Macbook eller PC för studier

Permalänk
Inaktiv

Macbook eller PC för studier

Hej!

Börjar studierna till högskoleingenjör inom data i slutet på Augusti. Vill köpa en laptop för att ha under och efter skoltiden, funderar på om pc eller macbook är det rätta för mig. Har ingen speciell budget men vill inte köpa något "skit"

PC-laptopen jag tittat på kostar 9 450:-

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/13-14tum/as...

Denna modellen ska dras med ett fläktproblem men går enkelt att lösa med hjälp av denna reddit-tråden:
https://www.reddit.com/r/laptops/comments/67rm97/zenbook_ux43...

När det kommer till macbook har jag tittat både macbook pro och den nya modellen macbook

Macbook:
https://www.apple.com/se-edu/shop/buy-mac/macbook?product=MNY...
Pris: 13 945:- (studentrabatt)

Macbook Pro: https://www.apple.com/se_edu_119922/shop/buy-mac/macbook-pro?...
Pris: 13 946:- (studentrabatt)

Är lite fast vad jag vill ha, någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Vad för program kommer du kanske att använda? Många "special" program kan vara rätt så kräsna med vad de fungerar på tyvärr. Om du kanske vet du kommer att använda något så kolla det.
Det går ju med att köra Windows på en Mac, medan det är svårare att göra tvärt om om du väljer Macen

Edit: Om du väljer en nyare Mac. Är du bered att kanske behöva köpa och släpa med adaptrar/donglar.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Inaktiv

Spelar ingen roll...

Permalänk
Medlem

Kör mac på jobbet och pc hemma.

Macen är jävligt stabil, dock är den nya modellen inte den bästa enligt mig. Tangentbordet känns riktigt obekvämt att skriva på. Den ger ingen feedback alls.
Den där macbooken kommer också kräva dongels och liknande som totalt lär kosta 1k+.
Batteritiden är riktigt bra också.
Vissa program man använder i studier är markant mycket sämre på mac, tex excel är nästan värdelöst om man vill åt mer avancerade funktioner.

Pc är billigare och ger mer tillgång till program. Även lättare spel om man inte har annan dator. Tycker personligare att det är lättare att programmera på en PC. Den lär ha mindre batteritid, men kan inte svara på just den där modellen.
Vad jag uppskattar med PC (kanske inte just den du valt) är touchscreen och hade aldrig köpt en laptop idag utan det. När jag använder det är det underbart att ha.

Är enligt mig upp till vad man vill ha. Båda har sina för och nackdelar. Min personliga åsikt är dock PC

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

@Mega-Dark: Varit i kontakt med skolan som svarade att de flesta program finns för både PC och mac, men de nämnde att några komplexa programvaror endast var tillgängliga för PC. Dock fanns de datorsalar som är öppna 24/7 ifall det skulle behövas

Och precis som du säger jag kan installera windows på macbooken vid behov

Permalänk
Inaktiv

@Christley: Vad för donglar menar du jag behöver?
Har 5TB molnlagring via skolan så där lär det mesta sparas.

Det som lockar mig till Macbook är batteritiden och byggkvalitén men precis som du säger kanske det är lättare att programmera på pc samt ett mer utvecklat office paket

Får sova på saken

Permalänk
Medlem

Om du ska skriva mycket siffror så vill du nog ha en numpad på laptopen.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

PC alla dagar i veckan just för att det är så mycket mer versatilt system än vad macbook någonsin kommer kunna vara.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Citat:

Vill köpa en laptop för att ha under och efter skoltiden

Tycker valet är väldigt enkelt. Datorn ska räcka i 3+ år. En Macbook Pro kommer utan tvekan att räcka i tre år och säkert minst två år till därefter. Finns garanterat Windows PC-datorer som håller motsvarande längd också, men sannolikheten att Macbooken fortfarande står och tuggar när Windows PC:n kastar in handduken är desto högre.

Varför betala 9450:- för en defekt dator?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Avstängd

Själv skulle jag aldrig köpa en windows-laptop såvida jag inte absolut måste köra program som endast finns för windows.

Har avverkat tillräckligt många "high end"-laptops från diverse märken för att ha kommit till slutsatsen att de flesta är absolut skit jämfört med Apple som har överlägsen byggkvalitet.

Permalänk
Medlem

Jag hade tittat på business klassen då de brukar hålla en helt annan nivå av byggkvalitet och tangentbord, främst om du tänkt ha den några år.
Brukar dock lägga sig på samma eller högre prisnivå än motsvarande windows premium/ MAC men det är en annan klass av datorer.
Ser många konsumentdatorer gå sönder av de jag känner och när jag tittar på campus men de som kör i business klassen är helt opåverkade.
Sedan att du tittar på en dator för 9500 och jämför den med en MAC på 14000 är inte direkt jämförbart då det är så stor prisskillnad

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Efter 3 år på chalmers (datateknik) så rekommenderar jag en MacBook Pro, räkna dock med att du kommer behöva köra en VM/dual boota under någon tid då någon enstaka kurs behöver en Windows miljö.

Köpte en 2013 (late) Macbook pro (i5/8GB/256GB) och den har funkat jättebra, tvingas nu på jobbet att sitta med en windows laptop från samma era och det är fruktansvärt.

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

PC alla dagar i veckan just för att det är så mycket mer versatilt system än vad macbook någonsin kommer kunna vara.

Det är precis tvärtom.
Macbooken kan köra MacOS, Linux och Windows.
PC'n kan bara köra Linux och Windows.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Med PC menar ni Windowsdator? För även en Mac är en PC..''Personal Computer''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Det är precis tvärtom.
Macbooken kan köra MacOS, Linux och Windows.
PC'n kan bara köra Linux och Windows.

Men kan man inte köra Hackintosh eller vad det kallas på Windowsdatorn?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Varför inte en Surface Laptop? Riktigt schyst hårdvara och har fått bra betyg.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4312554
https://www.youtube.com/watch?v=snRShrJHtO8

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Inaktiv

@infigo: Ja men det är ungefär samma komponenter i datorerna bara att mac kostar mer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Det är precis tvärtom.
Macbooken kan köra MacOS, Linux och Windows.
PC'n kan bara köra Linux och Windows.

På viss PC-hårdvara går det ju att installera MacOS också, om man nu skulle vilja det...

Jag är 100% partisk i det här fallet, jag vet vad jag hade valt men folk i min klass har både PC och Mac och alla klarar sig bra. Dock läser ju vi ingen teknisk linje så vi stöter inte på några program som riskerar inte finnas till något OS. Om du gör det rekommenderar jag PC. Rätt onödigt att köpa en dator och sen vara fast i skolan ändå för att programmen du använder inte finns till den. Och som sagt, alla adaptrar du kanske behöver...

Och de som skriver att en Windowsmaskin för 10000kr är billigt skräp som inte kommer gå att använda om tre år visar bara hur dåligt de sköter sina datorer. Lyssna inte på sådant trams. Jag sitter med en tre år gammal HP-laptop som kostade 3200kr. Jag har bytt till en SSD i den och tack vare det fungerar den bättre än när den var ny och de enda märkena som finns i den är de jag har orsakat.

Permalänk
Inaktiv

Naturligtvis är Macen bättre. Du får titta på dyrare modeller om de ska vara likvärdiga Macen. Till exempel Dell XPS 13 eller Lenovo ThinkPad X1 Carbon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

pluggade högskoleingenjör och bytte mellan mac och PC under studietiden. Mac funkade fint så länge man kör dual boot. Vissa kurser så kommer du eventuellt behöva köra program som inte finns för OSX. Går ju att använda skolans dator men då försvinner ju vitsen lite med att ha en egen laptop.

Som exempel körde vi ett program (drar nu helt blankt vilket det var) där GUI bara fanns på windows versionen. Annan gång så saknades drivare för en programmerar till microcontroller till OSX (men utvecklingsmiljön fanns till OSX om jag minns rätt).

Men som sagt med dual boot så är det hela ganska chill! Jag skulle prioritera en bra skriv upplevels på enheten och bra batteritid (14" eller mindre annars blir man lite less att bära på den i längden).

EDIT: Med macbook så måste du släpa på en drös adaptrar :(. Inte en enda USB-A anslutning är begränsande.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är TS sugen på en Mac så köp en Mac vetja, det är bra grejer. Vill dock avråda TS från Macbook Pron med touchbar, den modellen suger. Bara Thunberbolt 3/USB3.1-kontakter på den, inte ens Magsafe! Tangentbordet har jag inte provat, men jag vet ingen som gillar den. Den äldre MBP:n går fortfarande att köpa, och ryktet säger att den fortfarande säljer bättre.

Skrivet av VadSaDu:

Men kan man inte köra Hackintosh eller vad det kallas på Windowsdatorn?

Skrivet av Andreaz1:

På viss PC-hårdvara går det ju att installera MacOS också, om man nu skulle vilja det...

...

Skrivet av -=Mr_B=-:

Hackintosh laptop, när blev det en omöjlighet?

För TS frågeställning, känner jag att svaret egentligen är ganska enkelt. Han vill ha en Macbook, så köp den.
JAG hade köpt en windows baserad maskin, eftersom jag inte vill vara låst till skolans datorsalar utan hellre sitter hemma oavsett vilken mjukvara de tycker vi ska arbeta med den dagen.

...

Jovisst, men det är mycket jobb och stök, inget man gör för att faktiskt använda datorn till något kritiskt utan mer som hobby.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Satt själv i en liknande sits för många år sedan, jag valde en MBP och har inte ångrat mig ännu. Jag tittade på flertalet windowsalternativ i samma prisklass (~14k) och det jag saknade mest på dem var bättre touchpads och integration mellan mjukvara och hårdvara. Har hört nu att Dells XPS serie ska ha en bra touchpad och att Win10 ska ha löst flera av de mjukvaruproblem som jag oroade mig för.

Enda gången det var lite tråkigt att ha valt en mac var när jag behövde en speciell programvara där den senaste versionen endast fanns till windows. Löste det dock genom att RDPa in på universitets server som fanns för just sådana problem.

Svär ofta över våra windowsburkar på jobbet när jag kört macen hemma över helgen t.ex. så den hänger med fortfarande och för mig är OS X fantastiskt att jobba i. Vill du köra terminal är det dock viktigt att komma ihåg att om du har linuxvana så är OS X terminalen mer lik *BSDs dito än linux.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv

@anon276229: En grej när et gäller 14" och mindre är att Windows 10 skalar jäkligt dåligt jämfört med macOS. Det känns oftast rätt trångt på skärmen när man kör windows på en 14 tummars.

Kör Mac så blir du nöjd, kan du dessutom koncentrera dig på studierna istället för att slåss med Windows varje dag. Mac har en tendens att bara fungera. Dessutom får du Pages som är väldigt mycket trevligare att använda än Word och Libre.

Permalänk
Inaktiv

Stationär dator får gärna vara en hemmabyggd Windows PC men skall man ha laptop så är mac det bästa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Antog att det skulle komma upp, det går men man får vara väldigt noga med vilken hårdvara det sitter i laptopen och även om man får allt att fungera kan det bli problem när det kommer en uppdatering.

Det är en dålig lösning för en studiedator.

Skulle inte krångla med en hackintosh. Det är bättre att ha något som bara fungerar så man kan koncentrera sig på studierna/arbetet.

Permalänk
Inaktiv

Håller med @anon284015. Du har studierna att tänka på TS, blir svårt när datorn är ett experimentellt heltidsprojekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Extremt nöjd med min Macbook pro 15 tum. Senaste Office 365 (2016) har även stöd för mac så förenklar ju arbeten avsevärt med pc användare.

Men ärligt talat skapas ju tusentals trådar om samma ämne, spring bara till elgiganten/mediamarket samt en MAC återförsäljare och pröva respektiva hårdvara. Köp därefter det som passar dig bra.

Permalänk
Inaktiv

Länge sedan jag läste, men ytterst få programvaror inom datateknik i de vanliga utbildningarna kräver en mac.
Om IT-utbildningarna i sverige skulle hålla lite högre kvalité så skulle de typ underkänna alla som installerar all dritt på en fysiska dator och inte kör det virtuellt. Men nu handlar det om att utbilda en stor skara ej it-intresserade personer.

Nå poängen är att om det är PC eller mac i grunden borde ej spela någon roll, se dock till så att du ej köper en dator som ej enkelt kan ha 16GB ram.
Visst första året har duger denna dator garanterat. Men har du en mac och ska köra Windows virtuellt så blir ramminnet begränsat, då är dualboat bra, men då blir det tajt med en 256GB ssd om man vill kunna köra Windows både dualboat och virtuellt.

Mitt generella råd kring IT-utbildningar på högskolan är, avvakta då ni ej behöver ha en laptop i början om det ej står detta. Se sedan vad dina kamrater köper, kanske är denna klasskamrater macfanatiker, ja varför ej skaffa en mac då där ni tillsammans löser problem på macen?
Kanske är dina klasskamrater det motsatta, ja dumt att sitta ensam med en mac.

Har man bara pengar så tar det ej många minuter att skaffa en dator om man bor i en större stad.

Hade jag personligen börjat läsa idag så hade jag frågat vilka möjligheter till fjärrstyrning av egna datorer skolan erbjöd, sedan hade jag köpt en dyr stationär hemma som jag hade fjärrstyrt när behovet finns. (med möjlighet, har de teamviewer etc, eller får man skapa vpn, finns rdpklient, sist så går det köra vpnklient i webbläsaren genom html5)

Orsaken till att köra stationärt, billigare, smidigare än att släppa på en klump som man ej ofta använder och man måste vakta denna hela tiden på skolan i 3 år. Men det beror på flera saker som utbud av datorer på skolan.

*edit*
Med fjärrstyra, när ni jobbar i Word så behöver man ej fjärrstyra sin personliga dator hemma om det redan finns Word på skolans dator, samma sak gäller bruk av webbläsare etc.
Utan det är enbart när skolans maskiner ej räcker till, troligen p.g.a att man ej får installera programvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

PC alla dagar i veckan just för att det är så mycket mer versatilt system än vad macbook någonsin kommer kunna vara.

Därför att?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svar! Intressant att läsa.

Har beslutat att jag får åka in till elgiganten/mediamarkt och titta på olika laptops, här även en Apple-butik i närheten så där finns alla möjliga modeller.

Anledningen till att jag är så macbook intresserad är för att jag under min gymnasietid ägde en Dell XPS 13 (2013). Var en fantatiskt laptop i 2 år....
Inför sista året halverades batteritiden, fläktarna gick igång hela tiden och jag blev allt mer missnöjd.
Har ännu inte hört något dåligt om macbook från vänner och de flesta som använder dessa datorerer säger att det är helt fantatiska. Man får helt enkelt vad man betalar för.

Men samtidigt vill jag inte låsa in mig i ett hörn med Mac OS även om jag kan dualboota så verkar många här vara negativa till de.

Kom gärna med förslag på laptops som kör Windows och håller kvalité!

Länk till XPS:
https://www.cnet.com/products/dell-xps-13-january-2013/review...