Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Dec 2010

Risk för flaskning?

Hallå, sitter här på grejer som börjar få några år på nacken och tänkte mest slänga in ett nytt graffakort, samt smälla in mer ram.
Frågan är ju då om ett 1070/1080 skulle flaska på min setup.
Vad tror ni, går det om jag överklockar eller är min prolle för gammal/klen?

EVGAGtx970,i5 3570k@4.2 ghz, 8gb dominator 1600mhz, Gigabytez77ud5h Mobo , Zalman 850 PSU.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Tror inte det spelar någon roll om du överklockar, din cpu har endast stöd för 16 PCIE lanes och endast ddr3 1333/1600 så om du planerar att gamea med din rigg kommer dess prestanda inte ökas av att endast tillsätta mer RAM minne. Ett 1070/1080 är nog för mycket att lägga på ett grafikkort med din rigg, har själv mycket liknande till dig däremot har jag en generation äldre i5, planerar på att byta rigg totalt om ca 2 år då ingenting går att uppgradera i och med att alla socket och chipsets är helt annorlunda. Jag förslår att du köper ett 980 eller 1060 (om du kan hitta ett för runt 2000) om ditt grafikkort är från samma tidsperiod som resten av din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2017

@Rickebab: Jag tror att du skulle tjäna på att upgradera ditt grafikkort oavsett om resultatet skulle vara mer eller mindre optimalt. Det skadar aldrig att delvis uppgradera en dator. Du kan ju alltid uppgradera CPUn och moderkortet i ett senare skede.

Jag sitter fortfarande på en gammal Intel i7 980X och ett 1080 Ti. Innan dess satt jag på ett GTX 690 och före det ett GTX 480. Varje kort har gett min dator mer prestanda och liv oavsett hur mer eller mindre optimalt det varit. Jag tror att du troligtvis skulle uppleva samma sak vid en uppgradering till ett bättre grafikkort.

Och funderar du på att köra i högre upplösning så kommer ett bättre grafikkort definitivt hjälpa dig. Kommer din nuvarande processor flaskhalsa? Troligtvis, och det vid lägre upplösning. Men samtidigt så kommer du inte gå miste om den boost din nuvarande setup kan ge dig så långt den kan ta det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Dec 2010

@Nephitis: Tack för Svaret!
Efter lite testande nu med ett gtx1080 så verkar dom flesta spel vara markant bättre fps i. Men man märker tydligare vilka spel som är mer cpukrävande än gpu krävande tydligare... men jag är nöjd oavsett.

EVGAGtx970,i5 3570k@4.2 ghz, 8gb dominator 1600mhz, Gigabytez77ud5h Mobo , Zalman 850 PSU.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Om du skulle kasta in en 3770k skulle ju det också göra sitt till, ffa då tack vare hyperthreading.
"Många bäckar små" är det som gäller för oss med gamla grejer