Välja utbildning, högskoleingenjör eller datavetenskap. Feedback sökes!

Permalänk
Medlem

Välja utbildning, högskoleingenjör eller datavetenskap. Feedback sökes!

Tjenare FB!

Nu har jag äntligen börjat ta tag i studerandet då jag tröttnade på att stå på industri dagarna i ända. Har nu under våren pluggat på en teknisk bastermin med behörighetsgivande kurser Fysik 1,2 och Kemi 1 och Matte 3c. Var kämpigt i början då det var längesen jag gick ut gymnasiet (född 1992). Gick på gymnasiet marinteknik , linje som var mer praktisk lagd med inriktning båtbygge. Har alltid haft ett helt okej läshuvud och basterminen har flutit på ganska bra här i vår.

Nu till den relevanta frågan, jag har då läst basterminen på Högskolan i Skövde och kommer fortsätta mina studier där. Har sökt till Högskoleingenjör - Bred ingång med garantiplats och även sökt via antagning.se Datavetenskap - Systemutveckling som förstahandsval. Ansökningarna till Högskoleingenjör går parallelelt med ansökningarna via antagning.se, så har väl egentligen skjutit upp valet lite.

Info om utbildningarna kommer i form av länkar här nedan:
Högskoleingenjör - Bred ingång (Man väljer inriktning andra året, Maskin-, Design- eller produktionsingenjör)
http://www.his.se/Utbildning/Hitta-utbildning/vara-program/Ho...

Maskiningenjör:
http://www.his.se/Utbildning/Hitta-utbildning/vara-program/Ma...
Designingenjör:
http://www.his.se/Utbildning/Hitta-utbildning/vara-program/De...
Produktionsingenjör:
http://www.his.se/Utbildning/Hitta-utbildning/vara-program/Pr...

Datavetenskap - Inriktning Systemutveckling
http://www.his.se/Utbildning/Hitta-utbildning/vara-program/Da...

Jag själv som individ är väldigt utåtriktad och tekniskt lagd. Har alltid haft ett intresse för teknik. Har inga problem med t.ex. Kundkontakt och planera/arbeta i grupp.

Har ni några synpunkter på vad utbildningarna ger, kanske läser ni liknande program? Berätta synpunkter etc! Även synen på jobb och lönemässigt.

Komplettera med några kurser i företagsekonomi eller dylikt?
Hur tycker ni kursplanerna ser ut?

Tack på förhand!

Ej Korrekta länkar
Permalänk
Medlem

För att vara framtidssäker så säger jag att du ska bli Högskoleingenjör. Bäst chans att hävda sig i konkurrensen när du söker jobb och bättre lön generellt. Med det sagt ska du välja det som du känner bäst för. Men för att ge ett tips från en som jobbat ett tag och sett verkligheten så säger jag Högskoleingenjör. I andra hand datavetenskap.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

För att vara framtidssäker så säger jag att du ska bli Högskoleingenjör. Bäst chans att hävda sig i konkurrensen när du söker jobb och bättre lön generellt. Med det sagt ska du välja det som du känner bäst för. Men för att ge ett tips från en som jobbat ett tag och sett verkligheten så säger jag Högskoleingenjör. I andra hand datavetenskap.

Tack för svar. Får man fråga vad för inriktning du läst?
Har en otrolig beslutsångest haha..

Permalänk
Medlem

Länkarna fungerade inte så bra.
Håller i övrigt med @blade80 med reservation på att jag inte vet hur bra datavetenskapen från just skövde står sig mot uppsala, linköping osv nu för tiden.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Länkarna fungerade inte så bra.
Håller i övrigt med @blade80 med reservation på att jag inte vet hur bra datavetenskapen från just skövde står sig mot uppsala, linköping osv nu för tiden.

Sådär nu är länkarna uppdaterade!

Datavetenskapen är inriktad mot programmering och systemutveckling i Skövde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khazod:

Sådär nu är länkarna uppdaterade!

Datavetenskapen är inriktad mot programmering och systemutveckling i Skövde.

Japp, gött... jag menade rent statusmässigt, hur står det sig på arbetsmarknaden/världen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Japp, gött... jag menade rent statusmässigt, hur står det sig på arbetsmarknaden/världen.

Är väl inte det exklusivaste lärosätet men. I slutändan ligger det ändå till största delen i den utvalde personens personlighet, kunskap och ambitioner.

Några tankar kring läroplanerna?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det ser ut för andra men jag har läst maskiningenjör med inriktningen innovation och design på kth dvs man läser mera cad och produktframtagning.
I mina ögon är det ett dussinjobb, inte speciellt bra betalt utan de flesta jag pluggade med som tog examen 2011 har någon stans mellan 29-33k i lön. Dock jobbar många på Scania eller som konsult åt Scania och dom betalar ju inte bra.
Jag har haft tur och precis bytt jobb och fick 41+ bonus men innan hade jag 30+bonus.
Det är helt klart ett roligt jobb men mina gamla kollegor jag jobbade med på motormonteringen på Scania innan jag pluggade hade högre lön än mig som ingenjör på samma företag när jag slutade för någon månad sedan. Räkna då in att jag dessutom har några års förlorad arbetsinkomst och studieskulder.
Jag tycker ändå att det är värt att plugga men jag tror att man ska lösa det men tycker är roligast för rik blir du inte om du inte har en jäjla tur.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khazod:

Är väl inte det exklusivaste lärosätet men. I slutändan ligger det ändå till största delen i den utvalde personens personlighet, kunskap och ambitioner.

Några tankar kring läroplanerna?

Det är ju trevligt att du har den inställningen, tyvärr (måste jag väl då säja) så är det brukligt att det är högre klass på dom flashigare lärosätena. Därav att du (iaf förr) inte kunde tillgodoräkna dig samma kurser från ett universitet till ett annat hur som helst. Kanske mer inom ingenjör, medicin, juridik osv. Jag vet att iaf matten i skövde håller svinhög klass då jag har en släkting som visserligen är lite elak och dryg men är hur skicklig som helst.

Läroplanerna var tunt författade och ser på pappret bra ut iaf PDF:erna som jag läste.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det är ju trevligt att du har den inställningen, tyvärr (måste jag väl då säja) så är det brukligt att det är högre klass på dom flashigare lärosätena. Därav att du (iaf förr) inte kunde tillgodoräkna dig samma kurser från ett universitet till ett annat hur som helst. Kanske mer inom ingenjör, medicin, juridik osv. Jag vet att iaf matten i skövde håller svinhög klass då jag har en släkting som visserligen är lite elak och dryg men är hur skicklig som helst.

Läroplanerna var tunt författade och ser på pappret bra ut iaf PDF:erna som jag läste.

Låter reko. Har fortfarande grym beslutsångest alltså.. 😂😂

Permalänk
Medlem

Någon har säkert skrivit det men ta det du tycker låter roligast. Skit i de andra aspekterna. Svenska arbetsgivare är så jävla skitnödiga kring ingenjörer, men det innebär inte att datavetare ej får jobb.

Brorsan tog kandidat i datavetenskap från göteborgs universitet i våras och hans klasskamrater blev rekryterade nästan samtliga före examen med medel på 30k/mån. Brorsan skall dock köra vidare med master så han har fått tacka nej till 2 erbjudanden tror jag.

Vilken som passar dig bäst beror på vad du vill jobba med och hur du vill jobba. En ingenjörsexamen är ju en yrkesexamen och du blir mer eller mindre "arbetare", dock med de mer finare titlarna eller vad man skall säga. En examen i datavetenskap är ju en examen i datorteori, datalogi. Vill du syssla med de mer teoretiska grejerna eller en akademisk karriär tror jag man är bättre förberedd om man kommer från datavetenskap (och med det menar jag inte att man är otillräckligt förberedd som högskoleingenjör).

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |