Permalänk
Medlem

Trackball

Någon på swec som använder trackball? Hur gillar ni det jämfört med en vanlig mus?

Permalänk
Medlem

Har haft en "trackball mus" men bytte snabbt tillbaka då det inte var roligt att spela med den.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Någon på swec som använder trackball? Hur gillar ni det jämfört med en vanlig mus?

Jag har en Kensington Orbit Trackball som ett komplement dom gånger det känns ansträngt i handled / underarm / axel. Jag kan nästan ana vad ni tänker Åratal av truckkörning sätter sina spår till slut.

Trackball fungerar för vardagligt datoranvändande, men knappast för majoriteten av spel.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Verkade ganska vanligt på 90-talet men sedan verkar de ha dött ut och jag har inte sett röken av dem på åratal. Finns de kvar? Används de? Vad tycker folk om trackballs?
Sägs vara väldigt ergonomisk för kontorsarbete, så jag är väldigt nyfiken på att höra något om dem

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

Underbart för kontorsbruk! (men behöver regelbunden rengöring)

Uselt för de flesta spel!

(Hade en gammal "IBM-bräda" med inbyggd trackboll för länge sedan som jag gillade skarpt, tyvärr gjorde jag mig av med den i ett utrensningsfrenzy innan jag nördade ner mig )

Permalänk
Medlem

Jag körde en Logitech trackball för ett otal år sedan, och det finns både för- och nackdelar. För generellt "datorpill" tycker jag en trackball är suveränt då ergonomin är bättre och man får högre pekarprecision. Dock är hastigheten när man skall flytta pekaren en längre sträcka betydligt sämre än med en "vanlig" mus vilket gör en trackball mer eller mindre oanvändbar för de flesta spel.
Är man van vid en ordinär mus blir det också klurigare att göra enkla saker som drag-n-drop eller att exempelvis markera och kopiera ett textstycke med en trackball.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

När jag kollar runt på andra forum så ser jag en hel del trackball-användare som snackar om de de använder, men jag tror också att många har gått över till Rollermouse.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag har tre stycken Logitech M570 (en till arbetsdatorn, en till speldatorn och en till den bärbara). Jag har lirat med Trackball sedan urminnes tider och älskar det.

Problemet är bara att upplösningen på kulan inte är speciellt hög, endast 400dpi. Det märks väldigt tydligt i spelen och jag har nyligen gått över till vanlig rådis, en Logitech G403.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=704769,3884176

Men det tar tid att vänja sig om

Har ena trackballen till salu om det är av intresse. Den är i nyskick.

Permalänk
Medlem

Om man inte ska spela kan jag rekommendera en trackball. Är högst ovant i början och det kommer ta en tid innan man är vänjer sig, men det är riktigt trevligt när man väl fått in känslan för det.
Satt med en logitech m570 som jag verkligen kan rekommendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian