Permalänk

Jag hade en likadan som började krångla efter drygt ett år. Kunde inte hitta orsaken och det slutade med att jag öppnade upp den för felsökning och rengöring. Det visade sig dock att det var två eller tre års garanti på den och eftersom jag hade öppnat den rök garantin. Tänkte bara påpeka detta innan du börjar skruva upp den ifall du vill reklamera.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@mrqaffe: nej det gör jag inte. ska se om jag hittar vart jag stänger av det.

Pratade med hyresvärden och det skall vara ett helt öppet nät iaf så ingen begränsning där.

edit: hittade inget i routerinställningen om fildelning, vad brukar det heta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ill-k:

@mrqaffe: nej det gör jag inte. ska se om jag hittar vart jag stänger av det.

Pratade med hyresvärden och det skall vara ett helt öppet nät iaf så ingen begränsning där.

edit: hittade inget i routerinställningen om fildelning, vad brukar det heta?

Kolla sidan 25 i manualen för där börjar info om fildelning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Följande brukar hjälpa när en Asus router beter sig konstigt:

  1. Installera senaste Merlin firmware

  2. Gör en fabriksåterställning

Merlin bygger sina utgåvor på stabila versioner av Asus firmware.
Asus fw är väldigt känsliga för skräp i Nvram, en fabriksåterställning rensar detta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Följande brukar hjälpa när en Asus router beter sig konstigt:

  1. Installera senaste Merlin firmware

  2. Gör en fabriksåterställning

Merlin bygger sina utgåvor på stabila versioner av Asus firmware.
Asus fw är väldigt känsliga för skräp i Nvram, en fabriksåterställning rensar detta.

Hmm, möjligt att även en omstart via admin-gränssnittet även rensar detta?
Har en likadan Asus router som småstrulade lite i helgen. Provade starta om på knappen där bak men det hjälpte inte.
Loggade in och kunde se att den arbetade på 100%. Provade koppla bort hårddisken till routern vilket heller inte fungerade. Klickade sedan på att starta om routern och därefter sjönk belastningen och den jobbade på en normal nivå samt att allt fungerade igen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Skulle rekommendera att skaffa Merlin firmware. Får väldigt mycket mer kontroll och kan göra mer saker, som ansluta via SSH, se vilka enheter använder internet, installera adblocker (AB-solution) osv.

Permalänk
Medlem

Ok. jag avvaktar lite då den fungerade hela dagen igår. Nästa steg blir att testa merlin firmware .

Permalänk
Avstängd

Nästa steg ska vara en fabriksåterställning, man kan byta firmware hur många gånger som helst utan att det hjälper.

Det finns då två sätt att göra det på

https://www.router-reset.com/en/reset-manuals/ASUS/RT-N66U#fa...

Sen får man då börja om från början.

Om du lägger på Merlins firmware så ska du då sedan göra en fabriksåterställning.

Samma råd får du om du kontaktar ASUS support förutom då att de rekommenderar sitt eget firmware.

Sen eftersom jag själv har två ASUS-routrar så spelar firmwaret mindre roll jämfört med att göra fabriksåterställningen.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@plunn: Har resetat flertal gånger

Permalänk
Medlem

Ville bara meddela att routern har fungerat i några dagar så förhoppningsvis var det något tillfälligt med ispn som strulade. Tack för all hjälp och förslag på lösningar. Skriver här igen om det återkommer.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem. Prövade med custom firmware, Merlin. Spenderade dagar på snbforums.com, utan att lyckas få klarhet i det hela.

Lösningen var irriterande men enkel. Öppna routern, kontrollera kylning/sätt dit kylfläns.
Routern blev överhettad. Så enkelt var det =P

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ill-k:

Hej.
Har en asus rt n66u som har börjat strula efter en flytt. Tidigare har den för det mesta fungerat felfritt.
Vi har precis flyttat till en lägenhet där internet ingår. Jag tror det är IT-Total som levererar (från ipnummersökning).

Problemet:
Ca 1 gång om dagen blir routern konstig. Hastigheten sjunker till att den knappt går att använda, det går inte att ansluta till wifi utan får bara autentiseringsproblem och jag kommer inte åt routerinställningarna via dess adress. När jag sedan drar ut sladden som går till interneturtaget i väggen kommer jag åt routerinställningarna. Verkar som den blir helt överbelastad på något sätt.
Internet fungerar utan problem när jag tar sladden direkt till datorn.
Har lyckats att få igång det igen efter diverse omstarter och urkoppling av ström, men nästa dag blir det likadant.

Som jag nämnde tidigare fungerade det utan problem i min förra lägenhet.

Någon som har några idéer på vad problemet kan vara?

Mvh Ill-k

Haha. Jag känner igen detta. Har precis samma modell. Köpte den. Fungerade jättebra här hemma. Åkte på tjänsteresa med jobbet och när jag kom hem någon månad senare var det kaos. Riktigt dåligt WiFi. Även datorn som är ansluten med kabel gick ner i hastighet. Vi betalar för 250Mbit. Ibland kunde vi ha 500 - men oftast 5-20. Höll på att bli knäpp. TV:n (Box från Comhem) fungerade inte heller. Det laggade som bara den! Gick inte titta. Comhem felsökte också men vet inte riktigt vad de kom fram till?

Jag provade också factory reset flera gånger - fungerade en stund... ibland. Provade olika firmwares (bl.a. Merlin eller vad den heter?).
Resultatet var sådär.

Laddade ner WiFi-analyser på telefonen och plattan. Vi hade bättre täckning på grannen än hos oss.

Nu har jag inte läst alla svar här eller om du ens fått rättsida på ditt problem. Jag är inte säker att jag kan ge dig lösningen heller tyvärr.
Jag placera min router väggmonterad i garderoben (mitt i lägenheten) eftersom tjänstefördelaren är där också. Lösningen för oss blev att köpa en repeater (Asus RP-AC52 och köra som accespunkt (tror jag det heter när vi dragit kabel från routern till den och gör upp ett nytt trådlöst nätverk).
Jag vet inte riktigt varför alla våra problem löstes? Om det var p.g.a. denna eller någonting annat. Men jag ifrågasätter inte längre. Nu har vi 4 nätverk i lägenheten (2 st 2,4Ghz och 2 st 5,0Ghz) och kör allt trådlöst till repeatern och allt trådat till routern. Fungerar utmärkt.

Slutsats: Inte för att jag kanske kommer med någon lösning till dig - men jag vet precis hur du känner dig.
Hoppas du lyckas lösa problemet!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av grynnan:

Hade exakt samma problem. Prövade med custom firmware, Merlin. Spenderade dagar på snbforums.com, utan att lyckas få klarhet i det hela.

Lösningen var irriterande men enkel. Öppna routern, kontrollera kylning/sätt dit kylfläns.
Routern blev överhettad. Så enkelt var det =P

Du tänkte så... Har du sett denna tråden ?

http://www.sweclockers.com/galleri/14193-comhemmodem-overhett...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade något likartat problem med AC68U, men det skedde med alla andra routrar jag också hade. Jag har bott i lägenheten i ca 2,5 år med 4(!!!) routrar med samma symptom, inte 4 likadana utan alla är olika. Snacka om att bli lack och Bahnhof sa att det kunde vara problem med "handshake" mellan lägenhetskomplexets switch och mina routrar - att jag kunde få IP, DNS och gateway men slutar där.

Nu sitter jag med en dator körandes pfSense och min nuvarande Dlink router som AP, so far inga problem.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Hej igen.
Ja då havererade det inatt av okänd anledning.
Testade att byta till en annan enklare router jag hade och det funkar begränsat.
Den beter sig på nästan samma sätt. WAN lampan blinkar som ett stroboskop precis som på asusen, och jag kommer inte åt router inställningarna, dock fungerar internet till skillnad mot asusen.

Vad kan orsaka att WAN lampan blinkar som ett stroboskop, nonstop. Går det att kontroller orsaken på något sätt även när jag inte kommer åt routermenyn?

(provade även att koppla kabel direkt från väggen in i en laptop för att dela wifit den vägen. Internet fungerade först men så fort jag aktiverade delning försvann allt och nu funkar inte internet på den datorn heller, det står att den inte kan få en giltig ip konfiguration...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Jag har också en 66u och den har ungefär samma problem som du.

#segt internet,
dåligt wifi,
även kabel krånglar, kommer inte åt wifin då och då.

Det kom med senaste firmwareuppdateringen och jag nergraderade till näst senaste firmware men det löste inte problemet. Vill helst inte göra en fabriksåterställning pga custom regler. Återkommer om jag löser det.

Mvh fredrik

Skickades från m.sweclockers.com

Jag plockade bort nyckelordsfiltreringen så slutade den att krångla (spärrar youtube på min LG tv).

Tydligen är det väldigt cpu intensivt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ill-k:

Hej igen.
Ja då havererade det inatt av okänd anledning.
Testade att byta till en annan enklare router jag hade och det funkar begränsat.
Den beter sig på nästan samma sätt. WAN lampan blinkar som ett stroboskop precis som på asusen, och jag kommer inte åt router inställningarna, dock fungerar internet till skillnad mot asusen.

Vad kan orsaka att WAN lampan blinkar som ett stroboskop, nonstop. Går det att kontroller orsaken på något sätt även när jag inte kommer åt routermenyn?

(provade även att koppla kabel direkt från väggen in i en laptop för att dela wifit den vägen. Internet fungerade först men så fort jag aktiverade delning försvann allt och nu funkar inte internet på den datorn heller, det står att den inte kan få en giltig ip konfiguration...)

Du kan analysera trafiken med Wireshark men det ska ju tolkas också så det kan vara jobbigt innan man vat orsaken och inte bara symptomen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är så sjukt det här. Precis nu slutade wan blinka som ett stroboskop och allt är som vanligt....som om inget hade hänt

Permalänk
Medlem

Kanske du utsätts för attacker? Slå på DoS-skyddet och loggning, wireshark är väldigt bra (men kan vara lite krångligt att utläsa - spara en loggfil och ladda upp den så kan flera personer här utläsa vad som händer)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering på detta problem...
Har haft liknande strul ungefär varannan vecka, fungerar inte i två timmar och kommer sedan tillbaka.
har felanmält problemet men min nuvarande lösning är ganska så knas.
istället för att köra sladden från väggen direkt till routern så kör jag den direkt till datorn, sedan tar jag en sladd från datorn till routern för att dela internet det vägen....känns jävligt bakvänt men det fungerar

Permalänk
Medlem

@Ill-k: låter som du blir ddosad av nån granne.

En gång i tiden så hade jag samma problem hemma, i stadsnät, på kvällstid (eller egentligen hela tiden, men mest på kvällen).

Körde wireshark och då såg jag att jag fick massvis med ARP paket från en klient. Troligen gjorde den det mot hela nätet.

Låter som nån träffar din router och överbelastar den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Jag plockade bort nyckelordsfiltreringen så slutade den att krångla (spärrar youtube på min LG tv).

Tydligen är det väldigt cpu intensivt.

Uppdatering: min router fungerar fortfarande rätt dåligt. Har fått koppla in min bahnhof router till allt utom min server där jag kör vpn i asusen.

Kräver omstart varannan dag och blir segare och segare med tiden.något har väl gått sönder antar jag men den är bara 2 år. Tråkigt.

Permalänk
Medlem

Jag läste på lite..och hittade att Radar kan störa
Jag har låst 5ghz till Kanal 48 och efter det så fungerar det klockrent i över en månad

Skickades från m.sweclockers.com