Firejail firefox eller chromium = youtube funkar ej

Permalänk
Medlem

Firejail firefox eller chromium = youtube funkar ej

Tjena,

jag kör firefox med firejail och då fungerar inte youtube. Jag har provat med chromium också men det blir samma sak. Kör jag utan firejail så fungerar youtube som vanligt.

Någon som har en idé hur man åtgärdar detta så man kan använda firejail och inte bara när man har icke-behov av youtube ?

Jag vet inte om det är flera saker (video/uppspelnings-relaterat) som inte fungerar med firejail än youtube, det kan det möjligtvis vara men inget jag har hittat ännu.

Permalänk
Medlem

Har du dubbelkollat att du använder HTML5-spelaren?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Har du dubbelkollat att du använder HTML5-spelaren?

Hur kollar man detta? Och vad det för nåt som jag annars använder mig utav?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

Hur kollar man detta? Och vad det för nåt som jag annars använder mig utav?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antar att alternativet skulle vara den gamla flashspelaren, men det var väl länge sedan som den var standard

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

Hur kollar man detta? Och vad det för nåt som jag annars använder mig utav?

Skickades från m.sweclockers.com

https://youtube.com/html5

Antingen det eller Flash. Och om den försöker använda Flash har den ingen åtkomst till den binärfilen, vilket skulle förklara varför det inte fungerar.

Men se till att använda HTML5.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

https://youtube.com/html5

Antingen det eller Flash. Och om den försöker använda Flash har den ingen åtkomst till den binärfilen, vilket skulle förklara varför det inte fungerar.

Men se till att använda HTML5.

Precis, det var nog så jag tänkte i den stilen, att firefox inte hade tillgång till flash när det är firejail.

Men hur ställer jag in firefox, eller chronium att använda html5 för uppspelning?

är det någon systeminställning eller "lokal" inställning inuti firefox eller chronimum ?

Permalänk
Medlem

@Lexdale: Det ändrar du på Youtube-länken. Där kan du även se vad du har stöd för osv.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund

Hm...vart hittar du den inställningen i länken? Jag kanske är trött, men väl inne på youtube-länken så klickar jag på kugghjulet under till höger om rutan där filmklippet är, men jag ingen sån inställning, utan det står bara Quality, Autoplay, Speed, Subtitles.

Permalänk
Medlem

Övriga saker som filmklipp på Expressen etc fungerar inte heller märker jag nu.

Hur ställer jag in så att klipp spelas upp med HTML5 istället för flash?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

@Hund

Hm...vart hittar du den inställningen i länken? Jag kanske är trött, men väl inne på youtube-länken så klickar jag på kugghjulet under till höger om rutan där filmklippet är, men jag ingen sån inställning, utan det står bara Quality, Autoplay, Speed, Subtitles.

Förr så fanns det ett val direkt på den länkade sidan, men det var när html5-stödet var nytt.

Vad står det att nuvarande inställning är? "The HTML5 player is currently used when possible." / "HTML5-spelaren används när det är möjligt." eller något annat?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Förr så fanns det ett val direkt på den länkade sidan, men det var när html5-stödet var nytt.

Vad står det att nuvarande inställning är? "The HTML5 player is currently used when possible." / "HTML5-spelaren används när det är möjligt." eller något annat?

Jag hittar inte det där överhuvudtaget, tror du att du skulle kunna bifoga en skärmdump på vart du hittar det?
här kan du ladda upp den till: https://unsee.cc/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

Jag hittar inte det där överhuvudtaget, tror du att du skulle kunna bifoga en skärmdump på vart du hittar det?
här kan du ladda upp den till: https://unsee.cc/

Såhär ser sidan som länkades tidigare ut för mig (i Chrome):

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack

Om jag går till den länken så är allting i kryssat precis som på din bild.

Jag har upplevt att det dock fungerar att spela youtube-klipp ibland, men allra oftast så är det totalstopp och den tuggar bara på utan någon anledning.

Så det går ju alltså fungera ändå, men det är någon bugg med firejail som ställer till det ändå

Permalänk
Medlem

@Lexdale: Hur ser din Firejail-config ut för Firefox?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

@Lexdale: Hur ser din Firejail-config ut för Firefox?

Firefox profile:

Citat:

/etc/firejail $ cat firefox.profile
# Firejail profile for Mozilla Firefox (Iceweasel in Debian)
noblacklist ${HOME}/.mozilla
include /etc/firejail/disable-mgmt.inc
include /etc/firejail/disable-secret.inc
include /etc/firejail/disable-common.inc
include /etc/firejail/disable-devel.inc
caps.drop all
seccomp
protocol unix,inet,inet6,netlink
netfilter
tracelog
noroot
whitelist ${DOWNLOADS}
whitelist ~/.mozilla
whitelist ~/.cache/mozilla/firefox
whitelist ~/dwhelper
whitelist ~/.zotero
whitelist ~/.lastpass
whitelist ~/.vimperatorrc
whitelist ~/.vimperator
whitelist ~/.pentadactylrc
whitelist ~/.pentadactyl
whitelist ~/.keysnail.js
whitelist ~/.config/gnome-mplayer
whitelist ~/.cache/gnome-mplayer/plugin
include /etc/firejail/whitelist-common.inc

# experimental features
#private-etc passwd,group,hostname,hosts,localtime,nsswitch.conf,resolv.conf,gtk-2.0,pango,fonts,iceweasel,firefox,adobe,mime.types,mailcap,asound.conf,pulse

Det är himla lustigt att det fungerar ibland dock, det är ju helt ologiskt, antingen ska det ju fungera eller inte alls.

Permalänk
Medlem

@Lexdale: Jag har inget bra svar, men skapa en ticket på deras GitHub-sida.

https://github.com/netblue30/firejail

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.