AMD Radeon RX Vega poserar i bilder och prestandatester

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Snabbgoogling

NVIDIA Formally Announces PCIe Tesla V100: Available Later This Year - Anandtech
Nvidia Announces PCI-Express version of Tesla V100 accelerator - Guru3D

Båda artiklarna är skrivna i Juni 2017 (Anandtech 20 Juni, Guru3D 21 Juni).
Båda säger "available later this year" utan att säga något datum.
Så det verkar mera vara en papperslansering eller "announcement" att det ska komma?

Exempelvis Microsofts nya Xbox One X vet vi att den ska komma. Som "Project Scorpio" har vi känt till den länge.
Men den går fortfarande inte att köpa ännu.
Eller har det levererats några Tesla V100 till slutkunder ännu ?

Edit:
De artiklarna verkar vara för PCI-Express versionen.
Att Tesla V100 även ska lanseras i en SXM2 formfaktor.

Från en annan Anandtech artikel:
NVIDIA Volta Unveiled: GV100 GPU and Tesla V100 Accelerator Announced - by Ryan Smith on May 10, 2017

The first product to ship with Tesla V100 will be the NVIDIA DGX-1V, the Volta version of their DGX server. Similar to their Pascal launch, starting with DGX sales allows NVIDIA to sell 8 GPUs in one go, and for a premium at that. A DGX-1V will set you back a cool $149,000. The payoff? It ships in Q3, whereas OEM P100 designs won’t be available until Q4.

Maj tillhör fortfarande inte Q3 (tredje kvartalet).
Så Maj eventet var fortfarande ett tillkännagivande/presentation. Inte en skarp lansering.
Med det uttalandet så borde slutkunder ha DGX servrar med Tesla V100 före Oktober åtminstone.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

5k borde väl vara OK om det presterar som ett 1080?

Personligen gillar jag INTE referensdesigner med radialkylare.

5k är inte okej om monstret drar 300-350+ watt, och är lite sämre än ett 1080.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

5k är inte okej om monstret drar 300-350+ watt, och är lite sämre än ett 1080.

Hellre det än att AMD blir ute ur leken och att man får ge 20000kr för nästa Geforce.

För ett par år sen hade AMD 18% av marknaden och nu ca 30%.

Resurser -> Utveckling -> Produkter -> Försäljning -> Resurser ...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Snabbgoogling

NVIDIA Formally Announces PCIe Tesla V100: Available Later This Year - Anandtech
Nvidia Announces PCI-Express version of Tesla V100 accelerator - Guru3D

Båda artiklarna är skrivna i Juni 2017 (Anandtech 20 Juni, Guru3D 21 Juni).
Båda säger "available later this year" utan att säga något datum.
Så det verkar mera vara en papperslansering eller "announcement" att det ska komma?

Exempelvis Microsofts nya Xbox One X vet vi att den ska komma. Som "Project Scorpio" har vi känt till den länge.
Men den går fortfarande inte att köpa ännu.
Eller har det levererats några Tesla V100 till slutkunder ännu ?

Edit:
De artiklarna verkar vara för PCI-Express versionen.
Att Tesla V100 även ska lanseras i en SXM2 formfaktor.

Från en annan Anandtech artikel:
NVIDIA Volta Unveiled: GV100 GPU and Tesla V100 Accelerator Announced - by Ryan Smith on May 10, 2017

The first product to ship with Tesla V100 will be the NVIDIA DGX-1V, the Volta version of their DGX server. Similar to their Pascal launch, starting with DGX sales allows NVIDIA to sell 8 GPUs in one go, and for a premium at that. A DGX-1V will set you back a cool $149,000. The payoff? It ships in Q3, whereas OEM P100 designs won’t be available until Q4.

Maj tillhör fortfarande inte Q3 (tredje kvartalet).
Så Maj eventet var fortfarande ett tillkännagivande/presentation. Inte en skarp lansering.
Med det uttalandet så borde slutkunder ha DGX servrar med Tesla V100 före Oktober åtminstone.

Volta presenterades den 10:e Maj: http://www.anandtech.com/show/11367/nvidia-volta-unveiled-gv100-gpu-and-tesla-v100-accelerator-announced

Hur tillgängligheten av dem har sett ut sedan dess kan jag inte svara på men detta får väl ses som en bekräftelse på att korten redan finns: http://wccftech.com/nvidia-volta-tesla-v100-ai-research/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Maj tillhör fortfarande inte Q3 (tredje kvartalet).
Så Maj eventet var fortfarande ett tillkännagivande/presentation. Inte en skarp lansering.
Med det uttalandet så borde slutkunder ha DGX servrar med Tesla V100 före Oktober åtminstone.

https://blogs.nvidia.com/blog/2017/07/22/tesla-v100-cvpr-nvai...
Det har skänkt bort 15st.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Hellre det än att AMD blir ute ur leken och att man får ge 20000kr för nästa Geforce.

För ett par år sen hade AMD 18% av marknaden och nu ca 30%.

Resurser -> Utveckling -> Produkter -> Försäljning -> Resurser ...

Nu pratar vi ju om helt olika saker. Jag vill också att AMD ska komma tillbaka, vilket de ser ut att göra. Polaris var en bra krets i mitt-segmentet, och borde ha sålt mycket mer än 1060 3gb, Ryzen verkar riktigt nice och allt känns bra för deras CPU marknad.

Men jag tänker inte låtsas som att Vega verkar lovande med de här siffrorna. 300W är inget skämt. Och om jag ska vara helt ärlig, så tror jag faktiskt att det kan bli billigare, och kanske t.o.m mer priseffektivt att köpa två Polaris RX 480 och köra än 1 Vega kort. vega ser ut att vara grymt hungrigt och de verkar inte prestera tillräckligt bra om de ska säljas i GTX 1080 prisklass. Alltså, vi pratar om 4%~ prestanda skillnad men med dubbla strömförsörjningen. Jag gillar AMD och vill självklart ha kvar dom. Men som det ser ut idag, så pressar de på intel riktigt hårt på både server och konsumentmarknaden, särskilt eftersom vi verkar få 6-core CPUer på Coffee Lake snart, och Nvidia verkar fortfarande ha ett rejält övertag på GPU marknaden, Vega verkar misslyckas med att utmana Pascal, och Volta är på väg.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nu pratar vi ju om helt olika saker. Jag vill också att AMD ska komma tillbaka, vilket de ser ut att göra. Polaris var en bra krets i mitt-segmentet, och borde ha sålt mycket mer än 1060 3gb, Ryzen verkar riktigt nice och allt känns bra för deras CPU marknad.

Men jag tänker inte låtsas som att Vega verkar lovande med de här siffrorna. 300W är inget skämt. Och om jag ska vara helt ärlig, så tror jag faktiskt att det kan bli billigare, och kanske t.o.m mer priseffektivt att köpa två Polaris RX 480 och köra än 1 Vega kort. vega ser ut att vara grymt hungrigt och de verkar inte prestera tillräckligt bra om de ska säljas i GTX 1080 prisklass. Alltså, vi pratar om 4%~ prestanda skillnad men med dubbla strömförsörjningen. Jag gillar AMD och vill självklart ha kvar dom. Men som det ser ut idag, så pressar de på intel riktigt hårt på både server och konsumentmarknaden, särskilt eftersom vi verkar få 6-core CPUer på Coffee Lake snart, och Nvidia verkar fortfarande ha ett rejält övertag på GPU marknaden, Vega verkar misslyckas med att utmana Pascal, och Volta är på väg.

Nej jag håller med dig. Är det sant så är 300W mycket för 1080 prestanda.

Jag hade gärna sett Fury i 14nm, då hade det varit en helt annan krets. Kanske att den hade kommit undan med endast 4GB HBM. Blev väldigt besviken när den inte var det (14nm).

Jag hade gärna sett att Polaris hade presterat som 1080 och 1070 eller kanske lite under bägge dem. Nu konkurrerar de mer med 1060 6GB. En väldig tur att miners gillar de korten som @VaSaDu påpekade.

nVidia gör jättebra GPUer inget snack om saken, men tyvärr håller de på med en del fulspel.
Det går ju uppenbarligen att göra spel som funkar bra på AMD GPUer (Doom t.ex.) men nVidia levererar i det mesta.

Det ska bli spännande med Vega, men jag har inte jättehöga förhoppningar. Är det 1080 prestanda, sjysst pris och gärna under 300W så blir det köp. Kanske framåt vintern då den extra värmen kan behövas

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nej jag håller med dig. Är det sant så är 300W mycket för 1080 prestanda.

Jag hade gärna sett Fury i 14nm, då hade det varit en helt annan krets. Kanske att den hade kommit undan med endast 4GB HBM. Blev väldigt besviken när den inte var det (14nm).

Jag hade gärna sett att Polaris hade presterat som 1080 och 1070 eller kanske lite under bägge dem. Nu konkurrerar de mer med 1060 6GB. En väldig tur att miners gillar de korten som @VaSaDu påpekade.

nVidia gör jättebra GPUer inget snack om saken, men tyvärr håller de på med en del fulspel.
Det går ju uppenbarligen att göra spel som funkar bra på AMD GPUer (Doom t.ex.) men nVidia levererar i det mesta.

Det ska bli spännande med Vega, men jag har inte jättehöga förhoppningar. Är det 1080 prestanda, sjysst pris och gärna under 300W så blir det köp. Kanske framåt vintern då den extra värmen kan behövas

Säga vad man vill just nu om dessa kort. Men bra på att till och från på att göra braskamins-komponenter.... Det är dom bra på närmsta varma historia från det gröna laget var väl GTX 480 som fick fruktansvärt varmt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: 5000kr är fantasipris.

Kolla på trenden för all annan elektronik i sverige, jag tvivlar på en krona under 7995..

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det är det som är problemet, det är inte kul någonstans, såvida det inte stämmer. Den som lever får se.

Då är det ärligt talat ditt och likasinnades problem att du och andra övertolkar det så. Det är väldigt subtilt och tveksamt om det ens ska utläsas så, kan lika gärna bara var ett sammanträffande och jag tycker uppståndelsen kring det är lika dum som alla dessa Half-life 3-memes. Jag hade definitivt missat det om inte alla nördar hade skrikit ut det överallt hela tiden.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Då är det ärligt talat ditt och likasinnades problem att du och andra övertolkar det så. Det är väldigt subtilt och tveksamt om det ens ska utläsas så, kan lika gärna bara var ett sammanträffande och jag tycker uppståndelsen kring det är lika dum som alla dessa Half-life 3-memes. Jag hade definitivt missat det om inte alla nördar hade skrikit ut det överallt hela tiden.

Jag sade aldrig att jag tyckte det var ett problem. Det blir dock AMD's problem när folk tycker att deras PR är fjantigt och missvisande vilket den är i mångas ögon. Du tycker att vi övertolkar, jag tycker det inte. Ett sammanträffande den var bra.. "Poor Volta" japp, det är högst troligt ett sammanträffande lol.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av boibo:

@Bloodstainer: 5000kr är fantasipris.

Kolla på trenden för all annan elektronik i sverige, jag tvivlar på en krona under 7995..

Alltså. Vega kommer inte sälja ett kort om de presterar under 6000kr nytt, 4000kr seg GTX 1080 som är ett år gammalt ifall de säljer för en krona över 6000:-

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X