stealth/smygar spel sökes

Permalänk

stealth/smygar spel sökes

jag har så långt bak i tiden jag kan minnas, älskat dessa stealth och smygar spel, där det inte är så mycket utav det "sparka in dörren och meja ned allt i rummet", men mer utav det där "smyga sig på och ta ihjäl på nära håll". älskar metal gear solid serien, splinter cell serien, assassins creed och andra liknande spel där mycket går ut på stealth kills men även att alternativet att kunna meja ned allt finns med där.

har varit borta från de nya spelen ett bra tag nu, har inte följt med så mycket i vad som har kommit och vad som komma skall, så jag undrar, finns det några bra stealth spel därute nu?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

@mangemani:

Thief är väl ganska lagt åt det hållet, Hitman också.

Permalänk
Medlem

Lite smyg är det väl i nya Ghost recon?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Lego Master

Om man gillar mer distanssmyg så är ju Sniper Elite 4 riktigt trevligt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Deus Ex: Human Revolution och Mankind Divided

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk

just ja, hitman och thief hade jag glömt bort. har dock lirat de gamla väldigt mycket, har det släppts något nytt hitman och thief under de senaste 4-5 åren?

i stort sätt kan man ju smyga sig på fiender i varje spel och ta ihjäl med kniven eller annat närstridsvapen, men jag letar efter spel där tyngden och fokuset ligger på just smygandet och inte så mycket på pangandet. ghost reccon i all ära, det är ett bra spel, men inte riktigt det jag letar efter. lika med sniper spel, bra spel, men inte riktigt det jag söker.

ta splinter cell blacklist tex, där har man många alternativ, allt från att bara rusa in och skjuta ihjäl folk, att smyga sig på och ta ihjäl antingen dödligt eller icke dödligt, ta sig förbi fienden med hjälp utav gadgets, eller ta sig förbi dem utan att ens behöva döda någon i över huvud taget, nått åt det hållet letar jag efter. det roligaste hade ju varit om det hade släppts ett nytt splinter cell och det kanske det har gjort? eller ska släppas ett nytt?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Ett lite otippat förslag kan tänkas, men Cold Waters? Smygandet är på absolut högsta nivå :D.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

just ja, hitman och thief hade jag glömt bort. har dock lirat de gamla väldigt mycket, har det släppts något nytt hitman och thief under de senaste 4-5 åren?

Finns ett nytt hitman som slä'pptes förra året, episodbaserat och finns många incitament för att köra om banorna flera gånger från olika infallsvinklar.

Annars tyckte jag mycket om Styx spelen som också är någorlunda nysläpta.

Visa signatur

ASUS Strix 980Ti, i5 6600k, 16GB RAM

Permalänk
Inaktiv

Shadow Tactics: Blades of the Shogun kanske kan vara något?
Påminner om gamla Commandos.

http://www.metacritic.com/game/pc/shadow-tactics-blades-of-th...

Permalänk
Medlem

Finns också ett rätt nytt spel som heter Shadow Tactics.

shadow-tactics.com

Ingen aning hur bra det är dock.

Permalänk
Medlem

Dishonored 1 & 2
Där krävs det en del stealth. Det är dessutom bonus om man klarar sej förbi banorna oupptäckt å utan att döda någon osv.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Mark of the Ninja och Aragami gillar jag skarpt.
Party Hard är rätt kul.

Har inte provat Shadow Tactics än men det verkar riktigt bra.

Permalänk
Skrivet av mangemani:

ghost reccon i all ära, det är ett bra spel, men inte riktigt det jag letar efter.

Har du verkligen tagit en närmare titt på senaste Ghost Recon: Wildlands? För det låter precis som det du letar efter. Det är openworld och låter dig välja precis hur du vill lösa dina uppdrag, eller om du bara vill åka runt och upptäcka spelvärlden eller jävlas med folk. Du har en massiv arsenal av vapen, uppgraderingar, tillbehör, drones, och övrig utrustning som olika typer av granater, flaregun, minor, c4, etc att välja och vraka bland beroende på din spelstil. Konfigurera din spelkaraktär med en mängd olika kläder för att tex matcha din omgivning eller specifika uppdrag (den massiva spelvärlden består av alla möjliga tänkbara omgivningar). Nyttja dina 3 kompanjoners färdigheter eller spela själv eller coopa med polare. Uppgradera skills och lås upp fler färdigheter som matchar din spelstil. Ta dig fram till fots, på motorcykel, bil, båt, flygplan, helikopter, stridsfordon, eller hoppa fallskärm.

Vad gäller "stealth" så behöver man inte ligga på ett berg långt bort och plocka folk med snajper-bössa som de flesta gör, utan det roliga är ju just att smyga in i förläggningarna och plocka folk med nävar och pannben från skuggorna. Sabotera deras utrustning som generatorer, belysning, larm, närskydd, osv. Skapa skenmanövrar med din utrustning eller med hjälp av rebeller som man kan befria eller kalla in via radio. Få understöd och vidare spaning av dina kompanjoner som ligger och lurar på kullarna runt omkring. Eller smyg helt enkelt runt alla fiender med full fokus på ditt mål, vilket även belönas med extra xp om du klarar det.

Du kan hela tiden även justera svårighetsgrader och stänga av delar av ditt ui, allt helt och hållet, eller helt enkelt toggla det på/av med en knapp. Så vilka hjälpmedel du vill ha till hands är helt upp till dig.

Spelvärlden i sig är ett fiktivt Bolivia, och ditt syfte där är att sänka en mäktig kartell som sysslar med allt från knark till människo-smuggling. Landet är uppdelat i en mängd sömlösa provinser, där varje del styrs av olika nyckelpersoner som du måste söka fram genom att jaga information och förhöra folk. Du jobbar dig genom ett stort nätverk av skurkar för att tillslut nå ledaren. Provinserna skiftar dessutom miljö på ett snyggt sätt mellan djungel, öken, träsk, snö, tall-skog, och höga berg, semester-ort, osv. Väldigt varierande! Det finns även en hel del historia och påskägg runt om i spelvärlden för de som gillar att upptäcka.

Spelet är dessutom förbannat snyggt och har allt det senaste grafiska lullet om du har ett system som klarar av det.

Svårt att hitta någon video som spelar mer närgången stealth, men här är en kort demonstration som visar upp en bra variation av möjligheterna. Kom som sagt ihåg att du kan stänga av alla hemska ikoner och ui.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Du skulle kunna kolla på Metroserien. De spelen går att spela lite hur man vill. Antingen kan man meja ner allt eller smyga sig förbi fienderna i stora delar av spelet. Även svårighetsgrad går att ändra. Antingen kan man spela det som ett vanligt spel med "Heads up display" eller så kan spela utan hud för att göra det riktigt svårt.

Permalänk
Medlem

Nya Hitman, nu när det är släppt i sin helhet (utan att behöva vänta på episoder och annat skräp), så är det faktiskt riktigt bra.

Det återgår till känslan av öppenhet som Hitman var känt för, Hitman Absolution var ju iofs ett väldigt snyggt spel, och ganska bra, men för att vara ett hitman så var det extremt linjärt. Så jag rekommenderar att du lirar det sensate Hitman helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Måste bara hålla med om Dishonored 1&2, mycket bra spel där stealth verkligen är i fokus, om man nu vill det!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Kolla även upp payday 2, mycket stealth i det spelet.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Inaktiv

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain är mitt förslag.

Edit: ..vilket jag nu ser att du nämnt spelserien i första inlägget. Låter det ligga kvar oavsett.

Permalänk
Medlem

@mangemani: Låter lite som att du är ute efter actionspel där man kan smyga typ Alien Isolation, Senaste Thief, Wind Waker, Chronicles of Riddick, dom som är nämnda mfl (typ assasins creed). Dom flesta spelen som släpps brukar ha möjligheten att smyga men man är oftast tillräckligt kraftfull så man inte behöver det.

Thief1/2 The Metal Age , Amnesia Dark Descent, Call of Cthuhulu, Sir You Are Being Hunted, Styx Master of Shadows?, System Shock 2 osv tror jag är mer stealthbaserade spel (fokus på stealth inte action).

Steams tag http://store.steampowered.com/tag/en/Stealth/#p=0&tab=TopSell...

Permalänk

uj uj uj, här dräller det in förslag, det gillas.

vad heter det nya hitman? eller episoden?

cold water var ett lite originellt stealth, inte det jag söker efter men kan ändå vara värt att kolla up då jag gillade spel som hunt for the red october på amigan:)

är säkert ett bra spel det där stealth tactics, men gillar inte riktigt overhead wiewen, ska det vara stealth så ska kameran enligt min mening vara en sådan som följer med bakom karaktären.

dishonored har jag bara hört namnet på, aldrig spelat, det ska kollas upp.

nej, ärligt talat så var det ett antal år sedan jag spelade ghost reccon, är inte bekant med det nyaen jag måste medge att trailern såg smaskig ut, riktigt nice, dock så verkar det vara ett multiplayer/online spel? gillar inte riktigt att spela online då det är för mycket folk som inte tar spelet på allvar och det blir mest lek. finns det något singleplayer läge? eller är det ett single player spel?

metro har jag spelat, tja jag kan ju inte direkt säga att det är ett dåligt spel, men inget som får mig att vilja spela det i längden.

payday, det har jag sett mycket om, men aldrig spelat. men rätta mig om jag har fel nu, men är inte det på PS4 och är ett onlinespel?

är ute efter allt som liknar splinter cell black list, spel som inte är så linjära, där man får använda sin egen list och använda de alternativ man har. i black list kunde man tex klättra på väggarna förbi vakterna eller hoppa ned på dem eller varför inte slänga ned nån gadget på dem, ja jag behöver nog inte förklara hur splinter cell är, antar att alla här har spelat spelet., behöver inte vara exakt som spelet, men nått åt det hållet.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

@mangemani:

Låter väldigt likt batman spelen? Open world, precis som assassin's creed och splinter cell. Klättra, smyg eller hur du vill approcha och silentattacka folk med mängder av olika gadgets

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

uj uj uj, här dräller det in förslag, det gillas.

vad heter det nya hitman? eller episoden?

cold water var ett lite originellt stealth, inte det jag söker efter men kan ändå vara värt att kolla up då jag gillade spel som hunt for the red october på amigan:)

är säkert ett bra spel det där stealth tactics, men gillar inte riktigt overhead wiewen, ska det vara stealth så ska kameran enligt min mening vara en sådan som följer med bakom karaktären.

dishonored har jag bara hört namnet på, aldrig spelat, det ska kollas upp.

nej, ärligt talat så var det ett antal år sedan jag spelade ghost reccon, är inte bekant med det nyaen jag måste medge att trailern såg smaskig ut, riktigt nice, dock så verkar det vara ett multiplayer/online spel? gillar inte riktigt att spela online då det är för mycket folk som inte tar spelet på allvar och det blir mest lek. finns det något singleplayer läge? eller är det ett single player spel?

metro har jag spelat, tja jag kan ju inte direkt säga att det är ett dåligt spel, men inget som får mig att vilja spela det i längden.

payday, det har jag sett mycket om, men aldrig spelat. men rätta mig om jag har fel nu, men är inte det på PS4 och är ett onlinespel?

är ute efter allt som liknar splinter cell black list, spel som inte är så linjära, där man får använda sin egen list och använda de alternativ man har. i black list kunde man tex klättra på väggarna förbi vakterna eller hoppa ned på dem eller varför inte slänga ned nån gadget på dem, ja jag behöver nog inte förklara hur splinter cell är, antar att alla här har spelat spelet., behöver inte vara exakt som spelet, men nått åt det hållet.

Det heter bara Hitman.Lagt ner 14 timmar på bara första mappen, köpte den först för att testa spelet. Köpte sedan resten på rea, dock inte börjat spela dem för jag fastnade i PUBG men definitivt ett spel som är värt att kika på. Mitt tips är att du köper första episoden och testar

Payday finns på dator och kan spelas singleplayer. Jag lirade en del payday i början, det är ju egentligen inte ett stealthspel utan du har möjlighet att utföra bankrånen i stealth. Om du däremot misslyckas så fortsätter uppdraget i full firefight så det är inte så att du förlorar bara för du bryter stealth.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@mangemani:
Då ska du nog kolla in Aragami. Tyckte själv att gameplaymässigt påminde en del om äldre Splinter Cell, men i en helt annan miljö såklart. Man låser upp olika "gadgets" och det går att spela ganska fritt.

Permalänk
Medlem

Styx 1(Master of Shadows) och 2(Shards of Darkness.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z170 - i7 6700K(Noctua NH-D15) - Corsair Vengeance 32GB ram - Asus ROG Strix GTX 1080Ti - OCZ 60GB+OCZ 250GB+Samsung EVO 840 500GB+2xSeagate 3TB+1xWD Greenpower 2TB+1xWD Red 3TB - 2xAsus PB248Q - Corsair HX850W - Fractal Design S

Permalänk

aldrig spelat de nya batmanspelen, trodde det mest var ett beat em up spel med lite fritt springande i staden, men det kanske är värt att införskaffas

aragami påminde om det där tenchu(eller vad det nu hette) som fanns på ps1, gillades faktiskt, trotts miljön som jag inte söker efter, så där kan det nog också bli ett köp.

måste erkänna att jag blev lite småförtjust i styx spelen efter en koll på gameplay, speciellt 2:an, visst det verkar vara lite fantasy och i det medeltida temat, men det kan jag nog se förbi, frågan är om min dator pallar med det, men det är en annan sak.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av mangemani:

nej, ärligt talat så var det ett antal år sedan jag spelade ghost reccon, är inte bekant med det nyaen jag måste medge att trailern såg smaskig ut, riktigt nice, dock så verkar det vara ett multiplayer/online spel? gillar inte riktigt att spela online då det är för mycket folk som inte tar spelet på allvar och det blir mest lek. finns det något singleplayer läge? eller är det ett single player spel?

Nejdå, Wildlands är i grunden ett singleplayer-spel av sandbox-typ, mycket likt tex Far Cry 3/4 och Assassins Creed som har lite av samma Ubisoft-formula, fast större. Spelar du ensam så kommer du alltid ha 3 AI-styrda kompanjoner med dig, men det är helt upp till dig om du vill nyttja dom eller bara säga åt dom att hålla sig borta.

Det finns däremot möjlighet att köra coop online, och då kan man vara upp till 4 spelare som röjer runt i samma stora spelvärld och genomför samma uppdrag. Det funkar faktiskt förvånansvärt bra och är sjukt kul. Men ja, det har en tendens att bli lite lektstuga förr eller senare, så det gäller att lira med rätt folk om man vill vara seriös. Men detta är som sagt helt valfritt. Själv coopade jag igenom typ 20% med polare i början, och lirade resten själv.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

låter faktiskt lovande. är det ett tungdrivet spel? sitter inte på de modernaste komponenterna precis. iofs kan jag kolla upp det på "can you run it", men det är inte alltid den sidan talar sanning. Gforce GTX 780, 8GB RAM och i-5 2500K

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

aldrig spelat de nya batmanspelen, trodde det mest var ett beat em up spel med lite fritt springande i staden, men det kanske är värt att införskaffas

aragami påminde om det där tenchu(eller vad det nu hette) som fanns på ps1, gillades faktiskt, trotts miljön som jag inte söker efter, så där kan det nog också bli ett köp.

måste erkänna att jag blev lite småförtjust i styx spelen efter en koll på gameplay, speciellt 2:an, visst det verkar vara lite fantasy och i det medeltida temat, men det kan jag nog se förbi, frågan är om min dator pallar med det, men det är en annan sak.

Både Batman och Assasins Creed är beat em up spel med fritt springande, sen finns det ju skillnader, just speicifkt för Batman har man lagt på lite Metroidvania mekanik på det hela om du gillar den typen av gameplay. AS är väll lite mer linjärt men samtidigt mer open world typ (iaf om man tittar på blackflag osv), båda spelen är serierna är bra och har stealth mekanik som man kan använda sig av om man vill. https://en.wikipedia.org/wiki/Metroidvania.

Permalänk
Avstängd

S.W.A.T 4

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.