Specifikationer för fyra högpresterande Coffee Lake-modeller hittar ut på nätet

Permalänk
Avstängd

Man får 1600x för samma pengar som 7600k där 1600an är runt 85% snabbare multitrådat så 2 kärnor extra på 8600k vilket är 33% ökning vilket inte skalar så utan lägre så kanske 25% extra prestanda och leker med tanken att den är en god överklockade 25% extra prestanda "även om jag gissar på att dom kan bli jobbigt varm under oc" och intel utfört mirakel som ökar prestandan med 10% och slår vi ihop det är det en ökning på 60% med oc

Så 1600x kommer med största sannolikhet vara billigare prestera utan överklockning minst 25% bättre multitrådat än Intels motsvarighet utan att överklocka den och det under scenario som i.a.f jag skulle tro är best case scenario för Intels nya i5 serie som säkert kan vinna ett par fps i något spel men kommer vara klenare än sin amd motsvarighet och några fanboys kanske vill ha dom men min första tanke är då gäsp ..men får väll se hur dom presterar när det kommer test

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Man får 1600x för samma pengar som 7600k där 1600an är runt 85% snabbare multitrådat så 2 kärnor extra på 8600k vilket är 33% ökning vilket inte skalar så utan lägre så kanske 25% extra prestanda och leker med tanken att den är en god överklockade 25% extra prestanda "även om jag gissar på att dom kan bli jobbigt varm under oc" och intel utfört mirakel som ökar prestandan med 10% och slår vi ihop det är det en ökning på 60% med oc

Så 1600x kommer med största sannolikhet vara billigare prestera utan överklockning minst 25% bättre multitrådat än Intels motsvarighet utan att överklocka den och det under scenario som i.a.f jag skulle tro är best case scenario för Intels nya i5 serie som säkert kan vinna ett par fps i något spel men kommer vara klenare än sin amd motsvarighet och några fanboys kanske vill ha dom men min första tanke är då gäsp ..men får väll se hur dom presterar när det kommer test

Jisses vilka gissningar.. Du har absolut helt rätt i att fanboys kommer välja "sitt" märke, resterande bör man nog inte lägga nån vikt vid..

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag Coffee Lake är den enda CPUn som kommer vara intressant från Intels håll på ett tag framöver. X299 platformen är dåligt utfört och inte värt pengarna och är ett "patch"-jobb för att försöka tävla med AMD vad gäller core count/trådar. Problemet med X299 är att de t.o.m. offrade en del IPC för att kunna skala upp antal kärnor med sin nya design av "mesh" interconnect (detta märks bättre desto lägre core count CPU i Skylake X serien speciellt vi talar om) istället för gamla ring bus som kommer fortfarande användas i Coffee Lake, dvs du kan räkna med samma eller troligtvis aningen förbättrad prestanda i Coffee Lakes IPC versus Kaby Lake pga större cache mängd.

Sen har vi ju redan sett ett ES resultat som försvann snabbt från nätet som var klockat till 5GHz på alla 6 kärnor, själv tror jag med basen på vad klockfrekvenserna ligger för standard specsen så kanske 4.8GHz låter ganska troligt åtminstone i kanske 80% av fallen eller något sånt.

Själv tror jag Coffee Lake kommer stå sig riktigt bra i jämförelse mot Ryzen 1600/1700/1800 samt TR 1900 samt få vissa som redan bytt till $389 Intel 7800X 6 kärniga samt 8 kärniga 7820X $599 att gråta när vi talar om bang for buck. Priset på 8700K väntas bli $359~379, åtminstone inte högre än 7800X 6 core. Men vi får väl se.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Ser fram emot en six core 12 treads i nästa uppdatering av macbook Pro. Vågar man skriva det i det här forumet?! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC/Light gaming: Chassi: Fractal Design Node 605 PSU: SEASONIC X-460 MODULAR FANLESS MB: ASUS Maximus V Gene CPU: Intel Core I5 3570K CPU Fan: NOCTUA NH-L12 GPU: ASUS GeForce GT1030 Passive Memory: CORSAIR XMS3 2x8Gb SSD: SAMSUNG 830 128Gb HDD: SEAGATE DESKTOP Fans: Be Quiet! SilentWings 2 120mm PWM OS: WINDOWS 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AtreX:

Jisses vilka gissningar.. Du har absolut helt rätt i att fanboys kommer välja "sitt" märke, resterande bör man nog inte lägga nån vikt vid..

Har inte sagt är annat än det är gissningar och om du finner dom orealistiska så får du göra en bättre gissning men skulle säga det är en ganska realistisk uppskattning av prestandan av Intels nya i5 serie med ökning mellan generationer avdrag för många kärnor även prestanda under oc med goda förhållanden där jag ignorerat Intels problem med IHS och kylpasta för 4 kärniga i5 or går ganska varmt och med 2 kärnor till kan det bli problematiskt vid oc att nå riktigt högt

så prestandan för kärnor är realistisk för överklockning är 25% väl tilltaget och generations hopp har sällan mer än 10% ökning och hur jag än vrider och vänder det i huvudet kommer nya i5orna få spö av 1600x som kommer vara billigare så även om 1600x går original med original kylare och nya i5 går med customloop och max oc med avtagen ihs tror inte jag den hänger med 1600x multitrådat

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

IPC är ju still år efter...

Spelar du spel som stöder 4 core + ja värt.
Spelar du dom som är sämst på mer än 2-3 cores då äre rip.

Med lite OC så har ja inte sett att 3930k flaskar ett 1060 öht SB är la ca 30% under KL i IPC om man kikar prestanda vid samma tråd på swec tester så vid tex 4.5GHz har jag som ~3.2GHz kaby vilket är acceptabelt särskilt med 12 trådar

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Min 3930k flaskar mitt GTX 980 Ti rätt rejält, framför allt i spel som inte nyttjar många kärnor.

Blir nog en i7-8700k för min del, orkar inte vänta på Cannon Lake.
Blir eventuellt AMD om dom får ut Ryzen 2 i tid.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Jo jo det fattade jag hehe, men förväntade mig inte att i5 orna skulle komma med 6 kärnor.

De måste ju göra något med alla trasiga i7or, och dessa stänger de av en del av kärnornas funktioner, aka HT och sen är de fungerande i5or.

Skrivet av swenzo:

Ser fram emot en six core 12 treads i nästa uppdatering av macbook Pro. Vågar man skriva det i det här forumet?! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Har svårt att se det ske. Apples nyaste är ju extremt små, och 2c4t, så inte ens 4 kärniga. Mycket möjligt att det kommer till "tunnan" eller någon stationär version dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenzo:

Ser fram emot en six core 12 treads i nästa uppdatering av macbook Pro. Vågar man skriva det i det här forumet?! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Intel OCH Apple, heeeeereee guuuuuuuuuwd

Permalänk
Medlem

15 tums modellen har 4c8t så det är ju den modellen som är intressant.

Skrivet av Paddanx:

De måste ju göra något med alla trasiga i7or, och dessa stänger de av en del av kärnornas funktioner, aka HT och sen är de fungerande i5or.

Har svårt att se det ske. Apples nyaste är ju extremt små, och 2c4t, så inte ens 4 kärniga. Mycket möjligt att det kommer till "tunnan" eller någon stationär version dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC/Light gaming: Chassi: Fractal Design Node 605 PSU: SEASONIC X-460 MODULAR FANLESS MB: ASUS Maximus V Gene CPU: Intel Core I5 3570K CPU Fan: NOCTUA NH-L12 GPU: ASUS GeForce GT1030 Passive Memory: CORSAIR XMS3 2x8Gb SSD: SAMSUNG 830 128Gb HDD: SEAGATE DESKTOP Fans: Be Quiet! SilentWings 2 120mm PWM OS: WINDOWS 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swenzo:

Ser fram emot en six core 12 treads i nästa uppdatering av macbook Pro. Vågar man skriva det i det här forumet?! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Har inte sagt är annat än det är gissningar och om du finner dom orealistiska så får du göra en bättre gissning men skulle säga det är en ganska realistisk uppskattning av prestandan av Intels nya i5 serie med ökning mellan generationer avdrag för många kärnor även prestanda under oc med goda förhållanden där jag ignorerat Intels problem med IHS och kylpasta för 4 kärniga i5 or går ganska varmt och med 2 kärnor till kan det bli problematiskt vid oc att nå riktigt högt

så prestandan för kärnor är realistisk för överklockning är 25% väl tilltaget och generations hopp har sällan mer än 10% ökning och hur jag än vrider och vänder det i huvudet kommer nya i5orna få spö av 1600x som kommer vara billigare så även om 1600x går original med original kylare och nya i5 går med customloop och max oc med avtagen ihs tror inte jag den hänger med 1600x multitrådat

Det var framför allt din %+%+%-matematik som störde mig (utöver den språkliga misshandeln då.. ). Siffrorna var för sig kan säkert vara rimliga, men slutsatsen blir ju ändå motsatsen till vad du hävdar för typ 80% av folket här eftersom de mest spelar och struntar ganska blankt i att 1600x är bättre på saker de aldrig gör, men är man en uttalad AMD-fantast så är man..

lade till parentes
Permalänk
Avstängd
Skrivet av AtreX:

Det var framför allt din %+%+%-matematik som störde mig (utöver den språkliga misshandeln då.. ). Siffrorna var för sig kan säkert vara rimliga, men slutsatsen blir ju ändå motsatsen till vad du hävdar för typ 80% av folket här eftersom de mest spelar och struntar ganska blankt i att 1600x är bättre på saker de aldrig gör, men är man en uttalad AMD-fantast så är man..

Det måste vara verkligen dåligt med multitråds prestanda som är vad intel ökar på hela deras nya generation av en orsak och 1600x vinner även i flera gaming scenarior mot i5 idag i spel som inte är gamla eller bygger på gamla spelmotorer bygga mot dualcore processorer och spelmässigt tror jag nya intel kommer vara ganska identisk med 1600x men man får mycket mer prestanda till annat som bild/video redigering encoding eller om man kör VM och även uppackning av filer och div program tar nytta av många kärnor så få en likvärdig för gaming som är bättre på andra saker till antagligen lägre pris tycker jag är svårslagen kombo

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det måste vara verkligen dåligt med multitråds prestanda som är vad intel ökar på hela deras nya generation av en orsak och 1600x vinner även i flera gaming scenarior mot i5 idag i spel som inte är gamla eller bygger på gamla spelmotorer bygga mot dualcore processorer och spelmässigt tror jag nya intel kommer vara ganska identisk med 1600x men man får mycket mer prestanda till annat som bild/video redigering encoding eller om man kör VM och även uppackning av filer och div program tar nytta av många kärnor så få en likvärdig för gaming som är bättre på andra saker till antagligen lägre pris tycker jag är svårslagen kombo

Nu har jag visserligen bara läst SweC:s test av 1600x, men i det vann 7600K samtliga speltester och vi kan ju åtminstone vara överens om att 8600K inte kommer att vara sämre.. Ingen säger att bra multitrådad prestanda är dåligt och det kommer absolut att bli viktigare framöver (tänk spel som släpps om 2-3 år eller så om jag ska gissa), men hur många sitter hemma och kör VM-maskiner eller redigerar video? Långt ifrån gemene man och det är ju inte det detta segmentet av produkter är riktat mot heller, det är gaming och där hänger AMD inte riktigt med ännu, annat än som du säger i vissa utvalda scenarion. Valet för de flesta som letar i detta segment torde således vara enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Intressant hur de enkelt kan slänga in fler kärnor när marknaden äntligen fått det från konkurrenterna.
De väntade bara in släpp från AMD o sen trumfar dem ganska omgående.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är ju om Intel gått fullt ut och släppt saker tidigare till vettigt pris då hade väl AMD gått i botten.
Lite trisst att det bara finns två företag på CPU marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Nej det är för en kärna. Alla kärnor kan boosta till 4,3 GHz för i7-8700K och 4,1 GHz för i5-8600K.

