Noctua tillkännager uppdaterade kylare för Ryzen Threadripper och Epyc

Permalänk
Melding Plague

Noctua tillkännager uppdaterade kylare för Ryzen Threadripper och Epyc

AMD Ryzen Threadripper och Epyc innebär bland annat en ny storlek på sockeln, där traditionella kylare blir oanvändbara. Därför lanserar nu Noctua tre reviderade versioner av existerande modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

AMD Ryzen Threadripper och Epyc innebär bland annat en ny storlek på sockeln, där traditionella kylare blir oanvändbara. Därför lanserar nu Noctua tre reviderade versioner av existerande modeller.

Läs hela artikeln här

Toppen!

Nu när ni i redaktionen ändå håller på att gotta er med en massa tester av Threadripper [jag missade tyvärr klippet], jämför då gärna olika kylare så att man vet om det är lönt med vatten eller om luft räcker.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

De har inte med NH-D15. Lite oklart varför Noctua inte också gör en variant på den kylaren.

Permalänk

Gött!

kanske lite trist att gamla kylare inte passar, men å andra sidan... processorerna är gigantiska.

Permalänk
Inaktiv

Det blir att hålla fingrarna i styr när man ska motera dessa monster på den dyra cpun.

Jag har annars sökt in på en 40 veckors utbildning nu för hur man monterar en Ryzen Threadripper, proceduren är lite annorlunda: https://www.youtube.com/watch?v=Z1j3S6MKB_E

Permalänk
Medlem

Vet tja varför dom inte har med NH-D15, varför eliminera valet av deras bästa kylare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det blir att hålla fingrarna i styr när man ska motera dessa monster på den dyra cpun.

Jag har annars sökt in på en 40 veckors utbildning nu för hur man monterar en Ryzen Threadripper, proceduren är lite annorlunda: https://www.youtube.com/watch?v=Z1j3S6MKB_E

Bara jag som tycker att det verkar som en bekvämare installation än vanligtvis?
Normalt annars; skakiga fingrar som ska lyfta armarna, lägga ner CPUn utan att tappa den eller göra något annat dumt och sen sätta fast den då man måste använda lite kraft samtidigt som man kanske är lite skakis och blir nervös för att det låter som om allt ska bara gå sönder. (Jag var rätt nervös när jag installerade min första intel cpu iaf )

Med TR är det ju bara skruva upp, lyft, dra ut/lyft skydden, slide in CPUn och sen stänga och skruva fast.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LPG:

Bara jag som tycker att det verkar som en bekvämare installation än vanligtvis?
Normalt annars; skakiga fingrar som ska lyfta armarna, lägga ner CPUn utan att tappa den eller göra något annat dumt och sen sätta fast den då man måste använda lite kraft samtidigt som man kanske är lite skakis och blir nervös för att det låter som om allt ska bara gå sönder. (Jag var rätt nervös när jag installerade min första intel cpu iaf )

Med TR är det ju bara skruva upp, lyft, dra ut/lyft skydden, slide in CPUn och sen stänga och skruva fast.

Håller med, jag gillar om skruvarna till kylaren som i klippet skruvas fast på moderkortets fäste och man själv slipper montera delen därbak.
Men hade jag köpt en sådan cpu utan att kolla upp monteringen innan så hade jag undrat vad tusan är det här för delar, en orange plastbit runt cpun, dubbla "lås" för att hålla fast cpun etc.

De har troligen ändrat fästet till ett mer påkostat för att grejerna är dyrare, jag tycker inte alls om dagens montering som leder för vissa till böjda cpupins.

*edit*
En 10 000kr cpu, är inte precis något man labbar med monteringen och testar hur man gör. Troligt hade flera fått "spasmer" i händerna vid montering av en sådan och annan typ av montering krävs.

Permalänk

@anon159643: Vet man hur vida detta är detta standard för TR4 eller enbart MSI:s lösning?
Om dom gjort det till en standard för TR4 så är det ju fantastiskt bra och jag vet att t.ex Asus har försökt råda bot böjda pinnar med deras lösning för 115x och 2011 tidigare men det är ju deras egen lösning.

Även om man har ett hundratal cpu-installationer/byten i ryggen så det alltid lite på vinst och förlust.. speciellt om man ska ner och rota på ett monterat moderkort där det i regel är lite sämre med plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det blir att hålla fingrarna i styr när man ska motera dessa monster på den dyra cpun.

Jag har annars sökt in på en 40 veckors utbildning nu för hur man monterar en Ryzen Threadripper, proceduren är lite annorlunda: https://www.youtube.com/watch?v=Z1j3S6MKB_E

Skrivet av LPG:

Bara jag som tycker att det verkar som en bekvämare installation än vanligtvis?
Normalt annars; skakiga fingrar som ska lyfta armarna, lägga ner CPUn utan att tappa den eller göra något annat dumt och sen sätta fast den då man måste använda lite kraft samtidigt som man kanske är lite skakis och blir nervös för att det låter som om allt ska bara gå sönder. (Jag var rätt nervös när jag installerade min första intel cpu iaf )

Med TR är det ju bara skruva upp, lyft, dra ut/lyft skydden, slide in CPUn och sen stänga och skruva fast.

Wow, det där var det bästa jag sett!

Skrivet av the_weird:

@anon159643: Vet man hur vida detta är detta standard för TR4 eller enbart MSI:s lösning?
Om dom gjort det till en standard för TR4 så är det ju fantastiskt bra och jag vet att t.ex Asus har försökt råda bot böjda pinnar med deras lösning för 115x och 2011 tidigare men det är ju deras egen lösning.

Även om man har ett hundratal cpu-installationer/byten i ryggen så det alltid lite på vinst och förlust.. speciellt om man ska ner och rota på ett monterat moderkort där det i regel är lite sämre med plats.

Som jag förstår det så ingår plastramen i paketet till processorn, så det är väl standard för sockeln. Fast det kanske är valfritt för tillverkarna, kanske går att ta bort plastramen för de socklar som inte har denna lösning.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vet tja varför dom inte har med NH-D15, varför eliminera valet av deras bästa kylare?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är för att dessa proppar är gigantiska.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Det blir att hålla fingrarna i styr när man ska motera dessa monster på den dyra cpun.

Jag har annars sökt in på en 40 veckors utbildning nu för hur man monterar en Ryzen Threadripper, proceduren är lite annorlunda: https://www.youtube.com/watch?v=Z1j3S6MKB_E

Trevligt med porr man kan glo på på jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av forzzell:

Det är för att dessa proppar är gigantiska.

Jo men om man nu lanserar nya versioner av sina kylare så förstår jag inte varför man inte väljer att ta med den bästa presterande.
Dom som det skrivs om i artikeln är ju samma kylare med större bottenplatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LPG:

Bara jag som tycker att det verkar som en bekvämare installation än vanligtvis?
Normalt annars; skakiga fingrar som ska lyfta armarna, lägga ner CPUn utan att tappa den eller göra något annat dumt och sen sätta fast den då man måste använda lite kraft samtidigt som man kanske är lite skakis och blir nervös för att det låter som om allt ska bara gå sönder. (Jag var rätt nervös när jag installerade min första intel cpu iaf )

Med TR är det ju bara skruva upp, lyft, dra ut/lyft skydden, slide in CPUn och sen stänga och skruva fast.

Håller med. Riktigt bra system. Har redan behövt byta ut MBO för att jag tappade intel CPU lite fel och den böjde en av pinnarna på MBOt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jo men om man nu lanserar nya versioner av sina kylare så förstår jag inte varför man inte väljer att ta med den bästa presterande.
Dom som det skrivs om i artikeln är ju samma kylare med större bottenplatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske de sparar det bästa till sist.
De kommer troligen behöva göra om plattan för att passa strorleken och vem vet, det kanske är en D16 på ingående

D15 är ju annars en Magisk kylare.
Hade en förut och byte ut till en h110i för ja ville dumpa värmen bättre utanför chassit.
Fick börja med att köpa nya noctua fläktar för att få tyst på åbäket och lik förbannat kyler den inte många grader bättre och vid idle hör man den förbannade pumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kanske de sparar det bästa till sist.
De kommer troligen behöva göra om plattan för att passa strorleken och vem vet, det kanske är en D16 på ingående

D15 är ju annars en Magisk kylare.
Hade en förut och byte ut till en h110i för ja ville dumpa värmen bättre utanför chassit.
Fick börja med att köpa nya noctua fläktar för att få tyst på åbäket och likförbnnat kyler den inte många grader bättre och vid idel hör man fen förbannade pumpen.

D16, det vore nåt du
När det kommer till fläktar och kylare väljer jag inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Noctua låter spännande. Bör man tänka på lågprofil eller skulle minnen som Corsar Dominator få plats?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@OldComputer: Dominator kommer få plats, det är hela grundidén med Noctuas U-serie.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED