Permalänk
Avstängd

Lönt o byta kylpasta på ny laptop?

Har en relativt ny laptop..1 mån gammal med ett 1050 kort i.. dock låter den som fan när man spelar, det värsta är att så fort tempen sjunker typ 2 grader varvar den ner o sen upp igen..blir väldigt oregelbundet ljud.

Datorn är en HP pavilion 15bc-203no där det enda som går ställa i bios är "fläkt alltid på" eller inte.. kvittar vilket man väljer

så tänkte att byta kylpasta kanske tjänar några grader o på så vis kan få fläkten att "lugna" ner sig lite..

Hur mycket kan man tjäna? är det ens lönt? andra alternativ?

/ Moltas

Permalänk
Medlem

Det kan du säkert göra, men risken är stor att du inte har någon garanti sen. Vad jag har lärt mig av just HP är att kylning inte är något som dom lagt allt för mkt krut på i många av deras burkar och just laptops som inte är direkta gaming laptops brukar kunna lånta som jumbojet när man spelar på dessa.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Rekordmedlem

Att byta kylpasta påverkar väldigt lite i sig självt men nått kan ju vara felmonterat eller ha rört sig under transport så att kolla att allt sitter rätt kan vara är vettigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har inte stött på någon bärbar som i nye låter som ett flygplan när man spelar ännu iaf.
Du ja ju testa att skaffa en kylplattabsom du ställer laptopenbpånnär du spelar, och var noga med att inte täppa igen imsu/utblås på datorn, typ om du sitter med den i knät eller ligger i sängen tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vet inte temperaturmässigt hur mycket du tjänar.

Men att, i regel när jag demonterat kompisars bärbara datorer, samt tvättat och applicerat ny kylpasta, så har det oftast blivit en väsentlig skillnad i ljudnivå, och att de har upplevts stabilare/jämnare i FPS i spel, utan att FPS har dippat i lika kraftig mån även.

Samt att fläkten inte jobbat lika intensivt och låtit som att den bärbara datorn är till att lyfta lika frekvent.

Och vill få för mig att i ett produktionsled, vid en masstillverkning, så är det nog inte dyrare, mer kvalitativ kylpasta som används, utan en som de anser "får jobbet gjort" utan att för den delen kosta alltför mycket.

Endast det intryck jag fått överlag, så nog allt kan du tjäna på att applicera egen kylpasta som är mer kvalitativ och har bättre värmeledningsförmåga.

Dock, hur garantin påverkas av detta låter jag vara osagt, då den är såpass ny i ditt fall.

Men då man får skruva isär exempelvis grafikkort och applicera egen kylpasta utan att garantin påverkas så kan det eventuellt inte bryta garantin om du gör ett ingrepp på en bärbar dator för att applicera egen kylpasta kan tänkas.

Dock ska tilläggas att när det gäller bärbara datorer så vet jag i ärlighetens namn inte om detta ingrepp bryter garantin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RazerBlader:

Vet inte temperaturmässigt hur mycket du tjänar.

Men att, i regel när jag demonterat kompisars bärbara datorer, samt tvättat och applicerat ny kylpasta, så har det oftast blivit en väsentlig skillnad i ljudnivå, och att de har upplevts stabilare/jämnare i FPS i spel, utan att FPS har dippat i lika kraftig mån även.

Samt att fläkten inte jobbat lika intensivt och låtit som att den bärbara datorn är till att lyfta lika frekvent.

Och vill få för mig att i ett produktionsled, vid en masstillverkning, så är det nog inte dyrare, mer kvalitativ kylpasta som används, utan en som de anser "får jobbet gjort" utan att för den delen kosta alltför mycket.

Endast det intryck jag fått överlag, så nog allt kan du tjäna på att applicera egen kylpasta som är mer kvalitativ och har bättre värmeledningsförmåga.

Dock, hur garantin påverkas av detta låter jag vara osagt, då den är såpass ny i ditt fall.

Men då man får skruva isär exempelvis grafikkort och applicera egen kylpasta utan att garantin påverkas så kan det eventuellt inte bryta garantin om du gör ett ingrepp på en bärbar dator för att applicera egen kylpasta kan tänkas.

Dock ska tilläggas att när det gäller bärbara datorer så vet jag i ärlighetens namn inte om detta ingrepp bryter garantin.

Skickades från m.sweclockers.com

Garantin kan ha vilka regler som helst men reklamationsrätten tillåter underhåll att utföras av vem som helst så länge den utförs fackmannamässigt.
Jag tror som sagt inte att skillnaderna du upplevt beror på pastabytet utan på att du monterat om delarna och att tempen hade sjunkit även om du använt samma typ av kylpasta som på fabriken men gjort en mer noggrann applicering/montering, ofta så är det ju tex lite för mycket kylpasta från fabrik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Garantin kan ha vilka regler som helst men reklamationsrätten tillåter underhåll att utföras av vem som helst så länge den utförs fackmannamässigt.
Jag tror som sagt inte att skillnaderna du upplevt beror på pastabytet utan på att du monterat om delarna och att tempen hade sjunkit även om du använt samma typ av kylpasta som på fabriken men gjort en mer noggrann applicering/montering, ofta så är det ju tex lite för mycket kylpasta från fabrik.

Fast detta har testats av mig personligen och så länge du inte överdriverkraftigt så gör det bara några enstaka grader, men kvalitetspasta vs billig sköt påstå kan spela en större roll.
Men tyckte han skrev att den var bara 1mån gammal, jag skulle nog testat en likadan och se ifall den här samma fenomen.
Tyvärr sitter jag med mobilen och har lite svårt att följa trådarna.
Men om den är så ny skulle jag nog gått tillbaka med den och i värsta fall reklamera den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

reklammera e jag inte sugen på då jag fick tag i den för ett väldigt bra pris..6000kr.. sen har jag monterat in en m2 ssd i den efter köp så jag har redan haft isär den en gång.. tänkte mest om det var värst besväret att benda isär den en ggr till... min gamla laptop som va en acer va mycke jämnare i fläkten.. denna går upp o ner.... maxar vid 68 grader sen om tempen sjunken till 66 så varvar den ner för att strax därpå upp till 68 o max igen...så hade jag fått ner tempen typ 3-4 grader kasnke skillnaden hade varit stor eller va tror ni?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Moltasman:

reklammera e jag inte sugen på då jag fick tag i den för ett väldigt bra pris..6000kr.. sen har jag monterat in en m2 ssd i den efter köp så jag har redan haft isär den en gång.. tänkte mest om det var värst besväret att benda isär den en ggr till... min gamla laptop som va en acer va mycke jämnare i fläkten.. denna går upp o ner.... maxar vid 68 grader sen om tempen sjunken till 66 så varvar den ner för att strax därpå upp till 68 o max igen...så hade jag fått ner tempen typ 3-4 grader kasnke skillnaden hade varit stor eller va tror ni?

68 C är lågt för att vara en laptop, du verkar ha en otroligt agresiv fläktkurva och borde kunna köra betydligt varmare så kolla om du inte kan fixa en tystare reglerkurva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Garantin kan ha vilka regler som helst men reklamationsrätten tillåter underhåll att utföras av vem som helst så länge den utförs fackmannamässigt.
Jag tror som sagt inte att skillnaderna du upplevt beror på pastabytet utan på att du monterat om delarna och att tempen hade sjunkit även om du använt samma typ av kylpasta som på fabriken men gjort en mer noggrann applicering/montering, ofta så är det ju tex lite för mycket kylpasta från fabrik.

Tusen tack för att du bringade mig klarhet,och vid närmare eftertanke, när du nämnde reklamationsrätten, så är det även den som ligger i bakhuvudet när det gäller varför garantin gäller vid byte av kylpasta på GPU:er exempelvis

F ö kan jag instämma med dig om att det är lite för mycket kylpasta i regel på bärbara datorer när man öppnar upp dem, vet en del datorer jag öppnat upp, och det verkligen har varit som en enda kylpasteklump exempelvis

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.