Permalänk
Medlem

Sälja gamla datorn, pris?

Tja tänkte sälja gamla datorn nu när jag byggt en ny. Datorn består av:
4690k, asus z97-ar, 16bg corsair vengeance 4x4, intel 510 120gb, 1tb wd green, be quiet 580w gold agg, gigabyte wf3 960 2gb, noctua nh u12(äldre modellen med två fläktar) fractal design define S och en benq gl2450 skärm. Hade en tanke på ca 3500-4000kr som max det är ju ändå ganska gammla grejer. Glömde helt att det finns lite defekter! Så går det innan man dricker kaffe!
Grafikkortet har mycket coilwhine och det går inte att installera W10 på maskinen (Misstänker att det är minnerna som spökar där) får critical process died under installationen. ***bort/mod***

Ha det gött

§7
Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Så du har spillt kaffe i datorn men den "funkar" just nu?
Problemet med vattenskador är att det kan ta tid innan dom får effekt.
Har du rengjort datorn från kaffe?
Hade datorn varit helt fungerande utan att du uppdaterat java så kan den nog varit värd det priset. Nu borde det bli lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcalibur:

Så du har spillt kaffe i datorn men den "funkar" just nu?
Problemet med vattenskador är att det kan ta tid innan dom får effekt.
Har du rengjort datorn från kaffe?
Hade datorn varit helt fungerande utan att du uppdaterat java så kan den nog varit värd det priset. Nu borde det bli lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

TS har nog inte spillt kaffe i den utan missade bara att informera om problemen då han inte druckit kaffe på morgonen. 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

ta reda på vad det är som spökar. Trasiga minnen är inte värda en krona och bör plockas ur, kör memtest.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Ska du sälja datorn ska du nämna dom defekter du beskrev här, så det inte blir en oväntad tråkig överraskning för köparen. Du får väl nämna ”potentiellt defekt” i annonsen.
Men med tanke på komponenterna så skulle jag säga att det pis du satt är ett rättvist pris. Om det inte några fel på datorn.

Du bör definitivt kolla upp minnena, kör memtest på dom. Och se son sagt till att nämna OS delen om du säljer den.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

TS har nog inte spillt kaffe i den utan missade bara att informera om problemen då han inte druckit kaffe på morgonen. 😀

Haha helt rätt ska inte försöka sälja en dator med kaffe i.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ska du sälja datorn ska du nämna dom defekter du beskrev här, så det inte blir en oväntad tråkig överraskning för köparen. Du får väl nämna ”potentiellt defekt” i annonsen.
Men med tanke på komponenterna så skulle jag säga att det pis du satt är ett rättvist pris. Om det inte några fel på datorn.

Du bör definitivt kolla upp minnena, kör memtest på dom. Och se son sagt till att nämna OS delen om du säljer den.

Ja självklart!Jag skulle skicka med ett usbminne med en w7 installation på får ta och köra ett memtest på den innan den åker ut för försäljning.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

TS har nog inte spillt kaffe i den utan missade bara att informera om problemen då han inte druckit kaffe på morgonen. 😀

Visst blir det märkligt med text, kan alltid missippfattas, speciellt om man inte förklarar vad man menar,

Vad är en defekt? Att man missat nåntimg i en beskrivning, skador/repor.

Kommer ihåg en annons på FB om en dator som såldes, i annonsen stod det också att fläkten under datorn hade slutat snurra.
Ok min fråga var ju då fungera inte datorn?
SV: Jo då den funkar men inte fläkten,
Ok vilken fläkt?
SV: den fläkt som är till kylplattan under datorn, men den följer inte med i köpet.

Vad har kaffet med annonsen att göra om den inte är i datorn eller igår i köpet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

Visst blir det märkligt med text, kan alltid missippfattas, speciellt om man inte förklarar vad man menar,

Vad är en defekt? Att man missat nåntimg i en beskrivning, skador/repor.

Kommer ihåg en annons på FB om en dator som såldes, i annonsen stod det också att fläkten under datorn hade slutat snurra.
Ok min fråga var ju då fungera inte datorn?
SV: Jo då den funkar men inte fläkten,
Ok vilken fläkt?
SV: den fläkt som är till kylplattan under datorn, men den följer inte med i köpet.

Vad har kaffet med annonsen att göra om den inte är i datorn eller igår i köpet?

Skickades från m.sweclockers.com

"Så går det INNAN man dricker kaffe" alltså jag missade att nämna vilka defekter min gamla dator har.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

Visst blir det märkligt med text, kan alltid missippfattas, speciellt om man inte förklarar vad man menar,

Vad är en defekt? Att man missat nåntimg i en beskrivning, skador/repor.

Kommer ihåg en annons på FB om en dator som såldes, i annonsen stod det också att fläkten under datorn hade slutat snurra.
Ok min fråga var ju då fungera inte datorn?
SV: Jo då den funkar men inte fläkten,
Ok vilken fläkt?
SV: den fläkt som är till kylplattan under datorn, men den följer inte med i köpet.

Vad har kaffet med annonsen att göra om den inte är i datorn eller igår i köpet?

Skickades från m.sweclockers.com

Fast du var nog rätt ensam om att få det till att det spillts kaffe i datorn. Han skriver att han missade att skriva att det finns vissa defekter, och skojar sedan att det är vad som händer om man skriver innan man fått i sig dagens kaffe. Därefter listar han sagda defekter "Grafikkortet har mycket coilwhine och det går inte att installera W10 på maskinen".

Rätt tydligt, om du frågar mig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådstart justerad i enlighet med §7 i forumreglerna (piratkopiering)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ska du sälja datorn ska du nämna dom defekter du beskrev här, så det inte blir en oväntad tråkig överraskning för köparen. Du får väl nämna ”potentiellt defekt” i annonsen.
Men med tanke på komponenterna så skulle jag säga att det pis du satt är ett rättvist pris. Om det inte några fel på datorn.

Du bör definitivt kolla upp minnena, kör memtest på dom. Och se son sagt till att nämna OS delen om du säljer den.

Körde memtest i sju timmar idag inga fel hittades. körde en clearcmos och datorn bootar går igenom post så det "borde" inte vara fel på hårdvaran, men kan ändå inte istallera W10. Får critical process died! så nu sitter jag och gör en ny w10 sticka.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Uppdatering.. testade hela dagen igår att installera W10 tog ur hårdvara och testade men lyckades inte iaf. Men tänkte slänga upp en annons på den, men vet inte hur jag ska sätta priset! listar allt igen. 4690k, asus z97-ar, 16bg corsair vengeance 4x4, intel 510 120gb, 1tb wd green, be quiet 580w gold agg, gigabyte wf3 960 2gb, noctua nh u12(äldre modellen med två fläktar) fractal design define S och en Benq xl2411t 144hz skärm. Tänkte mig 4500kr lr bud?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Uppdatering.. testade hela dagen igår att installera W10 tog ur hårdvara och testade men lyckades inte iaf. Men tänkte slänga upp en annons på den, men vet inte hur jag ska sätta priset! listar allt igen. 4690k, asus z97-ar, 16bg corsair vengeance 4x4, intel 510 120gb, 1tb wd green, be quiet 580w gold agg, gigabyte wf3 960 2gb, noctua nh u12(äldre modellen med två fläktar) fractal design define S och en Benq xl2411t 144hz skärm. Tänkte mig 4500kr lr bud?

Ha det gött

5000 låter rimligt, sålde min dator i sign för 7.5k inkl 27" ips skärm för något år sedan

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!