Tror ni Firefox tar revansch?

Permalänk
Medlem

Använde Vivaldi (chrome baserad) tills jag fick nys om Quantum betan och nu tänker jag inte byta. Gillar verkligen den nya designen och på det så är webbläsaren helt sinnessjukt snabb.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Finns väll skarp nu? laddade ner och installerade nu. Alla mina extension som inte funkade i betan fungerar nu. Japp, kanske ett byte då av standardwebbläsare? Saknar dock forfarande att enkelt kunna ställa in standard-zoom.

Menade du t ex en standard zoom på 120%, men indivuduella % per site? I så fall fanns ju redan Nosquint för gamla FF. Men WE av Nosquint för FF57+ har varit en besvikelse (misstänker adware).
Jag använder ZoomPage WE numera. Fungerar perfekt, enklare än så blir det inte https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/zoom-page-we/

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig byta bort Internet Explorer!

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Japp, då tycker jag att Firefox har fått till det mesta och blivit riktigt bra. Bytt tillbaka som standardläsare från Chrome.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Installerade senaste update och det verkar fungera fint ännu...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Skulle gärna byta bort Chrome för det börjar funka bara sämre och sämre, blir bara mera RAM användning (jag är en kronisk tab-öppnare missbrukare) och slöare, Twitch med hårdvaru acceleration påslaget i webläsaren som laggar även på senaste generations dator, buggar som gör att det blir hög konstant CPU användning osv i vissa fall.

Men gillar GUIn så mycket i Chrome :/ Finns det inget som liknar chrome men är mera optimerat/lätt på resurser och snabbare (Firefox, Vivaldi, Brave, Maxthon, Opera är testade). Gillar en simpel och clean utseende utan massa stora menyer&flikar och knappar och fält hit o dit, räcker med en liten knapp där alla inställningar finns och förstås keyboard shortcuts, adressfältet gillar jag också bäst i Chrome för hur det "känns" i användning, snabb respons och sökresultat och navigation som dyker upp såsom jag vill att det gör det.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Helv**e vad irriterad jag blir på att rullar man på mittenknappen sänks ljudet på YouTube. Testade Chrome igen och där är det lugnt. Detta är faktiskt så irriterande att jag kör Chrome igen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Och inget stöd för flerkanaligt HE-AAC.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Får säga att den nya versionen av Firefox dvs quantum versionen är ruggigt snabb jämfört med den föregående versionen, kan varmt rekommendera alla att ge den en chans!

Permalänk
Medlem

Tyvärr så blev det Chrome igen pga av det jag skrivit innan. Ruggig snabb men det hjälper tyvärr inte mig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar:

Finns väl flertalet plugins som kan lösa det problemet om inte till och med en inställning i about:config

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Helv**e vad irriterad jag blir på att rullar man på mittenknappen sänks ljudet på YouTube. Testade Chrome igen och där är det lugnt. Detta är faktiskt så irriterande att jag kör Chrome igen.

Upplever inte detta. Är väl bara meningen att den ska justera ljudet om du håller pekaren ovanför ljudjusteringen.

Permalänk

Firefox släppt nyss en supersnabb version

Jag stör mig på att jag inte kan svara på en Youtubekommentar utan att spela upp videon. Men det är ju Googles fel. Produkten Youtube har allmänt blivit nedgraderad i omgångar.

Sen vilka aktiva komponenter som får fokus för "knapptryckningar" (input events) är något som webbläsaren ger komponenterna eller inte genom en inställningar.

Firefox är fin den, må den leva länge än!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Upplever inte detta. Är väl bara meningen att den ska justera ljudet om du håller pekaren ovanför ljudjusteringen.

Jo men har 4K skärm och 1080p klipp kör jag ofta i litet fönster. När man ska skrolla ner för att se hela så sänks ljudet som denna person visar:

Hittar ingenstans i Firefox där jag kan stänga av eländet.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Jo men har 4K skärm och 1080p klipp kör jag ofta i litet fönster. När man ska skrolla ner för att se hela så sänks ljudet som denna person visar:

https://youtu.be/7Sc1fX7KOjk

Hittar ingenstans i Firefox där jag kan stänga av eländet.

Förstår vad du upplever, men jag drabbas inte av detta, mushjulet ändrar bara volymen om jag har pekaren ovanför ljudsymbolen så det är väl ändå så det är tänkt att fungera. Dock är jag på Nightly.

Några mushjulsinställningar finns i about:config, men jag vet inte om någon skulle påverka detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Om Firefox v57+ håller vad den lovar byter jag tillbaks till FF från Chrome. Nya interfacet ser ut som ett lyft. Aurora var en rejäl försämring och en av anledningarna till att jag bytte webbläsare.

Har kört Firefox som min huvudsakliga webbläsare sen v57. Kör betan på v58 för tillfället. Mycket nöjd. Visst det finns en del skavanker jag upptäckt, men småsaker för min del. Använder Edge för streaming då den erbjuder högre kvalite i streaming, som jag förståt på grund av MS inbakat DRM.

Permalänk
Medlem

Jag kör firefox och har gjort så sen netscapes tid.
Det jag tycker har varit mest irriterande är att den alltid har varit dålig på att lämna tillbaka minne.
Jag är ju sådan att jag kan lämna datorn i dagar och med tonvis av flikar vilket käkar upp allt minne efter ett tag. Då jag rensat bland flikarna har minnet inte lämnats tillbaka utan jag har blivit tvungen att stänga ner helt och börja om. Ibland har FF även stannat kvar som process även då det är nerstängt.
Detta hoppas jag är åtgärdat nu och det har jag hoppats på vid varje stor uppdatering.
Det har varit samma "fel" oavsett om jag kört linux eller windows.

Visa signatur

///Arch