Ny bostad - Ingen mer nätverkskabel - Behöver starkast möjliga WIFI mottagare

Permalänk

Ny bostad - Ingen mer nätverkskabel - Behöver starkast möjliga WIFI mottagare

Tjenare!

Flyttar alltså om en vecka och kommer inte ha tillgång till internet via nätverkskabel.
Jag är vann vid att ha en 100 lina och aldrig behöva strula med internet skiten. Känns så tidigt 00-tal med dåligt internet.
Men nu finns det alltså risk för att de dagarna kommer åter.
Nya bostaden ska ha en 100 lina, men hyresvärden har inte dragit någon kabel till min lägenhet. Istället användes en sändare, när jag var där och kollade hette den telia - 5mhz, om jag inte missminner mig. Så ingen jättebra router förmodar jag. Huruvida det verkligen är 5mhz är svårt att säga. Om jag förstod hyresvärden rätt, är den placerad två våningar ned och det är ytterligare två bostäder som använder den. Oklart är dock om inte heller de har tillgång till nätverkskabel.

Min stationera dator har alltså inte något inbyggt wifi.

Frågan är nu vad jag borde köpa för att koppla upp mig? Ett internt nätverkskort? En wifi brygga?
Besökte kjell o company och butiksbiträdet kändes rätt så kunnigt och rekommenderade den här: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Vad är den bästa lösningen för mig?
Kan tänka mig både interna och externa lösningar. De får helst inte kosta mer än typ 600kr (?) Men om en bra lösning kostar mer får ni gärna dela med er av de också!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

vad vqr det för sändare 2 våningar ner och vad var det för sändare från telia? du ger dubbla budskap när du säger att du har kollat på den, men inte är säker på var den sitter.

sitter sändaren för nätverket inte i din lägenhet, utan flera lägenheter bort skulle jag försökt kolla på andra lösningar, inte roligt ifall någon börjat ladda ner och tar upp hela linan.

annars skulle jag köpt ett internt kort t.ex. detta
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/natverkskort/asu...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

@moonblase: Ja, alltså jag har kollat på den via min mobil. Då kom den upp med namnet Telia - 5mhz. Jag förmodar helt enkelt att internetleverantören är telia och att hyresvärden fortfarande använder standard routern från dom. Jag ska dela lägenheten med min kompis som redan är inflyttad. Han har en lapptopp och menar att det är väldigt varierande wifi mottagning. Allt från 3 mb/s till 40-50mb/s. Du menar alltså att de hoppen beror på att någon annan är inne och blir prioriterad för honom?

Vad kan en annan lösning vara då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

vad vqr det för sändare 2 våningar ner och vad var det för sändare från telia? du ger dubbla budskap när du säger att du har kollat på den, men inte är säker på var den sitter.

sitter sändaren för nätverket inte i din lägenhet, utan flera lägenheter bort skulle jag försökt kolla på andra lösningar, inte roligt ifall någon börjat ladda ner och tar upp hela linan.

annars skulle jag köpt ett internt kort t.ex. detta
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/natverkskort/asu...

Det är en sändare och med att kolla så antar jag han menar i sin mobil på vad nätet hette.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaperPlanes:

@moonblase: Ja, alltså jag har kollat på den via min mobil. Då kom den upp med namnet Telia - 5mhz. Jag förmodar helt enkelt att internetleverantören är telia och att hyresvärden fortfarande använder standard routern från dom. Jag ska dela lägenheten med min kompis som redan är inflyttad. Han har en lapptopp och menar att det är väldigt varierande wifi mottagning. Allt från 3 mb/s till 40-50mb/s. Du menar alltså att de hoppen beror på att någon annan är inne och blir prioriterad för honom?

Vad kan en annan lösning vara då?

Det är tyvärr det du får räkna med när ni kör wifi. Dessutom när ni delar med andra. Om någon drar igång windows update eller tankar något via torrent så sänker det hela nätet. Därav 3 mbit antagligen Om ni inte har tur att bo med några andra pensionärer.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Sitter själv med Asus PCE-AC68 och är riktigt nöjd.

Se till att köra på 5Ghz-bandet bara om ett sådant finns tillgängligt, annars är det hög tid att se över routern i min mening. Har tidigare kört med USB-NIC och det fungerade, men inte i närheten av så bra som ett dedikerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaperPlanes:

@moonblase: Ja, alltså jag har kollat på den via min mobil. Då kom den upp med namnet Telia - 5mhz. Jag förmodar helt enkelt att internetleverantören är telia och att hyresvärden fortfarande använder standard routern från dom. Jag ska dela lägenheten med min kompis som redan är inflyttad. Han har en lapptopp och menar att det är väldigt varierande wifi mottagning. Allt från 3 mb/s till 40-50mb/s. Du menar alltså att de hoppen beror på att någon annan är inne och blir prioriterad för honom?

