P8H67-M PRO med M.2 SSD?

Permalänk
Medlem

P8H67-M PRO med M.2 SSD?

Tänkte införskaffa mig en Intel 600p M.2 SSD och använda den tillsammans med en M2-PCIe-adapter på mitt moderkort P8H67-M PRO. Porten som tänkt användas har följande specifikation: PCIe 2.0 x16 (x4 mode).

Kommer det här att fungera?

Permalänk
99:e percentilen

Du kommer inte kunna boota från den utan vidare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du kommer inte kunna boota från den utan vidare.

Den skulle vara avsedd för lagring. Skulle följande adapter fungera länk ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr.leffe:

Tänkte införskaffa mig en Intel 600p M.2 SSD och använda den tillsammans med en M2-PCIe-adapter på mitt moderkort P8H67-M PRO. Porten som tänkt användas har följande specifikation: PCIe 2.0 x16 (x4 mode).

Kommer det här att fungera?

Skrivet av dr.leffe:

Den skulle vara avsedd för lagring. Skulle följande adapter fungera länk ?

Skickades från m.sweclockers.com

Som @Alling sa, du kommer inte kunna boota på den.

Men i teorin bör den kunna fungera, dock mer försämrad prestanda.

Den porten du hade tänkt använda är via moderkortet och begränsas av DMI porten till CPUn också. 20Gbit/s ska allt där dela på, inkl de 4x PCI-E du har till den porten. Och även i bästa fall får du ändå bara 20Gbit/s där dagens M.2 diskar är gjorda för 40Gbit/s med PCI-E 3.0 4x.

Så max teoretisk är typ 2,5GB/s, men med USB portar, nätverk, SATA diskar och PCI-E ECC overhead ska du vara glad om du ser 1,0-1,5GB/s.

Så... fungerar? Kanske... värt det? Njae... inte utan PCI-E 3.0 eller iaf en dedikerad PCI-E port till CPUn, då även latency lär påverkas av att behöva gå via DMI bryggan. Du skulle kunna sätta den i den andra PCI-E 16x porten, som gör att GPUn delar på 8X och 8X, men du lär redan vara försämrad lite pga 16x PCI-E 2.0 för den (typ som 8x 3.0), att försämra det mer kan påverka grafikprestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Som @Alling sa, du kommer inte kunna boota på den.

Men i teorin bör den kunna fungera, dock mer försämrad prestanda.

Den porten du hade tänkt använda är via moderkortet och begränsas av DMI porten till CPUn också. 20Gbit/s ska allt där dela på, inkl de 4x PCI-E du har till den porten. Och även i bästa fall får du ändå bara 20Gbit/s där dagens M.2 diskar är gjorda för 40Gbit/s med PCI-E 3.0 4x.

Så max teoretisk är typ 2,5GB/s, men med USB portar, nätverk, SATA diskar och PCI-E ECC overhead ska du vara glad om du ser 1,0-1,5GB/s.

Så... fungerar? Kanske... värt det? Njae... inte utan PCI-E 3.0 eller iaf en dedikerad PCI-E port till CPUn, då även latency lär påverkas av att behöva gå via DMI bryggan. Du skulle kunna sätta den i den andra PCI-E 16x porten, som gör att GPUn delar på 8X och 8X, men du lär redan vara försämrad lite pga 16x PCI-E 2.0 för den (typ som 8x 3.0), att försämra det mer kan påverka grafikprestandan.

Då priserna på Intel 600p 512Gb och exempelvis Samsung 850 EVO 500Gb skiljer sig så pass lite, tänker jag att det är vettigt att satsa på förstnämnda. Den är väl dessutom något mer framtidssäker och jag tycker om tanken att slippa dra fler ström- och SATA-kablar i chassit.

Den andra PCI-E-porten är bestyckad med ett Gtx 760 som jag gärna vill utnyttja maximalt, vilket väl utesluter din alternativa lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr.leffe:

Då priserna på Intel 600p 512Gb och exempelvis Samsung 850 EVO 500Gb skiljer sig så pass lite, tänker jag att det är vettigt att satsa på förstnämnda. Den är väl dessutom något mer framtidssäker och jag tycker om tanken att slippa dra fler ström- och SATA-kablar i chassit.

Den andra PCI-E-porten är bestyckad med ett Gtx 760 som jag gärna vill utnyttja maximalt, vilket väl utesluter din alternativa lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du söker på 600p på forumet får du detaljerna på varför den disken är en hemsk ide. När dens SLC cache tar slut (vilket är ganska liten) så pratar vi USB 2.0 skrivprestanda på ca 20-30MB/s, stuttering och latency spikar... Och dens QD1 läs prestanda är sämre än 850 EVO, men dens latency pga NVMe är lite bättre. Och den är inte snabbare i vanlig användning än 850 EVO är.

600p är en hemsk "SATA SSD" i M.2 förpackning med NVMe... som säljs billigt för att folk ska tro den är bättre. Hade den sålts som en SATA SSD hade den hamnat i botten på alla listor med BX200, Kingston V300 med sämsta NANDet och lite annat skit. Men Intel valde att "lura" marknaden istället...

Men som en annan tråd precis tog upp här på samma forum, så är M.2 ingen poäng i verklig användning, och speciellt inte för dig med ett kort du måste krångla för det.

Mao... gå inte på skräpet som heter 600p... speciellt inte med de adaptrar och annat du behöver.

EDIT: Så nej... 600p är inte framtidsäkrad för 5 öre. Redan nästa Intel 545s är bättre disk, och det ska komma en "610" eller något sånt som är baserad på samma grund, med M.2 NVMe.