Permalänk
Medlem

SSD > M.2

Tja. Köpt ny rigg men valde att behålla min 120gb intel ssd disk som boot som förvisso är till åren nu men fungerar bra.

Har hört att att man inte "märker" någon skillnad när man går från ssd - bara i syntetiska tester. Har alla mina spel på en annan ssd disk så jag antar det jag får för pengarna är "bättre/snabbare" respons från Windows? Om det nu gör någon skillnad...

Lönt att köpa nått som detta?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3939249

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

För att undvika begreppsförvirring. Din fråga avser SATA(3) vs NVMe, som är sättet de kommunicerar med datorn. Båda är SSD, M.2 är en formfaktor motsvarande 2.5", mSATA osv

Och angående din fråga, är din gamla disk vettig kommer du inte märka någon avsevärd prestandaboost vid vanligt "kontorsarbete" i Windows, då den förmodligen är tillräckligt snabb och flaskhalsarna nog är andra. Skillnaderna är kraftigare vid mer specifika operationer.

Permalänk
99:e percentilen

Vill bara reda ut begreppen. SSD betyder Solid State Drive och betecknar alla lagringsenheter som saknar rörliga delar. Det finns olika fysiska formfaktorer och logiska/elektriska gränssnitt för SSD:er.

Vanliga formfaktorer:

  • 2,5 tum SATA

  • M.2

  • PCI Express Card

Vanliga gränssnitt:

  • SATA/AHCI

  • PCI Express/NVMe

  • PCI Express/AHCI

Det du undrar är om man märker skillnad mellan en NVMe-SSD och en äldre SATA-modell.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ok tack för förklaringen.

NVMe är det jag menar.

Kort analys: inte värt pengarna.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Min ssd fungerar inte längre efter att jag bytt system. Den får ström och allt. Men nää haha.. den bara la av helt. Men evo nvme disken jag köpte den är riktigt bra och snabb

Permalänk
Medlem

Gått från en 850 pro till en 961nvme som systemdisk. Kan inte säga att jag märker nån skillnad, förutom i syntetiska tester då.

Permalänk
Medlem

Största fördelen med SSD är inte läshastighet utan accesstider, vilket inte förbättras märkbart med NVME vs SATA/AHCI. Så det är enbart i väldigt specifika fall som man märker av det, skulle hellre satsa på större SSD än snabbare idag, om man inte har väldigt specifika behov.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Ok tack för förklaringen.

NVMe är det jag menar.

Kort analys: inte värt pengarna.

Det blir skillnad, då latens tiderna på NVMe disk är mindre. Men en 2,5" SATA SSD är redan så pass snabb att det sällan märks. Vissa säger att det märks i stora spel som ska laddas, då dessa kan ladda in data lite snabbare, men det är nästan bara benchmarks e-peen som är poängen. Om du använder 25% av din SSD prestanda, eller 5% gör lite skit samma i de flesta fall.

Håller därför med @BrottOchStraff ovan till 100%... större SSD istället för M.2. Kommer ge mer nytta både nu och i framtiden då små 120/250GB diskars är redan för små för folk. Personligen är det 1TB+ som gäller för mig...
Elgiganten har en större enkel 2,5" SATA SSD på 960GB till helt okej pris (tips från fyndtråden). Den diskens pris är 2,5kr/GB... billigast av alla diskar på hela prisjakt för GB/kr med typ 30 öre, och det är en helt okej SATA disk. Inget prestanda monster, men pålitlig.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad men man märker den mest bara om man letar efter den... Har en intel 320 120gb SATA->2<- ssd i den gamla datorn och en Samsung 950Pro 512gb M.2 Nvme SSD i min nya och skillnaden finns men märker mest av vid skrivning/läsning av stora filer (1gb+) och vid laddning av spel kortas tiden ner något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det blir skillnad, då latens tiderna på NVMe disk är mindre. Men en 2,5" SATA SSD är redan så pass snabb att det sällan märks. Vissa säger att det märks i stora spel som ska laddas, då dessa kan ladda in data lite snabbare, men det är nästan bara benchmarks e-peen som är poängen. Om du använder 25% av din SSD prestanda, eller 5% gör lite skit samma i de flesta fall.

Håller därför med @BrottOchStraff ovan till 100%... större SSD istället för M.2. Kommer ge mer nytta både nu och i framtiden då små 120/250GB diskars är redan för små för folk. Personligen är det 1TB+ som gäller för mig...
Elgiganten har en större enkel 2,5" SATA SSD på 960GB till helt okej pris (tips från fyndtråden). Den diskens pris är 2,5kr/GB... billigast av alla diskar på hela prisjakt för GB/kr med typ 30 öre, och det är en helt okej SATA disk. Inget prestanda monster, men pålitlig.

Ok tack avvaktar då. Har redan massa SSD diskar 😎

Visa signatur

Baaahh