Det blir intressant att se om "all core turbo"-funktionen som brukar finnas på typ alla Z/X-moderkort klarar att dra upp 8700K till 4,7 på alla kärnor utan manuellt justerande i UEFI. Tidigare har det ju bara varit ett par hundra MHz skillnad på max turbo och all core turbo, men kan tänka mig att det i och med 6 kärnor inte längre blir lika enkelt att bara köra en "one-click"-lösning, åtminstone utan att dra upp spänningen. Om man ändå har tänkt överklocka den högre kvittar det ju, men det kan nog vara värt att fundera över om man sitter på lite svagare kylning och inte vill köra fläktarna alltför hårt. Angående kylning drar jag iväg en gissning på att 5GHz+ OC på 8700K kommer bli busenkelt, men att det kommer kräva en imponerande kyllösning (troligtvis en custom loop) och kanske eventuell delid för att kunna hålla rimliga temperaturer. Värme åsido klockade ju 7700K bra och 8700K tycker man borde kunna nå högre nivåer, alternativt samma nivåer med 2 extra kärnor.

Själv hade jag nog nöjt mig med att köra alla kärnorna på 4,7, även med bra kylning. Tysta datorer är trevligt

Permalänk
Medlem

Hur vet vi att det är "högpresterande" modeller som rubriken säger...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av RPGWiZaRD:

Själv tycker jag Coffee Lake är den enda CPUn som kommer vara intressant från Intels håll på ett tag framöver. X299 platformen är dåligt utfört och inte värt pengarna och är ett "patch"-jobb för att försöka tävla med AMD vad gäller core count/trådar. Problemet med X299 är att de t.o.m. offrade en del IPC för att kunna skala upp antal kärnor med sin nya design av "mesh" interconnect (detta märks bättre desto lägre core count CPU i Skylake X serien speciellt vi talar om) istället för gamla ring bus som kommer fortfarande användas i Coffee Lake, dvs du kan räkna med samma eller troligtvis aningen förbättrad prestanda i Coffee Lakes IPC versus Kaby Lake pga större cache mängd.

Sen har vi ju redan sett ett ES resultat som försvann snabbt från nätet som var klockat till 5GHz på alla 6 kärnor, själv tror jag med basen på vad klockfrekvenserna ligger för standard specsen så kanske 4.8GHz låter ganska troligt åtminstone i kanske 80% av fallen eller något sånt.

Själv tror jag Coffee Lake kommer stå sig riktigt bra i jämförelse mot Ryzen 1600/1700/1800 samt TR 1900 samt få vissa som redan bytt till $389 Intel 7800X 6 kärniga samt 8 kärniga 7820X $599 att gråta när vi talar om bang for buck. Priset på 8700K väntas bli $359~379, åtminstone inte högre än 7800X 6 core. Men vi får väl se.

Håller absolut med om att Coffee Lake är den mest intressanta CPUn för majoriteten av skrivbordslasterna, har alltid varit av åsikten att HEDT är och förblir en extremt smal nischprodukt. Råkar man nu jobba inom "rätt" nisch är HEDT absolut ett trevlig tillägg till marknaden, men i både Intels och AMDs fall är trots allt HEDT-modellerna nedskalade varianter av serverkretsarna. En optimal krets för moderna serverlaster ser annorlunda ut än en optimal krets för moderna desktoplaster.

Däremot är det inte alls sant att SKL-X har lägre IPC än SKL-S. För typiska skrivbordslasterna så kommer kretsarna med ringbuss-designen prestera bättre men tittar man på serversidan så totalt demolerar Xeon Skylake SP motsvarande Xeon Broadwell.

Skrivbordslaster tenderar att endera vara enkeltrådade (i det läget är det inte direkt skillnad mellan ringbuss och mesh-designen, den senare har mindre L3$ med högre latens fast större L2$) eller så är det flera trådar som jobbar på samma problem -> här blir ringbussdesignen en klar fördel då den hanterar synkronisering mellan trådar på ett väldigt effektivt sätt.

Spel är ett urtypsexempel på något som kan använda flera trådar men där trådarna måste kommunicera relativt frekvent. i7-7700K kontra allt annat i just spelprestanda borde vara en rätt bra vink om att det finns något i S-serien som spel gillar utöver högre frekvens (SKL-X är ju väldigt nära i frekvens, framförallt om inte alla kärnor är fullt lastade + det är samma mikroarkitektur förutom cache-designen).

Serverlaster tenderar endera vara enkeltrådade (ja, det finns sådan vilket är orsaken till 4-kärnig Skylake Xeon Platinum) eller så är det många oberoende problem. Skylake SP och även Zen har en design som hanterar detta fall betydligt mer effektivt än Intels ringbussdesign, framförallt när antalet kärnor börjar passera 8-10 st.

Med dessa frekvenser ur lådan råder inga tvivel om att i7-8700K kommer bli den nya prestandakungen på skrivbordet, även HEDT kommer få stryk utom inom några väldigt smala nischområden. Fler kärnor är trevligt, men går inte att blunda för att många saker beror fortfarande främst på enkeltrådprestanda och i7-8700K kommer få högre enkeltrådprestanda än någon annan CPU som tillverkats, det helt oavsett prisklass.

i7-7800X var meningslös redan från start p.g.a. i7-7700K, i7-7820X kommer bli i det närmaste meningslös på skrivbordet så fort i7-8700K lanseras. "I stort sätt" då det vid 8 kärnor börjar finnas fördelar med mesh-designen för "rätt" typ av laster (förutom rendering och några specifika benchmarks har jag dock lite svårt att ens föreställa mig dessa relevanta laster på skrivbordet, men vi får se).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Varför säger dom inte hur det blir med moderkorten? Lutar väl åt att det är nytt som gäller..

Permalänk
Datavetare
Skrivet av swenzo:

Ser fram emot en six core 12 treads i nästa uppdatering av macbook Pro. Vågar man skriva det i det här forumet?! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

13" MBP: nej, men där kan du nog förutsätt att det kommer utrustas med kommande 4C/8T 15-28 W TDP modeller. Här är jag lite spänd på att se hur pass väl 15 W TDP går ihop med fyra kärnor, risken finns att man får tulla allt för mycket på frekvensen så att dagens 2C/4T i praktiken blir bättre val (de har upp till 4,0 GHz turbo med 15 W TDP numera).

15" MBP kommer med väldigt nära 100 % sannolikhet få 6C/12T då Apple under väldigt många år använt H-serien, d.v.s. 4C/8T med 38-45 W TDP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AtreX:

Nu har jag visserligen bara läst SweC:s test av 1600x, men i det vann 7600K samtliga speltester och vi kan ju åtminstone vara överens om att 8600K inte kommer att vara sämre.. Ingen säger att bra multitrådad prestanda är dåligt och det kommer absolut att bli viktigare framöver (tänk spel som släpps om 2-3 år eller så om jag ska gissa), men hur många sitter hemma och kör VM-maskiner eller redigerar video? Långt ifrån gemene man och det är ju inte det detta segmentet av produkter är riktat mot heller, det är gaming och där hänger AMD inte riktigt med ännu, annat än som du säger i vissa utvalda scenarion. Valet för de flesta som letar i detta segment torde således vara enkelt

Vist kan 7600k vinna i en del titlar men enda gången det är skillnad att tala om är i 720p och kliver man upp till 1080p håller 1600x gämn nivå och är en fråga om 1-5fps förutom fallout 4 som belastar få cores hårt men och andra sidan har det kommit optimeringar och snabbare minne gynnar även 1600x prestanda för spel och idag vinner den rätt ofta

8600an är inte sämre jag skulle välja den över 7600k men frågan är om den kommer prestera bättre i spel för den har högre tubo men låg base klock frågan är vart den landar på för turbo med t.e.x 4 cores rullande i spel t.e.x om den får som ryzen lite sämre fps p.g.a lägre mhz/ipc i olika lägen även mot 7600k

men bör vara ganska likvärdig med mer trådar som kan hugga i där 7600k får 100% cpu load men samtidigt är jag bra säker på att en 1600x kommer köra över den multitrådat och tror den kommer vara ett bättre/prisvärdare alternativ för spelprestandan kommer skilja minimalt till inte alls men är bara gissnigar än och dom kanske förvånar mig med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Får ju hoppas på att mitt Z170 moderkort får stöd för Coffee Lake..

