Permalänk
Medlem

@Marsupilami:
Memtest86+ är ett legacy program för gamla/retro system, det är inte är kompatibelt med ECC, DDR3L och DDR4 och nyare CPUer, runt Sandy Bridge lades det projektet ned. Det du vill köra är https://www.memtest86.com/ . Som fortfarande hålls uppdaterad.

Permalänk
Medlem

När har du köpt minnena? Och vart? Vad stod det där... Om det inte var så länge sen du köpte kan du skicka tillbaka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Alltså, det handlar om ren avtalsrätt och det är universellt, så länge du lever i denna värld. Du har inget med tillverkaren att göra, tillverkaren har inte ens annonserat till dig. Företag är inte konsumenter och företag har nytta av informationen som finns på hemsidan, så som hur man avkodar Hynix modellnummer. Informationen som finns där går att tolka, men är inte utformad för allmänheten. De kommer inte göra några åtgärder och behöver inte ens förse dig med något sätt för dig att kontakta dem, du är inte Hynix kund och Hynix kunder är inte vilseledda. Du är kund hos butiken/säljaren.

Hade de däremot marknadsfört sakerna, köpt annonser o.s.v. där de lämnat vilseledande information hade de kunnat dömas för brott mot Marknadsföringslagen, men ett datablad på deras hemsida som är riktat till de med vissa förkunskaper är knappast del av marknadsföringen. Det är däremot fortfarande butikerna/säljaren som har något ansvar för själva försäljningen till dig i sådant fall.

Jag är övertygad om att även folk som jobbar på företag uppskattar om informationen på sidan är lättolkad, och definitivt inte vilseledande. Det spelar faktiskt inte någon roll om det är ett företag eller en privatperson sidan är "utformad" för, det är ändå svårt att tolka sidan på något annat sätt än att just den modellen av minne stöder ECC. Det är säkert ett misstag från Hynix sida, och misstag bör man rätta till. Svårare än så är det faktiskt inte, det har ingenting med lagen att göra.

Skrivet av GilbertG:

För det första har du kört en gammal version av Memtest86+, den senast släppta är version 5.01. För det andra är Memtest86+ i helhet obsolet och känner inte igen DDR4-minne. Använd Passmarks Memtest86 utan plus om du ska testa på ny hårdvara.

Skrivet av str8forthakill:

@Marsupilami:
Memtest86+ är ett legacy program för gamla/retro system, det är inte är kompatibelt med ECC, DDR3L och DDR4 och nyare CPUer, runt Sandy Bridge lades det projektet ned. Det du vill köra är https://www.memtest86.com/ . Som fortfarande hålls uppdaterad.

Jo, jag har fått höra det några gånger. Anledningen till att jag testade MemTest86+ var att vanliga MemTest86 inte visade någon info om ECC, så jag tänkte att det var väl värt ett försök med plusversionen, jag hade ju inte så många alternativ.

Skrivet av Viochee:

När har du köpt minnena? Och vart? Vad stod det där... Om det inte var så länge sen du köpte kan du skicka tillbaka

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte minnena på Ebay, efter att ha frågat säljaren om de stödde ECC. Säljaren svarade att de gjorde det, och hänvisade till Hynix specifikationssida. Som sagt, jag är inte den enda att tolka sidan så. Minnena ska skickas tillbaka nu i veckan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Jag är övertygad om att även folk som jobbar på företag uppskattar om informationen på sidan är lättolkad, och definitivt inte vilseledande. Det spelar faktiskt inte någon roll om det är ett företag eller en privatperson sidan är "utformad" för, det är ändå svårt att tolka sidan på något annat sätt än att just den modellen av minne stöder ECC. Det är säkert ett misstag från Hynix sida, och misstag bör man rätta till. Svårare än så är det faktiskt inte, det har ingenting med lagen att göra.

Tyvärr är det inget misstag, de gör samma sak för alla andra minnen. Hade du navigerat på sidan själv hade du även hunnit se att det är 64-bit minnen. Vem som har ansvar och har annonserat till dig har vi redan rett ut. Hade det gått via en distributör så hade rätt info hämtats den vägen, och andra hade tittat på hur man tolkar modelnummer eller klickat sig till databladet, eller så hade andra säljare läst fler än en av tjugotvåtusentrehundra träffar, och sett "non-ECC" utan att klicka sig vidare. Det är generella funktioner för flera olika minnen, inte specifikationer för modulen. Du kan glömma att de ändrar, de har gjort samma sak på sin hemsida i kanske 4 år om inte mer och du är inte första personen som mailar dem. Svårt att tvinga företag att göra si och så till höger och vänster, och vad det gäller marknadsföring kan du inte driva ett mål själv utan det är konsumentombudsmannen som måste göra det. Inte för att jag tror de skulle röra mål som rör tekniska specifikationer som de flesta säljare får rätt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker dock fortfarande det är lite konstigt att TS har varit i kontakt med Hynix, som bekräftat att det ska fungera. Rimligtvis har de läst sitt eget dokument, och inte förstått skillnaden...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag tycker dock fortfarande det är lite konstigt att TS har varit i kontakt med Hynix, som bekräftat att det ska fungera. Rimligtvis har de läst sitt eget dokument, och inte förstått skillnaden...

Fast det ser du ju i #16945125 att han inte har, mer än att han klagat på de i efterhand.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Tyvärr är det inget misstag, de gör samma sak för alla andra minnen. Hade du navigerat på sidan själv hade du även hunnit se att det är 64-bit minnen. Vem som har ansvar och har annonserat till dig har vi redan rett ut. Hade det gått via en distributör så hade rätt info hämtats den vägen, och andra hade tittat på hur man tolkar modelnummer eller klickat sig till databladet, eller så hade andra säljare läst fler än en av tjugotvåtusentrehundra träffar, och sett "non-ECC" utan att klicka sig vidare. Det är generella funktioner för flera olika minnen, inte specifikationer för modulen. Du kan glömma att de ändrar, de har gjort samma sak på sin hemsida i kanske 4 år om inte mer och du är inte första personen som mailar dem. Svårt att tvinga företag att göra si och så till höger och vänster, och vad det gäller marknadsföring kan du inte driva ett mål själv utan det är konsumentombudsmannen som måste göra det. Inte för att jag tror de skulle röra mål som rör tekniska specifikationer som de flesta säljare får rätt.

Skrivet av Petterk:

Fast det ser du ju i #16945125 att han inte har, mer än att han klagat på de i efterhand.

Det här handlar inte om lagen. Jag är medveten om att det inte är Hynix jag har handlat av, utan att det är säljaren jag måste prata med vid en eventuell reklamation. Jag har inte krävt Hynix på någonting, däremot har jag rekommenderat att de ändrar informationen på sin sida, eftersom den vilseleder många människor och därmed ger ekonomiska konsekvenser. Jag har redan kontaktat säljaren och det verkar som vi kan ordna upp det här, så i det här fallet blir det säljaren som får ta de ekonomiska konsekvenserna. Jag tror att de flesta här inne på SweClockers åtminstone någon gång har läst och lagt sin tillit till tillverkares specifikationssidor, utan att ha köpt sin produkt direkt från tillverkaren, och det är Hynix givetvis medvetna om. Det finns ju en anledning till att deras specifikationssida kommer högst upp i Google när man söker på det specifika modellnumret. Det är inte juridiken det handlar om här, det handlar om att inte vilseleda människor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Det här handlar inte om lagen. Jag är medveten om att det inte är Hynix jag har handlat av, utan att det är säljaren jag måste prata med vid en eventuell reklamation. Jag har inte krävt Hynix på någonting, däremot har jag rekommenderat att de ändrar informationen på sin sida, eftersom den vilseleder många människor och därmed ger ekonomiska konsekvenser. Jag har redan kontaktat säljaren och det verkar som vi kan ordna upp det här, så i det här fallet blir det säljaren som får ta de ekonomiska konsekvenserna. Jag tror att de flesta här inne på SweClockers åtminstone någon gång har läst och lagt sin tillit till tillverkares specifikationssidor, utan att ha köpt sin produkt direkt från tillverkaren, och det är Hynix givetvis medvetna om. Det finns ju en anledning till att deras specifikationssida kommer högst upp i Google när man söker på det specifika modellnumret. Det är inte juridiken det handlar om här, det handlar om att inte vilseleda människor.

Fast hade du lagt ansvaret där det hör hemma hade du inte skrivit #16941768. Vilket är varför diskussionen om ansvar fortsatt. Varför du citera #16945934 vet jag inte riktigt, jag försökte bara klargöra för @-=Mr_B=- att du inte hade fått något svar från Hynix. Hynix har koll. Att de inte har en hemsida riktad mot konsumenter och inte är optimerad för sökmotorer är sånt man får vänta sig, företag som är långt värre skulle inte göra något åt saken.

