Laptop för plugg - problem med dell xps 13?

Permalänk
Medlem

Laptop för plugg - problem med dell xps 13?

Hej!

Ska börja studera mjukvaruteknik på Liu nu till hösten och behöver då införskaffa mig en laptop. Jag har kollat en del på Dell xps 13 men verkar som väldigt många har problem med den på olika vis och jag är därför lite osäker på om det är så bra att skaffa en sån?
Jag har även kollat på Macbook pro 13" och den ser lockande ut förutom priset.

Är det någon som har erfarenhet av Dell xps 13 och isåfall har ni upplevt mycket problem?
Någon som vet om linux går att installera på de nyare macbook pro versionerna? har försökt leta reda på det, men tycker det står olika på alla hemsidor.
Några andra alternativ? tänkte mig max 14" och inte över 1.5kg tung.

Tacksam för svar!

//Herman

Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad T470 skulle jag säga är den bästa arbetsdatorn på 14"

https://www.notebookcheck.net/Lenovo-ThinkPad-T470-Core-i5-Fu...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Skrivet av BadassH:

Hej!

Ska börja studera mjukvaruteknik på Liu nu till hösten och behöver då införskaffa mig en laptop. Jag har kollat en del på Dell xps 13 men verkar som väldigt många har problem med den på olika vis och jag är därför lite osäker på om det är så bra att skaffa en sån?
Jag har även kollat på Macbook pro 13" och den ser lockande ut förutom priset.

Är det någon som har erfarenhet av Dell xps 13 och isåfall har ni upplevt mycket problem?
Någon som vet om linux går att installera på de nyare macbook pro versionerna? har försökt leta reda på det, men tycker det står olika på alla hemsidor.
Några andra alternativ? tänkte mig max 14" och inte över 1.5kg tung.

Tacksam för svar!

//Herman

Jag skaffade en XPS 13 när den var ny i höstas. Jag hade initialt problem med att tangentbordet inte registrerade när man tryckte i de övre hörnen av knapparna C och B plus att musplattan levde sitt egna liv emellanåt.
Gjorde ett snabbt diagnostest på deras hemsida där jag bekräftade att det var fel på datorn och dagen efter kom en tekniker som bytte ut delarna. Tog knappt en timme och sen var det fixat.

Sen dess har jag älskat maskinen och använder den i skolan, på jobbet och hemma - mycket mer än vad jag trodde att jag skulle göra.

Det verkar vara en del fel på denna modell men jag fick väldigt snabb och professionell hjälp som fixade min. Att de sen verkar ge ut 10% rabatt lite då och då på deras hemsida gör ju inte saken sämre.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk

Ett tips som från en som precis gått klart en civilingenjörs utbildning på liu: Försök att undvika att använda mac om du kan. Många mjukvaror som har behövts (eller gör studierna enklare) fungerar endast på win datorer. Visst att man kan sätta upp en windows miljö men har allt för många gånger stött på att folk i klassen inte kunnat använda sina datorer i diverse kurser på grund av kompabilitetsproblem.

Permalänk
Medlem

@whitefame: okej, tack för tipset, kanske testar en dell xps ändå

Permalänk
Medlem

@apelipell: ja, såg att dom hade 1000kr rabatt nu fram till andra augusti så tänkte kanske passa på då isåfall.

Tog det lång tid från att du diagnostiserade problemet på deras sida tills det att de kom och bytte ut delarna?

Permalänk
Medlem

@reaperishere: den såg trevlig ut, men tycker den är aningen tung tyvärr

Permalänk

@BadassH: Nej, som jag sa kom teknikern dagen efter och fixade till allt.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

@apelipell: oj, sry börjar bli lite trött för att läsa XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadassH:

@apelipell: ja, såg att dom hade 1000kr rabatt nu fram till andra augusti så tänkte kanske passa på då isåfall.

Man brukar även kunna få studentrabatt på 10%, vilket kan ge ett skapligt pris.

Jag är lite sugen på en xps 15 med fhd, 8 gb ram och 256 ssd. Pris efter rabatt blir 14 990 och om man lyckas hitta en studentrabatt så blir det väldigt prisvärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit; Glömde skriva att jag tidigare haft en xps 13, som jag var väldigt nöjd med. Sålde den och fixade en stationär istället, vilket jag ångrar...

Permalänk
Medlem

@carlbanan: jag är också ganska taggad på XPS 13 och kombinera studentrabatten med deras vanliga erbjudanden. Tyvärr så går det inte längre koden man får för studentrabatt fungerar inte att kombinera med andra rabattkoder.

Permalänk
Medlem

@McEdvin: det var ju lite segt, men är ju inte dålig rabatt ändå

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av whitefame:

Ett tips som från en som precis gått klart en civilingenjörs utbildning på liu: Försök att undvika att använda mac om du kan. Många mjukvaror som har behövts (eller gör studierna enklare) fungerar endast på win datorer. Visst att man kan sätta upp en windows miljö men har allt för många gånger stött på att folk i klassen inte kunnat använda sina datorer i diverse kurser på grund av kompabilitetsproblem.

Såna problem brukar vara ovanliga på data/IT-program. Där funkar Mac bättre än Windows. Om det inte är C#, men set är i så fall systemvetarutbildningen

Skickades från m.sweclockers.com