Hur påverkas bredbandet ifall fler använder det?

Permalänk
Avstängd

Hur påverkas bredbandet ifall fler använder det?

Hej,

Om ett hushåll har ett bredband med 100/100 och det bor 4 andra individer i samma hem som använder samma bredband - hur kommer detta påverka ned- och uppladdningshastigheterna?

Jag streamar nämligen på Twitch/Youtube i 1080p 60 FPS och vill helst inte att detta ska påverkas (flyttar nämligen tillbaka till familjen igen - bodde tidigare ensam).

Enda farorna jag kan tänka mig är två syskon som brukar se på Netflix ofta. Päronen ser väl mest på TV och petar på mobilerna.

Är jag safe?

Permalänk
Medlem

Det beror väl helt på vad dom råkar göra under den specifika tidpunkten.

Tar alla en liten del av kakan blir det mer över till dig, tar alla en stor del av kakan.. ja då blir det jobbigare.

Permalänk
Medlem

Prioritera din trafik i routern högst av allt?

Permalänk
Medlem

@Lothric: Jag delar på 500 ner och 100 upp på 4 personer . märker aldrig något får 117 upp och 538 ner på bredbandskollen har kollat säkert 30 ggr på 1 månad . 2 av dom jag delar med tankar ned på torrent men jag märker inte av det ändå .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Övervaka användningen av bredbandet så ser du vad du har att spela med.
Sedan är det QoS som gäller, men då behöver du bra router/brandvägg.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd

Är ett bredband på 90 nedladdning och 70 uppladdning tillräckligt för streaming i 1080p 60 fps på Youtube och Twitch? Det är hastigheten jag lär gå ner till när jag flyttar, från 100/100 som jag just nu har här hemma.

Vid vilka hastigheter på ned- och uppladdning kan streaming i 1080p 60 fps på Youtube och Twitch påverkas? Går det t.ex. felfritt även med 60 ned- och 50 uppladdning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

Är ett bredband på 90 nedladdning och 70 uppladdning tillräckligt för streaming i 1080p 60 fps på Youtube och Twitch? Det är hastigheten jag lär gå ner till när jag flyttar, från 100/100 som jag just nu har här hemma.

Vid vilka hastigheter på ned- och uppladdning kan streaming i 1080p 60 fps på Youtube och Twitch påverkas? Går det t.ex. felfritt även med 60 ned- och 50 uppladdning?

Menar du streama som i kolla eller streama själv?
Hur som, lär inte vara mer än 4-8mbit/s per stream. Och streamar du själv är det ju ändå du som bestämmer bitrate. Räkna resten själv.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

@Elghinnarisa:

Streamar själv när jag spelar spel.

Oj, är det verkligen så lågt som 8 mbit/s för 1080p 60 fps streaming?

Bitrate kör jag på 3500 nu vanligen, då detta är det rekommenderade tydligen. Isåfall bör även 60 ned- och 50 uppladning vara overkill, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@Elghinnarisa:

Streamar själv när jag spelar spel.

Oj, är det verkligen så lågt som 8 mbit/s för 1080p 60 fps streaming?

Bitrate kör jag på 3500 nu vanligen, då detta är det rekommenderade tydligen. Isåfall bör även 60 ned- och 50 uppladning vara overkill, eller hur?

Bitrate är ju hastigheten. 3500 är mer eller mindre 3.5 Mbit/s. Så ja, ska inte vara några problem om du nu inte märker av några såklart.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@Elghinnarisa:

Streamar själv när jag spelar spel.

Oj, är det verkligen så lågt som 8 mbit/s för 1080p 60 fps streaming?

Bitrate kör jag på 3500 nu vanligen, då detta är det rekommenderade tydligen. Isåfall bör även 60 ned- och 50 uppladning vara overkill, eller hur?

Det kommer inte vara några problem att streama i 3500 kbit/s. Bara att göra matten själv, det blir i runda slängar 3.5Mbit/s som du behöver i uppladdning, allt annat är bara en bonus och kan användas för t.ex. spel, TS/discord m.m.
Sen om det är tillräckligt för 1080p60fps är en annan fråga, då detta är väldigt tungt att streama i utan artefakter.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

@Pamudas: Tydligen rekommenderas 10 000 i bitrate om man streamar 1080p 60 fps. Alltså krävs 10 Mbit/s i upp. Har man 50 Mbit i uppladdning så har man ju mycket över (40 Mbit/s) till spelen/discord o.s.v. Hur mycket av resterande uppladdning, i detta fall 40 Mbit/s, kan spel och dylikt tänkas förbruka? Kan ju vara bra att ha en "buffer" också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@Pamudas: Tydligen rekommenderas 10 000 i bitrate om man streamar 1080p 60 fps. Alltså krävs 10 Mbit/s i upp. Har man 50 Mbit i uppladdning så har man ju mycket över (40 Mbit/s) till spelen/discord o.s.v. Hur mycket av resterande uppladdning, i detta fall 40 Mbit/s, kan spel och dylikt tänkas förbruka? Kan ju vara bra att ha en "buffer" också.

Inte en chans att du kommer få streama i 10000 bitrate på Twitch. Det kommer inte vara några problem oavsett om du använder 10Mbit/s eller 3.5Mbit/s. Du har mer än tillräckligt över, och om andra i hushållet kollar på film m.m så används inte Uppladdnings-bandbredden ö.h.t. utan enbart Nedladdning.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

Som andra redan kommenterat så räcker 100/100 utan tvekan något som kanske kan vara ett problem är dina föräldrars router om den orkar med.

Permalänk
Avstängd

@Pamudas: Hmm, brukar trådlöst/WiFi vara långsammare än om man använder kabel? Så tror jag att det är generellt.

Iallafall, bad ett av syskonen meddela hastigheten (de kör alltid trådlöst). Fick svaret: "Nedladdning 91.13 och uppladdning 41.00".

Med kabel så bör jag väl enkelt kunna hamna på åtminstone 70 vad gäller uppladdning, eller? Routern vi har där hemma är en sådan där Apple Airport Extreme, om det nu har betydelse.