Hynix har skrivit som de gör i flera år, det är inte av misstag och så är det med den saken. Hade Hynix gett fel information till sina distributörer hade det varit en annan fråga, likaså om de tagit ut annonser där de försöker annonsera minnesmodulerna. Oavsett vem som är avtalspart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast det ser du ju i #16945125 att han inte har, mer än att han klagat på de i efterhand.

Jag har hela tiden tolkat:

Skrivet av Marsupilami:

Att allting är rörande överens om att jag inte har ECC är just det som är det märkliga, eftersom både Intel, Dell och SK Hynix påstår att mina delar har ECC-stöd.

som att man faktiskt tagit kontakt med Hynix, och fått bekräftat minnenas specifikationer. Vilket även varit orsaken till varför jag inte grävt ned mig i PDF'en, det skulle ju redan vara bekräftat...
Har man inte gjort det är det ju inte konstigt...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Om du vill veta om du har ECC på i Windows so kan du skriva "wmic memphysical get memoryerrorcorrection" i kommandotolken och de olika värdena är
0 (0x0) Reserverat
1 (0x1) Annat
2 (0x2) Okänd
3 (0x3) Inget
4 (0x4) paritet
5 (0x5) Enkel-bit ECC
6 (0x6) Flera-bit ECC
7 (0x7) CRC

Om du har värdet 2 så kan ECC ej vara aktiverat men minnet har stöd för ECC.
OBS var i Admin behörighet när du startar kommandotolken!

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Fast hade du lagt ansvaret där det hör hemma hade du inte skrivit #16941768. Vilket är varför diskussionen om ansvar fortsatt. Varför du citera #16945934 vet jag inte riktigt, jag försökte bara klargöra för @-=Mr_B=- att du inte hade fått något svar från Hynix. Hynix har koll. Att de inte har en hemsida riktad mot konsumenter och inte är optimerad för sökmotorer är sånt man får vänta sig, företag som är långt värre skulle inte göra något åt saken.

Hynix har skrivit som de gör i flera år, det är inte av misstag och så är det med den saken. Hade Hynix gett fel information till sina distributörer hade det varit en annan fråga, likaså om de tagit ut annonser där de försöker annonsera minnesmodulerna. Oavsett vem som är avtalspart.

Jag har lagt ansvaret exakt där det hör hemma. Säljaren har ett ansvar för att produkten han säljer överensstämmer med beskrivningen han har givit. Tillverkaren har ett ansvar för att informationen de lämnar om sina produkter är riktig. Du anser inte att Hynix har gjort något fel, men det gör jag. Om man som köpare har kollat säljarens uppgifter genom att läsa tillverkarens produktsida så får man anse att man som köpare har gjort det som rimligen kan begäras. Därför har tillverkaren ett ansvar att se till att informationen på deras sida är tillräckligt tydlig, eller åtminstone inte direkt missvisande, för alla som kan läsa den. Kanske inte juridiskt sett, men det är ändå ett ansvar. Att det finns andra företag som är värre hör inte hit.
Du får ha de åsikter du har. Detta är ett forum. Men jag har en annan åsikt.

Skrivet av G3K:

Om du vill veta om du har ECC på i Windows so kan du skriva "wmic memphysical get memoryerrorcorrection" i kommandotolken och de olika värdena är
0 (0x0) Reserverat
1 (0x1) Annat
2 (0x2) Okänd
3 (0x3) Inget
4 (0x4) paritet
5 (0x5) Enkel-bit ECC
6 (0x6) Flera-bit ECC
7 (0x7) CRC

Om du har värdet 2 så kan ECC ej vara aktiverat men minnet har stöd för ECC.
OBS var i Admin behörighet när du startar kommandotolken!

Tack, det ska jag testa nästa gång

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Jag har lagt ansvaret exakt där det hör hemma. Säljaren har ett ansvar för att produkten han säljer överensstämmer med beskrivningen han har givit. Tillverkaren har ett ansvar för att informationen de lämnar om sina produkter är riktig. Du anser inte att Hynix har gjort något fel, men det gör jag. Om man som köpare har kollat säljarens uppgifter genom att läsa tillverkarens produktsida så får man anse att man som köpare har gjort det som rimligen kan begäras. Därför har tillverkaren ett ansvar att se till att informationen på deras sida är tillräckligt tydlig, eller åtminstone inte direkt missvisande, för alla som kan läsa den. Kanske inte juridiskt sett, men det är ändå ett ansvar. Att det finns andra företag som är värre hör inte hit.
Du får ha de åsikter du har. Detta är ett forum. Men jag har en annan åsikt.

Tack, det ska jag testa nästa gång

Säljaren har gjort fel, tillverkaren har en dålig hemsida fast inte så dålig att säljaren inte kunde hitta informationen. Informationen fanns i sidan du/säljaren länkade, tillverkaren har även ett datablad om hur man tolkar modellnumren. Tillverkaren har inte varit värre än dig i tråden, då folk fått för sig att du sagt saker som uppenbarligen inte stämmer när du varit otydlig. Köparen ska inte behöva titta på tillverkarens hemsida överhuvudtaget, tillverkaren behöver inte ens ha några datablad på hemsidan. Det är säljaren som gjort fel mot dig, och normalt sett lägger man väl ansvaret på den som gör fel även om man tycker att andra också ska ta ansvar.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Säljaren har gjort fel, tillverkaren har en dålig hemsida fast inte så dålig att säljaren inte kunde hitta informationen. Informationen fanns i sidan du/säljaren länkade, tillverkaren har även ett datablad om hur man tolkar modellnumren. Tillverkaren har inte varit värre än dig i tråden, då folk fått för sig att du sagt saker som uppenbarligen inte stämmer när du varit otydlig. Köparen ska inte behöva titta på tillverkarens hemsida överhuvudtaget, tillverkaren behöver inte ens ha några datablad på hemsidan. Det är säljaren som gjort fel mot dig, och normalt sett lägger man väl ansvaret på den som gör fel även om man tycker att andra också ska ta ansvar.

Vad bra att vi äntligen är överens om att även Hynix har ett ansvar. Om det är någon som har varit otydlig så är det väl du, som först skriver att Hynix inte har gjort något fel, och nu skriver motsatsen. OM tillverkaren lämnar information om sin produkt så är det hans ansvar att se till att informationen inte är vilseledande för dem som kan läsa den. Jag startade den här tråden för att få hjälp med ett datorproblem. Jag är sedan länge överens med säljaren om att köpet ska gå tillbaka. Men du försöker fortfarande "hjälpa till". För min del är problemet löst. Jag har inte sagt något som inte stämmer, jag har lagt ansvaret exakt där det ska vara, och om du inte helt bortser från det jag skriver så slipper vi även mer nonsens i den här tråden. Läs mina tidigare inlägg och ha en bra dag!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Vad bra att vi äntligen är överens om att även Hynix har ett ansvar. Om det är någon som har varit otydlig så är det väl du, som först skriver att Hynix inte har gjort något fel, och nu skriver motsatsen. OM tillverkaren lämnar information om sin produkt så är det hans ansvar att se till att informationen inte är vilseledande för dem som kan läsa den. Jag startade den här tråden för att få hjälp med ett datorproblem. Jag är sedan länge överens med säljaren om att köpet ska gå tillbaka. Men du försöker fortfarande "hjälpa till". För min del är problemet löst. Jag har inte sagt något som inte stämmer, jag har lagt ansvaret exakt där det ska vara, och om du inte helt bortser från det jag skriver så slipper vi även mer nonsens i den här tråden. Läs mina tidigare inlägg och ha en bra dag!

Att de har en dålig hemsida har jag poängterat flera gånger, navigerar man på sidan själv så ser man att modulerna är "Org. x64" innan man klickar in sig på sidan med databladet. I databladet hittar man samma sak, och letar man reda på hur man avkodar modellnamnen så hittar man även där att det är icke-ECC. Informationen finns, men är inte lättillgänglig. Ingen annan i tråden brydde sig att öppna databladet och dubbelkolla. Man kan tycka att de bör ändra sin hemsida, men det går inte att förvänta sig det, eller att de skulle komma med något bra svar på ditt email. Vet man inte hur man ska tolka uppgifterna i databladet så hade man ju inte blivit klok av att läsa det heller. De bör ändra sidan även om de inte gör något formellt fel självfallet, det tycker jag med fast det kan man i princip utesluta att de kommer göra och man kan räkna med att de följer samma formell när det gäller nya modeller.

Du har såklart klart för dig vad som skett, men andra i tråden hade fått uppfattningen att Hynix bekräftat uppgifterna osv.