Utvecklardator att resa med för 5000kr

Permalänk

Utvecklardator att resa med för 5000kr

Hej,
Ska ut och resa en längre period och då kan det va smidigt att ha med sig en laptop.
Tänker mig nåt lite billigare för runt runt 5000, så behöver jag inte noja över att den ska bli stulen.
Samtidigt ska den duga för att sitta och utveckla hobbyprojekt (är webutvecklare) under regniga dagar.

Tänker mig:
* Minst 8GB RAM. Hyfsad 64-bit processor. Windows 10
* Struntar totalt i grafikkort (ska inte spela nåt på den) och webcam
* 13 till 15 tum skärm med hyfsad upplösning (större än 1366x768 åtminstone)
* Relativt kompakt men ska ändå ha HDMI-port och nätverksport. Gärna 2 usb-portar.
* Hyfsad batteritid

Plus är ifall den är:
* Relativt tyst
* Har en kompakt laddare

Har kört en prisjaktsökning med dessa filter
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s326340243#rparams=b=...

Men jag har ingen riktig aning om vilken modell jag ska välja. Därför frågar jag er om ni har nån rekommendation.
Eller kanske finns nån särskild modell på rea just nu.

Kan sträcka mig uppåt i pris några tusingar om det krävs för att få nåt vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygande dadeln:

Hej,
Ska ut och resa en längre period och då kan det va smidigt att ha med sig en laptop.
Tänker mig nåt lite billigare för runt runt 5000, så behöver jag inte noja över att den ska bli stulen.
Samtidigt ska den duga för att sitta och utveckla hobbyprojekt (är webutvecklare) under regniga dagar.

Tänker mig:
* Minst 8GB RAM. Hyfsad 64-bit processor. Windows 10
* Struntar totalt i grafikkort (ska inte spela nåt på den) och webcam
* 13 till 15 tum skärm med hyfsad upplösning (större än 1366x768 åtminstone)
* Relativt kompakt men ska ändå ha HDMI-port och nätverksport. Gärna 2 usb-portar.
* Hyfsad batteritid

Plus är ifall den är:
* Relativt tyst
* Har en kompakt laddare

Har kört en prisjaktsökning med dessa filter
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s326340243#rparams=b=...

Men jag har ingen riktig aning om vilken modell jag ska välja. Därför frågar jag er om ni har nån rekommendation.
Eller kanske finns nån särskild modell på rea just nu.

Kan sträcka mig uppåt i pris några tusingar om det krävs för att få nåt vettigt.

Går inte att köpa en bra dator för 5000 kr, går knappt att köpa en bra laptop överhuvudtaget om du frågar mig. Jag tycker du ska spana in acer swift 3. Den kostar 7290 kr och har fått mycket bra recensioner. Den har mycket bra batteritid, HDMI, usb-c (med displayport), väger 1,5 kg, har kabylake i3 processor, 256 GB ssd och 8 GB ram. Har känt på tangentbord och trackpad och blev imponerad. Ska vara hyfsat tyst enligt recensioner jag läst, men dyrare laptops är såklart ännu tystare.

Nackdelen är att skärmen är ganska ljussvag. Dock är skärmen matt vilket kanske gör att den funkar för dig.

Skickades från m.sweclockers.com