Tacksam för rekommendation om sonen behöver ny dator eller om ngt kan göras för att öka prestandan

Permalänk
Medlem

Tacksam för rekommendation om sonen behöver ny dator eller om ngt kan göras för att öka prestandan

Till jul är det tre år sen som sonen fick sin laptop.
Vi handlade inte i lågprissegmentet utan kände att vi i a f tog till lite (8-9 tusen) vad gäller prestandan.

Sedan ett antal månader tillbaka så imponerar den nu inte.
Det går trögt med mycket.

Jag förstår att spel i vanlig ordning är det som utmanar prylarna men tycker ändå att hans laptop ännu borde hänga med hyggligt.
Känns inte som att det är de riktigt tunga spelen han spelar.
Senast igår så installerade vi (via Steam) Rocket League och det är i princip omöjligt att spela på hans dator. Även om vi sänker upplösning, etc i inställningarna.

Grafikkortet är Nvidia Geforce GTX 850M. Långt ifrån det senaste vet jag.
Komponenter/förutsättningar i övrigt enligt följande:

Acer Aspire V3-772G
Intel Core i7_4702MQ 2.2 GHz with Turbo Boost up to 3.2 GHz
8 GB DDR3 L Memory
120 GB SSD + 1 TB HDD

Kan någon ge mig en rekommendation på om vi måste se datorn som förbrukad (och handla nytt) eller om det går att snabba upp den på något sätt, så vore jag mkt tacksam.

Permalänk
Medlem

Kan inte så speciellt mycket om sånt här men skulle helt enkelt tro att datan börjar bli gammal om ni köpte den för cirka 2,5 år sedan, och är ganska säker att laptops blir sämre snabbare än vad en stationär blir. Spenderade själv ca 10000 på en stationär och kör Rocket League helt utan problem, man får helt enkelt mer för pengarna av en stationär. Men det skulle säkert kunna vara något annat "problem" som förhindrar datan från dess bästa prestanda.

Om problemet beror på att datan är gammal så skulle jag rekommendera att köpa en stationär dator för ungefär samma pris ni betalade för er laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Grafikkortet är för svagt för nyare spel, ny dator som gäller.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är relativt klent och det går tyvärr inte riktigt att uppgradera grafikkort i bärbara datorer. Visst kan man då det är en standard MXM-kontakt, men BIOS brukar inte ha stöd för vilket kort som helst, och sedan finns det problem med eltillförsel och kylning.

Köp en stationär dator till grabben! Då slipper man köpa nytt vartannat år då alla komponenter är uppgraderingsbara

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy66:

Till jul är det tre år sen som sonen fick sin laptop.
Vi handlade inte i lågprissegmentet utan kände att vi i a f tog till lite (8-9 tusen) vad gäller prestandan.

Sedan ett antal månader tillbaka så imponerar den nu inte.
Det går trögt med mycket.

Jag förstår att spel i vanlig ordning är det som utmanar prylarna men tycker ändå att hans laptop ännu borde hänga med hyggligt.
Känns inte som att det är de riktigt tunga spelen han spelar.
Senast igår så installerade vi (via Steam) Rocket League och det är i princip omöjligt att spela på hans dator. Även om vi sänker upplösning, etc i inställningarna.

Grafikkortet är Nvidia Geforce GTX 850M. Långt ifrån det senaste vet jag.
Komponenter/förutsättningar i övrigt enligt följande:

Acer Aspire V3-772G
Intel Core i7_4702MQ 2.2 GHz with Turbo Boost up to 3.2 GHz
8 GB DDR3 L Memory
120 GB SSD + 1 TB HDD

Kan någon ge mig en rekommendation på om vi måste se datorn som förbrukad (och handla nytt) eller om det går att snabba upp den på något sätt, så vore jag mkt tacksam.

eeh, den datorn är mer avsedd till redigeringar eller liknande arbeten (mer som en arbetsdator). Ska han spela så är det bästa alternativet att ni bygger en stationär, han får ut så mycket mer. Annars så får ni kolla på asus rog eller msi modeller, bärbara speldatorer.

Permalänk
Medlem

Den där datorn ska ju klara av Rocket League utan problem.
Det låter som att ni har fel drivrutiner installerade.
Hade en MSI laptop för ett par år sedan med en gammal i7 och ett Nvidia 750m på 1.5gb och klarade av att spela BF3 utan problem.

