Fråga angående digitala licensen för W 10?

Permalänk
Medlem

Fråga angående digitala licensen för W 10?

Min son har en extra dator i sitt rum som stått ett tag, men när det var gratis att uppdatera till W 10 så gjorde vi några försök men den stanna av nån anledning vi inte vet.

Min fråga är om extra datorn har fått sin digital licens av Microsoft, fast vi inte lyckades göra en uppdatering till W 10 när det begav sig. Den hade resarverat en Windows installation, men tyvärr så ville den inte uppdatera.

Varför jag undrar, tänkte göra en ren installation av W 10 men det förutsätter att moderkortet fick sin digitala licens från Microsoft när det var gratis!

Går det att kolla upp på nåt sätt innan man börjar att göra en nyinstallation?

Anledningen till att jag frågar är för att W7 skivan med licensnyckel är spårlöst borta och kan inte göra en nyinstallation av W7 om nu datorn inte blir accepterad av W10!

Tack på förhand!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MjGroggy:

Min son har en extra dator i sitt rum som stått ett tag, men när det var gratis att uppdatera till W 10 så gjorde vi några försök men den stanna av nån anledning vi inte vet.

Min fråga är om extra datorn har fått sin digital licens av Microsoft, fast vi inte lyckades göra en uppdatering till W 10 när det begav sig. Den hade resarverat en Windows installation, men tyvärr så ville den inte uppdatera.

Varför jag undrar, tänkte göra en ren installation av W 10 men det förutsätter att moderkortet fick sin digitala licens från Microsoft när det var gratis!

Går det att kolla upp på nåt sätt innan man börjar att göra en nyinstallation?

Anledningen till att jag frågar är för att W7 skivan med licensnyckel är spårlöst borta och kan inte göra en nyinstallation av W7 om nu datorn inte blir accepterad av W10!

Tack på förhand!

Jag tror svaret är nej. Vad jag förstått så registrerades datorn i deras system i samband med aktiveringssteget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av MjGroggy:

Min son har en extra dator i sitt rum som stått ett tag, men när det var gratis att uppdatera till W 10 så gjorde vi några försök men den stanna av nån anledning vi inte vet.

Min fråga är om extra datorn har fått sin digital licens av Microsoft, fast vi inte lyckades göra en uppdatering till W 10 när det begav sig. Den hade resarverat en Windows installation, men tyvärr så ville den inte uppdatera.

Varför jag undrar, tänkte göra en ren installation av W 10 men det förutsätter att moderkortet fick sin digitala licens från Microsoft när det var gratis!

Går det att kolla upp på nåt sätt innan man börjar att göra en nyinstallation?

Anledningen till att jag frågar är för att W7 skivan med licensnyckel är spårlöst borta och kan inte göra en nyinstallation av W7 om nu datorn inte blir accepterad av W10!

Tack på förhand!

Nej den har inte fått sin licens om uppgraderingen inte fullbordats.

Vad du kan prova är att ladda ner uppgraderingsverktyget från denna sidan så är det fortfarande gratis.
https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrad...

Använd detta och gör en USB sticka som kan användas att uppgradera från, så kanske ni får igenom hela uppgraderingen.

Tänk bara på att det inte kommer gå att köra en nyinstallation förrän man gjort en uppgradering och sett att den blivit aktiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nej den har inte fått sin licens om uppgraderingen inte fullbordats.

Vad du kan prova är att ladda ner uppgraderingsverktyget från denna sidan så är det fortfarande gratis.
https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrad...

Använd detta och gör en USB sticka som kan användas att uppgradera från, så kanske ni får igenom hela uppgraderingen.

Tänk bara på att det inte kommer gå att köra en nyinstallation förrän man gjort en uppgradering och sett att den blivit aktiverad.

Tackar för svar, skall pröva detta i helgen När jag har mer tid!

Tack till alla som svarat!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

Har du en giltig Windows 7, 8 eller 8.1-nyckel kan du fylla i den direkt i Windows 10-installationen (funktionalitet som lades till i Anniversary Update om jag inte minns fel). Du behöver alltså inte gå omvägen via en gammal installation.

Det är som sagt fortfarande gratis.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Det borde gå att läsa ut den befintliga Windows 7 licensen från disken om inte Windows 10 uppdateringen har raderat den. Kan vara värt att försöka innan ni testar en ren installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Det borde gå att läsa ut den befintliga Windows 7 licensen från disken om inte Windows 10 uppdateringen har raderat den. Kan vara värt att försöka innan ni testar en ren installation.

Absolut. Exemplevis Jelly KeyFinder är en klassiker för att läsa ut detta.

https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

Det kan även vara värt att undersöka vilken typ av licens och aktiveringslösning man har. Detta kan man se genom att köra kommandot nedan.

slmgr.vbs /dlv

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q