Permalänk

Feedback på mitt bygge

Tjenare Skulle gärna vilja ha lite feedback av några som vet något mer än mig om datorbygge. Jag har suttit i helgen och plockat ihop en dator på Inet, kom fram till detta https://www.inet.se/kundvagn/visa/10560602/updaterad-kundvagn

Vet inte om det är optimalt för pengarna eller om jag kan få mer för samma peng?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AlbinBjorling:

Tjenare Skulle gärna vilja ha lite feedback av några som vet något mer än mig om datorbygge. Jag har suttit i helgen och plockat ihop en dator på Inet, kom fram till detta https://www.inet.se/kundvagn/visa/10560602/updaterad-kundvagn

Vet inte om det är optimalt för pengarna eller om jag kan få mer för samma peng?

Vet inget om det nätagget så det får någon annan tala om, men rekommenderar alltid EVGA's G2 eller G3 serie. Kostar lite mer men är väldigt välrenommerad. Däremot så har du en 7700K processor och en mindre kylare. 7700K är välkänd för att gå väldigt varm, och jag är osäker på om den kylaren kan hantera det.

Annars ser det fint ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinBjorling:

Tjenare Skulle gärna vilja ha lite feedback av några som vet något mer än mig om datorbygge. Jag har suttit i helgen och plockat ihop en dator på Inet, kom fram till detta https://www.inet.se/kundvagn/visa/10560602/updaterad-kundvagn

Vet inte om det är optimalt för pengarna eller om jag kan få mer för samma peng?

Jag skulle byte ut PSU till ett annat. Typ EVGA Supernova eller någon annan som är certifierad till minst GULD

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd

Ändrade lite och rensade lite och fick in ett GTX 1070 för samma pris, tog dock bort din 1Tb disk, behöver du verkligen mekanisk hårddisk i dagens läge där man streamar alla filmer samt kan installera om ett spel från steam på en timma? Om du vill ha mycket lagring hade jag nog köpt en usb-disk på typ 4Tb och sen öppnat och plcokat ut hårddisken, går att få 4Tb för en tusenlapp så verkar konstigt nog mest ekonomiskt.

Men blev såhär iaf, antar du vill använda dte chassit av estetiska skäl:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10566861/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klanders:

Vet inget om det nätagget så det får någon annan tala om, men rekommenderar alltid EVGA's G2 eller G3 serie. Kostar lite mer men är väldigt välrenommerad. Däremot så har du en 7700K processor och en mindre kylare. 7700K är välkänd för att gå väldigt varm, och jag är osäker på om den kylaren kan hantera det.

Annars ser det fint ut.

Dark rock 3 är en av de biffigaste kylarna på marknaden, väger in på 1kg och är utrustad med 135mm fläkt, hur menar du?

dessutom är felet många 7700k har att det är dålig värmeöverföring mellan cpu'n och IHS, kan ha hur stor kylare som helst men hjälper föga

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10566903/

Med Ryzen får du mest prestanda. Fick plats med 500gb Ssd och ett gtx 1080 för en hundring mer. Ryzen 5 1600+1080 borde prestera bättre i spel än i7 7700k+1070. Ryzen 1600 borde även bli bättre i framtiden då spel borde vara optimerade för fler kärnor (Ryzen 5 1600 har 6st kärnor och i7 7700k har bara 4). Dessutom kommer du kunna ha lättare program i jakgrinden utan att påverka spelprestandan. Inte nog med det, du kommer kunna byta processor i framtiden till tex en 8 kärnig, utan att byta mobo, amd har sagt att dom ska fortsätta med am4 sockeln tills år 2020.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk

Tack för visat intresse och engagemanget ni la Jag har kollat på det ni skrivit och i kundvagnarna, jag har varit ute ur spelet ett tag med stationära komponenter så jag är så jäkla ringrostig på detta haha.
Men när jag läser så ser jag den med Ryzen processorn och Palit kortet jag har aldrig i mitt liv hört talas om de märkena vilket gör mig skeptiskt såklart men jag ska läsa mer om dem ikväll och se över de ni skrev!

Men en Processor fråga bara, skillnaden på i7 och i5 samt kärnor i de båda och ryzen så klart. vad de har för roll och hur mycket jag behöver? Jag Vill kunna lira lite krävande spel samt köra 2 skärmar när jag lirar mmos!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinBjorling:

Tack för visat intresse och engagemanget ni la Jag har kollat på det ni skrivit och i kundvagnarna, jag har varit ute ur spelet ett tag med stationära komponenter så jag är så jäkla ringrostig på detta haha.
Men när jag läser så ser jag den med Ryzen processorn och Palit kortet jag har aldrig i mitt liv hört talas om de märkena vilket gör mig skeptiskt såklart men jag ska läsa mer om dem ikväll och se över de ni skrev!

Men en Processor fråga bara, skillnaden på i7 och i5 samt kärnor i de båda och ryzen så klart. vad de har för roll och hur mycket jag behöver? Jag Vill kunna lira lite krävande spel samt köra 2 skärmar när jag lirar mmos!

palit är ett stort märke och välkänt mest i asien tror jag och okänt i andra delar av världen vilket är aningen konstigt och får en att undra vad sjutton palits marknadsförings team har tagit vägen.. jag har själv ett gtx 1070 jetstream vilket är palit (alltså kylaren är palit och grafikchippet är nvidia så klart).

skillnaden mellan dagens i7or och i5or är att i7 har 4 kärnor + 4 virtuella trådar genom så kallat hyperthreading det har inte i5.

ryzen är AMDs nya processor märke som har slagit ner som en bomb i datorvärlden med bra prestanda till en bråkdel av priset som intel tar för samma prestanda, exempelvis ryzen 7 1800x står sig bra emot intels 6900k och där är pris skillnaden enormt stor 6900k - 11000kr och 1800x 5000kr.

för spel duger en ryzen 1600 eller 1700 alldeles utmärkt och är definitivt ett bättre val än någon i5 från intel, däremot kan 7700k också vara ett bra val men dras med nackdelar som värmeproblem pga intels snålhet.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Avstängd

@AlbinBjorling: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10568183/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@byggadator03: Ryzen processorn kommer med en Wraith Spire, går att byta ut utan problem va? känns som en lite halvbra processorfläkt va?

Permalänk
Skrivet av AlbinBjorling:

@byggadator03: Ryzen processorn kommer med en Wraith Spire, går att byta ut utan problem va? känns som en lite halvbra processorfläkt va?

Den medföljande kylaren ska vara rätt bra så långe du inte överklockar, ska du klocka borde du nog köpa en ny. Se bara till att den passar med am4 sockeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram