780 har slängt in handduken, vad göra?

Permalänk
Medlem

780 har slängt in handduken, vad göra?

Tjena tjena, nu har mitt 780 gett up och behöver lite tips vad jag borde göra. Vet självklart att miningbubblan är kvar så finns inga grafikkort att ens köpa just nu. Samt så är vega snart här.

Så vad ska man göra, köpa ett 1080 nu eller vänta tills vega/volta? Verkar också som att rx vega kanske inte blir så mycket bättre än ett 1080 och drar mer. Tips?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd

Köp ett 1080/Ti. Ingen som helst anledning att vänta ett halvår/år på nytt grafikkort

Permalänk

Hur är det med ditt 780? Jag har ett 780 som inte gav mig bild, men jag bakade det och har fungerat bra sen dess. ca 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Köp ett 1080/Ti. Ingen som helst anledning att vänta ett halvår/år på nytt grafikkort

Är förmodligen bäst egentligen, men vill inte att samma sak händer igen, att 290x var sämre än 780 men efter ett år så var 290x bättre än 780ti..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fudgekins:

Hur är det med ditt 780? Jag har ett 780 som inte gav mig bild, men jag bakade det och har fungerat bra sen dess. ca 2 år.

Ger inge bild eller bara en stund. Går säkert att baka men inte värt det. Speciellt inte när rx 480 är bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

Är förmodligen bäst egentligen, men vill inte att samma sak händer igen, att 290x var sämre än 780 men efter ett år så var 290x bättre än 780ti..

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte vad du menar att du inte vill samma sak händer igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Vet inte vad du menar att du inte vill samma sak händer igen?

Skrev det, att drivrutiner gör att AMDs kort bli bättre. Men tror det blir ett 1080 snart då, dock så kommer säkert min 4670k bottlenecka skiten ur den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

Skrev det, att drivrutiner gör att AMDs kort bli bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det gjorde du inte.

Vega är skit, det vet alla. Varför köpa skitkort som inte ens kan konkurrera med 1070/1080.
Volta lär ju inte komma inom det närmaste.

Du säger att det blev bättre efter ett år, vem vill sitta och vänta ett år?
Köp ett nytt kort och var nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Nej det gjorde du inte.

Vega är skit, det vet alla. Varför köpa skitkort som inte ens kan konkurrera med 1070/1080.

Du säger att det blev bättre efter ett år, vem vill sitta och vänta ett år?
Köp ett nytt kort och var nöjd.

Skrev "att 290x var sämre än 780 men efter ett år så var 290x bättre än 780ti" men du kanske tolkade det annorlunda. Vill ha ett 1080 men i5er är inte tillräckligt längre för dem skulle jag tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

@Daark: Jag tror att det kan funka med ett 1080, kunde min fx 6300 driva mitt 1080 bättre än mitt 980 så kan din intel det
Körde min gamla i7 920 som går i 4.2 ghz med mitt 980 också , så din bör klara det, kan inte vara sämre än ett gammalt 290 eller 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@Daark: Jag tror att det kan funka med ett 1080, kunde min fx 6300 driva mitt 1080 bättre än mitt 980 så kan din intel det
Körde min gamla i7 920 som går i 4.2 ghz med mitt 980 också , så din bör klara det, kan inte vara sämre än ett gammalt 290 eller 780

Sämre blir det inte, men om de kan driva den så kan min nog det, ska dessutom nog uppgradera til ryzen snart också. Hoppas bara den kan klättra upp till 144fps utan bottleneck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

klättra upp till 144fps

Skickades från m.sweclockers.com

Köp ett 1080Ti då?

Permalänk
Medlem

@Daark: jag kör min i 1440p med min Ryzen 1700 i 3.7 Har kört den i max 4ghz.
Och har minnena klockade till 3200 mhz med stock zotac 1080 amp.

Kör alla spel i max, battlefield 1 lirar jag i allt på ultra ,max 165 fps och avg fps 100-135 fps ,lägsta fps blev inte under 90.

Men säger inte att du ska köpa AMD istället för intel, men var så missnöjd med min 7700"non k".
Sålde den och ville bli av med den snabbast möjliga,märkte skillnaden på flytet ifrån rycket som var och ökade min fps.
Men märker ingens större skillnad mot en intel med ett nvidia, bara det flyter

Men jo din bör klara 1080 bra, jag lirade ju i doom nästan hela tiden i 150 fps med min gamla i7 920 och 980 .
Starkt gjort av en gammal cpu Den gick dock aldrig över 45 grader med 4.2 ghz överklocking .

Köp ett 1080 om du tycker att det är värt slanten,
Jag skippade 1080ti pga priset och det kommer säkert nytt snart igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Köp ett 1080Ti då?

Så om min i5 bottleneckar ett 1080 vad kommer det göra för skillnad att köpa något starkare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Mitt 1080 klarar 1440p utmärkt så de räcker med :), spelar bf1 u 100 fps så det räcker mer än väl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

Så om min i5 bottleneckar ett 1080 vad kommer det göra för skillnad att köpa något starkare?

