Ryzen 1600X - Väldigt hög temperatur

Permalänk
Medlem

Ryzen 1600X - Väldigt hög temperatur

Hej, Sitter idag på en Ryzen 1600X med ett Gigabyte GA-AB350N moderkort och en Pure rock slim kylare. Men problemet är att min processor blir galet varm - har nått 80 C utan något spel igång och 95 C som max (vilket är gränsen antar jag?). Någon som vet vad detta kan bero på? och är det skadligt? Kan det vara något fel på sensorn? Processorn klockar ändå upp till 4ghz som max, vilket den inte borde göra om den måste throttla.

Jag har et litet chassi, men borde inte bero på dåligt luftflöde då grafikkortet håller sig svalt på ca 70+ C under spelande. Kylaren borde också vara tillräcklig då den har ett tdp värde på 120.

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem

Vad har du för Vcore när du klockar? samt har du kollat vilken temp du landar på om du kör stock?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Blir den så varm har du antagligen monterat kylaren fel, eller så har du ruskigt dålig fart på luften i lådan. Throttlar den inte är det iofs inget jätteproblem, kan inte throttlegränserna på Ryzen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

@Fetkoala: Jag upplever också att min Ryzen 1600 har höga temperaturer.. Använder mig utav Pure Rock (icke slim).

Permalänk
Medlem

Tänk på att X-modellerna rapporterar 20C högre temperaturer.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 1600 3,2Ghz @ 3,7Ghz
AMD RYZEN MASTER säger följande:

IDLE
speed 3,7Ghz
temperature 37.75 grader
cpu voltage 1,23750
memory clock 1467

När jag kört tre minuter med Prime95
temperature 66 grader

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Tänk på att X-modellerna rapporterar 20C högre temperaturer.

CPU (Tctl) vs CPU(Tdie) Tdie rapporterar korrekt temp:

Här, från min:
http://imgur.com/a/EYEeR

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem

@QuantumPersuader:

HWinfo64 och AMD RYZEN MASTER visar exakt samma på min burk

http://imgur.com/UcabhXX

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

@Fetkoala: min 1700 går i 4ghz på 1.416 volt och ligger i 26 -30 grader i Windows , surfar etc
Och i spel går jag inte över 60 i spel , 120mm radiator till den . Hur är kyliningenbi lådan?
Vad har du för kylare till Cpun ? Blir Cpun varm kan det vara kylaren orkar inte kyla Cpun eller så kan den sitta fel . Men du behöver rätt bra kylning . Satte jag min på 1.43 volt ökade tempen rätt bra , kollar min Temp i Easy tune gigabyte och hw monitor och båda säger olika

La till extra
Permalänk
Avstängd

@Fetkoala:
80 grader i idle,låter ju helt galet!
Har du erfarenhet av hur man monterar en cpu kylare?
Hur mycket kylpasta,Och att man ska ej lyfta upp den igen,när man väl lagt den mot cpun.
Då bildas det luft bubblor i pastan.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

@Dr. MASS: Hmmm, ja du har rätt. Har inte använt RM på länge(buggig) men:
http://imgur.com/a/InbO2

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

@QuantumPersuader:

HWinfo64 och AMD RYZEN MASTER visar exakt samma på min burk

http://imgur.com/UcabhXX

Det är ju bara 'X' modellerna som visar fel, och enligt din signatur så har du inte en sån. Därav visar dina samma.

Permalänk
Medlem

Vad får ni med Core Temp 1.9? den har ju support för alla nya CPUer från Intel och AMD http://www.alcpu.com/CoreTemp/history.html

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Som några har sagt innan i tråden så verkar de höga temperaturerna bero på att jag mätt med hwmonitor, som inte skiljer på Tctl och Tcdie. Tankade HWinfo och där ser jag en exakt 20 graders skillnad mellan dessa och Tdie ligger då efter lätt spelande på 60 C, vilket jag antar är acceptabelt i ett litet chassi med en liten kylare! Om det är den temperaturen som gäller är problemet löst, tack så mycket Kan tillägga att processorn i nyläget är @stock dock verkar vcore ligga något högt på max 1537, kanske bör sänkas något?

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk

@AMD-FX: Testade se här: http://imgur.com/a/KwHo6

Mer eller mindre idle, Chrome, Netflix, torrent, Spotify och lite annat "skräp" i bakgrunden.

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

@AMD-FX: Testade se här: http://imgur.com/a/KwHo6

Mer eller mindre idle, Chrome, Netflix, torrent, Spotify och lite annat "skräp" i bakgrunden.

webbläsare igång samt lite småprogram rullande i bakgrunden
Corsair h110i vattenkylning inställd som mer än tyst
1800X
1.35volt
3690mhz
cpu 25grader (min 25 max 38 grader)

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetkoala:

Som några har sagt innan i tråden så verkar de höga temperaturerna bero på att jag mätt med hwmonitor, som inte skiljer på Tctl och Tcdie. Tankade HWinfo och där ser jag en exakt 20 graders skillnad mellan dessa och Tdie ligger då efter lätt spelande på 60 C, vilket jag antar är acceptabelt i ett litet chassi med en liten kylare! Om det är den temperaturen som gäller är problemet löst, tack så mycket Kan tillägga att processorn i nyläget är @stock dock verkar vcore ligga något högt på max 1537, kanske bör sänkas något?

Det verkar som helt normala temperaturer. Jag har ca. 64C Tdie om jag kör Prime95 med Small FFT.

Kör du @ stock så är det bäst att lämna spänning m.m. på Auto/Default. Eftersom processorn har XFR så boostar den ibland upp mot 4 GHz och då ökar även VCore tillfälligt. Dock är det inte så högt som HWInfo indikerar eftersom spänningen stegas ner internt i de olika delarna av processorn:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6dawyw/overclock_ryzen_...

Ska du däremot överklocka manuellt behöver du inte använda så hög Vcore.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det verkar som helt normala temperaturer. Jag har ca. 64C Tdie om jag kör Prime95 med Small FFT.

Kör du @ stock så är det bäst att lämna spänning m.m. på Auto/Default. Eftersom processorn har XFR så boostar den ibland upp mot 4 GHz och då ökar även VCore tillfälligt. Dock är det inte så högt som HWInfo indikerar eftersom spänningen stegas ner internt i de olika delarna av processorn:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6dawyw/overclock_ryzen_...

Ska du däremot överklocka manuellt behöver du inte använda så hög Vcore.

Okej tack

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Tänk på att X-modellerna rapporterar 20C högre temperaturer.

Är det fortfarande så för X modellerna så eller beror det på respektive moderkort? Gäller det verkligen alla X modeller eller enbart 1700X & 1800X?
https://www.kotaku.com.au/2017/03/amds-ryzen-cpus-arent-runni...

Min 1600X ligger på ca 45-47 grader idle nu (enligt info i bios) med be quiet pure Slim kylaren samt 3 st chassifläktar. Nyligen fått upp systemet och kör allt auto. Men jag antar att detta är en fullt normal idle temp för 1600X? (Självklart kan dock CPU tempen också påverkas några grader upp eller ner av att man försöker ställa in fläkthastigheten manuellt eller kör auto läge.)

Asus ASUS Prime X370-Pro moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Är det fortfarande så för X modellerna så eller beror det på respektive moderkort? Gäller det verkligen alla X modeller eller enbart 1700X & 1800X?
https://www.kotaku.com.au/2017/03/amds-ryzen-cpus-arent-runni...

Min 1600X ligger på ca 45-47 grader idle nu (enligt info i bios) med be quiet pure Slim kylaren samt 3 st chassifläktar. Nyligen fått upp systemet och kör allt auto. Men jag antar att detta är en fullt normal idle temp för 1600X? (Självklart kan dock CPU tempen också påverkas några grader upp eller ner av att man försöker ställa in fläkthastigheten manuellt eller kör auto läge.)

Asus ASUS Prime X370-Pro moderkort.

Det gäller alla X modeller. Din idle temp låter normal. Min 1600X brukar hoppa runt ganska mycket. Den kan rapportera 39C och sedan från ingenstans 48C för att sen gå ner till typ 41C eller liknande. Stänger du av XFR så slutar temperaturerna hoppa runt.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Är det fortfarande så för X modellerna så eller beror det på respektive moderkort? Gäller det verkligen alla X modeller eller enbart 1700X & 1800X?
https://www.kotaku.com.au/2017/03/amds-ryzen-cpus-arent-runni...

Min 1600X ligger på ca 45-47 grader idle nu (enligt info i bios) med be quiet pure Slim kylaren samt 3 st chassifläktar. Nyligen fått upp systemet och kör allt auto. Men jag antar att detta är en fullt normal idle temp för 1600X? (Självklart kan dock CPU tempen också påverkas några grader upp eller ner av att man försöker ställa in fläkthastigheten manuellt eller kör auto läge.)

Asus ASUS Prime X370-Pro moderkort.

Ryzen Master från AMD visar korrekta temperaturer. Kolla med det om du är osäker på dina temperaturer.
https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master

Permalänk
Inaktiv

Har precis byggt ihop min Ryzen 1600X med moderkort GA-AB350N-Gaming WIFI.

Jag kör bios default settings och har ej rört några settings än, och har här kört ett stresstest på 5 min och tempen ökade ej mer.

Dock gick 3 kärnor i nästan 4.1Ghz och vet ej varför, kanske för den gick så svalt.

Idle ca: 25-28 grader
Stress test: 50-52 grader.
VRM: runt 60 grader i stress

Cpu kylare har jag en Noctua D15 med 2st Cooling Arctic F12 Pwm 120 mm som inte går på full fart.

Bild till test: https://www.pixeltopic.com/files/2017/8/zfjgwozqlmegmei.jpg

Permalänk
Medlem

@anon200632: Noctua D15 verkar vara grymt bra. Funderar antingen på den eller be quiet Pure Rock men det är väl ingen brådska, systemet lirar på ok med be quiet Slim kylaren.

Visst påverkar energiläget i Windows resultatet av en sådan här test, vad hade du för inställning där?

Ladde hem en testversion och någon VRAM fick jag inte möjlighet att välja.

Körde Stress FPU som jag antar du gjorde också.

Hade mätare på Motherboard, CPU Diode och CPU under temperatures. Möjligt att CPU motsvarar VRAM som du hade, vet ej?

Slutsats: Jag har 2-3 grader lägre än dig på motherboard men jag antar att det beror på min 80mm fläkt i ena sidan av chassit (i övrigt har jag två st chassifläktar).

I övrigt får vi väl hyfsat lika värden med ett stort undantag...

Du har betydligt lägre än mig på CPU Diode och här är det speciellt mitt maximum värde som sticker ut. Jag har minimum 27, maximum 71, average 53. Körde testet 5-6 minuter.

Mina idle värden ser dock bra ut, ungefär som dina?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

@Decimal: Noctua D15 verkar vara grymt bra. Funderar antingen på den eller be quiet Pure Rock men det är väl ingen brådska, systemet lirar på ok med be quiet Slim kylaren.

Visst påverkar energiläget i Windows resultatet av en sådan här test, vad hade du för inställning där?

Ladde hem en testversion och någon VRAM fick jag inte möjlighet att välja.

Körde Stress FPU som jag antar du gjorde också.

Hade mätare på Motherboard, CPU Diode och CPU under temperatures. Möjligt att CPU motsvarar VRAM som du hade, vet ej?

Slutsats: Jag har 2-3 grader lägre än dig på motherboard men jag antar att det beror på min 80mm fläkt i ena sidan av chassit (i övrigt har jag två st chassifläktar).

I övrigt får vi väl hyfsat lika värden med ett stort undantag...

Du har betydligt lägre än mig på CPU Diode och här är det speciellt mitt maximum värde som sticker ut. Jag har minimum 27, maximum 71, average 53. Körde testet 5-6 minuter.

Mina idle värden ser dock bra ut, ungefär som dina?

Jag körde på balanserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag körde på balanserat.

Ok, hur som helst, tycker att dina cpu temperaturer för 1600X under max last med det väldigt krävande "Stress fpu" testet är riktigt bra, Cpu Diode som maxar på enbart 52? Skulle vara intressant att höra om andra har så låg cpu diode under stress fpu testet (ca 5-6 minuter) med Ryzen X modellerna.

Sedan jag har inte full koll på skillnaderna mellan cpu, cpu diode samt vrm i Aida64, risken är så klart att det kan skilja sig lite åt mellan moderkort också.

Sedan tror jag att du kommer få din Ryzen 1600X att jobba betydligt hårdare om du ställer in prestanda läget i Windows först. För mig märkte jag varje fall en kraftig skillnad både på klock innan testet började samt att alla kärnor klockade upp sig högre under själva stress fpu testet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Ok, hur som helst, tycker att dina cpu temperaturer för 1600X under max last med det väldigt krävande "Stress fpu" testet är riktigt bra, Cpu Diode som maxar på enbart 52? Skulle vara intressant att höra om andra har så låg cpu diode under stress fpu testet (ca 5-6 minuter) med Ryzen X modellerna.

Sedan jag har inte full koll på skillnaderna mellan cpu, cpu diode samt vrm i Aida64, risken är så klart att det kan skilja sig lite åt mellan moderkort också.

Sedan tror att du kommer få din Ryzen 1600X att jobba betydligt hårdare om du ställer in prestanda läget i Windows först. För mig märkte jag varje fall en kraftig skillnad både på klock innan testet började samt att alla kärnor klockade upp sig högre under själva stress fpu testet.

Jag kan prova ändra detta och prova ikväll så kan jag återkomma.

Borde kanske gå att klocka upp den rätt bra, jag ska prova framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag kan prova ändra detta och prova ikväll så kan jag återkomma.

Borde kanske gå att klocka upp den rätt bra, jag ska prova framöver.

Visst går den att övkerklocka manuellt men om det lönar sig så mycket med en Ryzen X modell som har SenseMI och XFR etc vet i sjutton, åsikter verkar gå isär en del. Överklockar man sätts nämligen XFR helt ur spel, disable. Finns flera scenarion där man får sämre värden i olika cpu benchmarks efter en överklockning vs när man kör utan överklock... dock till viss del beroende på hur högt man lyckas klocka den.

Detta är ett helt annat ämne dock men som du själv märker under den tuffa stress fpu testen så klockar ju 1600X upp sig till >4Ghz dynamiskt, dock max två kärnor samtidigt tror jag (inte läst på så himla noga).

Dvs ska du tjäna på en överklocka får du nog överklocka den rejält, i och för sig vinner du säkert i multicore prestanda under överklock men inte alls säkert att du vinner i upplevd prestanda totalt eller när cpu'n jobbar hårt i single core och/eller dual core lägen (beroende på vad du kör). Detta är åtminstone mina intryck så långt men jag kan så klart ha missförstått lite.