Men som flertalet andra säger så borde du istället för att spela på en bärbar köpa pojken en stationär. Prestanda från en bärbar kommer aldrig kunna mäta sig med prestandan hos en stationär.

Du får mer dator för 10.000:- om du köper en stationär kontra bärbar.

Minimum krav för Rocket League är:
NVIDIA GTX 260 or ATI 4850
CPU: 2.4 GHz Dual core
2gb ram

Rekommenderade krav:
NVIDIA GTX 660, ATI 7950 eller bättre
CPU: 2.5+ GHz Quad core
4gb ram

Tror ni behöver se över om grabben kanske har virus i datorn, formatera den och installera om allt på nytt med de senaste drivrutinerna.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Du har väl gjort det självklara testet att formatera disken och installera ny fräscht Windows?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ImTheMeaN:

Den där datorn ska ju klara av Rocket League utan problem.
Det låter som att ni har fel drivrutiner installerade.
Hade en MSI laptop för ett par år sedan med en gammal i7 och ett Nvidia 750m på 1.5gb och klarade av att spela BF3 utan problem.

Men som flertalet andra säger så borde du istället för att spela på en bärbar köpa pojken en stationär. Prestanda från en bärbar kommer aldrig kunna mäta sig med prestandan hos en stationär.

Du får mer dator för 10.000:- om du köper en stationär kontra bärbar.

Minimum krav för Rocket League är:
NVIDIA GTX 260 or ATI 4850
CPU: 2.4 GHz Dual core
2gb ram

Rekommenderade krav:
NVIDIA GTX 660, ATI 7950 eller bättre
CPU: 2.5+ GHz Quad core
4gb ram

Tror ni behöver se över om grabben kanske har virus i datorn, formatera den och installera om allt på nytt med de senaste drivrutinerna.

Det är rätt stor skillnad mellan ett vanligt gpu mot ett mobilt gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Den där datorn ska ju klara av Rocket League utan problem.
Det låter som att ni har fel drivrutiner installerade.

...

Minimum krav för Rocket League är:
NVIDIA GTX 260 or ATI 4850
CPU: 2.4 GHz Dual core
2gb ram

Rekommenderade krav:
NVIDIA GTX 660, ATI 7950 eller bättre
CPU: 2.5+ GHz Quad core
4gb ram

Tror ni behöver se över om grabben kanske har virus i datorn, formatera den och installera om allt på nytt med de senaste drivrutinerna.

Skrivet av Leoms:

Du har väl gjort det självklara testet att formatera disken och installera ny fräscht Windows?

F-secure används och har använts hela tiden. Borde väl inte ha smugit sig in ngt virus då? Å... hur skulle vi i så fall göra för att nu söka? (Om inte F-secure hittar ngt.)
Om vi formaterar om så kan vi glömma virus-aspekten, va? Eller kan sådant leva vidare ändå?

Formatera om och nyinstallation av Windows (10) gjorde vi i fjol.
Men det låter som att vi bör lägga energin på det igen då.
Att manuellt gå in och säkra (klicka uppdatera) att drivrutinerna är de senaste är inget alternativ då?

Han kommer såklart att vilja spara X antal filer som han har. Han undrar då... "Kan inte viruset i så fall finnas i de filerna?" å åter hamna i datorn sen, efter formateringen?

Är med på Stationär = bättre prestanda och mer lämpad för spel, som sagt.
Men han vill gärna kunna ta med sig datorn på semesterresor o dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

F-secure används och har använts hela tiden. Borde väl inte ha smugit sig in ngt virus då? Å... hur skulle vi i så fall göra för att nu söka? (Om inte F-secure hittar ngt.)
Om vi formaterar om så kan vi glömma virus-aspekten, va? Eller kan sådant leva vidare ändå?

Formatera om och nyinstallation av Windows (10) gjorde vi i fjol.
Men det låter som att vi bör lägga energin på det igen då.
Att manuellt gå in och säkra (klicka uppdatera) att drivrutinerna är de senaste är inget alternativ då?

Han kommer såklart att vilja spara X antal filer som han har. Han undrar då... "Kan inte viruset i så fall finnas i de filerna?" å åter hamna i datorn sen, efter formateringen?

Är med på Stationär = bättre prestanda och mer lämpad för spel, som sagt.
Men han vill gärna kunna ta med sig datorn på semesterresor o dyl.

Om du inte hittar eller kan lösa problemet och det verkar som om det beror på innehållet så rekommenderar jag en MSI för några fler tusenlappar än innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

F-secure används och har använts hela tiden. Borde väl inte ha smugit sig in ngt virus då? Å... hur skulle vi i så fall göra för att nu söka? (Om inte F-secure hittar ngt.)
Om vi formaterar om så kan vi glömma virus-aspekten, va? Eller kan sådant leva vidare ändå?

Formatera om och nyinstallation av Windows (10) gjorde vi i fjol.
Men det låter som att vi bör lägga energin på det igen då.
Att manuellt gå in och säkra (klicka uppdatera) att drivrutinerna är de senaste är inget alternativ då?

Han kommer såklart att vilja spara X antal filer som han har. Han undrar då... "Kan inte viruset i så fall finnas i de filerna?" å åter hamna i datorn sen, efter formateringen?

Är med på Stationär = bättre prestanda och mer lämpad för spel, som sagt.
Men han vill gärna kunna ta med sig datorn på semesterresor o dyl.

spara det han vill spara till en annnan disk och viruskolla den i en annan dator. eller viriskolla datorn med bootbar skiva med antivirus på som ultimatebootcd eller annan form av skiva med många bra verktyg på.

Permalänk
Inaktiv

Virusscanna bör man göra ofta men Windows brukar bli segt av sig själv, förr tiden ghostade folk om sina datorer minst 2 gånger per år för att hålla den fräsch, idag jobbar folk mer med virtuella maskiner. Alltså Windows är inte så bra byggt för grunden så man kan hålla på och installera och avinstallera program hela tiden, resultatet blir snabbt en maskin som fungerar dåligt.

Poängen är, underskatta ej en formatering även om datorn är helt virusfri.

Sedan angående dator ska man ha något vettigt att lira på så bör man ha extern skärm, tangentbord och såklart mus. Som flera säger så får man mycket mer för pengarna att köpa stationärt, speciellt om man tänker på att chassi, nätdel, tangentbord, skärm kanske håller tills grabben flyttar ut. Andra hårdvaror håller länge de också och det går att göra uppgraderingar.
*edit*
I ärlighetens namn är väl Windows7/10 bättre än Win98 som jag syftade på att 2st ghostningar per år var det många fick göra. Poängen med nyformaterad maskin kvarstår dock

Permalänk
Medlem

@Tommy66: f-secure är djävulens påfund så det är inte att rekommendera.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Hur är temperaturen på burken? Har själv gett nytt liv till flera bärbara med en helt vanlig burk komprimerad luft genom utblåsen. Kan vara värt ett försök.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

https://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-850M.107795....

Tycker jag inte är så pjåkigt för att vara en laptop. Borde lätt kunna köra Rocket League. Testa formatera om datorn och se hur det går

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

@Tommy66: f-secure är djävulens påfund så det är inte att rekommendera.

Otrevligt...😵😉
Kändes som ett bra alternativ för familjen, med ett antal olika datorer - och utgångspunkten "vi är inga tekniker, det ska bara funka!".

Vilket alternativ funkar bättre än F-secure då, med den utgångspunkten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Hur är temperaturen på burken? Har själv gett nytt liv till flera bärbara med en helt vanlig burk komprimerad luft genom utblåsen. Kan vara värt ett försök.

Där slår du huvudet på en intressant spik. Datorn är varm och fläkten går mer eller mindre alltid för högtryck, även vid låg belastning.

Inte riktigt med på lösningen du föreslår, kan du utveckla så att jag begriper? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

https://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-850M.107795....

Tycker jag inte är så pjåkigt för att vara en laptop. Borde lätt kunna köra Rocket League. Testa formatera om datorn och se hur det går

Skönt att du och ovan donniedarko intygar det - var min tro också. Så nu handlar det om att nå dit...

Formatera om, som många av er rekommenderar, påminn mig om rätt väg. Var laddar jag lämpligen ner senaste Win10?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
för att ladda ner windows 10 installern. Du behöver bara en tom USB sticka

Innan du formaterar
kör gratisversionen av
https://www.malwarebytes.com/
samt https://www.piriform.com/ccleaner/download
sedan kollar du på drivers fliken under https://www.acer.com/ac/en/US/content/support-product/4732;-;...
och ladda ned filerna

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
för att ladda ner windows 10 installern. Du behöver bara en tom USB sticka

Innan du formaterar
kör gratisversionen av
https://www.malwarebytes.com/
samt https://www.piriform.com/ccleaner/download
sedan kollar du på drivers fliken under https://www.acer.com/ac/en/US/content/support-product/4732;-;...
och ladda ned filerna

Räcker det inte bara att hålla inne shift å klicka på starta om i windows 10(och sedan göra en reset)?
Elle blir det ingen "riktig" formatering av det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ny dator känns onödigt så dålig är den inte. Gör rent fläktarna, köp en kylplatta(gjorde underverk på min gamla laptop). Formatera om, efter det kommer datorn kännas som ny:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

Där slår du huvudet på en intressant spik. Datorn är varm och fläkten går mer eller mindre alltid för högtryck, även vid låg belastning.

Inte riktigt med på lösningen du föreslår, kan du utveckla så att jag begriper? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Om den är varm och fläktarna går på max är det ofta skit i kylningen i min erfarenhet.

Du behöver till att börja med komprimerad luft, finns lite överallt men typ kjell&co, biltema o.dyl brukar jag handla på. Annars finns det såklart också på inet.

Jag brukar plocka av baksidan och blåsa ur fläktarna och kylflänsarna. Håll fast fläktarna så att de inte snurrar när du blåser, annars kan lagren må lite dåligt om fläktarna går åt fel håll. Ibland krävs det att man vinklar lite och har sig för att få ur all skit. Sitter det riktigt illa tar jag ibland en tops och petar ur dammet, i de fallen kan du använda ett ESD-armband för att försäkra att du inte förstör datorn.

Om du inte känner dig bekväm med att öppna datorn kan det bli lite kinkigare men har sett folk som petar in gem för att hålla fast fläktarna så att de inte snurrar när man blåser luft genom datorn. Då är principen att man håller fast fläkten och sen blåser in komprimerad luft genom utblåsen så att dammet lossnar och går ut genom insugen.

Jag skulle rekommendera den första metoden.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

Skönt att du och ovan donniedarko intygar det - var min tro också. Så nu handlar det om att nå dit...

Formatera om, som många av er rekommenderar, påminn mig om rätt väg. Var laddar jag lämpligen ner senaste Win10?

Skickades från m.sweclockers.com

Saknar du nyckel till windows installationen så får du enkelt ut det med detta program, skriv upp eller ta ett kort på nyckeln innan formatering.
https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

Om du gör en omformatering så verkar den ibland komma ihåg nyckeln, ibland så måste jag skriva in den ändå.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Om den är varm och fläktarna går på max är det ofta skit i kylningen i min erfarenhet.

Du behöver till att börja med komprimerad luft, finns lite överallt men typ kjell&co, biltema o.dyl brukar jag handla på. Annars finns det såklart också på inet.

Jag brukar plocka av baksidan och blåsa ur fläktarna och kylflänsarna. Håll fast fläktarna så att de inte snurrar när du blåser, annars kan lagren må lite dåligt om fläktarna går åt fel håll. Ibland krävs det att man vinklar lite och har sig för att få ur all skit. Sitter det riktigt illa tar jag ibland en tops och petar ur dammet, i de fallen kan du använda ett ESD-armband för att försäkra att du inte förstör datorn.

Om du inte känner dig bekväm med att öppna datorn kan det bli lite kinkigare men har sett folk som petar in gem för att hålla fast fläktarna så att de inte snurrar när man blåser luft genom datorn. Då är principen att man håller fast fläkten och sen blåser in komprimerad luft genom utblåsen så att dammet lossnar och går ut genom insugen.

Jag skulle rekommendera den första metoden.

OK.
Jag känner mig inte obekväm med att plocka bort baksidan. Det ger sig kanske när jag har datorn framför mig men annars är väl då min spontana fundering på hur man ser till att dammet inte blåses och hamnar på fel ställe, dvs att man får ut det ur datorn.

Komprimerad luft? Jag bör väl kunna nyttja husets/garagets kompressor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Daz:

Om den är varm och fläktarna går på max är det ofta skit i kylningen i min erfarenhet.

Du behöver till att börja med komprimerad luft, finns lite överallt men typ kjell&co, biltema o.dyl brukar jag handla på. Annars finns det såklart också på inet.

Jag brukar plocka av baksidan och blåsa ur fläktarna och kylflänsarna. Håll fast fläktarna så att de inte snurrar när du blåser, annars kan lagren må lite dåligt om fläktarna går åt fel håll. Ibland krävs det att man vinklar lite och har sig för att få ur all skit. Sitter det riktigt illa tar jag ibland en tops och petar ur dammet, i de fallen kan du använda ett ESD-armband för att försäkra att du inte förstör datorn.

Om du inte känner dig bekväm med att öppna datorn kan det bli lite kinkigare men har sett folk som petar in gem för att hålla fast fläktarna så att de inte snurrar när man blåser luft genom datorn. Då är principen att man håller fast fläkten och sen blåser in komprimerad luft genom utblåsen så att dammet lossnar och går ut genom insugen.

Jag skulle rekommendera den första metoden.

Mycket bra första steg för att trimma! Kan mycket väl vara att maskinen throttlar ner pga. värmen.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av logrell:

Ny dator känns onödigt så dålig är den inte. Gör rent fläktarna, köp en kylplatta(gjorde underverk på min gamla laptop). Formatera om, efter det kommer datorn kännas som ny:)

Skickades från m.sweclockers.com

Kylplatta låter ju rätt då. (För alla laptops?)
Beroende på prislapp såklart.
Får googla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

OK.
Jag känner mig inte obekväm med att plocka bort baksidan. Det ger sig kanske när jag har datorn framför mig men annars är väl då min spontana fundering på hur man ser till att dammet inte blåses och hamnar på fel ställe, dvs att man får ut det ur datorn.

Komprimerad luft? Jag bör väl kunna nyttja husets/garagets kompressor?

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge du har vätskeavskiljare på kompressorn lär den fungera, du vill inte ha in vatten/olja i datorn!

Om dammet hamnar lite överallt så blåser du mer tills det är borta. Vid första uppstarten efter en urblåsning känner man ibland lite doft av bränt damm och det kan vara för att några dammkorn t.ex. lagt sig på grafikkortet eller någon annan varm del.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

Kylplatta låter ju rätt då. (För alla laptops?)
Beroende på prislapp såklart.
Får googla.

Ja kylningen är ofta ett stort problem på laptops så kylplattan hjälper till väldigt bra. Jag köpte den billigaste dom hade på netonnet. Tror den kostade 99kr. Dock skulle jag rekommendera en dyrare, min blev glapp i usb kontakten efter bara nån månad. Och kylningen var väl inget att hurra över även om den hjälpte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

OK, kylplatta it is. (Ser att det finns från 99 till 700.)

Hemkomna idag och redo att ge sig på formateringen så kör vi helfast... varken mus eller det externa tangentbordet funkar... Båda USB-anslutna, såklart.

Tangentbordet får ström (lyser) medan musen inte verkar få någon kontakt alls.
Blir m a o just nu inte möjligt att ens ta sig till länkar etc.
Den integrerade musplattan funkar. Men det integrerade tangentbordet har sedan tidigare defekter - ej fungerande tangenter (därav köpet av det externa) - så där går vi bet.

Ngn skrev ovan om varianten att klicka Shift och Starta om datorn, för att den vägen formatera om. Månne är det enough?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

OK, kylplatta it is. (Ser att det finns från 99 till 700.)

Hemkomna idag och redo att ge sig på formateringen så kör vi helfast... varken mus eller det externa tangentbordet funkar... Båda USB-anslutna, såklart.

Tangentbordet får ström (lyser) medan musen inte verkar få någon kontakt alls.
Blir m a o just nu inte möjligt att ens ta sig till länkar etc.
Den integrerade musplattan funkar. Men det integrerade tangentbordet har sedan tidigare defekter - ej fungerande tangenter (därav köpet av det externa) - så där går vi bet.

Ngn skrev ovan om varianten att klicka Shift och Starta om datorn, för att den vägen formatera om. Månne är det enough?

Är det under Windows installationen detta sker eller efter du har formaterat och installerat Windows? Isåfall så behöver du troligtvis installera drivrutinerna till din USB controller, vilket kan hämtas på tillverkarens hemsida.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |