Permalänk

Tips streama på twitch

Hej
Jag har 144hz skärm
Ska streama på Twitch
Har läst lite om AverMedia

Är det någon som har tips om Avermedia eller någon annan hårdvara som underlättar?

Vilket kort?

Om jag ska bygga extra dator
Vad för cpu , gpu, ram etc

Permalänk
Medlem

Vad är det du ska streama för något, är det spelande via den PC du sitter på ? Behöver du extra hårdvara för detta utöver din PC som du redan har eller tänker köpa isåfall. Jag är själv lite nybörjare vad gäller streaming och har kört nån månad eller så och ser inte riktigt ett behov av extern/intern extra hårdvara så länge din dator har prestanda nog för att köra t.ex. OBS med streaming + recording igång samtidigt som du spelar så länge du konfigurerar programet bra vad gäller codec som ska användas etc.

Permalänk
Skrivet av svaj:

Vad är det du ska streama för något, är det spelande via den PC du sitter på ? Behöver du extra hårdvara för detta utöver din PC som du redan har eller tänker köpa isåfall. Jag är själv lite nybörjare vad gäller streaming och har kört nån månad eller så och ser inte riktigt ett behov av extern/intern extra hårdvara så länge din dator har prestanda nog för att köra t.ex. OBS med streaming + recording igång samtidigt som du spelar så länge du konfigurerar programet bra vad gäller codec som ska användas etc.

Yes jag spela
Jag vill helst inte ta kraft av datorn
Spela in var ju en bra ide

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

Yes jag spela
Jag vill helst inte ta kraft av datorn
Spela in var ju en bra ide

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge din dator har kraft nog så är det som sagt inte ett problem, har den inte det kanske den typ av hårdvara du föreslår är ett bra alternativ. Har dock ingen erfarenhet av den lösningen så det får någon annan kunnig svara på. Men tipset är väl kanske att du kikar på t.ex. OBS studio och hur programmet fungerar och vad som krävs för det du ska streama. Du kan t.ex. välja separata codecs för stream/inspelning där du kan kombinera CPU/GPU i olika settings för att få det att funka smidigt. Finns en del bra guider på youtube men även i OBS forum.

Permalänk
Skrivet av Smörgubben:

Hej
Jag har 144hz skärm
Ska streama på Twitch
Har läst lite om AverMedia

Är det någon som har tips om Avermedia eller någon annan hårdvara som underlättar?

Vilket kort?

Om jag ska bygga extra dator
Vad för cpu , gpu, ram etc

angående om du ska köra extra dator med ett capture card så beror det lite på hårdvara du vill använda för kodningen.

t.ex OBS har stöd för

x264 (cpu avkodning)
Quicksync H.264 (kodning med intels HD grafik i cpu)
Nvenc H.264 (kodning med Nvidia grafikkort)

och iom att det är separat burk bara för inspelning/kodning så tippar jag att du inte vill spendera extra på ett grafikkort även på denna så då går ju inköp för ett Nvidia kort bort antar jag.

kvarstår då gör ju quicksync eller x264 där quicksync kräver en intel processor eller moderkort med inbyggt intel HD 4000 serien grafikchip eller x264 där det fungerar oavsett processortillverkare.

för dedikerad burk skulle jag isf köpa något ryzenbaserat då de är ganska mångtrådade till relativt billigt pris vilket hjälper till vid kodningen i hög bitrate med x264 kodning.

om du vill skippa dedikerad inspelare så använd quick sync om du har en intel cpu.
har själv streamat typ 100+ timmar witcher 3 till youtube (använder inte twitch så osäker om quick sync fungerar bra där) men streama till youtube med quicksync och mitt oanvända intel hd chip i min cpu går som en dans utan någon märkbar prestandaskillnad öht med en bitrate på 4500.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Intressant
Skulle kunna ha min Alienware m17x r2 till det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Smörgubben:

Intressant
Skulle kunna ha min Alienware m17x r2 till det

Skickades från m.sweclockers.com

du kan nog inte ha den som dedikerad videokodare såvida du inte köper något usb capture card till den isf.

och osäker på hur de där gammal i7orna som sitter i dessa presterar för videokodning verkar ju vara en rätt gammal modell med typ 1st gen I5/I7 cpu ?.

finns ju en hel uppsjö med olika versioner med samma namn med 2-4 kärnor så utan att veta mer exakt vilket du har är det lite chansning om de kommer fungera bra som dedikerad inspelningsmaskin med ett capture card.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

du kan nog inte ha den som dedikerad videokodare såvida du inte köper något usb capture card till den isf.

och osäker på hur de där gammal i7orna som sitter i dessa presterar för videokodning verkar ju vara en rätt gammal modell med typ 1st gen I5/I7 cpu ?.

finns ju en hel uppsjö med olika versioner med samma namn med 2-4 kärnor så utan att veta mer exakt vilket du har är det lite chansning om de kommer fungera bra som dedikerad inspelningsmaskin med ett capture card.

Usb capturr card lät intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tips på nått usb capture kort
eller annat kort man sätter i datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

angående om du ska köra extra dator med ett capture card så beror det lite på hårdvara du vill använda för kodningen.

t.ex OBS har stöd för

x264 (cpu avkodning)
Quicksync H.264 (kodning med intels HD grafik i cpu)
Nvenc H.264 (kodning med Nvidia grafikkort)

och iom att det är separat burk bara för inspelning/kodning så tippar jag att du inte vill spendera extra på ett grafikkort även på denna så då går ju inköp för ett Nvidia kort bort antar jag.

kvarstår då gör ju quicksync eller x264 där quicksync kräver en intel processor eller moderkort med inbyggt intel HD 4000 serien grafikchip eller x264 där det fungerar oavsett processortillverkare.

för dedikerad burk skulle jag isf köpa något ryzenbaserat då de är ganska mångtrådade till relativt billigt pris vilket hjälper till vid kodningen i hög bitrate med x264 kodning.

om du vill skippa dedikerad inspelare så använd quick sync om du har en intel cpu.
har själv streamat typ 100+ timmar witcher 3 till youtube (använder inte twitch så osäker om quick sync fungerar bra där) men streama till youtube med quicksync och mitt oanvända intel hd chip i min cpu går som en dans utan någon märkbar prestandaskillnad öht med en bitrate på 4500.

Jag får läsa om vad quik synk är för något

Skulle vara kul att spela in också när man streamar å klippa ihop "highlights"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Smörgubben:

Jag får läsa om vad quik synk är för något

Skulle vara kul att spela in också när man streamar å klippa ihop "highlights"

Skickades från m.sweclockers.com

Det går att göra parralellt med obs.

Dvs du kan välja att spara en kopia av streamen som en/flera videofiler.

Ladda ner obs till att börja med och kolla runt lite tycker själv att det är ett väldigt bra gratisprogram just för streaming/recording.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows