Ny gaming rig för cirka 20k+/-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kingenbagge:

@Peppar2014: Tack för listan peppar. Men jag undrar om det behövs fler fläktar eller det duger med det som kommer med chassit ?

De medföljande räcker.

Citat:

och sen angående ssd, Är det inte värt att lägga lite extra pengar på den ssdn jag valt ?

Den tillför inget för ditt ändamål. NVMe är för arbetsstationer med helt andra uppgifter, så det är bortkatade pengar i ditt fall.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Det blir nog det bygget som du gjorde i din senaste lista @peppar2014, frågan är dock om jag ska vänta på 8700k? Om jag väljer att ta 7700k kommer jag ångra mig om några månader?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kingenbagge:

Det blir nog det bygget som du gjorde i din senaste lista @peppar2014, frågan är dock om jag ska vänta på 8700k? Om jag väljer att ta 7700k kommer jag ångra mig om några månader?

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta kan man självklart alltid göra, men vi pratar trots allt månader innan 8700k börjar säljas. Tror inte du blir missnöjd med din 7700k oavsett.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@hakd: Dyra pengar för nästan ingen jätte skillnad i fps , Intel må funka bra men vad tjänar man på 4 kärnor efter typ 10 år ?
Intel kommer med 6 kärnor, Sen är ryzen 1700 ett bra val, därför jag sålde min 7700, aldrig ångrat något mer

Jag gjorde ju det alla sa köp intel de är ju så jäkla bra

Tyckte inte att de var så bra som alla på stod

Permalänk
Medlem

@Kingenbagge: Köp en 7700k om du vill ha en, om du kommer ångra dig eller ej kan bara du svara på.
Får hoppas att du får en bra cpu då vissa tydligen har värme problem " vad jag läst"

Men 7700k är bäst i spel, får högst fps etc.
Men om man vill sitta med 4 kärnor när spel börjar kräva mer t.e.x verkar som att Destiny 2 kommer kunna använda fler kärnor.

Men kör på en 7700k om du vill, var och en väljer vad de vill.
Jag märker inte någon skillnad på min 1700 mod 7700k pga att jag bryr mig inte så mycket om det skiljer 5 eller 12 fps eller om max fps är 20 fps skillnad, Jag spelar alla spel i max utan lagg, lirar bf1 i max fps 165 , avg fps 100-135 och lägsta fps inte under 90

Så var och en väljer vad man vill köpa, är bara i cs jag inte har 300 fps konstant som jag hade med min 7700, men jag går inte under 250 .
Vilket jag inte tillåtit då jag har 240 hz benq skärm

Men du ska helt klart köpa den cpun och gpun du väljer, bara du blir nöjd, vi kan inte välja och göra dig nöjd.

7700K Klockar bra, 4 kärnor, bra prestanda i dagens spel, Ryzen 1700 klockar OK , 4 ghz ligger jag på, 8 kärnor /16 trådar, grymt bra fps , även om man streamar . Så det är smaksak vad du väljer enligt mig, jag använder min 1700 endast till spel,

La till extra
Permalänk

@Kingenbagge: Ser faktiskt inga större problem med paketet du har plockat ihop förutom eventuellt cpu-kylaren, dock om jag skulle köpa helt nya delar för en hel dator skulle jag vänta på Black Friday (rea 24 november) som kommer om 2 månader, tror det finns många tusenlappar att spara in på där om inte inköpet är akut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@hakd: Dyra pengar för nästan ingen jätte skillnad i fps , Intel må funka bra men vad tjänar man på 4 kärnor efter typ 10 år ?
Intel kommer med 6 kärnor, Sen är ryzen 1700 ett bra val, därför jag sålde min 7700, aldrig ångrat något mer

Jag gjorde ju det alla sa köp intel de är ju så jäkla bra

Tyckte inte att de var så bra som alla på stod

Det blir ju en billigare kostnad med Intel för då slipper han byta RAM och Moderkort.
Annars hade jag rekommenderat Ryzen alla dagar i veckan

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: Så han har alltså moderkort och ram, varför ska han köpa allt nytt ?
Jag tog mina Ram minnen och satte på min Ryzen så ser inget fel med det.
Eller menar du att nästa gen cpu passar på hans moderkort?

Permalänk

Om jag nu skulle kört på en ryzen, vilken rekommenderar ni då till den senaste listan peppar gjorde? (Kan inte få fram den på mobil).

Jag vet inte hur man klockar och jag lägger hellrecmer pengar och får nått som funkar några år fram i tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@hakd: Så han har alltså moderkort och ram, varför ska han köpa allt nytt ?
Jag tog mina Ram minnen och satte på min Ryzen så ser inget fel med det.
Eller menar du att nästa gen cpu passar på hans moderkort?

Orkar inte läsa igenom igen, men jag förstod det som att han hade ett kompatibelt moderkort och minne med.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: okok du behöver inte läsa igenom igen

Läser nu att de gamla moderkorten nog inte kommer passa med coffe lake om med 200 serien, om det nu stämmer
https://www.forbes.com/sites/antonyleather/2017/08/02/intels-...

Permalänk
Medlem

@Kingenbagge: i7 7700k klockar bra och har bra prestanda i spel, har dock värme problem därför folk får "Delida" om eller vad det nu heter. Den har bara 4 kärnor. Om du nu får en sådan cpu som har de problemet, alla har inte.

Ryzen, 1600x om du vill få högre hastighet ifrån kartongen, Ryzen 1700 har bara 3.0 ghz , klockar du den till 3.7 så har du cpu som räcker och blir över, Ryzen 1700x är en 1700 kan vi säga med högre hastighet ifrån kartong, X står även for "100 mhz boost" om jag inte misstar mig, överklocka en Ryzen är inte jätte svårt.

Men du väljer de du vill, båda valen är bra, men kärnorna avgör för eller senare ändå, när kan vi inte veta och då blir med som med Dual core. Är du osäker ta en funderare . Jag köpte ju destiny 2 och de lär ju klara av att använda flera kärnor, vilket gör mig glad då jag väntar ivrigt.
Du kommer säkert inte bli missnöjd med något av valen du väljer, Har du moderkort som passar så köp en intel

När jag satt på 9590 satt och och ville ha en Intel I7, alla sa att de var så grymma och hade så bra fps.
Klart jag köpte en i7 7700 då och då kostade den 3690 och jag tyckte det var dyrt redan och den skulle ju vara så bra ändå fast det inte var en K modell. Men jag var inte så nöjd som jag hoppades på, Visst cs funkade grymt bra, men cpun jobbade massor också.
Fick höra att jag hade ett dåligt moderkort, var inte felet heller. Köpte mig en Ryzen och ett nytt moderkort sen sålde jag min 7700 med moderkortet.

Den levde inte upp till mina förväntningar om vad folk sa, Men Ryzen var bättre än vad folk sa, flyter på utan lagg eller ryck,
Visst jag må kanske inte ha 200 fps i ett spel där 7700k har där jag kanske ligger i 160 fps, men om man ändå ligger i 160 fps vad är då problemet, varför köpa dyrare saker om man har bra fps ? max fps är sak samma enligt mig, det är avg fps och lägsta fps som ska vara viktigt enligt mig.

la till extra
Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10634331/

Färgglatt plug 'n play-bygge. Wraith Spiren räcker gott och väl som kylare så länge du inte överklockar. Mina 2 cents

Visa signatur

1) AMD Ryzen 5 2600 | ASUS GTX 1070 Dual | Corsair 16GB DDR4 @ 3000 MHz | Crucial 250GB M.2 | WD Blue 1TB

2) AMD Ryzen 2600X | ASUS ROG Strix RTX 2060 | G.Skill 16GB DDR4 @ 3200 MHz | Samsung EVO 250 GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

Ryzen 1700

Vet inte om det är dugligt
Kanske valde helt fel windows 10 men visste inte vad som var vad ber om ursäkt isåfall !