Permalänk

Dell XPS 13, config?

Har nästan bestämt mig för att handla en dell xps 13 nu då de har 10% rabatt på den.
Och vill gärna ha QHD+ skärmen och i7 (7500u eller 7560U känns som de spelar mindre roll).

Men hur ska jag tänka angående minnes mängden? Kommer jag någonsin verkligen behöva 16Gb på en en sådan laptop?
Kommer använda den till 90% surf och filmtittande, men då jag är utvecklare händer de ju att jag programmerar lite hemma också, och vill då gärna kunna ha möjlighet att ha ett par project öppna i lite olika IDEer samtidigt (de tar fort minne). Mitt största problem att veta hur mkt allt sånt tar är att allt jag kör på idag är i macOs vilket kanske inte representerar exakt hur Windows (eller ubuntu, ganska så inne på ta de om de finns i rätt config) beter sig nuförtiden (iaf 5 år sedan jag hade en vettig windows laptop).

Några förslag?

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft problem med 8GB för programmering och så men där det finns en skillnad är mellan 7500u och 7560u där den senare har iris 640 grafik vilket kan vara trevligt. Frågan är vad prisskillanden är. Hos lenovo är 8 till 16GB en kostnad på ca 1200kr (vilket är det enda jag har att jämföra med) vilket inte är jättefarligt för en så dyr dator och något jag hade valt även om jag inte riktigt skulle använda det personligen. För det är ju lött vad jag vet så då kan man inte byta senare

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle lätt valt 16GB, särskilt då du säger att du vill ha några IDEer öppna samtidigt, men det beror ju på vilka du kör och hur stora projekt du har.