Skickades från m.sweclockers.com

Du sade eftersom du ville köpa Ryzen samt att du ville köra 144FPS så då är det ju ett 1080Ti givet.

Permalänk
Medlem

@Daark: Är nog inte någon större fara men frågan är om du vill betala priset, 1080 räcker för 1440p.

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Frågan är ju vad han vill betala för ett grafikkort med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@Daark: jag kör min i 1440p med min Ryzen 1700 i 3.7 Har kört den i max 4ghz.
Och har minnena klockade till 3200 mhz med stock zotac 1080 amp.

Kör alla spel i max, battlefield 1 lirar jag i allt på ultra ,max 165 fps och avg fps 100-135 fps ,lägsta fps blev inte under 90.

Men säger inte att du ska köpa AMD istället för intel, men var så missnöjd med min 7700"non k".
Sålde den och ville bli av med den snabbast möjliga,märkte skillnaden på flytet ifrån rycket som var och ökade min fps.
Men märker ingens större skillnad mot en intel med ett nvidia, bara det flyter

Men jo din bör klara 1080 bra, jag lirade ju i doom nästan hela tiden i 150 fps med min gamla i7 920 och 980 .
Starkt gjort av en gammal cpu Den gick dock aldrig över 45 grader med 4.2 ghz överklocking .

Köp ett 1080 om du tycker att det är värt slanten,
Jag skippade 1080ti pga priset och det kommer säkert nytt snart igen

Intel prolle blir det inte mer för mig, AMD ska då lite pengar av mig när det är dags. Men låter bra, då 4670k kunna kämpa tills den blir utbytt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Surxx:

@Daark: Är nog inte någon större fara men frågan är om du vill betala priset, 1080 räcker för 1440p.

Varför skulle man köpa ett 1080 över ett 1080Ti? Låter konstigt. Han ville ligga på 144 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@PWR-RST: Frågan är ju vad han vill betala för ett grafikkort med

1080ti blir det inte i alla fall, har inte 1440p än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

@Daark: Tycker du ska välja själv , men ett 1070 eller 1080 plus ryzen / intel med minnen på 3000/3200 mhz och en bra kylare.

https://www.youtube.com/watch?v=DSatYoaD06U Ryzen 1400 med gtx 1080, visar mest så ser du hur den presterar

Och din cpu med ett gtx 1080 "The Witcher 3 " https://www.youtube.com/watch?v=Iwh2MQyrF20

Har du ungefär en ide om hur en billigare Ryzen presterar med ett 1080 mot din cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@Daark: Tycker du ska välja själv , men ett 1070 eller 1080 plus ryzen / intel med minnen på 3000/3200 mhz och en bra kylare.

https://www.youtube.com/watch?v=DSatYoaD06U Ryzen 1400 med gtx 1080, visar mest så ser du hur den presterar

Och din cpu med ett gtx 1080 "The Witcher 3 " https://www.youtube.com/watch?v=Iwh2MQyrF20

Har du ungefär en ide om hur en billigare Ryzen presterar med ett 1080 mot din cpu

1070 och en 1600 är också något som skulle vara kul. Får tänka lite, tack för du är hjälpsam

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

@Daark: Min 1700 i 3.6 är bara 15 procent långsammare än farsans 1800x i Cpu Z bench , Men klockade min högre

Men 1600 är ett bra om man vill spara, men vill du ha högre clock hastighet direkt på en Ryzen köp 1600x.

Men jag är mer än nöjd med min 1700, men Jag kan rekommendera Gigabyte ax370 Gaming 5 om du vill få uppdaterat bios .

Lycka till med köpet

Permalänk
Medlem

@Daark: Haha ja herregud, lät ju trevligt med 15 fps...Min ryzen 1700 i 3.7 ghz med mitt 1080 i 1080p klarar Snpier elite 4 i 185fps i max
och i 3.0ghz blir det 135 max, så det gör skillnad med att klocka de lite så att alla kärnor går fullt

Permalänk
Medlem

@Daark: Jo men vi höres ska se tv , lycka till med detta 😋

Permalänk
Medlem

Om jag frågar en till fråga då, vilken 1080 är bäst? Ljudnivå tänker jag på då, evga litar jag inte på med 1000-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

Om jag frågar en till fråga då, vilken 1080 är bäst? Ljudnivå tänker jag på då, evga litar jag inte på med 1000-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Asus 1080 STRIX så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Aldrig gillat asus, men hur står det till jämnfört med gaming X? Är pcd:n bra? Är mosfetsen kvalitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

ASUS är la okej, EVGA är egentligen min favorit tack vare deras generösa garantier och utbytesprogram, dom äcklade sig dock med VRM kylningen på 10-serien, men det är löst nu som jag förstår det.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti