Permalänk

Dell XPS 13, config?

Har nästan bestämt mig för att handla en dell xps 13 nu då de har 10% rabatt på den.
Och vill gärna ha QHD+ skärmen och i7 (7500u eller 7560U känns som de spelar mindre roll).

Men hur ska jag tänka angående minnes mängden? Kommer jag någonsin verkligen behöva 16Gb på en en sådan laptop?
Kommer använda den till 90% surf och filmtittande, men då jag är utvecklare händer de ju att jag programmerar lite hemma också, och vill då gärna kunna ha möjlighet att ha ett par project öppna i lite olika IDEer samtidigt (de tar fort minne). Mitt största problem att veta hur mkt allt sånt tar är att allt jag kör på idag är i macOs vilket kanske inte representerar exakt hur Windows (eller ubuntu, ganska så inne på ta de om de finns i rätt config) beter sig nuförtiden (iaf 5 år sedan jag hade en vettig windows laptop).

Några förslag?

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft problem med 8GB för programmering och så men där det finns en skillnad är mellan 7500u och 7560u där den senare har iris 640 grafik vilket kan vara trevligt. Frågan är vad prisskillanden är. Hos lenovo är 8 till 16GB en kostnad på ca 1200kr (vilket är det enda jag har att jämföra med) vilket inte är jättefarligt för en så dyr dator och något jag hade valt även om jag inte riktigt skulle använda det personligen. För det är ju lött vad jag vet så då kan man inte byta senare

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle lätt valt 16GB, särskilt då du säger att du vill ha några IDEer öppna samtidigt, men det beror ju på vilka du kör och hur stora projekt du har.

Just nu slukar mina Visual Studiosar och deras kompisar 6GB tillsammans.

Permalänk

Om det ej går uppgradera i efterhand är 16Gb minimum. Iaf om du ska ha datorn ett tag. Var idiotsnål när jag köpte min Macbook retina med 8gb ram, ångrar mig varje dag jag använder den nu 1,5år senare.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av infigo:

Jag har inte haft problem med 8GB för programmering och så men där det finns en skillnad är mellan 7500u och 7560u där den senare har iris 640 grafik vilket kan vara trevligt. Frågan är vad prisskillanden är. Hos lenovo är 8 till 16GB en kostnad på ca 1200kr (vilket är det enda jag har att jämföra med) vilket inte är jättefarligt för en så dyr dator och något jag hade valt även om jag inte riktigt skulle använda det personligen. För det är ju lött vad jag vet så då kan man inte byta senare

Tyvärr finns bara 7560u som samtidigt har QHD+ enbart med 8GB minne.
Så då kanske frågan är:
Behöver man QHD+/Touch( känns dumt att inte ha så bra skärm, men touch är inget jag känenr jag behöver) eller duger FHD?

Permalänk
Proffsmoddare

Jag köpte en för några veckor sedan bara, vanliga HD-skärmen samt prollen med Iris och 16gb och 512gb SSD.

Den större skärmen ser jag ingen nytta av, mest bara negativt då de blir sämre batteritid. 1920x1080 är fullt tillräckligt på denna lilla skärmen ändå. Men de är min åsikt. Använder aldrig touch på en vanlig laptop heller, 2-1 visst men inte en vanlig.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Skrivet av C4B12:

Jag köpte en för några veckor sedan bara, vanliga HD-skärmen samt prollen med Iris och 16gb och 512gb SSD.

Den större skärmen ser jag ingen nytta av, mest bara negativt då de blir sämre batteritid. 1920x1080 är fullt tillräckligt på denna lilla skärmen ändå. Men de är min åsikt. Använder aldrig touch på en vanlig laptop heller, 2-1 visst men inte en vanlig.

Batteritid är ju såklart bra, men för mig duger nog QHD+ skärmens batteritid mer än väl, kommer sällan ha med den hemifrån då jag har MBP från jobbet som jag har med på resorna.
Kan hålla med om att full-hd kanske räcker men är smått kär i min upplösning på MBPn jag har.

Permalänk
Medlem

Jag har en i princip fullspecad XPS13, "developer edition", dvs 512 GB SSD (därav princip fullspecad), QHD, 16GB RAM, fläskigaske CPUn.

Jag hade trott att jag aldrig skulle använda touch, men det gör jag. Och jag saknar det på min jobbdator numera

Ska du köra flera IDEer så vill du nog ha mycket RAM, jag är ibland less på min (jobb-)maskin för den går på knäna när jag laddar in herrejössesprojekt i VS2017 (maskinen har också bara 16 GB RAM), och det är utan tvivel rammängden som är flaskhalsen.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Jag har en i princip fullspecad XPS13, "developer edition", dvs 512 GB SSD (därav princip fullspecad), QHD, 16GB RAM, fläskigaske CPUn.

Jag hade trott att jag aldrig skulle använda touch, men det gör jag. Och jag saknar det på min jobbdator numera

Ska du köra flera IDEer så vill du nog ha mycket RAM, jag är ibland less på min (jobb-)maskin för den går på knäna när jag laddar in herrejössesprojekt i VS2017 (maskinen har också bara 16 GB RAM), och det är utan tvivel rammängden som är flaskhalsen.

Så de du egentligen säger är att jag borde hålla mig ifrån touch för att slippa sakna de på jobbet också
hmm decision decisions