Vad kan en annan lösning vara då?

hur många delar på WIFIt, är den enbart hushållet, eller hela huset?

nej han blir inte antaglihen inte nedprioriterad men får han 50mb/s ner när ingen annan använder det så är det maxhastigheten från WIFIt, laddar någon annan ner i 40mb/s så har man enbart 10mb/s kvar att använda.

jag skulle dessutom enbart surfa via VPN i det läget, det är otroligt lätt att logga all internettrafik i ett wifi om någon vill det.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

@moonblase: Vilken typ av Router hade men behövt ha för att slippa dessa dippar? De är tre hushåll i huset. De andra två är par i 20-30 års åldern och jag kommer bo i kollektiv med 3 andra. Ganska många apparater på en billig router som är problemet?

Borde jag helt enkelt köpa första bästa mottagare, se hur det fungerar, och sedan lobba för att hyresvärden ska köpa bättre router?
Vad kostar förresten en bra sådan..?

Några tips på nätverksmottagare? Eller spelar det ingen roll? bara jag har en typ, så faller resten på vad det är för router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaperPlanes:

@moonblase: Vilken typ av Router hade men behövt ha för att slippa dessa dippar? De är tre hushåll i huset. De andra två är par i 20-30 års åldern och jag kommer bo i kollektiv med 3 andra. Ganska många apparater på en billig router som är problemet?

Borde jag helt enkelt köpa första bästa mottagare, se hur det fungerar, och sedan lobba för att hyresvärden ska köpa bättre router?
Vad kostar förresten en bra sådan..?

Några tips på nätverksmottagare? Eller spelar det ingen roll? bara jag har en typ, så faller resten på vad det är för router?

Det beror lite på abbonnemang, men det smidigaste hade varit att dra en nätverkskabel till varje lägenhet från routern med en switch och en AP i slutet.
Då kan man begränsa varje nätverk till 1/3del av hastigheten, då har man sitt egna nätverk iallafall.

Sen finns det ju alltid mycket bättre sett att sätta upp nätverken, men detta bör vara det billigaste.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

@moonblase: Ahh, allright! Får se hur mycket det går att lirka med hyresvärden... Men i vilket fall som helst behöver jag ett nätverksskort eller en brygga, så jag får det till min dator. Vad är att rekommendera där? https://www.webhallen.com/se-sv/natverk_och_smarta_hem/184569... är nått sådant overkill, tar en sådan bara nytta av en snabb router?

Permalänk

@moonblase: Varför VPN föresten, blir det inte bara långsammare då?

Permalänk
Medlem

Det låter ju som om lägenheterna inte har separata elsystem så kanske homeplug kan fungera för att få in lite fart i eran lägenhet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

@Prelatur: Det är en större villa på 4 våningar, delad i tre lägenheter. Så det är mycket möjligt!
En snabb googling gjorde mig inte mycket klokare! Vad är det? Tar det nytta av husets vägguttag eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaperPlanes:

@moonblase: Varför VPN föresten, blir det inte bara långsammare då?

Lite långsammare kan det bli, beror till stor del vilken leverantör man väljer så du får testa olika. Alternativet är att alla andra på det trådlösa nätet kan se vad du gör på internet om dom känner för det.

Hoppas att du inte får betala extra för internet, en familj kan på egen hand maxa ut en 100lina om man börjar streama med högre upplösningar. Ska ni nu vara tre så blir det obrukbart en kväll när alla sitter vid TVn.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

@Cruentusa: Får se om det blir någon VPN, ytterligare omkostnader per månad är inte vad jag drömmer om.
Har månads hyra på 20000. I det ingår ta mig fan internet och el och all annan skit, annars säger jag upp kontraktet och flyttar ut i skogen haha...

Permalänk

@Prelatur: Några googlingar senare...
Det verkar ju najs! Men jag är osäker på om vi har delad el dock. Jag vet att det finns ett proppskåp i min lägenhet.
Sedan spelar jag mycket FPS spel och responstid är viktigt sålunda. Det verkar vara den kritik som finns mot det, att respons tiden går från 1-5 till 20-30ms.
Sedan vet jag inte hur stabilt det är. Blir jobbigt om man DCar och måste gå ned till grannen för att RS:s hela tiden..

Permalänk
Skrivet av Qn1f3:

Sitter själv med Asus PCE-AC68 och är riktigt nöjd.

Se till att köra på 5Ghz-bandet bara om ett sådant finns tillgängligt, annars är det hög tid att se över routern i min mening. Har tidigare kört med USB-NIC och det fungerade, men inte i närheten av så bra som ett dedikerat.

Kan också rekommendera Asus PCE-AC68.
Dock vill jag länka till denna forum tråd, då jag har haft problem med bluescreen med den senaste drivrutinen.
Ska tydligen vara ett ganska vanligt problem.
https://www.snbforums.com/threads/pce-ac68-windows-10-drivers...

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Skrivet av Niklashog:

Kan också rekommendera Asus PCE-AC68.
Dock vill jag länka till denna forum tråd, då jag har haft problem med bluescreen med den senaste drivrutinen.
Ska tydligen vara ett ganska vanligt problem.
https://www.snbforums.com/threads/pce-ac68-windows-10-drivers...

Ja den ser ju ut att vara kungarnas kung, när det kommer till interna kort. Läskigt med bluescreen dock. Tack för headsuppen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du väljer att bo i något som detta? Verkar krångligt och onödigt dyrt.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Kan också rekommendera Asus PCE-AC68.
Dock vill jag länka till denna forum tråd, då jag har haft problem med bluescreen med den senaste drivrutinen.
Ska tydligen vara ett ganska vanligt problem.
https://www.snbforums.com/threads/pce-ac68-windows-10-drivers...

Har själv inte haft några problem, men jag har heller inte uppdaterat drivrutinerna. Fungerar bra ändå(sen är det väl inte omöjligt att Windows 10 gör det oavsett)!

Permalänk

@13ers3rk: Krångligt? Onekligen. Dyrt? Japp! Men en 5:a med parkeringsplats i centrala Göteborg är svårt att hitta för mindre än så!

Permalänk

@Qn1f3: Jag ska testa att lobba för att dra lina till min lägenhet, se lite vart bollen ligger. Annars blir det den röda ASUS grejen

Permalänk
Medlem

Du betalar 20k för en lägenhet och hyresvärden låter er dela på 1st internet-förbindelse? Ok den ingår i hyran (så du slipper extra kostnader), men frågan är om det är en vanlig privatlina och då får han inte göra så.

För att göra din situation bättre är att få kabel från routern. Sedan kan ni ju koppla en enklare accesspunkt (de har oftare inbyggd switch än lite dyrare) hos er, så din rumskompis får lite stabilare också. Men om han inte bryr sig kan du ju ta uttaget för dig själv

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Du betalar 20k för en lägenhet och hyresvärden låter er dela på 1st internet-förbindelse? Ok den ingår i hyran (så du slipper extra kostnader), men frågan är om det är en vanlig privatlina och då får han inte göra så.

För att göra din situation bättre är att få kabel från routern. Sedan kan ni ju koppla en enklare accesspunkt (de har oftare inbyggd switch än lite dyrare) hos er, så din rumskompis får lite stabilare också. Men om han inte bryr sig kan du ju ta uttaget för dig själv

Intressant! Det är nog en väldig gråzon just i mitt fall, men om hyresvärden (hon 😂😂) konstrar sig när jag lobbar för kabel eller starkare router så har jag ju ytterligare ett kort att spela! 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa med Homeplug!
En kopplad nere vid routern och en vid datorn. Fungerar klockrent vid dessa omständigheter.

Permalänk
Medlem

Om du har någon router liggandes så går det flesta att använda som gateway.
En gateway tar emot wifi och skickar det vidare på sina LAN portar.

Körde själv så när jag hade min stationära dator tillfälligt i ett rum utan uttag.
Använde en Asus RT-N66U som jag hade liggande.
Den var uppkopplad mot en Ubiquiti Networks UniFi AP AC LR och fick ungefär 230 Mbit/s

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

som tidigare nämnt, testa homeplug, en i eluttaget vid routern, sen en ethernetkabel mellan, likaledes en i lägeheten med kabel till din dator. Bör fungera betydligt bättre än wifi.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

@Burner72: @htbtoma:
Jag ska höra med hyresvärden om hon vet om det är delad el. Annars kanske man kan testa och lämna tillbaka. Kjell o Company brukar vara ganska generösa med sånt där, om det skulle visa sig att det inte fungerar alltså!
Tack för tippset hörrni!

Permalänk

@Prelatur: Intressant. Tror jag har nån gammal legandes någonstans i nån låda. Den poppar nog upp i.o.m. flytten om inte annat.
Är det svårt att sätta upp, behöver man något program för att få det att fungera, att göra om sändaren till en motagare alltså.
Eller är det bara plugga in och tuta och köra?

Permalänk
Medlem

På Asus är det bara att ställa in vilken mode den skall köra i Router, Access Punkt eller Gateway.
Så det beror ju på vilken router du har liggandes.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W