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Får ju hoppas på att mitt Z170 moderkort får stöd för Coffee Lake..

Som det läcker ut mer och mer info angående Coffee Lake på löpande band idagsläget skulle jag inte vara helt förvånade ifall vissa märken, speciellt vissa ASUS ROG moderkort och så skulle få Coffee Lake stöd för Z170. Det finns inget tekniskt som hindrar detta men det har inte stoppat Intel för att sätta käppar i hjulet förut. Med alla dessa info som läcker ut nu så tror jag slutet av augusti har bra chans att bli lansering för Coffee Lake (spekulationerna har ju hoppat fram och tillbaka mellan augusti och slutet av året). Sker det i augusti så blir åtminstone Z270 stöd ett måste då det kommer inte nytt chipset tills dess iallafall. Sen tycker jag i skrivande stund pga. hur många nuvarande Intel kunder som sitter och funderar på Ryzen/Threadripper byte så vore det dumt att inte denna gång gå lite tvärt mot strömmen och utöka med Z170 stöd för att försöka hålla kvar fler kunder.

Nu är situationen annorlunda då AMD har steppat upp, själv tror jag att orginal planen var tänkt att Coffee Lake skulle släppas först i slutet av fjärde kvartalet tillsammans med Z370 som skulle ha varit ännu en "bullshit" rebranded Z270 lansering med inget nytt, först med Z390 några månader senare, skulle de ha släppt de nya USB + WiFi specserna. Pga. AMD börjar leverera nu så tror jag Intel har ändrat sig i sista stund, Coffee Lake kommer lanseras på existerande chipset, Z370 planerna skrotas och det som var "tänkt" att bli Z390 blir då nästa chipset med USB och WiFi nyheterna som kanske flyttas fram några månader i lansering till nångång vintern~våren 2018. Men den som väntar han får se, roligt att spekulera iallafall.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Som det läcker ut mer och mer info angående Coffee Lake på löpande band idagsläget skulle jag inte vara helt förvånade ifall vissa märken, speciellt vissa ASUS ROG moderkort och så skulle få Coffee Lake stöd för Z170. Det finns inget tekniskt som hindrar detta men det har inte stoppat Intel för att sätta käppar i hjulet förut. Med alla dessa info som läcker ut nu så tror jag slutet av augusti har bra chans att bli lansering för Coffee Lake (spekulationerna har ju hoppat fram och tillbaka mellan augusti och slutet av året). Sker det i augusti så blir åtminstone Z270 stöd ett måste då det kommer inte nytt chipset tills dess iallafall. Sen tycker jag i skrivande stund pga. hur många nuvarande Intel kunder som sitter och funderar på Ryzen/Threadripper byte så vore det dumt att inte denna gång gå lite tvärt mot strömmen och utöka med Z170 stöd för att försöka hålla kvar fler kunder.

Nu är situationen annorlunda då AMD har steppat upp, själv tror jag att orginal planen var tänkt att Coffee Lake skulle släppas först i slutet av fjärde kvartalet tillsammans med Z370 som skulle ha varit ännu en "bullshit" rebranded Z270 lansering med inget nytt, först med Z390 några månader senare, skulle de ha släppt de nya USB + WiFi specserna. Pga. AMD börjar leverera nu så tror jag Intel har ändrat sig i sista stund, Coffee Lake kommer lanseras på existerande chipset, Z370 planerna skrotas och det som var "tänkt" att bli Z390 blir då nästa chipset med USB och WiFi nyheterna som kanske flyttas fram några månader i lansering till nångång vintern~våren 2018. Men den som väntar han får se, roligt att spekulera iallafall.

Har inte någon nytta av att uppgradera till Z270 eller "Z370" då jag inte behöver de nya funktionerna som dessa levererar. Blir också intressant att se hur priserna blir på Coffee Lake då AMD äntligen har tagit sig tillbaka in i CPU-marknaden!

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

8700k som landar runt 4,6 på samtliga kärnor med lite oc kommer bli en riktigt fin köttkvarn i spel och De flesta andra desktop appar.
ALLA andra modeller för det segmentet får man ta till pris/prestanda för att hitta argument för.
Inte så erotiskt men ack så sant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenzo:

15 tums modellen har 4c8t så det är ju den modellen som är intressant. Skickades från m.sweclockers.com

15 tum? Har du fälgar i din dator?

Ingen i5a har HT i den listan. i5 är 6C6T eller 4C4T.
Personligen hade jag hellre tittat på 6C6T än 4C8T, om priset är rätt. i7an lär kosta, där förhoppningsvis i5an med 6 kärnor är lite billigare. Och 4,3Ghz boost räcker långt för single core prestanda, samt du kan OC för att få mer.

Problemet med Intels CPUer är att intel säljer "k" CPUer... men säger ändå att man itne ska överklocka dem. De är varma pga TIM lösningen och därför mindre intressanta imho. Ryzen är fast på typ 4Ghz, nästan oavsett kärnor, vilket är synd...

Om Ryzen 2 kan nå säg 4,5Ghz iaf, med samma Core count som de har idag, och med de optimeringar som väntas, så är det mer än nog för att göra samtliga 4C4T meningslösa imho, och även Intels TIM lösning värdelös.

Permalänk
Medlem

Så fort Intel släpper nya produkter så är det i vanlig ordning minsta möjliga ökningens lag.

När AMD släppte Ryzen så kände man bara OUMPH! OUMPH!

Det är klart att det är bra grejer, men det är inte det där lilla extra som blir spännande på riktigt.

Tack AMD för att ni driver utvecklingen framåt med er R&D som kanske är 1/10 av Intels.

Skickades från m.sweclockers.com

Typos
Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Så fort Intel släpper nya produkter så är det i vanlig ordning minsta möjliga ökningens lag.

När AMD släppte Ryzen så kände man bara OUMPH! OUMPH!

Det är klart att det är bra grejer, men det är inte det där lilla extra som blir spännande på riktigt.

Tack AMD för att ni driver utvecklingen framåt med er R&D som kanske är 1/10 av Intels.

Skickades från m.sweclockers.com

Känslor.

När AMD släppte Ryzen suckade jag mest. De kompenserar sämre prestanda genom att trycka in fler kärnor som nästan ingen har nytta av. Det är förvisso bra prestanda sett till priset men de är forfarande en bra bit efter Intel.

Och på tal om ”oumph!” ser 8700K extremt lovande ut. 6 kärnor, 3,7Ghz basklock och 4,7Ghz turbo med en TDP på 95W. Det är riktigt bra och kan mycket väl ge en processor som når 5Ghz+ på alla kärnor. Som referens når Hassell-E (5820K och 5930K) 4,5-4,7Ghz med mycket högre TDP (140W stock).

AMD är tyvärr utklassade, trots att fansen jublar över att de äntligen lyckats göra något bra.

Ps. Jag önskar för all del AMD väl men det är så förbannat mycket hype utan substans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Visst, Intel har blivit lite tagna på sängen med Ryzen, men att tro att Intel gått in i total panic mode är bara löjligt.

Med tanke på de resurser Intel har så har de tidigarelagt lite saker bara.

Tex som i denna artikel, så kommer de att släppa en 6C/12T på 95w med 3.7GHz, turbo 4.7GHz, som drar hälften av AMD's motsvarighet.

Ursäkta, men jag förstår inte vad du menar med att i7-8700K kommer "[dra] hälften av AMDs motsvarighet". Kan du utveckla?

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber