Flytta/Kopiera/Migrera C SSD till en annan SSD

Permalänk
Medlem

Flytta/Kopiera/Migrera C SSD till en annan SSD

Hej!
Letat efter någon som har samma problem som mig här men har inte hittat något.
Jag köpte en Samsung SSD 850 evo idag som jag vill göra om till min C hårddisk. Vill flytta allt från C hårddisken till den nya SSD disken och att den nya SSD disken får drive letter C.

Problemet jag har är att min gamla SSD som är C just nu är en Corsair. Så kan jag tyvärr inte använda Samsungs Migration Tool.
Har googlat lite och de verkar som att alla skriver om WD tool, Intel Tool och Samsung tool. Men alla dom funkar enbart på deras diskar.
Någon som vet hur man kan lösa detta?

Permalänk
Medlem

Givetvis kan du använda Samsungs verktyg även om källdisken är en annan tillverkares.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag körde med Reflect, funkade perfekt. Behövs inga speciella märkesverktyg för att kopiera diskarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Givetvis kan du använda Samsungs verktyg även om källdisken är en annan tillverkares.

Tankade du den från deras webbsida? Jag provade Samsung Data Migration Software och då hittade den inte min C hårddisk. Utan bara mina 2 Samsung hårddiskar.

Skrivet av SpeedRebirth:

Jag körde med Reflect, funkade perfekt. Behövs inga speciella märkesverktyg för att kopiera diskarna

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.macrium.com/reflectfree Denna du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesk:

Precis! Gratisversionen var allt jag behövde

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesk:

Tankade du den från deras webbsida? Jag provade Samsung Data Migration Software och då hittade den inte min C hårddisk. Utan bara mina 2 Samsung hårddiskar.

Nej, jag återger enbart informationen från användarmanualen. Det skulle aldrig falla mig in att klona istället för att åtnjuta en helt ren installation på den nya SSD:n.

Det är inte så att du ska välja måldisk där den inte visar din C-disk?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda clonezilla för backup och återställning av partitioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, jag återger enbart informationen från användarmanualen. Det skulle aldrig falla mig in att klona istället för att åtnjuta en helt ren installation på den nya SSD:n.

Det är inte så att du ska välja måldisk där den inte visar din C-disk?

Nej Samsungs egna program funkade tyvärr inte. Kan inte välja en annan disk än Samsung diskarna.
Håller fortfarande på att försöka lösa detta xD

Varit bortrest, ska nu prova de andra förslagen.