Textfiler tömda på innehåll

Permalänk
Medlem

Textfiler tömda på innehåll

Hej!

Jag har ett problem som jag inte vet i vilken ände jag ska börja felsöka.
Min fru har Linux Mint (cinnamon) installerat på sin laptop och hon har upptäckt att vissa textfiler har blivit helt tömda på sitt innehåll. Textfilerna ligger på min server (Ubuntu Server) och hon editerar filerna direkt där genom Samba (hon hämtar alltså inte hem dem till sin dator). Hon använder Leafpad som editor.

Jag håller på att testa diskarna efter fel med SmartControl (Extended Self-test) för att se om det är något fel på diskarna även om jag tycker det är tveksamt att det skulle vara något sånt fel.

Jag gissar på att något händer när hon spara textfilen efter hon editerat den. Har någon varit med om något liknande?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@Eazy: Permissions brukar väl vara en vanlig felkälla när man ska skriva/läsa till och från "filer".

Edit, spännande att du säger "vissa filer" ge oss mer detaljer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

@Defcon: Permissions brukar väl vara en vanlig felkälla när man ska skriva/läsa till och från "filer".

Edit, spännande att du säger "vissa filer" ge oss mer detaljer!

Det är simpla textfiler (.txt) och filerna ägs av "nobody nogroup". Vi tror att vi har hittat vad som orsakar det, och det är Leafpad. Alla textfiler man ändrar texten i och sedan sparar, raderar all text i textfilen. Detta händer bara med Leafpad och över Samba (lokala textfiler funkar som det ska). Öppnar man samma textfiler med Xed, som jag antar är förvald texteditor i Cinnamon, blir det inte samma fel.

Jag har svårt att formulera mig idag märker jag. Hoppas ni förstår vad jag skriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Löste det sig? Annars vore det bra med mer detaljer. Bara vissa textfiler eller ska som hon redigerar? Mer exakt vad händer när textfilen töms? Om det står "äpplen" i filen som hon öppnar, och hon lägger till "päron", vad står i filen nästa gång hon öppnar den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Löste det sig? Annars vore det bra med mer detaljer. Bara vissa textfiler eller ska som hon redigerar? Mer exakt vad händer när textfilen töms? Om det står "äpplen" i filen som hon öppnar, och hon lägger till "päron", vad står i filen nästa gång hon öppnar den?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ALLA textfiler som editeras med Leafpad men endast med Leafpad. Editera man en textfil och sedan sparar den över SMB (Samba) raderas all text. Öppnar man en fil och sedan stänger den händer inget. Jag hittade en bugreport från 2016 om det:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/leafpad/+bug/154209...
Är inte så mycket utveckling på Leafpad tyvärr så buggen kanske aldrig blir fixad. Finns en lösning om man kan tänka sig att kompilera om Leafpad.

Måste säga att det är en rätt allvarlig bug och tycker det är rätt illa att man har Leafpad i sin repo (Linux Mint}.

Lösningen för oss är att inte använda Leafpad. Har använt Leafpad mot min server över ssh men har avinstallerat skrotet.

Textfilerna som gick förlorade hade jag kvar på en disk som vi bytt ut då den börjat få fel. All text som var skrivet i dem sedan jag bytte disken gick förstås förlorade.

Använd inte Leafpad är mitt råd!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable