Permalänk

Skola/rita/spela

Hej,

Bygger en framtidsäker dator till tonårsdottern inför skolstart.
Hon spelar inte grafiktunga spel; som mest Sims4.

Vad tror ni om denna (har redan en Fractal Design låda)?

För mycket effekt?
För klen grafik?

Mvh, Marcus

Permalänk
Medlem

Du behöver inte nödvändigtvis så starkt nätaggregat. Jag skulle köpa ett utav bättre kvalitet som håller längre. Grafikkortet borde räcka för de ändamål som du har specifierat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

Jag skulle valt ett bättre nätagg och framför allt modulärt. Onödigt att ha 10 kablar som inte används. Operativsystem gissar jag på att du har?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10561975/

En ryzen burk som alternativ.

Tycker att gå på en 7700k för studier, sims och rita känns lite overkill. Finns det behov för specifikt en 7700k?

Byggde en budget dator till min kusin ett år sedan ungefär med en i5 6500/GTX1050 ti som hon spelar sims 4 på, planet coaster (samt alla mina 3xx spel på steam) och använder till studier utan några problem. Tror hela hennes burk gick på 8k eller där runt. (hon fick dock en skärm och en SSD från mig i julklapp!)

Hur som, bättre grafikkort, annars är dom ganska lika.

Annars kan man ta ett gtx 1050/1050 ti och spara lite pengar. Tror inte riktigt att en 7700k är motiverat för det du har skrivit att datorn ska användas till.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10561975/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10561975/

En ryzen burk som alternativ.

Tycker att gå på en 7700k för studier, sims och rita känns lite overkill. Finns det behov för specifikt en 7700k?

Byggde en budget dator till min kusin ett år sedan ungefär med en i5 6500/GTX1050 ti som hon spelar sims 4 på, planet coaster (samt alla mina 3xx spel på steam) och använder till studier utan några problem. Tror hela hennes burk gick på 8k eller där runt. (hon fick dock en skärm och en SSD från mig i julklapp!)

Hur som, bättre grafikkort, annars är dom ganska lika.

Annars kan man ta ett gtx 1050/1050 ti och spara lite pengar. Tror inte riktigt att en 7700k är motiverat för det du har skrivit att datorn ska användas till.

En bra lista, kylaren känns dock onödig när AMD skickar med såpass bra kylare från början.

r5 1600x är väldigt framtidssäker och egentligen väldigt overkill för det den ska användas till. Men kör på, Photoshop, videoredigering, spel kommer inte vara några problem alls.

Kör på 1060, 1050/1050ti har usel pris/prestanda

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Inaktiv

Hon ska väl rita också?

Permalänk

Hej och tack för alla tips och råd.

Inser att det är lite overkill för behovet; men jag köper mig också 2-3 år av lugn och ro

#1 - Hon har redan en Wacom som hon ritar med. i5'an hon nu kör på är väldigt 'laggig' med det ritprogram hon använder. Behöver något skarpare CPU, samt mer minne.

#2 - Tackar för tipsen om AMD, men kommer nog att stanna vid Intel (i7); är lite färgad. K modellen är väl också overkill inser jag, men prisskillnaderna är så pass obetydliga på i7 modellerna.

#3 - Kommer att byta nätagg. Insåg inte att det inte var modulärt. Tror ni det nya (nedan) passar bättre?

#4 - Missade OS. Tack!
FRÅGA: Hur gör man med OS på nybygge nuförtiden? Följer det med CD/DVD i OEM versionen eller laddar man hem till USB

#5 - La till en DVD spelare

#6 - Bytte till 1060.

Uppdaterad; några sista kommentarer:

/Marcus

Permalänk
Medlem
Skrivet av faan_skit:

Hej och tack för alla tips och råd.

Inser att det är lite overkill för behovet; men jag köper mig också 2-3 år av lugn och ro

#1 - Hon har redan en Wacom som hon ritar med. i5'an hon nu kör på är väldigt 'laggig' med det ritprogram hon använder. Behöver något skarpare CPU, samt mer minne.

#2 - Tackar för tipsen om AMD, men kommer nog att stanna vid Intel (i7); är lite färgad. K modellen är väl också overkill inser jag, men prisskillnaderna är så pass obetydliga på i7 modellerna.

#3 - Kommer att byta nätagg. Insåg inte att det inte var modulärt. Tror ni det nya (nedan) passar bättre?

#4 - Missade OS. Tack!
FRÅGA: Hur gör man med OS på nybygge nuförtiden? Följer det med CD/DVD i OEM versionen eller laddar man hem till USB

#5 - La till en DVD spelare

#6 - Bytte till 1060.

Uppdaterad; några sista kommentarer:
https://www.inet.se/kundvagn/bild/10562313/t-dator-pa2
/Marcus

Vilken i5a är det hon har?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Avstängd

@faan_skit: Bättre skärm och kraftfullare grafikkort. https://www.inet.se/kundvagn/visa/10562638/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av faan_skit:

Hej och tack för alla tips och råd.

Inser att det är lite overkill för behovet; men jag köper mig också 2-3 år av lugn och ro

#1 - Hon har redan en Wacom som hon ritar med. i5'an hon nu kör på är väldigt 'laggig' med det ritprogram hon använder. Behöver något skarpare CPU, samt mer minne.

#2 - Tackar för tipsen om AMD, men kommer nog att stanna vid Intel (i7); är lite färgad. K modellen är väl också overkill inser jag, men prisskillnaderna är så pass obetydliga på i7 modellerna.

#3 - Kommer att byta nätagg. Insåg inte att det inte var modulärt. Tror ni det nya (nedan) passar bättre?

#4 - Missade OS. Tack!
FRÅGA: Hur gör man med OS på nybygge nuförtiden? Följer det med CD/DVD i OEM versionen eller laddar man hem till USB

#5 - La till en DVD spelare

#6 - Bytte till 1060.

Uppdaterad; några sista kommentarer:
https://www.inet.se/kundvagn/bild/10562313/t-dator-pa2
/Marcus

Skärm med TN-panel ska man inte ha om man jobbar med grafik.

Permalänk
Medlem

Känns som om alla är ute och cyklar i denna tråd...

Dottern ska arbeta och spela Sims, så det krävs knappast någon biffig dator. Dessutom är det studier som gäller, så portabilitet är a och o. Hon vill även rita - Något Surface Pro 4 är perfekt för. Dessutom så agerar Surface Pro även 12-tums surfplatta med lång batteritid, och är perfekt för mediekonsumption (netflix etc) som ungdomar håller på med ständigt med dess kickstand. Fastna inte helt på stationära grejer!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk