Vilket program använder du för att redigera foton?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Lightroom, har tillgång till både Lr och Ps men Ps har en väldigt brant inlärningskurva tycker jag. Lightroom är enkelt,snabbt och bra, saknar lite funktioner som Ps, stapla bilder skulle vara bra men finns bara i Ps just nu.

Har tittat lite Luminar, finns bara som beta för windows, men det är inte lika mycket rakt framåt som Lightroom. Har många filter (....-.-) för bilderna som jag personligen finner helt onödigt om man vill göra något snyggt och elegant och inte se ut som man åkte bakåt 100 år, snodde någon kamera, fotade och sedan smäller upp en bild på internet. jag har inte testat HDR och panoramor i det än men det ska bli intressant och se vad dem har. Luminar ska vara väldigt bra på HDR och ska kunna ge väldigt mycket färger. Men första intrycken var dåliga pga otydligt vad som är vad.
Instructions unclear, woke up dead.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Samma här. Lr är så lättarbetat när man väl lärt sig det

Skrivet av WalterEgo:

99% Lightroom
1% Photoshop

Tidigare har jag använt mig mer av Photoshop men det har blivit mindre de senaste åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har börjat titta på Luminar från macphun. Ska bli intressant att jobba lite i det. Har en del färdiga presets man kan ladda ner gratis.

Permalänk
Medlem

Gillar denna http://www.xnview.com/en/xnview/
Är gratis för privatpersoner, svenskt språk

Permalänk
Medlem

99% Lightroom, 1% Photoshop

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på folks upplevelser med "alternativa" bildredigeringsprogram, så jag ställer lite frågor till folk

Skrivet av smerkele:

Capture One, mest för att jag inte håller med adobe och deras marknadsplan med prenumeration. Har dock kört photoshop i 15? år eller något sådant, så det är fortfarande väl ingrott hur man använder det.

Vad tycker du om Capture One? Jag tror Sony-användare få rabatt på det programmet, eller fick förut åtminstone.

Skrivet av Kujo:

Darktable och GIMP.

Vad sitter du på för OS?

Vad tycker du om Darktable? Vilket OS har du?

Skrivet av Nivity:

ACDSEE för snabbt skit och Lightroom för mer ingående.
PS har jag lagt ner mestadels.

Vad tycker du om ACDSEE? Kör du på Mac eller Windows?

Skrivet av Alpha77:

DxO OpticsPro 11 gillar att programet har automatisk korrigering för distorsion och grymmt bra brusreducering.

Berätta mer!

Skrivet av Elumes:

Att ingen nämnt Affinity Photo. Mycket likt photoshop med massor av funktioner, men utan månadskostnad. https://affinity.serif.com/en-gb/photo/

Kan för övrigt också tipsa om Google's plugins "Nik Collection" som fungerar jättebra med bla Affinity och Photoshop! https://www.google.com/nikcollection/

Skrivet av Florrpan:

För foton räcker Lightroom för det mesta. Väldigt få tillfällen jag behöver starta Photoshop.

Ta en titt på Affinity Photo som verkar ta marknaden med storm, mycket smidigare och snabbare än Photoshop.

Använder ni det själva? Kan ni berätta om era upplevelser i så fall?

Skrivet av pergro:

Paintshop pro 8 (haft tidigare versioner mycket länge)

Vad tycker du om det? Det finns bara till Windows väl, eller?

Skrivet av walkir:

Lightroom så långt det går.
Sedan vidare bearbetning i Paint.Net, Photoshop CS2 eller Pixelmator.

Polarr använder jag när jag inte har tillgång till Lightroom.

Kommer använda Lightroom tills Adobe börjar kräva Creative Cloud licens.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad tycker du om Pixelmator?

Skrivet av mikaelsj:

Har börjat titta på Luminar från macphun. Ska bli intressant att jobba lite i det. Har en del färdiga presets man kan ladda ner gratis.

Det där var helt nytt för mig och förmodligen rätt många andra också då det inte finns en Wikipedia-artikel om det Berätta mer om det! Känns som att nya bildredigeringsprogram poppar upp som svampar ur jorden på Mac.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Här kan du läsa mer om Luminar:
https://macphun.com/luminar

Här kan du ladda ner windows-betan:
https://macphun.com/beta
Googla på: "Luminar Windows" så kan du läsa mer.

Permalänk
Medlem

@mikaelsj
Men jag vill höra dina åsikt om det Sidan har jag hittat. Sedan använder jag inte Windows till något seriöst

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG: För det första är luminar bara för bildredigering. Biblioteksmodul ska tydligen vara på väg men finns inte än. För mig personligen så känns lightroom lite overkill. Jag behöver bara enkel o snabb redigering. Macphun har en del videotutorials som man kan använda för att lära sig mer om programmet. Är du van att jobba i lager med photoshop t.ex så finns den möjligheten även i luminar. Jag gillar också dom presets som finns till Luminar. Du får helt enkelt ladda ner och testa för att se om det passar dig.

Permalänk

Lightroom 90%
Photoshop 10%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elumes:

Att ingen nämnt Affinity Photo. Mycket likt photoshop med massor av funktioner, men utan månadskostnad. https://affinity.serif.com/en-gb/photo/

Kan för övrigt också tipsa om Google's plugins "Nik Collection" som fungerar jättebra med bla Affinity och Photoshop! https://www.google.com/nikcollection/

Skrivet av enterthewoid:

Mycket nöjd Affinity Photo användare. Bra tutorials har de också
https://www.youtube.com/channel/UCQZN-kIrZUQyoTnexM3jJAw/play...

Stort tack, ska prova denna ikväll. Fanns en demo att ladda ner på hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Vad tycker du om Capture One? Jag tror Sony-användare få rabatt på det programmet, eller fick förut åtminstone.

Capture One var länge min favorit framför Lightroom. Men saknade bra katalogisering av bilder (där Lightroom är överlägset "allt"). Numera känns även Lightroom mer lättarbetat än Capture One. Skillnaden i bildkvalitet är även minimal idag. Tidigare (innan Lightroom 4) så hade Capture One ett stort försprång.

Skrivet av GilbertG:

Vad tycker du om Pixelmator?

Pixelmator känns extremt välpolerat och värt varenda krona. Det enda jag inte gillar är avsaknaden "history panel", men jag klarar mig utan det. Speciellt då grundbehandlingen sker i Lightroom för mig. Även en stor fördel att Pixelmator syncar mot iPad-versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Vad tycker du om Darktable? Vilket OS har du?

Sitter på Ubuntu för tillfället, men har kört det på Fedora också.

Jag tycker det är bra överlag, jag har inte använt något annat program att jämföra med, och uppfyller alla funktioner jag behöver som amatör.

Det är en väldigt brant inlärningskurva, det finns inte mycket tutorials ute om man jämför med t.ex. Lightroom. Du kan titta på tutorials för lightroom och försöka duplicera på Darktable om du känner att du har den tiden att spendera. Finns inte heller lika många plugins och liknande.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju hyfsat enkelt. Öppna en batch i Camera Raw, gör dina justeringar och spara. Öppna en av bilderna i Photoshop och gör en action av dina justeringar. Färgjusteringar kan även sparas som en LUT vilken du sedan importerar (om du inte vill ha en action som tuggar fram och tillbaka medan du letar efter rätt justeringar). Kör automate -> batch där du applicerar din action på alla bilder.
Jag skulle säga att det är hyfsat rakt på och inget som får mig att förlora förståndet i varje fall.

Fast så fort de är inne i photoshop så är det ju bitmappade bilder och kommer man på att vill ändra någon grej så får man ju i praktiken börja om från början igen.
I LR är det ju bara att ändra och synka. Man kan ju tom autosynka så updateras alla bilder "live".
Med reservation för att jag inte kört de senaste versionerna av PS så tycker jag även att det går horribelt långsamt att köra actions på en batch bilder. I LR kan man ju enkelt fixa synkningen av tusen bilder eller så (om man vill) på ett par sekunder. I PS tar det sin lilla stund att köra samma action även på bara 50 bilder. Även om det bara är ett enkelt script.

Det går helt enkelt inte att jämföra arbetsflödena när det handlar om den typen av arbete.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att arbetsflödena är olika. Poängen var snarare att det inte är så svårt att jobba med batchar i Photoshop, även om Lightroom må vara mer anpassat för det.

Om du öppnar bilden i Photoshop (från ACR) som smart object och sen går tillbaka till ACR, sker justeringarna i den bitmappade datan eller raw-datan? Källa på det? Observera att jag inte talar om "Camera Raw Filter", det "smarta objektet" öppnas i ACR.
Jag har sökt efter dokumentation på det utan att hitta något svar, men med tanke på att bilden faktiskt öppnas i ACR - tillsammans med all metadata och redigeringsmöjligheter intakta - verkar det snarare som att det faktiskt är raw-datan som processas.

I vilket fall är det inte hela världen vilket som, även om det kan vara en bit intressant kuriosa. Redigerar du sen bilden i 16-bitar tål den en hel del misshandel.

Mitt eget arbetsflöde är att få ut en neutral bild med så stort dynamiskt omfång som möjligt från ACR. Därefter lägger jag en gamma-kurva jag vill ha (ofta antingen 2,47 eller 1,8), kurvor för finjustering av vitbalans, kurvor för kontrast och den look jag vill ha, osv. Filerna tål det utan problem, även om jag går tillbaka till ACR (eller Camera Raw Filter, vilket jag också gjort många gånger).

Permalänk
Medlem

20% Photomatix
10% Lightroom
70% Photoshop

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Photoshop uteslutande. Har alltid använt det och har aldrig känt att det inte räcker till för mina ändamål.

Visa signatur

Grubblare