröja tills nästa sommar typ innan man kan köpa de och ett år vill jag inte vänta. Vega med eftermarknadskylare lär ju inte komma före oktober november?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Hedersmedlem

Är pengar insert problem så visst... Jag tycker det känns som lite slöseri med ett 1080 Ti för 1080p. Det är tänkt för bättre skärmar än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Är pengar insert problem så visst... Jag tycker det känns som lite slöseri med ett 1080 Ti för 1080p. Det är tänkt för bättre skärmar än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Har hyggligt med pengar men inte ekonomiskt oberoende. Kommer ny skärm med

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

@martincool: Isåfall hade jag lagt 2000 kr mindre på ett 1080Ti, och köpt ett 1080.

Samtidigt hade jag köpt en 1440P skärm med 144Hz och G-Sync för dom 2000 kr + extra vad det kostar, då det kommer ge dig ett större lyft än någon GPU kan göra, skärmen är viktigare än grafikkortet, hur konstigt det än låter.

Rekommenderar denna; https://www.inet.se/produkt/2205522/aoc-27-agon-ag271qg-g-syn...

Lycka till.

Edit; Såg ditt sista svar nu, köp isåfall ett 1080Ti, om pengar inte är ett problem så köp MSI 1080Ti Lightning X, jag hade själv köpt det om mitt chassi hade varit tillräckligt stort; https://www.komplett.se/product/930983/datorutrustning/pc-kom...

Sen köper du skärmen jag nämnde ovan, blir mumma.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martincool:

Hej jag skulle vilja få köp råd kring 1080 ti om det är värt köpa de ? Min uppfattning är att Vega inte kommer prestera bättre än 1080? Vad tycker ni om i Strix modellen? Hur ser det ut inför volta? Tack för svar

Klart som attans det är värt det! Vänta inte, köp ett nu.
STRIX är toppen! Körs tysta, svala. Har 2st själv!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PWR-RST:

Klart som attans det är värt det! Vänta inte, köp ett nu.
STRIX är toppen! Körs tysta, svala. Har 2st själv!

Kan enbart instämma.

Strix är sjukt bra på dessa senare generationer.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ja! Framför allt får du ju coilwhine på köpet med 1080ti korten. Bra deal! 😁

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/stockholm/EVGA_GTX_1080_Ti_FTW3_helt_n...

Kan rekommendera denna säljaren om du vill ha ett prisvärt kort.

Har köpt ett själv från han.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Jubileumsmästare

Köp kortet nu och njut, vänta på hårdvara kan man göra hur länge som helst. Skulle rekommendera EVGA dock pga deras garanti.

Skrivet av d3tonate:

Ja! Framför allt får du ju coilwhine på köpet med 1080ti korten. Bra deal! 😁

Har inget coilwhine alls på mitt.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@martincool: Isåfall hade jag lagt 2000 kr mindre på ett 1080Ti, och köpt ett 1080.

Samtidigt hade jag köpt en 1440P skärm med 144Hz och G-Sync för dom 2000 kr + extra vad det kostar, då det kommer ge dig ett större lyft än någon GPU kan göra, skärmen är viktigare än grafikkortet, hur konstigt det än låter.

Rekommenderar denna; https://www.inet.se/produkt/2205522/aoc-27-agon-ag271qg-g-syn...

Lycka till.

Edit; Såg ditt sista svar nu, köp isåfall ett 1080Ti, om pengar inte är ett problem så köp MSI 1080Ti Lightning X, jag hade själv köpt det om mitt chassi hade varit tillräckligt stort; https://www.komplett.se/product/930983/datorutrustning/pc-kom...

Sen köper du skärmen jag nämnde ovan, blir mumma.

Mvh

Det alternatiet finns ju men köper hellre ti kortet och köpet enu värre skärm isf nästa månad. Köper inte beg datadelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martincool:

Köper inte beg datadelar.

Samma här, går inte att lita på människor.
Man vet aldrig vad dom har gjort då dom kommer inte vara ärliga utan säger det köparen vill höra få att få det sålt.
Har aldrig köpt begagnat, kommer aldrig att göra, endast exklusivt nytt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Är pengar insert problem så visst... Jag tycker det känns som lite slöseri med ett 1080 Ti för 1080p. Det är tänkt för bättre skärmar än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar man i 144 Hz och vill hålla sig kring den fpsen är det en given investering.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

Personligen hade jag väntat på Volta, 2018 är trots allt inte så långt bort. Kan instämma på det som tidigare nämnts, köp endast 10-serien på REA-priser.

Skrivet av d3tonate:

Ja! Framför allt får du ju coilwhine på köpet med 1080ti korten. Bra deal! 😁

Antar att du tänker på Founders Edition korten? Finns en hel del andra kylningslösningar som fungerar hur bra som helst utan coilwhine.

Permalänk
Medlem

@Omniscient: Nej, Google is your friend.

Permalänk
Medlem

jag har köpt ett strix 1080Ti än så länge funkar den fint men e lite orolig att den ska bli en flaskhals. ska köpa ny skärm i höst / vinter 27" 144 hz 4k hdr så jag skulle nog vänta på 2080Ti

Permalänk
Medlem

Körde tidigare 1080 men bytte till 1080ti för VR och 4K gaming. 1080 är ett fantastiskt bra grafikkort där jag utan problem kunde spela alla spel i 4K@60Hz men 1080ti är ett monsterkort och det går slänga på alla extradetaljer som knappt ändå märks.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martincool:

Hej jag skulle vilja få köp råd kring 1080 ti om det är värt köpa de ? Min uppfattning är att Vega inte kommer prestera bättre än 1080? Vad tycker ni om i Strix modellen? Hur ser det ut inför volta? Tack för svar

Då du sitter på ett RX 480 (vad jag kan utläsa av din sign, och då det i princip presterar som ett RX 580 överklockat,och ligger någonstans strax under GTX 1070 i prestanda överlag i spel vad jag bildat mig uppfattningen om (Någon får gärna rätta mig om det anser behövas )

Då RX 580 släpptes hyfsat nyligen, och då GTX 10XX-serien varit i produktion ett tag, så anser jag det värt att vänta, än att uppgradera så här långt in under en pågående generation grafikkort.

Förmodligen kommer du hitta GTX 1080 Ti-prestanda i form av ett (siar om namnet endast, har ingen spåkula) GTX 1170 cirkus.

Har själv ett GTX 1070 (motsvarande RX 480/580 ca i prestanda), men sitter still i båten tills nästa generation dyker upp, behöver dock endast driva runt Full HD-upplösning (än så länge).

Och frågar du mig personligen så är min subjektiva åsikt att det inte är värt att köpa det, oavsett upplösning eller dylikt i din setup, men att det bara är min subjektiva åsikt som skrivet.

Och när det väl kommer till kritan så är det endast du som riktigt kan svara på om du anser det försvarbart för din egen del att investera i ett 1080 TI (om du vill ha den prestandan redan idag och anser det skäligt).
När det (förhoppningsvis) nalkas en ny generation grafikkort inom någon månad eller så (Då det känns som GTX 10XX-serien funnits ett tag, har dock inte en hum om när den offentliggjordes m m.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Då du sitter på ett RX 480 (vad jag kan utläsa av din sign, och då det i princip presterar som ett RX 580 överklockat,och ligger någonstans strax under GTX 1070 i prestanda överlag i spel vad jag bildat mig uppfattningen om (Någon får gärna rätta mig om det anser behövas )

Då RX 580 släpptes hyfsat nyligen, och då GTX 10XX-serien varit i produktion ett tag, så anser jag det värt att vänta, än att uppgradera så här långt in under en pågående generation grafikkort.

Förmodligen kommer du hitta GTX 1080 Ti-prestanda i form av ett (siar om namnet endast, har ingen spåkula) GTX 1170 cirkus.

Har själv ett GTX 1070 (motsvarande RX 480/580 ca i prestanda), men sitter still i båten tills nästa generation dyker upp, behöver dock endast driva runt Full HD-upplösning (än så länge).

Och frågar du mig personligen så är min subjektiva åsikt att det inte är värt att köpa det, oavsett upplösning eller dylikt i din setup, men att det bara är min subjektiva åsikt som skrivet.

Och när det väl kommer till kritan så är det endast du som riktigt kan svara på om du anser det försvarbart för din egen del att investera i ett 1080 TI (om du vill ha den prestandan redan idag och anser det skäligt).
När det (förhoppningsvis) nalkas en ny generation grafikkort inom någon månad eller så (Då det känns som GTX 10XX-serien funnits ett tag, har dock inte en hum om när den offentliggjordes m m.

RX 580 prestera som ett GTX 1060 inte som ett GTX 1070 det skiljer sig ca 30% mellan GTX 1070 och RX 580.

GTX 1080 Ti presterar ca 110% bättre än RX 580 och kommer vara det bästa kortet i ca 6 månader minimum ifall volta släpps enligt schema och det nalkas ingen ny gpu generation inom en månad utan det är bara RX Vega som ska släppas som enligt alla rykten kommer vara sämre än GTX 1080 Ti.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Kör du 1080p? Iså fall är det meningslöst att gå över ett GTX 1080. Högre upplösning, aboslut!

Sen beror det väl på vad du har i dagsläget också?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av Omniscient:

Personligen hade jag väntat på Volta, 2018 är trots allt inte så långt bort. Kan instämma på det som tidigare nämnts, köp endast 10-serien på REA-priser.

Antar att du tänker på Founders Edition korten? Finns en hel del andra kylningslösningar som fungerar hur bra som helst utan coilwhine.

Säger hypotetiskt att volta släpps i februari. Info jag har läst säger första kvartalet. Då släpps ju eftermarknadskylarna i ca mars april. Ca nio månader från nu? Jag vill inte vänta så pass länge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

RX 580 prestera som ett GTX 1060 inte som ett GTX 1070 det skiljer sig ca 30% mellan GTX 1070 och RX 580.

GTX 1080 Ti presterar ca 110% bättre än RX 580 och kommer vara det bästa kortet i ca 6 månader minimum ifall volta släpps enligt schema och det nalkas ingen ny gpu generation inom en månad utan det är bara RX Vega som ska släppas som enligt alla rykten kommer vara sämre än GTX 1080 Ti.

Så pass t o m, såg FPS-grafer i början där det var i nivå med GTX 1060, men sedan hört (förmodligen folk som vill glorifiera det) att det stuckit upp närmare GTX 1070 i nivå (inte lite närmare, utan det har låtit som mycket närmar.

Och tackar som upplyste mig, då vet jag att det inte fått en, närmast, magisk prestandauppdatering i form av förbättrad mjukvara eller liknande

RX Vega kommer bli intressant, följt det i alla fall, tycks bli törstigt men prestera under, eller i nivå med GTX 1080.

Men att Volta är så jäkla långt bort asså :/

Kommer hålla i mitt GTX 1070 i alla fall tills Volta släpps, än om jag, liksom TS, känner suget efter att uppdatera till bättre GPU och sneglat på det alternativet.
Tack återigen för att du ville vara så utförlig i din text, det uppskattas så jag vet att det inte hänt något magiskt eller så det senaste

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk

Jag funderar just nu på precis samma sak. Dags att byta upp mig från 3570k + GeForce GTX 970. Processor blir en Ryzen 1700, så långt är det inga problem. Men grafikkort gör mig helt villrådig. Idag kör jag 1080p skärm, och behöver ju inte ett av dom värsta för att maxa den. Men valet står mellan 1080, 1080 ti och möjligen är även Vega med på listan.

1080 fyller absolut mina behov just nu. Men har inte sett så många på "rea" senaste veckorna, så de flesta hamnar runt 6 kkr. 1080 ti ser jag ofta nya på Tradera för 7000 (två säljare, wrathier och mammakock som verkar sälja massor av dessa) så skillnaden är inte så stor. Overkill för nuvarande skärmen men kan ju bli ny i framtiden. Orolig om mitt Fractal Design Tesla 650W 80 + klarar ett 1080 ti + ryzen dock. Ny psu lägger ju till en avsevärd kostnad.

Outsidern blir Vega, här är fördelen att nästa skärm isf blir billigare tack vare freesync, men på den negativa sidan så verkar förbrukning vara riktigt hög, så då blir det definitivt en ny psu. Har kollat varenda rykte och benchmark som jag hittat och ingen verkar placera den på 1080 ti nivå heller så då blir det nog mer fördelaktigt att bara satsa på 1080 om jag ändå inte får mer prestanda och tvingas köpa ny psu.

Att vänta till våren 18 är inget alternativ, och som ofta konstateras så kommer det alltid att finnas något att vänta på I HW världen. Är det närmaste månaden är det en sak, men längre än så blir det bara till en oändlighet, för då kommer det att vara samma sak igen om 9 månader, då kanske det är Navi man väntar in istället

Visa signatur

Not long ago, the Black Gate of Armonk swung open. The lights went out, my skin crawled, and dogs began to howl. I asked my neighbor what it was and he said, 'Those are the nazgul. Once they were human, now they are IBM's lawyers

Permalänk
Avstängd

Att vänta är korkat, köp nu, var glad nu.
Sen att påstå att ett 1080Ti är overkill för 1080p tycker jag också är korkat.

Permalänk
Avstängd

Har du råd så är det bara att köpa.
Krävs en hel del kraft för att nå 144 fps i tunga spel.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.